Köphjälp: Hårddisk till dessa komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Tror det finns risk för missförstånd här, PS4 spel går inte att köra på PC, men de flesta PS4 spel finns också som PC spel. (dvs du kan spela samma spel som finns på PS4 men du måste skaffa ny versioner av spelen)

Tack för info!
Skulle du ha möjlighet att lista några fler alternativ som är bra, med tanke på bra GPU?
Datorerna börjar verkligen ta slut nu! Och jag har lovat ordna en dator inom kort

Ser dessa på Komplett: verkar ha allt i lager för omgående lev...

https://www.komplett.se/product/1139845/dator-surfplatta/komp...

https://www.komplett.se/product/1139829/dator-surfplatta/komp...

https://www.komplett.se/product/1110074/dator-surfplatta/komp...

Alla verkar ha relativt snålt nätaggregat, bör det bytas ut tycker du?
Oj vad lätt det är all glida uppåt i pris också, för att inte vara/verka dumsnål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Tror det finns risk för missförstånd här, PS4 spel går inte att köra på PC, men de flesta PS4 spel finns också som PC spel. (dvs du kan spela samma spel som finns på PS4 men du måste skaffa ny versioner av spelen)

Jag dristar mig till en fråga till, skjut mig om ni tröttnar

Svive Halo S650
Gainward GeForce RTX 2060 Phoenix
AMD Ryzen 7 3700X
CM ML120L V2 ARGB Komplett Edition
HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 32GB
WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD
MSI MPG B550 GAMING PLUS moderkort
Corsair TX750M, 750W
PSU Windows 10 Home

Jag adderade mer nät och mer minne för att delarna fanns i lager.
Så, om detta verkar kanon trycker jag på köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Jag dristar mig till en fråga till, skjut mig om ni tröttnar

Svive Halo S650
Gainward GeForce RTX 2060 Phoenix
AMD Ryzen 7 3700X
CM ML120L V2 ARGB Komplett Edition
HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 32GB
WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD
MSI MPG B550 GAMING PLUS moderkort
Corsair TX750M, 750W
PSU Windows 10 Home

Jag adderade mer nät och mer minne för att delarna fanns i lager.
Så, om detta verkar kanon trycker jag på köp.

Kompletts datorer verkar bra men lite dyra, vissa mer än ändra. Inget fel på delarna du listar men till vilket pris?

16GB minne räcker bra idag och är lätt att uppgradera i framtiden. Nätdelen brukar kommer man egentligen rätt långt på ~550w, men med runt 700w är man lite mindre begränsad om man skulle vilja uppgradera grafikkort i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack för info!
Skulle du ha möjlighet att lista några fler alternativ som är bra, med tanke på bra GPU?
Datorerna börjar verkligen ta slut nu! Och jag har lovat ordna en dator inom kort

Ser dessa på Komplett: verkar ha allt i lager för omgående lev...

https://www.komplett.se/product/1139845/dator-surfplatta/komp...

https://www.komplett.se/product/1139829/dator-surfplatta/komp...

https://www.komplett.se/product/1110074/dator-surfplatta/komp...

Alla verkar ha relativt snålt nätaggregat, bör det bytas ut tycker du?
Oj vad lätt det är all glida uppåt i pris också, för att inte vara/verka dumsnål!

Det är komponent brist så saker tar slut rätt snabbt och är dyra, beror på COVID men också att de kommer nya GPUer vilket det är dålig tillgång på, medan de gamla säljs ut.

Första datorn har okej pris, lite dyr för vara ärlig, men tanke på bristen av kanske det är värt någon tusenlapp i överpris för att få den snabbt?

De andra tycker jag man betalar väl mycket sätt till vad man får. Vänta några månader till, förhoppningsvis finns det bättre tillgänglighet då och kan man få bättre grejer till lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det är komponent brist så saker tar slut rätt snabbt och är dyra, beror på COVID men också att de kommer nya GPUer vilket det är dålig tillgång på, medan de gamla säljs ut.

Första datorn har okej pris, lite dyr för vara ärlig, men tanke på bristen av kanske det är värt någon tusenlapp i överpris för att få den snabbt?

