Tråden om SpaceX Starship-testprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Lyckad" kan diskuteras...

Den landade, så visst är den lyckad. Tråkigt att den exploderade i efterhand, visst. Men skulle definitivt säga att landningen var lyckad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Den landade, så visst är den lyckad. Tråkigt att den exploderade i efterhand, visst. Men skulle definitivt säga att landningen var lyckad.

Den landade inte bra. Den studsade ganska rejält och landade så hårt att den förmodligen spräckte nåt i strukturen. Och sen förstördes den av en explosion...

Nja, de fick säkert bra data från landningen, men lyckad, nä.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cyklonen:

Den landade inte bra. Den studsade ganska rejält och landade så hårt att den förmodligen spräckte nåt i strukturen. Och sen förstördes den av en explosion...

Nja, de fick säkert bra data från landningen, men lyckad, nä.

Allt dom föresatte sig att göra fick dom gjort;
1. Start och normal stigning till 10km
2. Avstängning av motorerna i sekvens under stigning
3. Vändning vid 10km
4. Full kontroll på nedstigningen utan motorkraft
5. Alla tre motorerna tände och utförde vändningen
6. Den motor man avsåg använda för landningen hålls igång medan de andra två stängdes av enligt nya rutinen
7. Motorkraften räckte för att kontrollerat placera SN10 på plattan

Att landningsställen inte är designade för att ta nån större smäll är ingen nyhet och ingen hade räknat med att de skulle hålla speciellt bra. Den stod ändå fortfarande upp efter touchdown. Så lyckad, jo, det skulle jag säga. Väldigt mycket så.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Shudnawz:

Allt dom föresatte sig att göra fick dom gjort;
1. Start och normal stigning till 10km
2. Avstängning av motorerna i sekvens under stigning
3. Vändning vid 10km
4. Full kontroll på nedstigningen utan motorkraft
5. Alla tre motorerna tände och utförde vändningen
6. Den motor man avsåg använda för landningen hålls igång medan de andra två stängdes av enligt nya rutinen
7. Motorkraften räckte för att kontrollerat placera SN10 på plattan

Att landningsställen inte är designade för att ta nån större smäll är ingen nyhet och ingen hade räknat med att de skulle hålla speciellt bra. Den stod ändå fortfarande upp efter touchdown. Så lyckad, jo, det skulle jag säga. Väldigt mycket så.

Ja, exakt. Det är väl en stor framgång från SN8/SN9. Det känns som att det händer mycket med varje ny version nu.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Om jag fattade det rätt, så har de problem med landningsställen. De fälls tydligen ut från insidan vid motorerna och har varit väldigt dåliga...

Men roligt att de börjar få till flippen och landningen nu..!

Fötterna är provisoriska bara för att ha något att landa på i princip. Riktiga benen kommer behöva vara mer sofistikerade och klara av att landa på mjukare yta samt balansera farkosten. Så de kommer utvecklas framåt, precis som mycket annat.

Skrivet av cyklonen:

Den landade inte bra. ...

Men den landade... captainjacksparrow..

Skrivet av cyklonen:

Den studsade ganska rejält och landade så hårt att den förmodligen spräckte nåt i strukturen. Och sen förstördes den av en explosion...

Nja, de fick säkert bra data från landningen, men lyckad, nä.

Som sagt är det en enorm framgång från tidigare försök, det är bevis att deras landningsmanöver går att utföra vilket i sig är otroligt. Jag såg också att den tog i ganska hårt och studsade men det gör Falcon 9 under sina landningar också, bara att den har rätt bra ben som kan ta upp stöten och förmodligen lite mer slipad i sin landing burn. De är garanterat överlyckliga

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Samsung:

Ja, exakt. Det är väl en stor framgång från SN8/SN9. Det känns som att det händer mycket med varje ny version nu.

Hade man inte haft tank-/motorproblem under SN8/9 så är jag relativt skitsäker på att man hade satt den landningen med. Mjukvarugubbarna (och -töserna!) som programmerat landningsprofilen vet vad dom gör. Det är hårdvaran (verkligheten) som biter dom i röven.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som motorn ändå är rätt okej. Med SN10 verkar helium kommit in i motorn med bränslet och minskat effektiviteten. Så kan de få till sin trycksättning med motorerna kan det bli stabilare. Flera fixar som skulle in i SN11.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Låter som motorn ändå är rätt okej. Med SN10 verkar helium kommit in i motorn med bränslet och minskat effektiviteten. Så kan de få till sin trycksättning med motorerna kan det bli stabilare. Flera fixar som skulle in i SN11.

Japp. Nånting med fuel baffles med, jag har försökt följa en Twittertråd mellan Elon och lite random folk. Inte helt lätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

BN1 håller på stackas strax efter SLS gjorde sitt lyckade Green Run. Den är gigantisk! Kommer bli sjukt att se med Starship ovanpå en dag!

