Köpa Mac/iPad i USA

Permalänk

Köpa Mac/iPad i USA

Hej!

Funderar på att köpa en iPad PRO eller nya macbook air till studierna. Har däremot upptäckt hur sjukt mycket billigare det är att köpa apple produkter i usa? Inser att två av anledningarna till att det är dyrare i sverige är moms på 25% samt elektronikskatten. Men det känns fortfarande som inte det kan vara allt?

Exempelvis, iPad Pro 11” kostar i Sverige hos Apple 10088kr. I USA kostar samma iPad hos apple 799dollar, eller 6617 kr. Med andra ord är det 52% dyrare att köpa en ipad i Sverige!

Så lek med tanken att man köper en elektronikprodukt i usa, som en ipad pro exempelvis, vad behöver man tänka på?

Egna reflektioner:
Måste betala 25% moms i tullen
Funkar det att koppla upp mot wifi samt 4g/5g i Sverige?
Måste köpa egen adapter för att ladda

Tacksam för svar!
Skriv gärna om ni har egen erfarenhet av att handla elektronikprodukter i usa och sen ta med till Sverige.

Permalänk
Bildexpert

I USA anges priser exklusive moms, det läggs på vid kassan och satsen skiljer sig mellan olika delstater. Importerar du därifrån till Sverige får du utöver det betala svensk moms och tull plus eventuella hanteringsavgifter. Vet inte hur det fungerar med kemikalieskatt. Nätaggregatet bör kunna hantera 230V så det fungerar att använda en reseadapter utan att behöva ändra spänningen, men säkerställ det genom att kolla på specsen.

I Europa används i regel en annorlunda prismodell än den i USA, som sätts av deras europeiska avdelning. Vet inte hur det är med just Apple men antagligen hyfsat jämförbara nettopriser runtom i Europa såvida du inte köper tillägg direkt från Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

Så lek med tanken att man köper en elektronikprodukt i usa, som en ipad pro exempelvis, vad behöver man tänka på?

Egna reflektioner:
Måste betala 25% moms i tullen
Funkar det att koppla upp mot wifi samt 4g/5g i Sverige?
Måste köpa egen adapter för att ladda

Tacksam för svar!
Skriv gärna om ni har egen erfarenhet av att handla elektronikprodukter i usa och sen ta med till Sverige.

Här räknar du ut tull och moms för införseln:
https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...
Sen brukar förstås fraktfirman ta betalt för sin administrativa kostnad för tullhanteringen, det varierar hur mycket de tar betalt för detta.

4G/5G fungerar (5G har de mmwave på US-modellerna)

Ja, laddare eller US till SE adapter (Apples alla laddare är 100-240V så inget problem annat är kontakten)

Apple har världsgaranti på allt som inte har 4G/5G, så smartare egentligen att köpa Wifi-only model så kan man använda garantin här också. iPhone/iPad med 4G/5G gäller garantin bara i landet man köpt produkten.

Datorer saknar ÅÄÖ förstås, men det är ju inget problem på iPad.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vet inte hur det fungerar med kemikalieskatt.

Kemikalieskatt är inget problem för privatperson som importerar, så ogillar man den är det smart att importera från försäljare som är utanför EU (som numer också måste se till att samla in kemikalieskatten åt Sverige).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag antar att det här är ett hypotetiskt scenario långt in i framtiden eftersom det just nu inte går att resa till USA som svensk? Några andra saker att tänka på:

1. Glöm inte sales tax som läggs på vid kassan i USA. Den varierar mellan 0-10% beroende på delstat, i vissa delstater finns det dock sätt att få tillbaka pengarna på flygplatsen när man åker hem som turist.

2. Köper du en macbook, tänk på att det är amerikanskt tangentbord. Den där amerikanska Enter-tangenten är hiskelig...

3. Även om du i teorin ska betala moms för produkter köpta utomlands över ett visst belopp, så är det typ ingen som åker fast för att smita. Packar du upp Ipad:en ur kartongen och har den i din ryggsäck finns det ju inget sätt för tullen (som ändå aldrig kollar) att veta om du köpt den under just den här resan, eller om du redan hade den vid utresan. Skulle du köpa 10+ ipads som ligger i originalkartong kanske det skulle vara annorlunda.

4. LTE-stöd kan du kolla här, Ipad pro ska stödja Tele2, Telia och 3: https://www.apple.com/ipad/LTE/ . Jag har dock aldrig känt att det behövs när jag har en iphone, hotspot aktiveras automatiskt på min Iphone så fort jag försöker surfa från min Ipad.

5. Ipad stödjer USB-PD, så du kan köpa vilken adapter som helst här i Sverige som ger 18W eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag antar att det här är ett hypotetiskt scenario långt in i framtiden eftersom det just nu inte går att resa till USA som svensk? Några andra saker att tänka på:

Man kan leta upp ÅF som skeppar till Sverige också.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man kan leta upp ÅF som skeppar till Sverige också.

