Påhittiga vinnare kniper D-Links Wifi 6-routrar

Permalänk
Melding Plague

Påhittiga vinnare kniper D-Links Wifi 6-routrar

D-Links Wifi 6-tävling är avgjord och en trio idéer belönas med tidiga julklappar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis till vinnarna. Därför jag aldrig vinner något, är inte fyndig på att skriva ihop sådant.

SWEC: Kan ni inte lotta ut saker ibland så inte det inte alltid är de mest begåvade som vinner? xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Grattis till er som vann! Bra jobbat

Jag skrev själv en lösning som jag tyckte var riktigt briljant och som skulle avhjälpa det vanligaste problemet som jag ser att andra (och jag själv) har med routrar, men jag misstänker att mina tekniska kunskaper om hur allt detta fungerar innebär att jag har skrivit motsvarigheten till ett förslag på en evighetsmaskin Någon får gärna berätta för mig varför mitt förslag är konstigt/dåligt/ogenomförbart.

Då och då tappar jag internet och behöver starta om min router för att allt ska fungera igen. Jag brukar då stänga av den, vänta några minuter och sedan sätta på den igen (jag har fått för mig att det inte gör någon skillnad om jag bara bryter strömmen en kort stund). Mitt förslag var att routern själv skulle känna av när internet inte fungerade och då pröva att starta om sig för att avhjälpa problemet. Eftersom den absoluta majoriteten av användare inte har någon användning för själva nätverket om inte också internet fungerar så vore detta önskvärt framför att nätverket utan avbrott skulle vara uppe fast utan något internet, så detta skulle kunna vara en default-inställning (de som är tekniska nog för att använda nätverket till något annat än internet lär också fatta hur man gör inställningar på sin router). Alternativt så tänkte jag mig att man i alla fall kunde ha en knapp som startade om routern med lämplig avstängningstid emellan snarare än att man ska behöva stänga av den, vänta lite och sedan sätta på den igen (finns en sådan knapp redan på vissa routrar?).

Som sagt så misstänker jag att mitt förslag är knasigt av någon anledning, men informera mig gärna om varför för som det är nu så går jag runt och stör mig på att routrar inte redan har denna funktion inbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Grattis till vinnarna. Därför jag aldrig vinner något, är inte fyndig på att skriva ihop sådant.

SWEC: Kan ni inte lotta ut saker ibland så inte det inte alltid är de mest begåvade som vinner? xD

Jag tror att det blir problem om de lottar ut produkter helt utan någon prestation från de potentiella vinnarna eftersom det då räknas med att de håller på med någon form av lotteriverksamhet som sedan ska certifieras och skattas på ett visst sätt. Det är väl därför som de flesta tävlingar av detta slag åtminstone alltid kräver att man svarar på någon (förvisso ofta väldigt lätt) fråga. Då räknas det som någon typ av prestationsbaserad tävling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Jag tror att det blir problem om de lottar ut produkter helt utan någon prestation från de potentiella vinnarna eftersom det då räknas med att de håller på med någon form av lotteriverksamhet som sedan ska certifieras och skattas på ett visst sätt. Det är väl därför som de flesta tävlingar av detta slag åtminstone alltid kräver att man svarar på någon (förvisso ofta väldigt lätt) fråga. Då räknas det som någon typ av prestationsbaserad tävling.

Lotterilagen skrevs om 2019. Man får lotta ut saker nu.

"Från den 1 januari 2019 gäller en ny spellag, där spel om pengar kräver licens. Licens krävs dock inte om deltagare inte behöver betala en insats. Det innebär till exempel att det inte krävs någon licens om man har en utlottning där deltagarna bara ”gillar och delar” för att delta i lotteriet på sociala medier."

https://www.spelinspektionen.se/fragor--svar/lotterier/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Vinstskatt blir det väl bara om man som i detta fall på sweclockers måste göra något för att medverka i tävlingen.
Annars om man lottar ut så är det ingen skatt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Men visst är det roligare att läsa en lite rolig motivering än att bara random person hade tur?

Grattis till vinnarna. Solklart bättre än min ide.

Permalänk
Medlem

@Ejziponken Ah, se där. Ja, då får jag uppdatera min interna kunskapsbank.

@henkiii Jag håller med. En artikel där det bara stod vilka som vunnit hade varit helt ointressant för i stort sett alla att läsa (inklusive vinnarna som väl ändå får reda på det på något annat sätt). Denna artikel tyckte jag dock var läsvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men visst är det roligare att läsa en lite rolig motivering än att bara random person hade tur?

Grattis till vinnarna. Solklart bättre än min ide.