Permalänk
Hedersmedlem

Testet av SN11 blev avbrutet idag för att FAA inte kunde få dit sin inspektör i tid... Väldigt trist.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Testet av SN11 blev avbrutet idag för att FAA inte kunde få dit sin inspektör i tid... Väldigt trist.

Well, vädret såg inte riktigt samarbetsvilligt ut heller. Och Everyday Astronaut kommer börja sin livetäckning från nya MARS-studion idag på morgonen, men återigen ser vädret lite pissigt ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, vädret såg inte riktigt samarbetsvilligt ut heller. Och Everyday Astronaut kommer börja sin livetäckning från nya MARS-studion idag på morgonen, men återigen ser vädret lite pissigt ut.

Är rätt nyfiken på vilket väder som sätter stopp för dem. Undrar om de hade flugit annars.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Är rätt nyfiken på vilket väder som sätter stopp för dem. Undrar om de hade flugit annars.

Jag tror de vill ha vinden under vissa nivåer, och "VFR" dvs visuell kontakt med raketen så dimma eller låga moln går också fetbort.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master

Well, well.
SpaceX är på gång att gå live nu, och från själva plattan ser det bättre ut. Morgonsolen kommer nog rensa upp mycket av dimman inom kort.

EDIT:
Preview-bilden på strömmen var en äldre bild tydligen, för dom ser fasen inget på sin stream heller.
T-2m.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Flyger trots all dimma!

Permalänk
Lego Master

Verkar som den sprängdes i luften eller nånting. Det började regna delar på Everyday Astronauts stream plötsligt, och sen hördes en dov smäll. Långt innan planerad landning.

Den kom upp till 10km, stängde motorerna och påbörjade belly flop-manövern. Sen slutade SpaceX ström funka och det regnade delar. Sen pang. SpaceX har stängt strömmen efter kommentaren "det var ett spännande test, igen".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, det började låta dåligt rätt snart efter att motorerna tändes skulle jag säga

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shimonu:

Japp, det började låta dåligt rätt snart efter att motorerna tändes skulle jag säga

Tänker du det smattrande ljudet? Så har väl Raptor-motorerna låtit varje uppskjutning?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=bDL-ZMRHYrE
Scrolla tillbaka lite i den här streamen så hör man hur det smäller och det regnar ner delar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Tänker du det smattrande ljudet? Så har väl Raptor-motorerna låtit varje uppskjutning?

Nej, jag tyckte mig höra metalljud en stund efter de tändes. Misstänker att det var mikrofoner på marken som tog upp kraschen.

Permalänk
Medlem

Tja, nu fick de i alla fall testat FTS:en...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Tja, nu fick de i alla fall testat FTS:en...

Det är väl inte klart att det användes?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cyklonen:

Tja, nu fick de i alla fall testat FTS:en...

Skrivet av Shimonu:

Det är väl inte klart att det användes?

Nej, fortfarande sjukt oklart vad som hände. Det absolut sista som syns i SpaceX stream är att ena raptorn tänds och sen fryser bilden. Vid det laget har smällen redan registrerats på flera andra streams, och det verkar som det small uppe i luften. Om det var en oavsiktlig läcka eller liknande eller FTS får vi nog vänta lite på besked om.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är väl inte klart att det användes?

Nä, men högst sannolikt, skulle jag säga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Enda jag kan föreställa mig är om gimbaling slutar fungera och motorerna i princip börjar knuffa iväg raketen istället för att flippa den. Men vad skulle orsaka det? Såg att fungera väldigt bra i övrigt också.

Med min tur så är det nog säkert FTS bara för att jag pratar emot det men jag undrar dock vad orsaken kan vara. Dock verkade inte all motorer tändas innan länken bröts så jag undrar om de ens börjat försöka göra gimbal.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Enda jag kan föreställa mig är om gimbaling slutar fungera och motorerna i princip börjar knuffa iväg raketen istället för att flippa den. Men vad skulle orsaka det? Såg att fungera väldigt bra i övrigt också.

Med min tur så är det nog säkert FTS bara för att jag pratar emot det men jag undrar dock vad orsaken kan vara. Dock verkade inte all motorer tändas innan länken bröts så jag undrar om de ens börjat försöka göra gimbal.

Är väl bara en motor som ska tändas när den flippar runt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kochkramer:

Är väl bara en motor som ska tändas när den flippar runt?

Nej, efter tidigare fel där motorn man tänt inte fungerat så beslutade man att man försöker tända alla motorer och sen landar man med 2 tror jag. med SN10 blev det väl bara 1 dock. Så tanken är att testa att starta alla och sen köra på de 2 bästa i princip.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Nej, efter tidigare fel där motorn man tänt inte fungerat så beslutade man att man försöker tända alla motorer och sen landar man med 2 tror jag. med SN10 blev det väl bara 1 dock. Så tanken är att testa att starta alla och sen köra på de 2 bästa i princip.

Aha, är inte så insatt. Kollade när dom sköt upp SN10 så mina "kunskaper" kom från den streamen Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem

Starta tre, vända upp på de två bästa, landa på en.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S