Testpilot: MSI Prestige 14 Evo – Tiger Lake i ultraportabelt kraftpaket

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI Prestige 14 Evo – Tiger Lake i ultraportabelt kraftpaket

Intel Evo höjer ribban för ultraportabla bärbara datorer genom snabbare kretsar, vilka tar plats i MSI:s nya Prestige-serie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra och framförallt prisvärd i förhållande till Apple. Dock ser M1 helt klart mer tilltalande ut med absolut tystnad och utan värme, mer batteritid och prestanda.

Permalänk
Medlem

Tack för intressant recension! (En kommentar bara, det är förstås alltid roligt att använda sitt F1.x-objektiv, men det är också bra att kunna se så mycket som möjligt av datorn i recensioner, snarare än att ha ett skärpedjup på 3 cm.)

Förutom upplösningen såg det ganska spännande ut. I alla fall i x86-segmentet (är inte tillräckligt insatt i M1).
Finns det inga modeller med högre upplösning?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Att klaga på bara fullhd på en 14" skärm var för mig något nytt. Har de nu gjort något förbättring i windows gränssnitt så man kan skala upp utan försämring?
Annars helt klart en intressant dator men inget för mig då en 15,6" laptop i samma format är anpassat för mig. Sedan blir inte en dator lättar och tar mindre plats än vad alla idongels som man behöver ha med i väskan för att klara ens behov.
2st skärmar plus tangentbord och mus vill man ibland plugga i, där de sista beroende på var man sitter kan vara trådbundna. Man ska då inte behöva ha med en docka som kanske väger 1kg för att lösa det. Det är också smidigt om samma laddare både fungerar till datorn och mobilen, vilket sparar plats och vikt i väskan.

*edit*
Jag kan bara tala för mig. Men jag åker rätt som det är till olika företag för att hjälpa dem med saker, det jag har med i väskan är min laptop + extern mus. (billig trådlös med usbdadapter). Sedan när jag kommer till företaget frågar jag ofta om jag får låna med mig en skärm och tangentbord. Sedan släpar jag med mig detta till där jag ska arbeta. Och jag använder då laptopens skärm som min externa. Ibland är jag så lyckad så jag kan ha 2st stora skärmar, vilket såklart är hemma. Men det kan även varta på jobbet och då har man ej med sig dockan.

Permalänk
Medlem

tack för fullstora upp och ner piltangenter, om inte en laptop har det så spelar resten ingen roll

Permalänk
Medlem

Haha, Norton Antivirus förinstallerad, bättre in McAfee iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att klaga på bara fullhd på en 14" skärm var för mig något nytt. Har de nu gjort något förbättring i windows gränssnitt så man kan skala upp utan försämring?
Annars helt klart en intressant dator men inget för mig då en 15,6" laptop i samma format är anpassat för mig. Sedan blir inte en dator lättar och tar mindre plats än vad alla idongels som man behöver ha med i väskan för att klara ens behov.
2st skärmar plus tangentbord och mus vill man ibland plugga i, där de sista beroende på var man sitter kan vara trådbundna. Man ska då inte behöva ha med en docka som kanske väger 1kg för att lösa det. Det är också smidigt om samma laddare både fungerar till datorn och mobilen, vilket sparar plats och vikt i väskan.

*edit*
Jag kan bara tala för mig. Men jag åker rätt som det är till olika företag för att hjälpa dem med saker, det jag har med i väskan är min laptop + extern mus. (billig trådlös med usbdadapter). Sedan när jag kommer till företaget frågar jag ofta om jag får låna med mig en skärm och tangentbord. Sedan släpar jag med mig detta till där jag ska arbeta. Och jag använder då laptopens skärm som min externa. Ibland är jag så lyckad så jag kan ha 2st stora skärmar, vilket såklart är hemma. Men det kan även varta på jobbet och då har man ej med sig dockan.

Som jämförelse har Asus Evo-maskin som delades ut i Sweclockers ”intel Evo-tävling” fyra gånger fler pixlar på en 13,3”-skärm. Det kan jag iofs tycka är lite överdrivet, men 1920x1080 är i alla fall i min bok i snålaste laget för en premiummaskin.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Som jämförelse har Asus Evo-maskin som delades ut i Sweclockers ”intel Evo-tävling” fyra gånger fler pixlar på en 13,3”-skärm. Det kan jag iofs tycka är lite överdrivet, men 1920x1080 är i alla fall i min bok i snålaste laget för en premiummaskin.

