Ganska allvarligt design/val problem på många möss idag!
Som en del av er redan vet om många möss idag har ett stort problem med deras design/val av brytare till knappar på musen.
För mer info finns denna extremt bra förklarande med välgrundade fakta video.
https://youtu.be/v5BhECVlKJA
Lång som fan men för mig så sa det woosh och den var över, dvs bra/intressant/med bra fakta gorde att längden inte spelade så stor roll.
Men kortfattat så handlar det om att tillverkarna (reklamavdelningen) av möss väljer en viss omron brytare främst så dom kan stoltsera med ett större nummer i reklamen.
Och det är då Omron D2FC-F (50m) det handlar om 50m=50.000.000.
Det är en brytare som enligt omrons egna spec är till för att som MINST användas med 5v och 100mA och upp till betydligt högre volt/mA.
MEN i dom flesta fall så används dom med runt 3,3v och under 1mA JA nästan halva volten och under 100 gånger lägre mA vilket KOMMER att ge kontakt problem mycket/mycket tidigare än Omron speccat den för.
Dvs den kommer att ha ljusår lägre livstid.
Videon tar främst upp logitech och alla deras möss med denna brytare som tex G502 (och en smått använd mx518 ) som i övrigt är en jävligt bra mus för ganska lite stålar (när dom kommer på en rea titt som tätt).
Men dom flesta om inte alla andra mustillverkare som använder samma omron 50m brytare har troligen samma problem, det som kan skilja är att andra tillverkare kan köra brytaren med högre volt och/eller mA vilket gör att dom då kommer fungera längre än i en logitech mus.
Men detta är mycket troligen ett problem som kommer att dyka upp MYCKET inom en snar framtid då möss med denna brytare är relativt nya men har börjat bli mer o mer populära och mer o mer tillverkare släpper möss med dessa.
Äldre möss kördes oftas i 5v istället för dagens som troligen oftas körs i 3,3v men även i högre mA.
Utöver det så användes oftas brytare som är mer avsedda för möss som har samma 5v men bara 1mA som minsta krav och tex bara 20m istället för 50m (dessa finns dock ej i 50m utförande så dom kan då ej säga 50m i reklamen).
50m brytarna är ganska nya.
Detta gör att dessa brytare även om man tar bort högre volt/mA är mer lämpliga för dagens möss.
Tex så började min G502 att släppa vänster knapp tryck efter ca 4mån, men märkte inte av det så mycket, sen efter 5-6mån så var det ganska irriterande.
Det var då inte att jag fick dubbelklick (som jag haft andra möss som utvecklat) men att trycket registreras men sen slutar att vara nedtryckt efter allt ifrån direkt till ett par sekunder, skit kul när man ska flytta fönster/markera en area i spel/etc.
Skruvade isär och bytte brytaren mot en huano från min zowie fk1 (den jag var mest benägen att slakta) som ej går att använda för scrollhjuls problem.
Den funkar än efter ca 6mån och 6-12mån när den användes i zowie musen.
Detta är nåt som behöver komma upp i ljuset så mustillverkare slutar använda brytare med höga livstids nummer för reklamens skull som sen visar sig inte ens hålla en tiondel av det nummer.
Är ju även nåt som swec bör ta upp och skriva ett par artiklar om enligt mig.
Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!
Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!