Jo, säger ju inte att alla tävlingar ska bli lotterier.. Men ibland kan de ju vara trevligt att de som saknar egenskaper som ofta krävs i dessa tävlingar också kan "vinna" något.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

@Ejziponken Ah, se där. Ja, då får jag uppdatera min interna kunskapsbank.

@henkiii Jag håller med. En artikel där det bara stod vilka som vunnit hade varit helt ointressant för i stort sett alla att läsa (inklusive vinnarna som väl ändå får reda på det på något annat sätt). Denna artikel tyckte jag dock var läsvärd.

Varför inte ha att man måste lösa ett extremt svårt matematiskt problem istället? Eller något annat som har med teknik att göra. För det är ju mer relevant kopplat till datorer än att man är bra på att rimma t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Varför inte ha att man måste lösa ett extremt svårt matematiskt problem istället? Eller något annat som har med teknik att göra. För det är ju mer relevant kopplat till datorer än att man är bra på att rimma t.ex.

Om det kan göras roligt och intressant att läsa svaren/förslagen, absolut. Dock behöver det ju också vara på en lagom nivå så att tillräckligt många känner sig manade att ställa upp, annars tror jag inte att varken de som står för priserna eller medlemmarna på Sweclockers kommer tycka att det är speciellt mycket värt att ha olika tävlingar. Så där faller antagligen att göra någonting extremt svårt.

Permalänk

Jag tyckte att det här var en perfekt tävling, helt i min smak. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Jag tyckte att det här var em perfekt tävling, helt i min smak. 😁

Gillade ditt svar, skulle behöva få ungarna bort från hjärndöd Youtube x)

Permalänk
Skrivet av downup:

Gillade ditt svar, skulle behöva få ungarna bort från hjärndöd Youtube x)

Ja, jag hoppas att funktionen implementeras i framtida routrar. Det hade knaske inte uppskattats av grabben, men det hade definitivt förenklat för mig här hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Grattis till er som vann! Bra jobbat

Jag skrev själv en lösning som jag tyckte var riktigt briljant och som skulle avhjälpa det vanligaste problemet som jag ser att andra (och jag själv) har med routrar, men jag misstänker att mina tekniska kunskaper om hur allt detta fungerar innebär att jag har skrivit motsvarigheten till ett förslag på en evighetsmaskin Någon får gärna berätta för mig varför mitt förslag är konstigt/dåligt/ogenomförbart.

Då och då tappar jag internet och behöver starta om min router för att allt ska fungera igen. Jag brukar då stänga av den, vänta några minuter och sedan sätta på den igen (jag har fått för mig att det inte gör någon skillnad om jag bara bryter strömmen en kort stund). Mitt förslag var att routern själv skulle känna av när internet inte fungerade och då pröva att starta om sig för att avhjälpa problemet. Eftersom den absoluta majoriteten av användare inte har någon användning för själva nätverket om inte också internet fungerar så vore detta önskvärt framför att nätverket utan avbrott skulle vara uppe fast utan något internet, så detta skulle kunna vara en default-inställning (de som är tekniska nog för att använda nätverket till något annat än internet lär också fatta hur man gör inställningar på sin router). Alternativt så tänkte jag mig att man i alla fall kunde ha en knapp som startade om routern med lämplig avstängningstid emellan snarare än att man ska behöva stänga av den, vänta lite och sedan sätta på den igen (finns en sådan knapp redan på vissa routrar?).

Som sagt så misstänker jag att mitt förslag är knasigt av någon anledning, men informera mig gärna om varför för som det är nu så går jag runt och stör mig på att routrar inte redan har denna funktion inbyggd.

Jag har funderat på samma sak. Inte så avancerat som att routern själv skulle känna av uppkopplingen men en funktion för automatisk omstart av routern på natten, när man ändå ligger och sover. Jag vet inte varför min nuvarande och mina tidigare routrar tappar internet då och då eller blir märkbart långsammare efter en längre tids upptid men en sådan funktion hade klart underlättat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Varför inte ha att man måste lösa ett extremt svårt matematiskt problem istället? Eller något annat som har med teknik att göra. För det är ju mer relevant kopplat till datorer än att man är bra på att rimma t.ex.

Det enkla svaret är väl att det inte hjälper D-Link brainstorma fram någon USP för deras målgrupp. Via den här tävlingen har de fått en stor läsarskara att skicka in sina bästa idéer helt gratis (nåja, priser för några tusen och lite administration, det motsvarar väl en workshop med 2-3 anställda under en förmiddag?). Klart det går att lägga ut jättesvåra problem också men det finns andra forum för sånt, exempelvis examensarbeten.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)