Ny dator fryser + konstigt ljud sen omstart

Permalänk
Medlem

Ny dator fryser + konstigt ljud sen omstart

Hej!

Byggde ihop min nya dator idag och skulle test köra lite spel. Mitt i min första match fryser datorn, kör ut ett sjukt konstigt ljud genom högtalarna och sen re-bootar helt. Har absolut ingen aning om varför detta skedde och det kändes konstigt att det hände just med en ny dator.
Någon med svar eller lösning?

Dator spec.
CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX
GPU: Sapphire Pulse Radeon 5600XT
RAM: HyperX 16 GB (2x8GB DDR4 2666MHz
SSD: Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Forumledare

@ElliMelli: Vad har du för nätagg?
Ladda ner hwmonitor och se hur temperaturerna ser ut när du belastar datorn (spel eller liknande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@ElliMelli: Vad har du för nätagg?
Ladda ner hwmonitor och se hur temperaturerna ser ut när du belastar datorn (spel eller liknande)

Av det jag hann se, innan datorn tacka för sig igen, var att CPU låg på 68 grader, GPU på ca 50 grader. Utifrån det jag har lärt mig av detta byggandet är att det är ganska normalt?

EDIT: nätagg är Corsait TX650 Watt (Gold)

Permalänk
Medlem

Efter lite google sökningar sent igår och lite test nu i morse, så har jag konstaterat att den kanske är att mina GPU fläktar inte går igång? Så fort datorn får lite för "tung" grafik så säger den godnatt. Vet någon om man kan ställa in något med fläktarna? Att de kanske ska snurra vid 40 grader? Eller är jag ute och cyklar med min teori?

Permalänk
Medlem

Okej, jag tror jag har funnit felet, men vet verkligen inte lösningen till det eller varför det ens uppstått...
I loggboken finner jag detta:

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 12

(Siffran kan ändras)

Förstår inte vad problemet är här. Hade inga problem men monteringen av min CPU, CPU vad den enklaste delen att bygga.
Kan verkligen ingenting om datorer som allt googlande på potentiella lösningar förstår jag ej. Någon som har något jag skulle kunna testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElliMelli:

Okej, jag tror jag har funnit felet, men vet verkligen inte lösningen till det eller varför det ens uppstått...
I loggboken finner jag detta:

Rapporterat av komponent: Processorkärna
Felkälla: Machine Check Exception
Feltyp: Cache Hierarchy Error
Processor APIC-ID: 12

(Siffran kan ändras)

Förstår inte vad problemet är här. Hade inga problem men monteringen av min CPU, CPU vad den enklaste delen att bygga.
Kan verkligen ingenting om datorer som allt googlande på potentiella lösningar förstår jag ej. Någon som har något jag skulle kunna testa?

WHEA error är de där innebär att de är ett hårdvarefel.
Frågan är dock om de är pga drivare eller om de är ett faktist fel.

1. Har du installerar alla drivrutiner till moderkortet? Chipset osv?

2. Kör memtest86 gratis versionen 4pass, får du några error?

3. Testa kör prime95 smaldata på din cpu och se om den spottar ut något i loggboken. Obs! Håll koll på din temp när du kör prime95

Permalänk
Medlem
Skrivet av rstolpe:

WHEA error är de där innebär att de är ett hårdvarefel.
Frågan är dock om de är pga drivare eller om de är ett faktist fel.

1. Har du installerar alla drivrutiner till moderkortet? Chipset osv?

2. Kör memtest86 gratis versionen 4pass, får du några error?

3. Testa kör prime95 smaldata på din cpu och se om den spottar ut något i loggboken. Obs! Håll koll på din temp när du kör prime95

Har installerat senaste BIOS och alla drivers, även testat att gå på gamla drivers för att se om problemet ligger där men verkar inte som det.

Satte igång ett memtest86 och så får vi se vad den säger. Ser man dock GPU fel på det? För GPU var min första tanke då datorn endast krashar vid spel med "tung" grafik, som Overwatch.

Sedan detta prime95 test. Jag som inte är ett datasnille, utan lär mig just nu, på vilken temperatur bör jag stoppa testet? Vilket program är best att kolla CPU temperaturen i?
Har jag uppfattat det rätt som att går det att köra testet upp till tre timmar utan fel, så fungerar ens hårdvaror som de ska? Vad sker om man måste avbryta testet? Ska man köra på nytt och lägga ihop tiderna?

Förlåt för så många frågor, men vill vara säker så man inte förstår sin dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElliMelli:

Har installerat senaste BIOS och alla drivers, även testat att gå på gamla drivers för att se om problemet ligger där men verkar inte som det.

Satte igång ett memtest86 och så får vi se vad den säger. Ser man dock GPU fel på det? För GPU var min första tanke då datorn endast krashar vid spel med "tung" grafik, som Overwatch.

Sedan detta prime95 test. Jag som inte är ett datasnille, utan lär mig just nu, på vilken temperatur bör jag stoppa testet? Vilket program är best att kolla CPU temperaturen i?
Har jag uppfattat det rätt som att går det att köra testet upp till tre timmar utan fel, så fungerar ens hårdvaror som de ska? Vad sker om man måste avbryta testet? Ska man köra på nytt och lägga ihop tiderna?

Förlåt för så många frågor, men vill vara säker så man inte förstår sin dator...

CPU throttlar vid 100c men jag skulle stänga av Prime95 om det skulle nå 95c förhoppningsvis har du kylning men man kan aldrig vara säker. Så håll ett öga.

Det kan vara GPU men WHEA error indikerar på att något som kastades till CPU:n blev fel. Då kan det vara RAM, Moderkortet eller CPU.
Man lär göra lite felsökning för att komma till rätta med detta.