Windows har problem med uppskakning och man får ett litet gränssnitt, fullhd är den vanligaste storleken även på 15,6". Och då pratar jag även om dyrare såna. Hade det ej funnits nackdelar med högre upplösning så självklart hade det varit bättre.
Så jag vill påstå att upplösning är en ren smaksak. På samma sätt som laptopens skärmstorlek är, att kalla endast 14" skärm för brist anser jag är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Windows har problem med uppskakning och man får ett litet gränssnitt, fullhd är den vanligaste storleken även på 15,6". Och då pratar jag även om dyrare såna. Hade det ej funnits nackdelar med högre upplösning så självklart hade det varit bättre.
Så jag vill påstå att upplösning är en ren smaksak. På samma sätt som laptopens skärmstorlek är, att kalla endast 14" skärm för brist anser jag är fel.

Jag är nog benägen att hålla med, på 13-14" så är 1080p fortfarande rätt skarpt, samt att man vinner både battertid och att man slipper böka med skalning, winwin, i min bok är det ett plus.

Permalänk
Medlem

1080p på 14" måste väl ändå ha högre ppi än alla 1440p monitors?

Anslutet till skaran som inte ser 1080p som något negativt här. Snarare positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

1080p på 14" måste väl ändå ha högre ppi än alla 1440p monitors?

Anslutet till skaran som inte ser 1080p som något negativt här. Snarare positivt.

Precis, FHD på 14” är ju samma som 4K UHD på 28”, vilket ingen skulle klaga på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Windows har problem med uppskakning och man får ett litet gränssnitt, fullhd är den vanligaste storleken även på 15,6". Och då pratar jag även om dyrare såna. Hade det ej funnits nackdelar med högre upplösning så självklart hade det varit bättre.
Så jag vill påstå att upplösning är en ren smaksak. På samma sätt som laptopens skärmstorlek är, att kalla endast 14" skärm för brist anser jag är fel.

Windows problem med uppskalning? Har jag inte märkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

tack för fullstora upp och ner piltangenter, om inte en laptop har det så spelar resten ingen roll

Skönt att jag inte är ensam om att tycka så. Halleluja för fullstora piltangenter i upponedvänt T

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Windows har problem med uppskakning och man får ett litet gränssnitt, fullhd är den vanligaste storleken även på 15,6". Och då pratar jag även om dyrare såna. Hade det ej funnits nackdelar med högre upplösning så självklart hade det varit bättre.
Så jag vill påstå att upplösning är en ren smaksak. På samma sätt som laptopens skärmstorlek är, att kalla endast 14" skärm för brist anser jag är fel.

Jag hade QHD+ skärm på min gamla bärbara 15" inköpt 2013, 4K på min nuvarande bärbara och 4K på mina fasta skärmar både på jobbet och hemma, och använder skalning på alla skärmar. Med senare versioner av Windows 10, och med program som är up to date så är skalning verkligen inte något problem längre. Upplever numera gamla lågupplösta skärmar som otroligt suddiga och tröttsamma för ögonen att sitta framför någon längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Precis, FHD på 14” är ju samma som 4K UHD på 28”, vilket ingen skulle klaga på

Stämmer inte riktigt. Vad något "motsvarar" beror helt på användarens avstånd till skärmen. Mobiltelefoner och bärbara datorer behöver således högre PPI, monitorer något lägre, och stora TV-apparater och projektorer ännu lägre.

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

Jag hade QHD+ skärm på min gamla bärbara 15" inköpt 2013, 4K på min nuvarande bärbara och 4K på mina fasta skärmar både på jobbet och hemma, och använder skalning på alla skärmar. Med senare versioner av Windows 10, och med program som är up to date så är skalning verkligen inte något problem längre. Upplever numera gamla lågupplösta skärmar som otroligt suddiga och tröttsamma för ögonen att sitta framför någon längre tid.

Jag kollade efter och märkte att problemet idag främst är om man använder program som ej är upp 2 date. Jag har t.ex. ett program där man lägger ut komponenter, ritar och har sig. Allt fine med dpi skalning. Detta tills någon annan öppnar bilden utan att ha dpi förstorning och komponterna ligger fel.

Nå hur ofta ritar man i såna program på en laptops skärm? Jag ser en laptops skärm som något man använder ytterst sällan när man har med datorn på resor, sitter i mötesrum etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Stämmer inte riktigt. Vad något "motsvarar" beror helt på användarens avstånd till skärmen. Mobiltelefoner och bärbara datorer behöver således högre PPI, monitorer något lägre, och stora TV-apparater och projektorer ännu lägre.

Ja självklart, men man sitter ju inte på mycket större avstånd från vanliga skärmar och en laptop, och sjukt många är nöjda med 1440p på 27” vilket är mycket lägre relativ upplösning än denna laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för intressant recension! (En kommentar bara, det är förstås alltid roligt att använda sitt F1.x-objektiv, men det är också bra att kunna se så mycket som möjligt av datorn i recensioner, snarare än att ha ett skärpedjup på 3 cm.)

Förutom upplösningen såg det ganska spännande ut. I alla fall i x86-segmentet (är inte tillräckligt insatt i M1).
Finns det inga modeller med högre upplösning?

