Installation av andra M2-ssd och datorn bootar inte längre

Permalänk
Medlem

Installation av andra M2-ssd och datorn bootar inte längre

Hej forumet!

Är relativt ny på det här med PC då jag kört mac många år. I höstas förverkligade jag min barndomsdröm och byggde en spel-PC!
Allt funkade förvånansvärt bra och sist jag lekte med att bygga PC så fick man vara glad om man hittade hälften av drivrutinerna.

Nu till min fråga. Igår installerade jag en andra M2 nvme-SSD i min dator och när jag startade den gick den direkt till BIOS. I BIOS fanns där inte längre någon möjlighet att välja boot-disk, det fanns helt enkelt ingenting alls, datorn hittar inte längre något att boota ifrån. Jag försökte trycka runt massor och slå på och av legacy boot men kom inte längre. Till slut tröttnade jag och tog ut disken, då funkade allt perfekt. Varför är det på detta viset?

Detta är min PC:
- Asus rog strix B550F wifi
- M2 1 Samsung Pro 980 1tb
- M2 2 Samsung Evo Plus 1tb

Och när jag läste igenom min manual till moderkortet så står det bara att om man kopplar in en andra M2-disk så slutar SATA5/6 funka, men det gör inget för jag har inget där.

Jag provade även att boota windows på en usb-sticka och därifrån konvertera nya M2-disken till GPT, men det gjorde inte heller någon skillnad.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Boot menyn för nvme kan vara lite dold bland alla settings. Leta vidare eller växla plats på m2 enheterna.