Köpråd för att streama 4K till tv

Permalänk

Köpråd för att streama 4K till tv

Hej, behöver köpråd, jag vill inte ha apple tv eller shield, jag vill ha en dator som enbart är för datorn, så det kan vara liten osv, det enda jag vill den ska klara av är att ha hdmi och kunna klara av att spela upp nerladdade 4Kfilmer till min philips the one.

jag har en trådlös hårddisk ståendes nere vid datorn där jag samlar allt nedladdat så allt kommer till den och sen kopplas den i med sladd till den hårddisken som e tänkte för att spela upp filmerna.

Så snälla, köpråd tack... vad krävs?

Permalänk
Medlem

Vilka bild och ljud codec tänker du spela upp och använda?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerjaw:

Hej, behöver köpråd, jag vill inte ha apple tv eller shield, jag vill ha en dator som enbart är för datorn, så det kan vara liten osv, det enda jag vill den ska klara av är att ha hdmi och kunna klara av att spela upp nerladdade 4Kfilmer till min philips the one.

jag har en trådlös hårddisk ståendes nere vid datorn där jag samlar allt nedladdat så allt kommer till den och sen kopplas den i med sladd till den hårddisken som e tänkte för att spela upp filmerna.

Så snälla, köpråd tack... vad krävs?

Enklaste är att låta TV själv spela upp filerna, du sätter upp datorn att bara agera filserver, via routern med kabel eller wifi.
då ställs inte direkta krav på datorn, utan det brukar fungera bra med allt som HDR utan massa pyssel.

En intel NUC kan vara ett alternativ oavsett om du vill att datorn eller TV ska sköta uppspelningen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ha en komplett dator helt färdig så bör nått likt den nedan funka bra men det finns ju mediaspelare och barebones också men den nedan är färdigbygd med lagring, minne och os.
https://www.westium.com/zotac-zbox-ci329nano-n4100-intel-wind...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du ha en komplett dator helt färdig så bör nått likt den nedan funka bra men det finns ju mediaspelare och barebones också men den nedan är färdigbygd med lagring, minne och os.
https://www.westium.com/zotac-zbox-ci329nano-n4100-intel-wind...

Okej, ska kika... behöver dock ingen lagring. Bara en dator som funkar för att spela upp 4k så billigt som möjligt

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ska du ha en komplett dator helt färdig så bör nått likt den nedan funka bra men det finns ju mediaspelare och barebones också men den nedan är färdigbygd med lagring, minne och os.
https://www.westium.com/zotac-zbox-ci329nano-n4100-intel-wind...

Men den där såg ju bra ut, liten enkel... bara koppla ihop med min hårddisk med alla filmer och börja tanka och sen spela upp?:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av killerjaw:

Okej, ska kika... behöver dock ingen lagring. Bara en dator som funkar för att spela upp 4k så billigt som möjligt

Jo de behöver ha lite lagring för att man ska kunna installera win, det är ju definitivt inget att lagra film på men win ryms precis i den.

Skrivet av killerjaw:

Men den där såg ju bra ut, liten enkel... bara koppla ihop med min hårddisk med alla filmer och börja tanka och sen spela upp?:)

Ja det är ju ungefär en så liten pc som det går att bygga, det finns en del andra av den typen också men den där är färdigbyggd och det är ju i princip en mediaspelare fast med win så den blir en win-htpc ungefär så litet och klent det går att bygga dem om de ska fungera, inget att spela på men räcker för att spela upp film.
Asrock har en del andra som är små men större än den där om man vill ha mer muskler
https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20X300%20Series/in...
Fortfarande litet men ändå mycket större och om du verkligen bara ska ha den till film blir de ju onödigt stora, kraftfulla och dyra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo de behöver ha lite lagring för att man ska kunna installera win, det är ju definitivt inget att lagra film på men win ryms precis i den.

Ja det är ju ungefär en så liten pc som det går att bygga, det finns en del andra av den typen också men den där är färdigbyggd och det är ju i princip en mediaspelare fast med win så den blir en win-htpc ungefär så litet och klent det går att bygga dem om de ska fungera, inget att spela på men räcker för att spela upp film.
Asrock har en del andra som är små men större än den där om man vill ha mer muskler
https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20X300%20Series/in...
Fortfarande litet men ändå mycket större och om du verkligen bara ska ha den till film blir de ju onödigt stora, kraftfulla och dyra.

Måste jag köpa till Windows då? Eller är det bara koppla i allt och köra?:)

Annars kör jag nog på en sån

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av killerjaw:

Måste jag köpa till Windows då? Eller är det bara koppla i allt och köra?:)

Annars kör jag nog på en sån

Zotacen är komplett med win men Asrockarna är barebones, (låda, nätdel och moderkort och så får du bygga färdigt själv)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Zotacen är komplett med win men Asrockarna är barebones, (låda, nätdel och moderkort och så får du bygga färdigt själv)

Tack för all hjälp! Blir en zotac:) men fanns inte i lager så får vänta till nästa år men den verkar vara exakt det jag eftersöker grymt mkt tack

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Delvis, det verkar vara barebonversionen och inte en komplett färdig dator utan du behöver komplettera och bygga ihop det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Delvis, det verkar vara barebonversionen och inte en komplett färdig dator utan du behöver komplettera och bygga ihop det själv.

Väntar till den du länkade kommer i lager, verkar enklare tack

Permalänk

Jag har gått och väntat sen trådens start på att denna skall komma i lager men leveransdatumet bara förlänger och får inget svar från deras info... :/

Finns denna att få tag på någon annanstans exakt likadan?
https://www.westium.com/zotac-zbox-ci329nano-n4100-intel-wind...

jag vågar inte klicka hem något själv då jag kollade senast så var det bara en liknande som behövde kompletteras och bygga ihop själv.

