Helt ny på Flygsim, X-plane 11, tips ?

Permalänk
Medlem

Helt ny på Flygsim, X-plane 11, tips ?

Hade Ms Flightsimulator 3.0 i DOS engång.

Sen har jag väl inte pysslat med flygsimulering efter det..

Blev sugen på att prova men då jag inte har någon gamingdator har det väl tagit emot.

Fick nys om X-plane 11 demo, laddade ner och det gick förvånansvärt bra på min Ryzen 2400G med 16Gig ram.

Köpte spelet.

Det tog inte så många minuter att lära sig att lyfta och landa med ett ultralätt plan eller liten cessna, men de större är ju lite svårare..

Kör med mus och tgb.

Bra miljöer att ladda ner ? Plan ? Tips ?

Flyger man i sverige är det ju bara topografin som stämmer, New York däremot har de ju fått in lite skyskrapor i etc och det är ju rätt fräckt...

Som sagt, ös på till någon ny och grön.

EDIT: Jag kör på 50" TV i 1920*1080

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa en joystick. Visst går det med mus och tangentbord, men det är att göra det svårt för sig.

Sen är frågan vad du tycker är viktigast, att det ser snyggt och verklighetstroget ut, eller att flygsimulationen (fysiken) är bra. Om du är mer intresserad av själva flygningen är det kanske dumt att börja köpa massa flygplan och miljöer, och i stället satsa på att flyga mycket med det som faktiskt ingår.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köp åtminstone en billig joystick. logitech 3d extreme pro för 500 klarar man sig en bra bit med.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det känns svårt att flyga med mus, spelade rätt mycket Descent III över ISDN back in the days med mus.

Förutom då kanske SR71 blackbird, ett väldigt svårfluget plan måste ja säga!
Fick upp den i mach 3 och över 87000ft en gång iaf. Men... Inte utan att läsa på.

Hur är joysticks idag, har de någon typ av feedback eller går det åt dyra för det?

Det jag känner jag saknar mer är väl knappar, man använder ju nästan hela TGB känns det som, funderade nästa på o ha ett med små lappar på tangenterna.
Mer inputs är väl nästa fler analoga reglage till alla andra funktioner.
Vad tycker ni gör mest skillnad med joystick?
Jag tänker att det känns konstigt att flyga ett plan som har ratt, med joystick.
(har har provat flyga ett riktigt flygplan så har viss känsla för hur det är.)

Ni som flyger, hur flyger ni?

Kör Airliners med riktiga bränsle och lastberäkningar, eller mest "casual"?

Jag lärde mig autopiloten i Cirrus planet i X-plane och flög från Malmö och ner till Alperna och landade på en flygplats där.
Flög även säve och till Axamo. Har väl en del kvar att lära mig om navigatorn.

Rätt stolt över att jag själv lyckades lista ut hur man lyfter med MD80 och fick till slut fart på autopiloten så den höll riktning, höjd och autothrottle.
Har dock inte landat så mycket med de stora planen, instrumentlandning verkar kräva en del kunnande.

Just att bygga ut är väl att få testa andra plan, gärna välgjorda med mycket funktioner från verkligheten.
Eller få upp det visuella runt städer man känner till och kan flyga över t ex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag började nyligen på en liknande bana och har nu köpt både X-Plane 11 och Microsoft Flight Simulator 2020. I defaultinställningarna är ju MSF snyggare men känns lite mer som ett spel med tillrättalagd flygmodell medans XP är lite rudimentärare grafik men känns lite mer "äkta" i flygmodellen. Men det finns ju massor av inställnignar...

Tre tankar:

1. Forum. Det finns en längre tråd här: #18579047 ... och X-planes eget forum https://forums.x-plane.org/ har också en del info. Det finns också förvånansvärt många tutorials på Youtube för olika plan.

2. Kontroller. Jag började med en joystick men har nu både joystick, pedaler och en ratt (yoke). En sak jag tyckte var svår när jag började med bara mus och tangenter var att jag ju inte kunde skilja på skevroder och sidorroder. Med joystick kan man ju ställa in så att vridning av stickan blir sidoroder men först med pedaler blir det som det är i ett riktigt plan.

3. Vad jag gör? Tja, mest leker jag runt och försöker lära mig olika plan eller tittar runt i olika miljöer. Tänkte försöka lära mig flyga lite mer "riktigt" med att följa rutter och regler också men ... ofta orkar jag inte vara så noggrann.

