SuperRT – ray tracing på Super Nintendo

Permalänk
Melding Plague

SuperRT – ray tracing på Super Nintendo

Det senaste exemplet på ray tracing kommer inte från AMD eller Nvidia. SuperRT renderas via 30 år gamla Super Nintendo.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antar att om det ska appliceras på ett specifikt spel, så måste de skapa en patch just för det spelet och definera vilka ytor som är vad och hur de ska animeras. Men ballt!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av BrottOchStraff:

Antar att om det ska appliceras på ett specifikt spel, så måste de skapa en patch just för det spelet och definera vilka ytor som är vad och hur de ska animeras. Men ballt!

Vore kul att testa på riktig hårdvara

Någon får ta och porta starfox

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
99:e percentilen

Denna snubbe kan alltså modda in raytracing-stöd i ett SNES, men inte spela in resultatet på ett bättre sätt än att filma skärmen? Wat?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Alling:

Denna snubbe kan alltså modda in raytracing-stöd i ett SNES, men inte spela in resultatet på ett bättre sätt än att filma skärmen? Wat?

Hehe måste ju bevisa att det är äkta hårdvara!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det ser kul ut att leka med, även om det inte blir så snyggt, så kanske man kan börja utveckla konvexa & konkava linser samt Prisma för att skapa regnbågar.
Jag tänker mig ett VR-spel där man bränner myror med solstrålar vore skoj.
I framtiden kommer vi kanske ha mjukvaruslipade skärmar istället för glasögon.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hjälpsam

Så underbart nördigt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om Apple drar till med RT i nästa Apple TV 😂 Vore lite galet. Det stödja ju redan idag av metal APIet. Så snart har vi RT på allt....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Ganska coolt. Tyvärr stödjer inte mitt grafikkort raytracing.

Men allvarligt, varför är ordet rastrering kursivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser kul ut att leka med, även om det inte blir så snyggt, så kanske man kan börja utveckla konvexa & konkava linser samt Prisma för att skapa regnbågar.
Jag tänker mig ett VR-spel där man bränner myror med solstrålar vore skoj.
I framtiden kommer vi kanske ha mjukvaruslipade skärmar istället för glasögon.

Du får ta koppyright på det så ska jag bara komma på hur man bygger mjukvaruslopade skärmar utan att ens kunna programmera.
Någon typ av mjuk lins till VR headset som går att modifiera med ett genomskinlig uta som ändrar form baserat på spänning.
Brytningsfel tror jag kan bli rickigt svårt då det inte ens fungerar med tunna fysiska linser men vid mindre synfel kanske.

Hur lång tid tar det innan någon nu fixat det till NES eller N64 via expansionsportarna på undersidan. Inte för att alla konsoer har dessa men ändå.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Coolaste nyheten på flera månader! Sjukt imponerande... Fan, mer demos!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Herregud vad imponerande!

Permalänk
Expertgissare

Det var inte illa, det är strålande

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Sötast
Skrivet av Edvin-89:

Det var inte illa, det är strålande

It.... hurts....

Permalänk
Medlem

Oväntat, men coolt!

Permalänk
Medlem

Alltså att rendera bilderna på extern hårdvara och visa upp färdiga bilder via konsolens hårdvara är inte extremt spännande om du frågar mig.

Videovisaren i videon nedan hade också klarat av att visa dessa frames (helt utan en SNES)

Inga RT beräkningar sker ju på SNES-konsolen...

Alltså det är häftigt att det går att göra utan att ha sönder SNES-konsolen, och i princip köra en extern GPU, men det är inte RT på SNES

Permalänk

Äntligen!!! Inte en dag försent.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltså att rendera bilderna på extern hårdvara och visa upp färdiga bilder via konsolens hårdvara är inte extremt spännande om du frågar mig.

Videovisaren i videon nedan hade också klarat av att visa dessa frames (helt utan en SNES)

Inga RT beräkningar sker ju på SNES-konsolen...

https://www.youtube.com/watch?v=l7rce6IQDWs

Alltså det är häftigt att det går att göra utan att ha sönder SNES-konsolen, och i princip köra en extern GPU, men det är inte RT på SNES

SuperFX körs ju inte heller på Snes-konsollen, utan eget chip

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

SuperFX körs ju inte heller på Snes-konsollen, utan eget chip

Så är det nog, men FPGAerna i denna hade kunnat ersättas med en pc med 3090 lika gärna, och SNES konsolen med vilken analog video-krets som helst

Detta är alltså RT med video-output genom en SNES-konsol via kasett-porten... spännande, men inte RT på SNES.

