Asrock släpper grafikkort – på M.2-sticka

Permalänk
Melding Plague

Asrock släpper grafikkort – på M.2-sticka

Asrocks nya grafikkort upptar inga 2,5 eller 3 kortplatser. Istället ryms det 2D-fokuserade grafikkortet på en liten M.2-sticka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om det här inte intresserar mig så är det ett intressant koncept, det vore skönt med en ny modekortsstandard där grafikkortet monteras längs med moderkortet och inte utstickande som det är nu. Det skulle spara mycket plats.

Permalänk
Medlem

Perfekt för vanliga PC utan grafik som körs som server!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hejss:

Även om det här inte intresserar mig så är det ett intressant koncept, det vore skönt med en ny modekortsstandard där grafikkortet monteras längs med moderkortet och inte utstickande som det är nu. Det skulle spara mycket plats.

Det låter mer opraktiskt dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hejss:

Även om det här inte intresserar mig så är det ett intressant koncept, det vore skönt med en ny modekortsstandard där grafikkortet monteras längs med moderkortet och inte utstickande som det är nu. Det skulle spara mycket plats.

Det skulle också betyda att man inte har mer än en kortplats.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är nog riktad till dom som inte behöver nån märkvärdig grafik mer till servern och annat som behöver enkel grafik.
Ett bra tillskott om den har bra pris på sig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Dom flesta CPU har inbyggd grafik, så förstår inte ända målet med denna, men det är lite små kul ide att köra det på en M.2 sticka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Detta var precis vad jag (eventuellt) behöver!
Planerar en Mini-ITX-server med ett raid-kort på den enda kortplatsen och någon sorts amd-cpu utan inbyggt grafitkort (ryzen). Har funderat länge på om det skulle fungera med någon sorts usb-grafitkort men är lätt skeptisk till att såna funkar utan os/drivare.

Permalänk
Medlem

Vilken extrem blandning av nytt och gammalt. M.2 med gamla VGA och molex för ström som man inte använt på snart 15 år.

Känns som någon grej Linus Tech Tips skulle köpt från någon skum säljare på Aliexpress och ha en video om.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom flesta CPU har inbyggd grafik, så förstår inte ända målet med denna, men det är lite små kul ide att köra det på en M.2 sticka.

Serverprocessorer har mer sällan integrerad grafik.
Däremot är det kanske lite oklart vilken målgrupp det här kortet har - många moderkort gjorda för servrar har ofta någon integrerad lösning för att ge någon displayoutput (ASPEED är stora inom 2D och remote management i den produktkategorin ex).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta kan vara väldigt användbart till Ryzen-baserade servrar eftersom processorn därmed saknar inbyggd grafik. Först tänkte jag de var perfekt match till ASRocks X570-baserade servermoderkort som t.ex.:
https://www.servethehome.com/asrock-rack-x570d4u-2l2t-review-... (mATX)
https://www.servethehome.com/asrock-rack-x570d4i-2t-amd-ryzen... (mITX)
men de har faktiskt redan inbyggd VGA (baserad på ASPEED AST2500). Dessutom har de också BMC och IPMI (remote management med bild över nätverket), så jag skulle personligen aldrig behöva VGA-porten.
Finns det andra Ryzen-servermoderkort som saknar grafik?
Kanske någon som redan använder alla PCIe-platser behöver en m.2-baserad GPU för att koppla in en skärm ibland och konfigurera något, men att maskinen annars körs headless?
Jag tycker det är smidigt att ha extra grafikkort liggande för felsökning, men eftersom jag har PCIe-platser lediga har jag ett par Radeon HD7770 och Nvidia GT420 för sånt.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man kan släppa en helt ny produkt med endast VGA-port. Skapar en del krav vid valet av bildskärm.

Skrivet av superegg:

Dom flesta CPU har inbyggd grafik, ...

De flesta Ryzen saknar grafik. Lär även gälla Epyc, Xeon och Threadripper.
Finns definitivt en marknad för grafikkort med låg prestanda och liten prislapp!

Jag är lite ambivalent till valet av M.2-format.
Fördelen är att det inte bygger på höjden och därmed kan användas i till exempel en bladserver.
Nackdelen är att det tar en M.2-plats som annars skulle kunna användas till SSD.
Utgående från att det inte verkar vara avsett som en konsumentprodukt kan man nog utgå från att där finns en känd kundgrupp.

Permalänk
Hjälpsam

Ang VGA port eller inte, de flesta maskiner som har behov av denna kommer för det mesta köras på remote desktop/teamviewer för vardagshantering men behöver en nödlösning för att fixa BIOS, setup, install och så vidare. Förmodat bättre BIOS/install kompatibilitet med denna än tex ett USB->VGA externt grafikkort.

Jag har inge behov av det i dagsläget men har varit i situationer där det hade varit guld.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det skulle också betyda att man inte har mer än en kortplats.

99% av alla datoranvändare har bara 1 kort numera.

Men sen i gengäld nu när AMD och tom NVIDIA har köpt en cpu avdelning så kanske vi får enkrets "stationära" datorer, mend vetting prestandard. Där cpu och gpu bara trycks ner i en socket på moderkortet.

Tänk på hur mycket mindre slöseri det blir om GPUN var en socket precis som CPUn. Och där de båda delade på GDDR ram(eller har liggande slots ala laptopts).

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför strömsladden behövs, en M.2 SSD kan ju dra markant mer ström än 1.5W. Det borde gå att konvertera spänning på några kvadratmillimeter av kretskortet om inkommande spänning är fel valör?

