Varför är vissa modeller av grafikkort så dyra?

Permalänk
Medlem

Mycket till diskussionsvärde....
Det är ju i linje med andra butiker, på vilket sätt är detta annorlunda? Att den här generationens GPU lanseringar inte blev vad alla hade önskat sig ur en mängd aspekter är nog nånting vi alla kan vara överens om.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Evga tar 1799.99 dollar på sin hemsida, det är, inklusive moms, 19035 SEK. Kortet är slutsålt så det går inte att få fram fraktkostnaden. Lägg på frakten + moms, en liten del tull, postens avgifter samt distribution i Sverige.
Importören vill nog ha betalt för sitt jobb, lager personal mm..

Billigaste kortet av denna modell annonseras på prisjakt av Din Dator för 22199 SEK. Det finns då 3164 kr att fördela (skillnad mellan inköp på EVGA's hemsida, kort hemma i Sverige, och svenskt butikspris) på övriga inblandade, vilket säger mig att det inte blir mkt över till återförsäljaren...

Det intressanta är väl egentligen, vad är inköpspriset för butik/återförsäljare? Garanterat är det inte 3000 under utpris.
Glöm inte alla omkostnader denna har för personal, lokal mm, detta ska också in i utpriset.
För mig är det uppenbart att återförsäljaren är den som får behålla minst av mellanskillnaden...

Vill man ha klara siffror får man börja med att ta reda på EVGA's kostnad för komponenter + tillverkning, räkna på inköp/utpris i alla led (många ska ha betalt) fram till inköpspris för t ex Inet , lägga på deras kostnader (lokalhyra personal mm) och jämföra med deras pris till kund. Sen kan man konstatera vad/vem som skjuter pris till kund i höjden.

Jag tänker mig att man använder EVGAs europeiska webbutik.
https://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=24G-P5-3987-KR
Då ska det inte tillkomma någon tull eller extra avgifter utöver möjligtvis en fraktkostnad på ca 16 euro.

Eftersom EVGA kan ta över 3000 kronor lägre pris än lägsta Svenska återförsäljare så måste det läggas på pengar någonstans annars får jag inte ihop det.

Förstår att återförsäljare har många olika typer av kostnader som höjer priset på produkter dem säljer men borde inte EVGA också ha overhead för att sälja sina kort direkt till slutkund?

Går man enbart på pris ser det ut som att EVGA kan sälja kortet mycket billigare själva än via återförsäljare.
Som slutkund funderar jag då på varför jag ska behöva betala över 3000 kronor extra för att få kortet från en mellanhand.
För mig personligen är det inte värt den extra kostnaden.

Men jag håller med om att det skulle vara mycket intressant att se ett faktiskt exempel på hur hela kedjan skulle kunna se ut i verkligheten, om så bara för att stilla min nyfikenhet och få en bättre förståelse.
Som konsument känns det som att alla inblandade parter vill hålla på den informationen för att inte riskera att framstå giriga, riskera samarbeten och få dålig pr.
Det är något jag som slutkund inte bryr mig om dock. Jag vill ha transparens och själv kunna bestämma vart jag tycker det är värt att köpa produkten från. Men jag vet också att jag inte kommer få det. Man kan dock drömma 🙂

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag tänker mig att man använder EVGAs europeiska webbutik.
https://eu.evga.com/products/product.aspx?pn=24G-P5-3987-KR
Då ska det inte tillkomma någon tull eller extra avgifter utöver möjligtvis en fraktkostnad på ca 16 euro.

"*Orders placed on EU.EVGA.com & DE.EVGA.com & FR.EVGA.com are shipped from our Taiwan warehouse"

Jodå, det lär nog tillkomma både tull och moms.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man får väga lite. Man får tänka på vad man betalar för.
Har de valt bättre binnings - osäkert
Plåtbit på baksidan - är den cncad på ett anvancerat sätt. Höjer priset lite
Lite extra leds?

Själv skulle jag inte betala mer än 500kr över grundpris för ovanstående.
En vattenkylare är en annan sak dock. Och som nämnt t.ex. EVGA har bra garantivillkor vilket kan vara värt lite mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

"*Orders placed on EU.EVGA.com & DE.EVGA.com & FR.EVGA.com are shipped from our Taiwan warehouse"

Jodå, det lär nog tillkomma både tull och moms.

Helt rätt, jag borde läst några rader nedanför 🙄

Frågan är hur stor tullavgiften är.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Även om det skeppas från Taiwan pga. hur läget med tillgång ser ut så tror jag att det slipper tull pga hur EVGA deklarerar försändelsen och priset borde justeras annars för att reflektera situationen just nu.
Vad gäller priset så är det en custom PCB med extra funktioner som höjer priset någon krona, har ett XOC BIOS som medger upp till 500W och ftw3 Ultra är enda kortet utöver Kingpin samt Strix OC som har det officiellt så EVGA tillåter dig elda upp kortet mao. Man kan landa norr om 2100mhz på detta kortet om man kyler det och har tur i silikonlotteriet. Man får förutsätta att ftw3 Ultra är deras näst bästa GPU:er efter kingpin som används medan XC och Black får det som "blir över" när man sorterat bort gräddan så finns flera småbitar som påverkar priset liksom alla sensorer samt ICX3 kylaren.
Sen så erbjuder EVGA 5 eller 10års garanti mot mindre merkostnad utöver dom 3år som medföljer.
Om det totalt sett är värt den extra summan är i slutändan upp till var och en att avgöra, för mig var det tillgången på enl. mig bra kort i fredags som avgjorde då jag på inget sätt var sugen på ett Gigabyte Turbo eller Gaming OC båda försedda med strypkoppel i form av låg powerlimit.
Att jag haft en bunt EVGA tidigare är även det påverkande i positiv riktning då jag en gång i tiden bytte ett 9800GX2 dubbelmacka med intern SLI utan kostnad till ett GTX280 genom step-up och ramlade in inom 90 dagars gränsen och korten var lika dyra så jag slapp betala någon mellanskillnad. Var då att det normalt enbart gällde standardkort men pga efterfrågan och tillgång fick jag ett GTX280 SC istället för ett standard GTX280 så egentligen gick jag plus på bytet bara genom ett "bättre kort" än standard utöver 100% prestanda hela tiden jmfr SLI.