Finns ju TAS-hack som kan göra liknande via kontroller portarna om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Påminner mig om han som kör doom på en NES

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Minns när jag såg Starfox, Virtua Racer osv för första gången. Tänkte att de som gjorde detta måste vara magiker. Att få en så pass svag konsol att göra dessa saker måste kräva enorm skicklighet och kunskap om minsta lilla sak i konsolen. Tänkte att jag som liten okunnig parvel nog istället hade "fuskat" och typ haft ett chip i kassetten istället som var som en egen liten dator som körde kod, renderade grafik osv och sedan bara skriva till videominnet? När jag sedan blev äldre och faktiskt fick reda på hur de gjorde det back in the day så var det exakt så man gjorde

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Seg-snes, kör med Mega Drive istället. Betydligt snabbare cpu....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltså det är häftigt att det går att göra utan att ha sönder SNES-konsolen, och i princip köra en extern GPU, men det är inte RT på SNES

Fördelar med cartridge:

* Cartridge är solid state lagring
Tyst och skönt, väsnas inte som CD eller hårddisk
Snabbt, laddningstiderna från man slår på konsolen tills spelet är laddat är vanligtvis kortare än tiden det tar att gå och sätta sig.

* Kan ge specialförmågor
En av de tidigare sakerna var batteribackup av sparfiler i en tid innan konsoler hade hårddisk
Om man hade Sonick och Knuckles på Mega Drive så hade kassetten en cartridge port i ovansidan så man kunde plugga in Sonic 2 och spela med knuckles i Sonic 2
Man kan ha specialchip i kassetterna. Exempelvis Super FX. Virtua Racing på Mega drive hade något liknande Super FX fast kraftfullare.

Hade cartridge låtit som en 50X CD-ROM, varit långsam, inte kunnat spara data, inte haft några specialförmågor så hade de ju inte varit speciellt bra.

Prova att löda fast något specialchip på en CD-R skiva och stoppa i den i en Playstation.
Lär inte fungera så lysande...

Det som är bra med cartridge är att de är bra

Det är också lite coolt att konsolspelarna haft "SSD" redan på 80 talet eller ännu tidigare?
Förvisso bara läsbart (ROM) men ändå...
Förutom bioschip så var det väl ingen som hade solid state lagring i PC på 80 talet?

Problemet med cartridge var väl framförallt att det var svårt att skala upp lagringsmängden i samma takt som behovet ökade utan att priserna skulle skena iväg likt de senare generationerna grafikkort har gjort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Fördelar med cartridge:

* Cartridge är solid state lagring
Tyst och skönt, väsnas inte som CD eller hårddisk
Snabbt, laddningstiderna från man slår på konsolen tills spelet är laddat är vanligtvis kortare än tiden det tar att gå och sätta sig.

* Kan ge specialförmågor
En av de tidigare sakerna var batteribackup av sparfiler i en tid innan konsoler hade hårddisk
Om man hade Sonick och Knuckles på Mega Drive så hade kassetten en cartridge port i ovansidan så man kunde plugga in Sonic 2 och spela med knuckles i Sonic 2
Man kan ha specialchip i kassetterna. Exempelvis Super FX. Virtua Racing på Mega drive hade något liknande Super FX fast kraftfullare.

Hade cartridge låtit som en 50X CD-ROM, varit långsam, inte kunnat spara data, inte haft några specialförmågor så hade de ju inte varit speciellt bra.

Prova att löda fast något specialchip på en CD-R skiva och stoppa i den i en Playstation.
Lär inte fungera så lysande...

Det som är bra med cartridge är att de är bra

Det är också lite coolt att konsolspelarna haft "SSD" redan på 80 talet eller ännu tidigare?
Förvisso bara läsbart (ROM) men ändå...
Förutom bioschip så var det väl ingen som hade solid state lagring i PC på 80 talet?

Problemet med cartridge var väl framförallt att det var svårt att skala upp lagringsmängden i samma takt som behovet ökade utan att priserna skulle skena iväg likt de senare generationerna grafikkort har gjort nu.

Cartridge hade ju också fördelen med att vara proprietär och svårare att kopiera.

Jag vet dock inte varför du citerar mig med detta inlägg, jag vet gott och väl vad kasetter är, och har inte argumenterat varken för eller mot dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Minns när jag såg Starfox, Virtua Racer osv för första gången. Tänkte att de som gjorde detta måste vara magiker. Att få en så pass svag konsol att göra dessa saker måste kräva enorm skicklighet och kunskap om minsta lilla sak i konsolen. Tänkte att jag som liten okunnig parvel nog istället hade "fuskat" och typ haft ett chip i kassetten istället som var som en egen liten dator som körde kod, renderade grafik osv och sedan bara skriva till videominnet? När jag sedan blev äldre och faktiskt fick reda på hur de gjorde det back in the day så var det exakt så man gjorde

Är det fusk att ha ett hårdvaruaccelererande grafikkort i en PC ?