Ja, men då ska man ju betala frakt och moms, och plötsligt har man bara sparat ett par hundralappar och blivit av med svensk reklamationsrätt. Inte värt besväret enligt mig

Tips till TS: Kolla om du kan hitta 2018-modellen begagnad eller refurbished, skillnaderna är mycket små och du kan komma undan mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ja, men då ska man ju betala frakt och moms, och plötsligt har man bara sparat ett par hundralappar och blivit av med svensk reklamationsrätt. Inte värt besväret enligt mig

Om det kostar över 4700kr och du inte förtullar så är det smuggling och det kan vara lönt det ändå även om man gör det lagligt.
https://www.tullverket.se/allmantomatthandlaiettannatland.4.7...

Apple har världsgaranti på allt som inte har 4G/5G.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Apple legger på sin appletax i sin dollarkurs omvandling, som bara uppdateras vid produktlaunches. Annat å tänka på er jo reklamasjonsrätt etc som man inte får ved en USA deal.

men det kan bli rett konstigt ibland, köpte en MbP 15" i Tokyo och skillnaden i pris vs sverige gjorde så at det blev 2000kr billigare, efter jag hadde betalat flyget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Datorer saknar ÅÄÖ förstås, men det är ju inget problem på iPad.

Vet att jag svarar lite sent, men du kan faktiskt anpassa en MAC, om du köper från Apple Store US och där kan du faktiskt välja svenskt tangentbordslayout

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Först och främst, tack för alla svar! Har läst igenom alla och det har hjälpt en hel del i planeringen av detta.

Har en kompis i USA som kommer hit troligtvis till sommaren. Tänkte fråga henne om hon ville köpa den nya iPad Pro som borde ha släppts tills dess och ta med sig hit då. Hon borde väl ej behöva deklarera för den i tullen då hon är amerikansk medborgare? Tänkte be henne plocka upp den iallafall för säkerhetsskull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

Först och främst, tack för alla svar! Har läst igenom alla och det har hjälpt en hel del i planeringen av detta.

Har en kompis i USA som kommer hit troligtvis till sommaren. Tänkte fråga henne om hon ville köpa den nya iPad Pro som borde ha släppts tills dess och ta med sig hit då. Hon borde väl ej behöva deklarera för den i tullen då hon är amerikansk medborgare? Tänkte be henne plocka upp den iallafall för säkerhetsskull.

Jag tror man måste deklarera eller iallafall gå igenom tullen oavsett. Är verkligen värt detta krångel? Har du räknat med att amerikansk VAT plus svensk VAT (i o med att din kompis troligtvis måste gå via tullen) och att det fortfarande verkligen lönar sig? Plus att du bara har 1 års garanti och ingen reklamation (självklart)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

Först och främst, tack för alla svar! Har läst igenom alla och det har hjälpt en hel del i planeringen av detta.

Har en kompis i USA som kommer hit troligtvis till sommaren. Tänkte fråga henne om hon ville köpa den nya iPad Pro som borde ha släppts tills dess och ta med sig hit då. Hon borde väl ej behöva deklarera för den i tullen då hon är amerikansk medborgare? Tänkte be henne plocka upp den iallafall för säkerhetsskull.

Tror du smuggling går efter medborgarskap? För man in något i landet så deklarerar man och betalar skatter och tullar. Samma regler gäller henne som för dig.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag tror man måste deklarera eller iallafall gå igenom tullen oavsett. Är verkligen värt detta krångel? Har du räknat med att amerikansk VAT plus svensk VAT (i o med att din kompis troligtvis måste gå via tullen) och att det fortfarande verkligen lönar sig? Plus att du bara har 1 års garanti och ingen reklamation (självklart)

Nej hade ej tänkt på det med reklamationsrätt. Blir nog smidigare ändå att köpa i Sverige. Känner däremot till VAT men om jag förstått det rätt så är den noll i texas där hon bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

Nej hade ej tänkt på det med reklamationsrätt. Blir nog smidigare ändå att köpa i Sverige. Känner däremot till VAT men om jag förstått det rätt så är den noll i texas där hon bor.

Skatten är definitivt inte noll i Texas. I de flesta städer har du dels delstatsskatten och dels en county-skatt. Jag har mest varit runt Houston-området och om jag minns rätt så ligger momsen på runt 8.75%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

Nej hade ej tänkt på det med reklamationsrätt. Blir nog smidigare ändå att köpa i Sverige. Känner däremot till VAT men om jag förstått det rätt så är den noll i texas där hon bor.

Och momsen i Sverige är 25 % efter hon ställer sig i rätt kö på flygplatsen förutom att sales tax inte är noll i Texas, de har en i delstaten på 6,25 % sedan har olika städer extra skatt utöver det. Hittar man ingen i tullen måste man ringa till de eller springa till tullkontoret vid flygplatsen när sådant finnes.

Information på engelska: https://www.tullverket.se/en/private/buyinggoodsinanothercoun...