Igårkväll när jag ville sätta igång SAM i Bios så lyser mitt moderkort med vitt ljus, vilket indikerar på att grafikkortet är vajsing med.
Har ett Asus Rog Strix B550-F Gaming (Wifi), Radeon 6800 & AMD 5600X.
Var som sagt inne i Bios och ändrade :
"1. Enter the System BIOS. This is typically done by pressing the <DEL> or <F12> key during system startup
2. Navigate to Advanced Settings or Advanced menu
3. Enable “Above 4G Decoding” and “Re-Size BAR Support” shown above."
Efter det har jag ingen kontakt med grafikkortet. Vad ska jag göra? Kan jag göra något?
Ska jag ta bort grafikkortet från moderkortet eller vad ska jag göra?
"CSM Support" måste vara disabled för att det ska fungera, annars kan det där hända.
Du får troligtvis resetta CMOS för att återgå till default setting. Då borde den boota som den ska.
Se i din moderkortsmanual Chapter 1. punkt 12. (sidan 1-17) hur du gör det.
edit:
Glöm inte att du måste ha UEFI installerad OS för att den ska boota efter ändringen med. Är det legacy/BIOS installerad så kommer det inte boota upp och då måste du convertera först.
Om du inte kan välja din SSD disk att boota på efter du ändrat CSM support till Disabled så har du en legacy/bios installerad OS och inte UEFI och då är det med stor sannolikhet problemet varför du inte får det hela att fungera.
Här nedan lite snabbgooglade länkar till hur du kollar om du har UEFI OS eller inte samt hur du converterar från legacy/bios till UEFI.
Det kan gå fel om du testar convertera till UEFI och det hela kan sluta med att du behöver installera om Windows, bara så du vet.