De andra tycker jag man betalar väl mycket sätt till vad man får. Vänta några månader till, förhoppningsvis finns det bättre tillgänglighet då och kan man få bättre grejer till lägre pris.

Tack.
JA, kanske bäst att vänta lite som du säger.
Efter att ha kollat med en dataservice så menade han att 1660 S kan vara ett minus då den inte stödjer den ny tekniken, vad den ny hette! Att 2060 borde vara ett bättre köp som håller längre.
Sedan finns det de som menar att rekommendationerna här och på andra specialforumen ibland är lite overkill för den spelnivå som de flesta ändå är på. Hur kan en tänka där tro?... Att 1660 S kan vara fullt tillräckligt och inte kommer märkas det minsta i spelen (pga att spelaren ändå inte är tillräckligt duktig).
Ja, nu brottas jag med denna tanken

VAd är bra nivå mellan prisvärdhet och hållbarhet (för den kommande tekniken)?
Sedan undrar jag också över full tower och mid tower. Hur ser en vilka komponenter som passar i resp storlek, står det i spec eller behöver jag anv komponentkoll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack.
JA, kanske bäst att vänta lite som du säger.
Efter att ha kollat med en dataservice så menade han att 1660 S kan vara ett minus då den inte stödjer den ny tekniken, vad den ny hette! Att 2060 borde vara ett bättre köp som håller längre.
Sedan finns det de som menar att rekommendationerna här och på andra specialforumen ibland är lite overkill för den spelnivå som de flesta ändå är på. Hur kan en tänka där tro?... Att 1660 S kan vara fullt tillräckligt och inte kommer märkas det minsta i spelen (pga att spelaren ändå inte är tillräckligt duktig).
Ja, nu brottas jag med denna tanken

VAd är bra nivå mellan prisvärdhet och hållbarhet (för den kommande tekniken)?
Sedan undrar jag också över full tower och mid tower. Hur ser en vilka komponenter som passar i resp storlek, står det i spec eller behöver jag anv komponentkoll?

Antar att han nämnde "ray tracing"? Testa läsa lite om det så märker du snabbt om det är något ni ens kommer bry er om. Ray tracing på ett 2060 kommer ändå vara rätt... Meh. Ska man använda sig av det och allt annat på max så behövs ändå ett superduperkort.

GTX och RT(ray tracing)X.

Har varit delaktig i tråden innan men minns inte exakt vad som skrivits (hinner inte läsa igenom allt) och vad ni hade för behov. Ville bara "påminna" dig om att det möjligtvis var det personen menade och är ett bra försäljningsknep. Får återkomma efter lite mer kaffe. Skall ju pilla lite på mitt nya 3060 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack.
JA, kanske bäst att vänta lite som du säger.
Efter att ha kollat med en dataservice så menade han att 1660 S kan vara ett minus då den inte stödjer den ny tekniken, vad den ny hette! Att 2060 borde vara ett bättre köp som håller längre.
Sedan finns det de som menar att rekommendationerna här och på andra specialforumen ibland är lite overkill för den spelnivå som de flesta ändå är på. Hur kan en tänka där tro?... Att 1660 S kan vara fullt tillräckligt och inte kommer märkas det minsta i spelen (pga att spelaren ändå inte är tillräckligt duktig).
Ja, nu brottas jag med denna tanken
VAd är bra nivå mellan prisvärdhet och hållbarhet (för den kommande tekniken)?

Tror nog steget från GTX1660S till RTX2060(S) lär märkas, RTX har lite nya tekniker som är häftiga men också inte nödvändiga. 2060 kan nog "hålla" lite längre och man behöver inte uppgradera dator lika snabbt. Inte bortslösade pengar

Men med det sagt 1660s är också bra, så allt beror på priset, skulle säga 1000-1500kr extra för 2060 (super) är värt det. Mer och det börjar bli lite tveksamt.

Värt att tänka på att inom några månader kommer RTX 3050/3050ti/3060 som lär vara något snabbare till liknande pris. Men hur bra tillgänglighet det lär vara vara på dom är svårt att säga, stor risk att blir vänta rätt länge då inte omöjligt med upp mot 5 månader tills man får en dator då.