Permalänk

Jag har runt 1500 timmar i X-plane, flyger airliners med en Logitech 3D Extreme Pro.

Det finns ett par schyssta freewares beroende på vad du är in to t.ex. Zibo 737, HMB Cirrus SR22, Aeroworx DC-3. Det visuella kan man modda i all oändlighet, flygplatser, moln och himmel, landmärken osv. För skandinavien finns en del att hämta här, https://forum.thresholdx.net/topic/714-full-list-of-scandinav...

Har du mycket HDD space kan jag rekommendera Ortho4XP som hämtar satellitdata och skapar en overlay för marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ni som flyger, hur flyger ni?

Jag körde en hel del FSX, en bra 737-addon och var på gång att lära mig flyga med VATSIM. Mest korta flygningar i Norden. Numera begränsar sig "flygsimuleringen" till korta sessioner i Elite Dangerous men nya FS lockar givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag började nyligen på en liknande bana och har nu köpt både X-Plane 11 och Microsoft Flight Simulator 2020. I defaultinställningarna är ju MSF snyggare men känns lite mer som ett spel med tillrättalagd flygmodell medans XP är lite rudimentärare grafik men känns lite mer "äkta" i flygmodellen. Men det finns ju massor av inställnignar...

Tre tankar:

1. Forum. Det finns en längre tråd här: #18579047 ... och X-planes eget forum https://forums.x-plane.org/ har också en del info. Det finns också förvånansvärt många tutorials på Youtube för olika plan.

2. Kontroller. Jag började med en joystick men har nu både joystick, pedaler och en ratt (yoke). En sak jag tyckte var svår när jag började med bara mus och tangenter var att jag ju inte kunde skilja på skevroder och sidorroder. Med joystick kan man ju ställa in så att vridning av stickan blir sidoroder men först med pedaler blir det som det är i ett riktigt plan.

3. Vad jag gör? Tja, mest leker jag runt och försöker lära mig olika plan eller tittar runt i olika miljöer. Tänkte försöka lära mig flyga lite mer "riktigt" med att följa rutter och regler också men ... ofta orkar jag inte vara så noggrann.

Jag hade funderingar på att skaffa joystick rätt tidigt, men ju mer ja flyger känns joke och pedaler mer som det man ska ha om man flyger mycket mindre plan, kul i början att flyga F4 o SR71 men Cessna och Beechcraft king air är charmiga när man börjar lära sig flyga autopilot, trixa med bränsleblandning eller propellertrim etc. Har börjat nosa på detta med radionavigering och har framför mig att lära in GPSerna i planen....

Följer väl inte heller rutter, men kul att lära sig landa i ett stycke oavsett plan 😅

Skrivet av nicktaken:

Jag har runt 1500 timmar i X-plane, flyger airliners med en Logitech 3D Extreme Pro.

Det finns ett par schyssta freewares beroende på vad du är in to t.ex. Zibo 737, HMB Cirrus SR22, Aeroworx DC-3. Det visuella kan man modda i all oändlighet, flygplatser, moln och himmel, landmärken osv. För skandinavien finns en del att hämta här, https://forum.thresholdx.net/topic/714-full-list-of-scandinav...

Har du mycket HDD space kan jag rekommendera Ortho4XP som hämtar satellitdata och skapar en overlay för marken.

Var ute efter att bygga ut ganska tidigt, men är såpass fast i själva flygandet så kör X-plane som det kom ur boxen fortfarande!

Skrivet av Snody:

Jag körde en hel del FSX, en bra 737-addon och var på gång att lära mig flyga med VATSIM. Mest korta flygningar i Norden. Numera begränsar sig "flygsimuleringen" till korta sessioner i Elite Dangerous men nya FS lockar givetvis.

Provat X-plane som referens till hur de andra känns?

Har väl känt att lite fetare GPU lockar (kör ju på 2400G) men tycker alternativen som finns är gamla eller rätt omärkvärdiga kort till höga priser eller kraftiga kort till fullständigt orimliga priser.....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Lade en beställning på:

Sapphire RX 5600 XT Pulse
Ryzen 5 5600X

Ska bli intressant och se om jag märker någon skillnad på prestanda och grafik från min 2400G ..

Får se när det blir leverans då bara..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Lade en beställning på:

Sapphire RX 5600 XT Pulse
Ryzen 5 5600X

Ska bli intressant och se om jag märker någon skillnad på prestanda och grafik från min 2400G ..