Permalänk
Medlem

Philips One kör väl Android TV?
Bara in med VLC på den i så fall och se om den spelar upp som det ska - fungerar bra på min Sony med Android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerjaw:

jag vågar inte klicka hem något själv då jag kollade senast så var det bara en liknande som behövde kompletteras och bygga ihop själv.

Du har inte funderat på typ nåt sånt här?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/m...

Jag har storebror Pro 4K HDR. Kan va bästa elektronikköpet jag gjort på länge.

Jag streamar 4K-media från en NAS. Allt funkar flawless. Otroligt bra videokvalitet, simpel att använda.
Jag har tidigare kört en Nuc (Kodi och Plex) plus Apple TV med InFuse Pro. Men Zappiti är helt klart bäst av dessa i mitt tycke.

Googla recensioner. Men om det i princip bara är media som ska spelas upp finns det fördelar med en dedikerad mediaspelare.
Vad den inte är bra på är Streaming typ Netflix. Där finner jag appen på min TV (LG C9) bättre. Men för lokalt streamat material är den fantastisk.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Den e säkert grym för att bara spela upp men behöver den till lite fler saker som en dator klarar bättre därav denna request men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerjaw:

Den e säkert grym för att bara spela upp men behöver den till lite fler saker som en dator klarar bättre därav denna request men tack för tipset!

Fattar men då skulle jag skaffa en sån där barebones och sen installera ram och en m.2 hårddisk. Det krävs inga speciella färdigheter i att bygga dator. Bara att klicka i minnet och sätta dit disken på sin plats.
Windows får du iof fixa.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15050117/mini-pc

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Du kan inte tänka dig att använda Plex och streama från din nuvarande dator till TV:n? Värt ett försök inte du köper något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Du kan inte tänka dig att använda Plex och streama från din nuvarande dator till TV:n? Värt ett försök inte du köper något!

Testa skadar aldrig
Sen är 4K lite speciellt. Först och främst vilken TV-modell har TS?
100 MB ethernet-port på TVn så kan han nog glömma 4K genom Plex.

4K-material gillar generellt inte att omkodas. Så i princip behöver TVn fixa direct stream.

Men som sagt, det är gratis att testa så varför inte.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Har köpt hus och har kontor på ovanvåningen, skaffat trådlös hårddisk så plexiglas kan funka. Men tycker det e smidigare att välja till subtiles och kunna göra andra enkla säger direkt via tv.nu, så därför jag vill ha dator istället för att släpa dit min bärbara hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killerjaw:

Har köpt hus och har kontor på ovanvåningen, skaffat trådlös hårddisk så plexiglas kan funka. Men tycker det e smidigare att välja till subtiles och kunna göra andra enkla säger direkt via tv.nu, så därför jag vill ha dator istället för att släpa dit min bärbara hela tiden.

Med trådlös hårddisk menar du en NAS? Vilken typ i så fall?
Har du ethernet draget genom hela huset? Eller hur ser ditt nätverk ut?
Philips One, vet du vilken årsmodell? Finns det en Plex-app på TVn?
Har du krav på ljudspår typ Atmos, TrueHD eller liknande?
Har du tänkt spela upp undertexter?

Här finns rätt bra info kring Plex och 4K:
https://forums.plex.tv/t/info-plex-4k-transcoding-and-you-aka...

Framförallt är dessa "regler" rätt bra att känna till

"The Rules of 4k and plex

The first rule of 4k is
Don’t bother transcoding 4k

The second rule of 4k is
DON’T bother transcoding 4k

The third rule of 4k is
If you cannot direct play 4k, then perhaps you should not even be collecting 4k.

The forth rule of 4k is
If you don’t have the storage space for a copy of both 4k and 1080/720, then perhaps you should not even be collecting 4k.

The fifth rule of 4k is
To direct play 4k, your entire playback chain must be compatible with both the VIDEO and AUDIO codecs of the content you are trying to play.
4k bluray ripped content typically includes HD audio (ie lossless truehd/atmos), which must have a compatible audio player (ie a truehd/atmos compatible receiver)
DTS-HD MA should always have a lossy core which should direct play, even if your system does not support the HD part. Some TV’s and/or soundbars do not support any DTS.
This may still depend on what the player reports as compatible back to the plex server, as the server will transcode or not, accordingly.

The sixth rule of 4k is
You cannot direct play HD audio via optical or ARC, instead you must use use a compatible lossy audio stream such as dolbydigital/dts 5.1 or stereo. You can either manually remove the HD audio streams (ie remux), or choose a non-hd audio stream from within plex pre-play screen or pause screen options.
The DTS core (as explained above), should be able to direct play over ARC and optical, assuming your device(s) support DTS (not all do).
about atmos https://www.digitaltrends.com/home-theater/dolby-atmos-sound/ 261

The seventh rule of 4k is
You must use cables that are compatible with hdmi 2.0 or higher. (Premium High Speed/Ultra High Speed) See @ HDMI - Wikipedia 334 for details.
Your equipment may need to be manually configured for hdmi 2.0+ (some are set to hdmi 1.4 by default for compatibility).

The eighth and non-final rule of 4k is
Generally you will need gbit ethernet because 4k bitrate bursts can exceed 100mbit. smart tv’s often have 100mbit which can cause buffering on otherwise direct playing content.
Wifi can work, but entirely depends on your network and how much other wifi interference in range. You should not expect consistent 4k playback over wireless even if it works most of the time."

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5