Hur jag skulle göra är nog att köpa det som finns tillgängligt till vettigt pris, för en 1660s dator är det ca 8-9 tusen och 2060 runt 10 000kr.

Skrivet av AppaRata:

Sedan undrar jag också över full tower och mid tower. Hur ser en vilka komponenter som passar i resp storlek, står det i spec eller behöver jag anv komponentkoll?

Man utgår från chassit, vissa försäljare är bra på att ange måtten tex inet, annars är det bara googla modellen och leta upp vad de har plats för.
De mått som måste passa är:
Moderkorts storlek (ATX, mATX och ITX, i minskande storlek, läs vad den stödjer)
Grafikkorts längden
CPU kylarens höjd (brukar bara vara ett problem om man köper till en väldigt stor kylare, kör man på "stock" kylare som följer med är det mycket sällan ett problem)
PSU längd (sällan ett problem, brukar bara spela roll i mini chassin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Tack.
JA, kanske bäst att vänta lite som du säger.
Efter att ha kollat med en dataservice så menade han att 1660 S kan vara ett minus då den inte stödjer den ny tekniken, vad den ny hette! Att 2060 borde vara ett bättre köp som håller längre.
Sedan finns det de som menar att rekommendationerna här och på andra specialforumen ibland är lite overkill för den spelnivå som de flesta ändå är på. Hur kan en tänka där tro?... Att 1660 S kan vara fullt tillräckligt och inte kommer märkas det minsta i spelen (pga att spelaren ändå inte är tillräckligt duktig).
Ja, nu brottas jag med denna tanken

VAd är bra nivå mellan prisvärdhet och hållbarhet (för den kommande tekniken)?
Sedan undrar jag också över full tower och mid tower. Hur ser en vilka komponenter som passar i resp storlek, står det i spec eller behöver jag anv komponentkoll?

Här finns iaf ett 1660 Super 6 GB OC inne just nu. Sen får du ju fundera på om det är något för dig. Såg den precis komma in och ville i alla fall uppmärksamma om den.

https://www.inet.se/produkt/5410539/gigabyte-geforce-gtx-1660...

Rent allmänt kan det vara bra att ha ögonen öppna nu dom närmaste dagarna. Kan ju hända att det börjar droppa in lite här och var.

Jag har satt många kort på bevakning i olika butiker, men har redan fått mitt grafikkort, så jag har en hel del att bocka av från diverse bevakningslistor sen senare. 😆

Lycka till! Och god fortsättning på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoLejon:

Här finns iaf ett 1660 Super 6 GB OC inne just nu. Sen får du ju fundera på om det är något för dig. Såg den precis komma in och ville i alla fall uppmärksamma om den.

https://www.inet.se/produkt/5410539/gigabyte-geforce-gtx-1660...

Rent allmänt kan det vara bra att ha ögonen öppna nu dom närmaste dagarna. Kan ju hända att det börjar droppa in lite här och var.

Jag har satt många kort på bevakning i olika butiker, men har redan fått mitt grafikkort, så jag har en hel del att bocka av från diverse bevakningslistor sen senare. 😆

Lycka till! Och god fortsättning på dig.

Tack för tipset!
Det var oväntat att det kommit in.

Hur kan 1660s vara bättre på benchmark än 2060s ?
Eller är högre värde sämre för på FPS är 2060 bättre i alla spel de listar...

Sen ang om en har bruk för RTX, det antar jag att en alltid har då det ger finare bilder, eller hur menar du?
Och hur haj på inställningar behöver en vara för att få ut det som kortet faktiskt innehåller?

God fortsättning till dg med och grattis till gpu, vad blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Själva skruvandet är i ungefär samma svårighetsklass som en IKEA möbel, men vissa delar kan vara lite ömtåligare.
Video på hur du bygger.
Sweclockers har en köp & sälj sida som är bra framförallt är lite rättvisare än t.ex blocket eftersom folk på sweclockers är generellt mer kunniga.dvs det är svårt att bli lurad men det är svårt att göra ett riktigt fynd/kap.

Välkylda datorer brukar ha mesh/hönsnät där fläktar drar in luft oftast i fronten, större och fler fläktar innebär dovare ljud och lägre rotationshastighet vilket gör en dator tystare.