Får se när det blir leverans då bara..

Det blir en trevlig prestandaknuff! X-plane och grafik från AMD har varit sådär på senaste tid men tror dom flesta problemen är mitigerade i 11.50 och med Vulkan istället för OpenGL.

Permalänk
Medlem

Det blev helt klart ett trevligt lyft.

Provade först med enbart GPU och största skillnaden är ju att man kan dra upp det grafiska REJÄLT, det blir verkligen stor skillnad på det visuella.

Min 2400G hängde med förvånansvärt bra ändå får man säga, men i t ex storstadsområden med max world objekts, skuggor etc så krokna den.
Där fick en 5600X verkligen upplevelsen att "lyfta" 🤣

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Glöm inte köpa pedaler också. De behövs för att balansera svängar och att styra med på marken mot crosswind etc. Utan pedaler blir taildraggers omöjliga att flyga.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Du kan köra med twist rudders också men roligare med pedaler och bättre för handleden. Jag behöver headtracking. Sen finns ju vr men ställer enorma krav på burken så jag vete gudarna om mitt Rift S på 3080 kommer nå en acceptabel nivå. Kan inte köra det för dog fights då jag inte kan spotta på håll

Sen köp inte payware. Det går att lägga hundratusentals kronor. Inte kommit så långt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Sen köp inte payware. Det går att lägga hundratusentals kronor. Inte kommit så långt.

Att avråda helt från payware är inte rimligt, som med allt annat finns det saker som är väl värda slantarna.

Nu flyger jag varken fighters eller GA men vill någon ha råd om airliners så kan jag peka på vad som är prisvärt och vad man bör undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicktaken:

Nu flyger jag varken fighters eller GA men vill någon ha råd om airliners så kan jag peka på vad som är prisvärt och vad man bör undvika.

Peka gärna! Jag har sneglat lite åt A320, 737 och Dash 8. Tar tacksamt emot tips på både plan och utbildning / dokumentation.

Permalänk
Inaktiv

Sedan finns det den militäta grenen av flygsim med typ DCS:

https://www.digitalcombatsimulator.com/en/

Joysticks, gas, roder etc köper man av Thrustmaster, Virpil eller VKB. Men nu är vi inne på mer krävande spel. När spelet börjar sitter du i en kall cockpit och förväntas gå genom checklistan för att starta upp kärran.

Har inte testat själv men VR-headset (typ HP Reverb G2, med bra upplösning) lär vara en alldeles extra upplevelse.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Peka gärna! Jag har sneglat lite åt A320, 737 och Dash 8. Tar tacksamt emot tips på både plan och utbildning / dokumentation.

A320
Flightfactor A320 Ultimate - Study level med djup systemsimulation, flyger riktigt bra både för hand och på autopilot. Lite fps-tung dock. Dyr men värd sina pengar.

Jardesign A320 - Mer eller mindre värdelös. För grund simulation av system, dålig simulering av fly-by-wire så den är riktigt wonky att flyga, snygg på utsidan men lite utdaterad i cockpit. Absolut inte värd 50 usd, snarare 20-25 usd.

Kan du sträcka dig till A319 eller A321 har du även Toliss. Det är mina favoriter. Finns även inibuilds A300 vilken jag själv inte äger ännu men den har mottagits fint av hemsimmarna.

737
FlyJsim 737-200 - Kul gammal fågel. Är en del jobb med det analoga men gillar man det kommer man lägga en del timmar i den.
IXEG 737 Classic - 300/-400/-500-serien. Värd pengarna men saknas smågrejer, kan t.ex. inte öppnar dörrar osv. Nöjesfaktorn är hög dock om man bortser från skitsakerna.

737NG finns det ingen payware för. Det finns Zibo 737 som är freeware och LevelUp gör en freeware som borde ha release i en nära framtid. Zibo 737 är dock sjukt bra för freeware, efter Toliss är det den jag flyger mest just nu.

Dash 8
Finns en modell från FlyJsim, det är dock en gammal modell från X-plane 9. Den är på rea nu för 21 usd så har man inte för höga förväntningar på systemdjup osv kan den kanske vara värd det. Min åsikt är att den enda turboproppen som är värd att spendera pengar på är Les Saab 340. Möjligen även Carenado F50 om man kan fiska upp den på rea.

Permalänk
Medlem