Hur kopplar man argb fläkar för att sen synka dom?

Permalänk

Hur kopplar man argb fläkar för att sen synka dom?

Ber om ursäkt om rubriken är otydlig, vet inte riktigt hur jag ska artikulera mig.
Jag vill kontrollera alla mina fläktar samtidigt, måste jag köpa något som en masterhub och koppla alla dit, eller räcker det med att koppa dom till kablarna som kom med nätagget?

Permalänk
Medlem

Du kan koppla dom till moderkortet, inte nätagget. De flesta moderkort idag har mjukvara som låter dig styra fläkthastigheterna från windows. Vill du kunna styra dem mer direkt så kan du köpa en fläktkontroll. Det finns många olika beroende på behovet och sen kan man även använda externa tempsensorer och en massa annat till dem.

Notera att om du vill kunna styra fläktarna via moderkortet så bör det vara PWM-fläktar, såna med 4-pins kontakter. Om du har 3-pins så bör du skaffa en fläktkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du kan koppla dom till moderkortet, inte nätagget. De flesta moderkort idag har mjukvara som låter dig styra fläkthastigheterna från windows. Vill du kunna styra dem mer direkt så kan du köpa en fläktkontroll. Det finns många olika beroende på behovet och sen kan man även använda externa tempsensorer och en massa annat till dem.

Notera att om du vill kunna styra fläktarna via moderkortet så bör det vara PWM-fläktar, såna med 4-pins kontakter. Om du har 3-pins så bör du skaffa en fläktkontroll.

Inget måste de flesta modermodem går att ställa in till spänningsstryra fläktar om man vill som man gjorde innan pwm fläktar blev standard.

Men brukar dock vara låst till minhastighet på ca 50% då för att fläktarna ska orka snurra.

Permalänk
Medlem

Är det RBG eller fläkthastighet du vill synca?

Om det är fläkthastighet du vill synca måste du använda en splitter som du kopplar till moderkortet. Om du vill synca fler än 2 fläktar måste fläktarna få extern ström via nätagget,och hastighetskontrollern sitter kopplad mot moderkortet. - Det finns massa bra Y splitters eller 5-way splitters på de flesta datorbutiker.