Jag håller med dig där, tar med mig det till nästa testis

Har för mig att bilderna togs med F 2.8 men fullformat's kamera gör ju sitt

Permalänk
Medlem

Har runt 2700*1800 på min surface pro 7 med 12,3” skärm och skalning är inte ett problem längre i Windows. Finns dock fortfarande vissa program som inte är uppdaterade. Skulle gärna se att den matchade MacBook pro med 2560*1600

Permalänk
Skrivet av SiRai:

1080p på 14" måste väl ändå ha högre ppi än alla 1440p monitors?

Anslutet till skaran som inte ser 1080p som något negativt här. Snarare positivt.

Håller med! För hög upplösning på en bärbar innebär "No Buy" för min del.

Trevligt för övrigt att dom inte snålat in på piltangenterna. Tumme upp för dé!

Permalänk

Tack för en kort men bra recension!
Batteritid står högt i kurs för mig, så kul att den levererar där.
Synd att denna inte finns med fläktlös setup och Y-serie Tigerlake. Då hade jag verkligen kunnat tänka mig ett köp.

1080p är perfekt upplösning för mig på 14". Främst för batteritidens skull, men även för att FullHD/4k video ej behöver skalas konstigt, som det gör i mellantings-upplösningar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har alla Windows laptops blivit helt ointressanta innan Qualcomm/Intel/Nvidia/AMD får fram en konkurrenskraftig ARM-processor?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Teval:

Är det bara jag eller har alla Windows laptops blivit helt ointressanta innan Qualcomm/Intel/Nvidia/AMD får fram en konkurrenskraftig ARM-processor?

Jag tänkte skriva något att alla ultratunna laptops som nu säljs kommer att jämföras emot Apple M1, där Apple har satt ribban. Är då den ultratunna datorn dyrare än Apples M1, så får man tänka till vad ens användningsområde är.
Är det mest surfa, arbeta med dokument, kolla på film etc. Varför ska man då välja windows? Gör man annat ja då beroende på vad så påverkar operativsystemvalet mer år olika riktningar.

Nå angående din fråga. Så det är nog väldigt många som har tappat intresse, men köpa en hårdvara för att endast hårdvaran är bra är det få som gör.
Och Arm för Windows är fortfarande sämre än x86 versionen. Detta kommer den vara ett bra tag, det som får till är att laptopparnas hårdvara är så mycket bättre så det kompenserar. T.ex. vara helt passiv, supersnabb, bra batteritid och billig. Och detta dröjer nog ett tag. Jag tror att det är de riktiga billiga laptopparnas från Arm som kan ta sig in på marknaden bortsett från Apple. Förutom dessa så de extremt kompakta modellerna såklart.

*edit*
Jag själv har varit sugen på en Arm chromebook länge. Men de jag har sett så har de i min åsikt varit sämre dator för pengarna. Och ska jag då idag köpa en sådan för att någon efterkommande modell blir bättre än x86an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FriendOfPi:

Håller med! För hög upplösning på en bärbar innebär "No Buy" för min del.

Trevligt för övrigt att dom inte snålat in på piltangenterna. Tumme upp för dé!

För min del är det raka motsatsen.
Jag har 3840x2160 på min 15" laptop, och det är precis perfekt. Jag är en av dem som vill gärna ha 8K på 30-40 tum som stationär skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Är det bara jag eller har alla Windows laptops blivit helt ointressanta innan Qualcomm/Intel/Nvidia/AMD får fram en konkurrenskraftig ARM-processor?

AMDs 5000U serie kan konkurrera ganska väl tycker jag, men det kommer nog inte finnas tillgång tyvärr.

När M1X kommer så är det dock helt kör för resterande marknaden.

Mycket konstigt att ingen redan annonserat en krets med 8+ X1 kärnor, men någon har nog något på gång får vi hoppas

Permalänk

Varför testar ni inte med Geekbench 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför testar ni inte med Geekbench 5?

Hej, detta är en artikel skriven av en testpilot, inte redaktionen på sweclockers. Därav är det testpiloten som avgör vad för tester som ska göras osv.

Permalänk
Inaktiv

Ingen jämförelse med amd 4000 serien?

Särskilt spel o dylikt hade varit spännande

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Hej, detta är en artikel skriven av en testpilot, inte redaktionen på sweclockers.

Ja det spelar väl ingen roll? Även en testpilot borde kunna testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Ingen jämförelse med amd 4000 serien?

Särskilt spel o dylikt hade varit spännande

Jag har dessvärre ingen tillgång till 4000-serien. Detta är en testpilot där vi oftast är begränsade i både tid och tillgång till hårdvara. :). Men det är förstås fritt att leta fram egna siffror för 4000-serien så du kan få ett hum om hur det ligger till.