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt bra alltså, när jag byggde min senaste server var jag tvungen att dra fram ett gammalt 660 gxt. Det har verkligen förtjänat sin pension och är överdimensionerat på alla sätt.

Edit: Dock så är det lite märkligt att det skall finnas en PCI-plate för det, men annars hade man inte fått ut signalen. Hade man inte kunnat göra ett kort som gör att man kan få det via moderkortets port? Var det inte LTT som lyckades använda ett miningkort och ändå få ut en signal från det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Snusfri

Detta tillsammans med typ en i3 10100F eller liknande blir en riktig trevlig server.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan ju fortfarande vara VGA som är det häftiga. Inte byta kablar i taket till den gamla projektorn.
Ser inte rickigt användningen, inte ens på mining riggar.

Ja över thunderbolt och två HDMI eller Displayport för billiga USB-C dockor som kör det live javisst men det ser inte ut att vara tanken.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag fattar inte varför strömsladden behövs, en M.2 SSD kan ju dra markant mer ström än 1.5W. Det borde gå att konvertera spänning på några kvadratmillimeter av kretskortet om inkommande spänning är fel valör?

Jag vet inte om det går på några kvadratmillimeter, men om man är händig så kan man löda fast en sådan här själv:

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Detta är riktigt bra alltså, när jag byggde min senaste server var jag tvungen att dra fram ett gammalt 660 gxt. Det har verkligen förtjänat sin pension och är överdimensionerat på alla sätt.

Edit: Dock så är det lite märkligt att det skall finnas en PCI-plate för det, men annars hade man inte fått ut signalen. Hade man inte kunnat göra ett kort som gör att man kan få det via moderkortets port? Var det inte LTT som lyckades använda ett miningkort och ändå få ut en signal från det?

Jo det gjorde de. Genom modda DRV's som var till för bärvara som ska kunna skifta för att spara ström. De fick även igång Adaptiv Sync (vesa) genom att skicka bilden via mjukvara till amd kortet ifrån ett nvidiakort i ett videoklipp i serien.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag vet inte om det går på några kvadratmillimeter, men om man är händig så kan man löda fast en sådan här själv:

https://thumbs.dreamstime.com/b/transformator-p%C3%A5-h%C3%B6g-kraftverk-h%C3%B6g-sp%C3%A4nning-32208358.jpg

OFF:
Det gör jag i sömnen. Det är därför jag bara vaknar då elen hoppar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

JA! Äntligen! Har letat efter detta i månader till min NAS och höll nästan på att köra på en adapterharang m.2->PCIe x1 -> GPU men detta är ju 100ggr bättre.

Hoppas detta faktiskt kommer att gå att få tag i.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Tänk på hur mycket mindre slöseri det blir om GPUN var en socket precis som CPUn. Och där de båda delade på GDDR ram(eller har liggande slots ala laptopts).

Och andra sidan blir det nog ett helvete för tillverkarna att de behöver anpassa GPU för att kunna täcka många olika teknologier. Som t.ex GDD5, 5X, 6, HBM/2 etc. Olika VRM:er, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det skulle också betyda att man inte har mer än en kortplats.

Inte nödvändigtvis, man skulle kunna använda m2 platser som kortplats istället för pci, men det skulle förstås kräva stora förändringar av all hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom flesta CPU har inbyggd grafik, så förstår inte ända målet med denna, men det är lite små kul ide att köra det på en M.2 sticka.

Skrivet av Pettson88:

Serverprocessorer har mer sällan integrerad grafik.
Däremot är det kanske lite oklart vilken målgrupp det här kortet har - många moderkort gjorda för servrar har ofta någon integrerad lösning för att ge någon displayoutput (ASPEED är stora inom 2D och remote management i den produktkategorin ex).

Nyckelorden som ni använder är "de flesta" och "många". Detta leder till att det rent statistiskt finns de som saknar och där försöker den här manicken fylla ett gap

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av THB:

Detta tillsammans med typ en i3 10100F eller liknande blir en riktig trevlig server.

Förutom att Intel slängde det tidigare ECC stödet för vissa konsumentcpuer åt skogen för s1200.

Detta måste de gjort av enda anledning att jävlas lite med de få hemmapulare som bygger servrar. Dom jobbar hårt på förtroendekapitalet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag fattar inte varför strömsladden behövs, en M.2 SSD kan ju dra markant mer ström än 1.5W. Det borde gå att konvertera spänning på några kvadratmillimeter av kretskortet om inkommande spänning är fel valör?

Undrar samma sak!
Känns som en klumpig lösning med separat strömtillförsel. Nog måste det ha gått att lösa spänningskonvertering på samma yta som den där kontakten sitter på? (om nu strömförbrukningssiffrorna stämmer som står i nyheten)

Skrivet av kelthar:

Edit: Dock så är det lite märkligt att det skall finnas en PCI-plate för det, men annars hade man inte fått ut signalen. Hade man inte kunnat göra ett kort som gör att man kan få det via moderkortets port?

Hmm , för de här serverburkarna kanske man inte kan räkna med att moderkorten har utgångar för grafik?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Detta tillsammans med typ en i3 10100F eller liknande blir en riktig trevlig server.

Varför inte bara köpa i3 10100 (utan F) istället?

Permalänk
Medlem

Perfekt för hemmaservrar, men VGA känns som ett väldigt udda val år 2020.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dom flesta CPU har inbyggd grafik, så förstår inte ända målet med denna, men det är lite små kul ide att köra det på en M.2 sticka.

Dumt att köpa ny CPU bara för att du behöver enkel grafik.