Permalänk
Medlem

Vilket 128 GB 3200 mhz RAM kit?

Jag har precis byggt ihop systemet nedan

AMD Ryzen 9 5950X
Gigabyte Aorus Ultra x570
MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO
Samsung 970 Evo Plus 1TB M.2 SSD

Jag är lite förvirrad av minnesdjungeln och behöver verkligen hjälp.

Jag är på jakt efter totalt 128 GB 3200 mhz RAM. Jag undrar:

1. Finns det något 128 GB kit på Aorus Ultra x570 QVL-lista? Jag har inte hittat något med 3200mhz...
2. Måste jag köpa ett 128GB kit?
3. Går det bra med 2 x 64 GB kit?

Om svaret på 2. är JA, går det bra med https://www.komplett.se/product/1159582/datorutrustning/dator... ?

Om svaret på 3. är JA, går det bra med två stycken https://www.webhallen.com/se/product/311673-Corsair-Vengeance... ?

Hade verkligen uppskattat hjälp med detta. Hittar inte någonstans där någon beskriver att de kör 128 GB RAM på ett Aorus Ultra X570 med någon Ryzen.

Permalänk
Bildexpert

RAM-stickorna i dina länkar är det vad jag vet ingen skillnad på. Enda skillnaden mellan artikelsidorna är att ena innehåller fyra stickor medan andra innehåller två. Rent funktionsmässigt går det alltså bra att köpa två stycken 2x32GB kit på Webbis och spara en väsentlig slant mot att satsa på 4x32GB rakt av på Komplett.

Minnena är kompatibla med X570-chipset så du lär inte få några problem med dem alls vad jag kan se.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Grattis till fläskig dator!

Du kan köpa två st 64GB-kit, men det fina med dessa kit är att tillverkaren lovar dyrt och heligt att alla minnespinnar kommer lira tillsammans. Blandar du två olika kit kan du råka ut för problem. Väldans orimligt, men vill man inte sitta där med skägget i brevlådan så är det säkrare att köpa allt minne i samma kit

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

RAM-stickorna i dina länkar är det vad jag vet ingen skillnad på. Enda skillnaden mellan artikelsidorna är att ena innehåller fyra stickor medan andra innehåller två. Rent funktionsmässigt går det alltså bra att köpa två stycken 2x32GB kit på Webbis och spara en väsentlig slant mot att satsa på 4x32GB rakt av på Komplett.

Minnena är kompatibla med X570-chipset så du lär inte få några problem med dem alls vad jag kan se.

Skrivet av Printscreen:

Grattis till fläskig dator!

Du kan köpa två st 64GB-kit, men det fina med dessa kit är att tillverkaren lovar dyrt och heligt att alla minnespinnar kommer lira tillsammans. Blandar du två olika kit kan du råka ut för problem. Väldans orimligt, men vill man inte sitta där med skägget i brevlådan så är det säkrare att köpa allt minne i samma kit

Tack ska ni ha båda två! Jag hade på känn att det nog skulle gå att handla 2 st 64 GB kit, men garanterad funktion för nåra tusingar mer är i sammanhanget en rimlig kostnad hehe.

Det var längesedan jag hade en stationär dator, ser verkligen fram emot att komma tillbaks i svängen. Denna ska räkna och rendera .