Mest prisvärd speldator hittar du nog runt 10 000:- och då kan man spara c.a 2000:- på att bygga och installera Windows själv.
Det här är en riktigt prisvärd dator med goda uppgraderingsvägar:
https://komponentkoll.se/bild/ajLXz.png
Det går att komma ner till 8000:- med ett billigare nätaggregat(PSU) som CV550 (-250:-)ett billigare moderkort som ASUS PRIME B460M-A(-750:-) och en mindre disk som Kingston A400 240GB(-600:-), men då är man dumsnål.

Eller ja vill man absolut inte uppgradera senare går det nog bra med det billigare moderkortet och då kan man spara ett par hundra på att ta ett Citadell chassi som jag förslog tidigare, som kommer med fläktar.
Att snåla in på PSU får man igen genom elräkningen som skiljer c.a 50:- per år och lagring kommer man alltid fylla förr eller senare.

Hej igen.
Har fått tag i allt nu, men GPU blev ett (hjälp!) Evga 1070 sc2.
Är detta kompatibelt, kommer det ge problem vid spel, flaskhalsar etc? Csgo, Rainbow Six, COD och liknande...
Ska lämna in för ihopbygge hos tekniker och undrar om jag gör en tabbe nu med detta föråldrade kort, endel säger att de kör med det och det fungerar bra, andra fnyser åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hej igen.
Har fått tag i allt nu, men GPU blev ett (hjälp!) Evga 1070 sc2.
Är detta kompatibelt, kommer det ge problem vid spel, flaskhalsar etc? Csgo, Rainbow Six, COD och liknande...
Ska lämna in för ihopbygge hos tekniker och undrar om jag gör en tabbe nu med detta föråldrade kort, endel säger att de kör med det och det fungerar bra, andra fnyser åt det.

EVGA 1070 borde fungera okej till dem spelen, det presterar mellan ett GTX1660S och ett RTX2060.
PSU räcker det med 450W och PCIE ska vara kompatibel, det bör få plats rent fysiskt i de flesta chassin, vad som kan vara like dumt är dock att din skärm har vad jag kan läsa bara AMD Freesync och inte G-sync som Nvidiakort passar bäst till. Även om du nog kommer ha över 144FPS (och då spelar det ingen roll) så kommer du kanske dippa ner under det när det är mycket som händer i spelen och det är då Freesync/G-sync är bra att ha.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hej igen.
Har fått tag i allt nu, men GPU blev ett (hjälp!) Evga 1070 sc2.
Är detta kompatibelt, kommer det ge problem vid spel, flaskhalsar etc? Csgo, Rainbow Six, COD och liknande...
Ska lämna in för ihopbygge hos tekniker och undrar om jag gör en tabbe nu med detta föråldrade kort, endel säger att de kör med det och det fungerar bra, andra fnyser åt det.

1070 är en bra GPU, kommer inte vara ett problem. Man missar lite av de nyaste teknikerna med det, men de är knappast nödvändig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Det slog mig, det ska spelas PS4 spel på denna dator (om det går?).
Är det något annat som bör kompletteras med? Kan en använda handkontrollerna till PC:n (läste något om detta)?
Annat som ni med erfarenhet känner till...?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Du får plats med ungefär 4 gånger så mycket data på 1TB (=1024GB) som på 240GB, till exempel 100 spel istället för 24st.

Ja, mATX moderkort får plats i bägge lådorna, ett ATX moderkort får dock inte plats i ett mATX chassi som citadel varianten.
Bägge Chassina har meshfront, datorn bör vara relativt tyst.
Kylare kommer med Processorerna, intel processorns kylare kan föra lite oväsen.
Du vill troligen köpa till ett grafikkort i första hand, i andra hand en bättre processor till bägge datorerna.

De flesta PS4 spel bör fungera, men det är olika från spel till spel hur optimerade dem är för PC.
PS4-kontrollerna fungerar till PC men du måste ha dem inkopplade via kabel.

Hur går man tillväga för att spela PS4 spel på en pc? Trodde inte det gick att emulera ännu, eller pratar ni om ps now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezah:

Hur går man tillväga för att spela PS4 spel på en pc? Trodde inte det gick att emulera ännu, eller pratar ni om ps now?

