tömma HDD till Laptop alt extern HD

Permalänk
Medlem

tömma HDD till Laptop alt extern HD

Hej!
Har en gammal Stationär data som jag måste få tillgång till dessa 4 HD som är i...
Jag har köpt en SATA to USB kabel och kopplat det. Då när jag kollat på skärmen i Laptop kommer den fram och försvinner lika fort. Min gissning är att det sakna ström. Hur kan jag då lösa detta? Jag har tusentals familj bilder jag måste "rädda" från dessa HD före frun få en frispel
HJÄLP tack!

glömt vara mer specifik...
Permalänk
Medlem

Dockningsstation är vad som gör det hela lätt och smidigt.

Exempel: https://www.webhallen.com/se/product/182550-Deltaco-Docknings...

Permalänk
Medlem

för 3.5" diskar måste alltid USB-diskdockan/adaptern separatförsörjas med egen adapter då 3.5" diskar alltid kräver 5 och 12 Volt matning för att fungera.

Matning enbart över USB-bussen går bara om 2.5" diskarna är små i storlek (1 TB och mindre) - och använder väldigt korta USB-sladdar (dvs max 2 dm långa typiskt) om det matas från en typisk laptop-USB uttag, för större 2.5" diskar (2TB och större) måste man i regel ha en adapter/USB-docka med egen nätadapter där också.

---

Diskdockan i länken skall man vara lite försiktig med.

Skall man läsa/skriva disk så skall den göras i B-slotten, aldrig köra två diskar samtidigt då den får hemskt dålig prestanda i överföringar då det gör stall på USB-porten mest hela tiden och OS måste göra full USB-bus reset ofta innan det kommer igång igen och det är riktigt illa om man kör mot A-slotten medans B-slotten så händer det mer sällan.

Kopiera aldrig mellan två diskar i denna i standalone-läge utan att efteråt kolla dessa med hashsumma eller binärjämförelse...

Vid kopiering mellan snabba SSD har det visat sig ge spridda bitfel över hela den kopierade diskimagen och det var rätt långsökt att hitta detta med konstiga beteenden på de diskar som sedan gick ut i användande - det blev också bekräftat detta inte var individberoende utan var samma av 3 likadana dockor köpta vid olika tillfällen och affärer.

Grundorsaken är att det sitter en Jmicron chipset av JMS56x-serien i dessa och de är ökända för att vara buggiga. - man skall undvika alla diskdockor med just Jmicron-chip i sig - men dessvärre är de flesta som säljs idag just Jmicron-chip i sig och det är svårt att få reda på vilken chip-serie som sitter i dessa man tittar på

Däremot verkar det gå bra att läsa och kopiera mellan en diskimagen på en disk i en dator och en disk på B-slotten under linux och med 'dd' utan att det blir några fel och realtivt få USB-bus-reset (time out kan vara ganska lång från att det stallar till OS gör bus-reset)

synd att netonnet anderssons diskdocka art:nr Art.nr: 207749 inte längre går att köpa - denna (och motsvarande andra varumärken med samma utseende som kunde köpas hos Conrad mfl.) har varit extremt driftsäkra och kunnat köra full USB-hastighet mot SSD (dvs runt 550 MB/s) utan att krokna - hittar man sådan så köp på er denna - den har chipset från Asmedia med benämningen ASMT105 och åtminstone i den här användningen som diskdocka har varit väldigt driftsäker.