Sata no present i bios

Permalänk
Medlem

Sata no present i bios

Hallå

I går när jag byggde ihop en dator, så uppkom problemet att hårddiskarna inte blir synliga i bios.

Hårddiskarna har innan varit synliga i andra datorer. Men nu hittas ingen utav hårddiskarna i någon utav de datorer jag har testat dom i. Den ena av diskarna är en helt ny ssd.

Testat:
Jag har testat i 3 olika datorer och alla säger att sata portarna är no present i bios.

Jag har testat 3 olika hårddiskar på 3 olika moderkort.

Jag har testat olika sladdar och olika nätaggregat.

Jag har uppdaterat bios till nyare version.

Alla sladdar sitter korrekt på moderkorten.

Det som sitter i datorn där problemet uppstod från början är:

Msi b75a-g41
Gtx 960
16gig ram crucial ballistix
Corsair 500M
Ssd wd green 120gb

Kan även skriva upp delarna i de andra datorerna också. Men det är just denna jag vill ska fungera.

Så då är frågan, vad är det som har hänt och vart sitter problemet?

Tacksam för hjälp :).

Permalänk
Medlem

Strömmatning?

Det du beskriver är ju helt orimligt. 3 olika diskar och 3 olika moderkort, flera nätagg och sladdar. Det är helt orimligt att det är fel på alla prylar samtidigt. Kvarstår gör endast en sak... du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Strömmatning?

Det du beskriver är ju helt orimligt. 3 olika diskar och 3 olika moderkort, flera nätagg och sladdar. Det är helt orimligt att det är fel på alla prylar samtidigt. Kvarstår gör endast en sak... du.

Hårddiskarna får ström. De mekaniska diskarna surrar och ssdn blir tempererad. Så de bör få tillräckligt med ström 🙈.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flurrelurre:

Hårddiskarna får ström. De mekaniska diskarna surrar och ssdn blir tempererad. Så de bör få tillräckligt med ström 🙈.

Känns ju weird. Om det varit en disk, eller 1 moderkot, eller 1 PSU... men du har ju testat flera.
Finns inget rimligt i det annat än flera samtidiga fel, antingen på komponenter eller mänskilga misstag.

Permalänk
Medlem

Om man plockar loss alla SATA-kablar från Moderkortet (MSI) så kan det vara så att du måste aktivera SATA i BIOS igen.
Hänt för mig en gång så värt att kolla så det är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Om man plockar loss alla SATA-kablar från Moderkortet (MSI) så kan det vara så att du måste aktivera SATA i BIOS igen.
Hänt för mig en gång så värt att kolla så det är aktiverat.

Ska kolla på det. Har testat 2st olika msi moderkort och ett asus.