PS4 spel går inte att spela på en PC, men många PS4 spel finns även till PC.

Vad gäller emulering tror jag redan PS3 är för svår att emulera, AMD har dock köpt upp Xilinx och kommer eventuellt börja tillverka FPGA CPU'er som går att omprogrammera på hårdvarunivå så att emulering blir föråldrat, men det är nog ett antal år fram i tiden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

EVGA 1070 borde fungera okej till dem spelen, det presterar mellan ett GTX1660S och ett RTX2060.
PSU räcker det med 450W och PCIE ska vara kompatibel, det bör få plats rent fysiskt i de flesta chassin, vad som kan vara like dumt är dock att din skärm har vad jag kan läsa bara AMD Freesync och inte G-sync som Nvidiakort passar bäst till. Även om du nog kommer ha över 144FPS (och då spelar det ingen roll) så kommer du kanske dippa ner under det när det är mycket som händer i spelen och det är då Freesync/G-sync är bra att ha.

Tack för informationen! Tänk att 1070 är bättre än 1660s, hade jag inte trott med tanke på benämningen. 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Själva skruvandet är i ungefär samma svårighetsklass som en IKEA möbel, men vissa delar kan vara lite ömtåligare.
Video på hur du bygger.
Sweclockers har en köp & sälj sida som är bra framförallt är lite rättvisare än t.ex blocket eftersom folk på sweclockers är generellt mer kunniga.dvs det är svårt att bli lurad men det är svårt att göra ett riktigt fynd/kap.

Välkylda datorer brukar ha mesh/hönsnät där fläktar drar in luft oftast i fronten, större och fler fläktar innebär dovare ljud och lägre rotationshastighet vilket gör en dator tystare.

Mest prisvärd speldator hittar du nog runt 10 000:- och då kan man spara c.a 2000:- på att bygga och installera Windows själv.
Det här är en riktigt prisvärd dator med goda uppgraderingsvägar:
https://komponentkoll.se/bild/ajLXz.png
Det går att komma ner till 8000:- med ett billigare nätaggregat(PSU) som CV550 (-250:-)ett billigare moderkort som ASUS PRIME B460M-A(-750:-) och en mindre disk som Kingston A400 240GB(-600:-), men då är man dumsnål.

Eller ja vill man absolut inte uppgradera senare går det nog bra med det billigare moderkortet och då kan man spara ett par hundra på att ta ett Citadell chassi som jag förslog tidigare, som kommer med fläktar.
Att snåla in på PSU får man igen genom elräkningen som skiljer c.a 50:- per år och lagring kommer man alltid fylla förr eller senare.

Hej igen!
En kort fråga; har fått hem chassit P300A men det finns inget dok, följesedel, kvitto, inget märke eller något som säger att det är p300A, varken i lådan eller på chassit! Och på lådan står P300!
Jag undrar om jag kan se skillnad på de två modellerna med blotta ögat? Har de skickat fel?

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hej igen!
En kort fråga; har fått hem chassit P300A men det finns inget dok, följesedel, kvitto, inget märke eller något som säger att det är p300A, varken i lådan eller på chassit! Och på lådan står P300!
Jag undrar om jag kan se skillnad på de två modellerna med blotta ögat? Har de skickat fel?

Någon som vet?

Det borde du kunna se på frontkåpan, är den perforerad som ett hönsnät så är det P300A, är det en solid kåpa så är det P300.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det borde du kunna se på frontkåpan, är den perforerad som ett hönsnät så är det P300A, är det en solid kåpa så är det P300.

Det var meshfront, tack för infon!

Då skall allt lämnas in för bygge hos Dataassistans i Gbg. Kanske finns andra bra ställen i Gbg?

Som nybörjare är det ju bra om vissa saker justeras av teknikern.
Vad kan jag be dem att ställa in eller justera? Tänker finlir eller annat som jag än så länge är okunnig om som påverkar spelet och vad en kan få ut ur datorn.... Har ju läst en del nu om inställningar, oc, olika spellägen för att få mer/mindre fps, sänka temperatur, minska risk för flaskhalsar och allt annat som jag inte har en aning om

Så det mesta är klart för plug and play.