Swap of death.. Går det att få linux att swappa lika effektivt som windows??... Linux fryser sig vid swappning
Hejsan igen
I tråden: Vi som bytt/vill byta till Linux från Windows .... Så skrev jag ett Edit inlägg i posten #18749119 För att ni ska slippa kika i den tråden så citerar jag det här.
<Citat:
Edit:
Jag kastar in en fråga till er alla..
Vet ni varför linux suger på swap delen?
Jag använder swap-partition och den får arbeta ibland när minnet blir maxat, samt jag använde jämt viloläge i windows, för att snabbt få upp det jag arbeta med vid nästa start istället för att öppna upp allt igen o vill göra det i linux oxå..
På mina bärbara löste jag det med Vänteläge då de har batteri o där med inbyggd UPS.
Men Linux typ låser sig typ allt ett tag när den börjar swapa, medans i windows rullar allt på, men man ser hårddisken arbeta.. lika så vid återstart av viloläge så tar det världens tid för maskinen att starta, i windows tar det bara en tiondel av tiden.. (samma maskin med dualboot)
Jag använder mekaniska diskar då de är billigare/TB
END Citat>
----------
Jag fick lite svar och förslag, så tråden om att byta till linux vart nästan trashad, Så jag startar denna tråden som jag skrev i andra att jag skulle göra för att rädda den andra från offtopic diskussion... och för att underlätta lite, så klistrar jag in inläggen från andra tråden i första inlägget under detta, så ni slipper växla mellan två trådar för att se vad som redan har skrivits..
För att utveckla min fråga lite mer än Edit inlägget..
OS i fråga just nu på mina bärbara är LMDE3 Xfce med dualboot win7 eller 8.1... de har 8GBram.. den tredje har 10GBram.. de har mekaniska diskar på 2TB. Swap partitionerna har jag satt till runt 15GB efter att jag 2018 hängde en dator med Mint18.3 som hade 6GBswap... 100%full swap och 100% fullt ram.. hard reset var enda utvägen. Men inte med 15GB.
Nu till problemet.. de gångerna som swap kickar in vid 97% fullt ramminne så fryser sig linux och inte ens muspekaren går att flytta på under flertalet minuter.
Jag har provat att ändra swappiness allt mellan 10 till 90.. samma fenomen kvarstår ändå när den når över 97%.. datorn fryser sig i flera minuter.. jag återställde värdet till 60, då jag ändå inte märkte någon nämnvärd skillnad..
Jag vill använda Viloläge, just för att slippa stänga ner allt arbete o bokmärka alla aktuella webbsidor osv osv, o sedan behöva öppna upp aaaaallt nästa uppstart.... i windows tar det någon minut att starta datorn från tryck på poweron tills OSet startat och är användbart o hårddisklampan slutat ill-lysa.. Men i LMDE3 tar det nästan 10gånger längre tid från poweron tills datorn är användbar och hårddisklampan inte ill-lyser. Det är dualboot på alla maskiner och fenomenet är på dem alla. (fenomenet uppstår även på andra distros)
På mina bärbara har jag löst detta "starta upp" problemet med vänteläge.. de har ju batteri o där med inbyggd UPS så om strömmen går så förlorar jag inte det som är öppet... Men det är lite trist att inte ha ett effektivt Viloläge om jag snabbt behöver bota in i det andra OS'et för att komma åt något för att sedan starta om och återgå till det jag har i linux.
Så det är två problem, men de har garanterat en gemensam faktor, då det är swap som nyttjas i båda fallen. :hmmm:
Jag fick en fråga som syns i citaten jag klistrar in under, om något program kanske läcker minne.. Bra fråga, hur ser jag det.
Men sedan är jag en super elak datoranvändare. *hihihi* Jag har ofta många program igång samtidigt.. några exempel..libre office writer, Calc, pdf'er, vanliga textdokument i textredigerare, filhanteraren, någon bildvisare, en eller flera miniräknare, Gimp, och den stoooora boven... Firefox..
Kör jag windows så är det likvärdigt, fast MS-office och Photoshop istället för gimp o libre office.... och det tar månader innan jag bootar om datorerna.
Upptid just nu på mina tre bärbara är:
i3:an LMDE3 kortast upptid 48dagar.. 96%ram använt av 7.7GB, 28%swap 4,8GBav 16GB, 228 processes.. aktiva program just i denna stund, Firefox5fönster+ett gäng flikar, pdf reader, filhanterare, terminal,
i5:an LMDE3 längst upptid 117dagar.. 95%ram använt av 7.7GB, 19,4%swap 4,3GBav 20GB, 202 prosesses.. aktiva program just i denna stund, Firefox6fönster+ett gäng flikar, filhanterare, 3st terminaler,
i7:an win8.1 upptid 97dagar.. 41%ram använt av 9.6GB, växlingsfil 1,2GB, 73processer.. aktiva program just i denna stund, Firefox4fönster+ett gäng flikar, Filhanterare, PDF reader, word, exel, textredigerare, miniräknare, paint, windows defender, aktivitetshanteraren, resursöervakaren.
Så kan jag få mina linux maskiner att swappa snällare så inte datorerna fryser sig??
Och går det att få den börja göra de processerna tidigare än 97%.. så kanske de inte låser upp sig för att minnet hinner nå 99.9% fullt innan det hinner swappa undan... typ att den börjar redan mjukt vid 80% så den har en buffert på 20% att spela på för att undvika frysning??
Tack till er alla på förhand.
//Marie
Datorer.. För många för att skriva ut i signaturen. Modernast Win8.1 eller äldre + Linux varierande distros på de flesta. Kör Linux primärt.
Bilintresse tack vare min uppväxt, så jag har tre av dem.