Förr så hade spel software renderer, att processorn även renderade grafiken och "grafikkortet" var mer eller mindre bara ett kort för att få bild på skärmen.
Sen började det komma hårdvaruaccelerering på grafikkorten.
I början var det vanligt att man kunde välja antingen mjukvaru eller hårdvaru rendering.
Men i takt med att grafikkorten blev bättre så försvann det i nyare spel.

Att ha exempelvis ett SuperFX chip i ett SNES spel kan jämföras lite med att ha ett hårdvaruaccelererande grafikkort i datorn.

Även om jag skulle kunna tycka att det hade varit coolt med ett modernt demo eller spel som är avsett för att köras helt i mjukvara på moderna multicore processorer...
Så är det väl ingen som anser att hårdvaruaccelerering i sig är något dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag vet dock inte varför du citerar mig med detta inlägg, jag vet gott och väl vad kasetter är, och har inte argumenterat varken för eller mot dessa

Du har inte specifikt argumenterat mot kassetter nej.
Men det lät som att du indirekt klagade på att någon har utnyttjat fördelarna med kassetter.
"Detta är inte på riktigt, de använder chip i en cartridge" (inte ordagrant vad du skrev).

Medan jag menar att de extra möjligheterna är något som var/är coolt med cartridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du har inte specifikt argumenterat mot kassetter nej.
Men det lät som att du indirekt klagade på att någon har utnyttjat fördelarna med kassetter.
"Detta är inte på riktigt, de använder chip i en cartridge" (inte ordagrant vad du skrev).

Medan jag menar att de extra möjligheterna är något som var/är coolt med cartridge.

Men det är ju inte så det var tänkt med SNES cartridges från början. Bara för att det går och människor hittar vägar betyder inte det att det var meningen eller menat att detta skulle göras.

Som sagt finns det TAS saker som kan visa bilder på liknande sätt via kontroller-portarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det fusk att ha ett hårdvaruaccelererande grafikkort i en PC ?

Förr så hade spel software renderer, att processorn även renderade grafiken och "grafikkortet" var mer eller mindre bara ett kort för att få bild på skärmen.
Sen började det komma hårdvaruaccelerering på grafikkorten.
I början var det vanligt att man kunde välja antingen mjukvaru eller hårdvaru rendering.
Men i takt med att grafikkorten blev bättre så försvann det i nyare spel.

Att ha exempelvis ett SuperFX chip i ett SNES spel kan jämföras lite med att ha ett hårdvaruaccelererande grafikkort i datorn.

Även om jag skulle kunna tycka att det hade varit coolt med ett modernt demo eller spel som är avsett för att köras helt i mjukvara på moderna multicore processorer...
Så är det väl ingen som anser att hårdvaruaccelerering i sig är något dåligt?

Tror du missförstår mitt inlägg på en rätt fundamental nivå
När jag, tidigt 90-tal, med en del utveckling bakom mig såg Star Fox tänkte jag att jag aldrig hade kunnat koda så bra att få ut det från en SNES's hårdvara. Jag tänkte att så som jag hade löst det hade varit att typ ha hårdvara i kasetten som gjorde jobbet och SNES'en tog emot färdiga bilder och ritade upp dem. Sedan visade det sig att det inte var så att de var magiker som kodat tokoptimerat för att få SNES'en att göra dessa saker, utan de hade löst det i princip så som jag såg framför mig som liten 13-åring.

Hårdvaruaccelerationens intåg för spel inom främst PC-marknaden följde jag sedan väldigt nära och hade absolut inget emot den

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

So... Cyberpunk 2077 on SNES confirmed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det är ju inte så det var tänkt med SNES cartridges från början. Bara för att det går och människor hittar vägar betyder inte det att det var meningen eller menat att detta skulle göras.

Som sagt finns det TAS saker som kan visa bilder på liknande sätt via kontroller-portarna
https://www.youtube.com/watch?v=Ukq29ePnTqI&t=2840

Det var tänkt och planerat från början.

Citat:

As part of the overall plan for the Super NES, rather than include an expensive CPU that would still become obsolete in a few years, the hardware designers made it easy to interface special coprocessor chips to the console (just like the MMC chips used for most NES games). This is most often characterized by 16 additional pins on the cartridge card edge.

Sen misstänker jag att det har dragits lite längre än vad nintendo hade tänkt sig här

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.