Apple ryktas arbeta på en 64-kärnig ARM-processor

Permalänk
Melding Plague

Apple ryktas arbeta på en 64-kärnig ARM-processor

Knappt har de åttakärniga M1-processorerna rullat av bandet innan det är snack om Mac Pro-anpassning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att priset för Mac Pro med ARM kommer att motsvara 8 st Mac Mini

Permalänk
Hjälpsam

Imponerande!
Smolket i bägaren är att Nvidia har köpt ARM.
Eller har jag missat något?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ratatosk:

Imponerande!
Smolket i bägaren är att Nvidia har köpt ARM.
Eller har jag missat något?

Dealen är inte i hamn än. Båda parter sa i september att de förväntar sig att det kommer ta 18 månader innan hela processen är klar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Antar att det blir externt minne på dessa kretsar? eller kommer det bli en hybrid? både internt och externt minne?
Lär väl bli en bjässe till chip annars om den ska ha säg 128GB ram internt och 64 kärnor + gpu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Imponerande!
Smolket i bägaren är att Nvidia har köpt ARM.
Eller har jag missat något?

Precis som Meantek skriver så ska det ta 18 månader enligt Nvidia. De och Softbank är överens så nu är det "regulatory approval" som behövs i flera regioner så att ropa hej ska nog inte Nvidia göra ännu. Kina är nog det största tvivlet här.

Edit on topic. Sett till hur M1 presterar så ska det bli väldigt intressant att se vad denna mäktar med när den släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Smolket i bägaren är att Nvidia har köpt ARM.
Eller har jag missat något?

Var är smolket? Apple har redan sin livstidslicens och Nvidia kommer säkert med en bra konkurrent till Apple Silicon så även PC-sidan får glädje av ARM.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Föredetting
Skrivet av CubaCola:

Antar att det blir externt minne på dessa kretsar? eller kommer det bli en hybrid? både internt och externt minne?
Lär väl bli en bjässe till chip annars om den ska ha säg 128GB ram internt och 64 kärnor + gpu.

Alldeles för tidigt att säga någonting alls. Apple har ju en förmåga att göra allt så krångligt som möjligt, skulle inte förvåna mig om basspecen inkluderar 64 kärnor och 8 GB minne som inte går att bygga ut.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Musikälskare

Sjukt spännande!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mindfighter:

Var är smolket? Apple har redan sin livstidslicens och Nvidia kommer säkert med en bra konkurrent till Apple Silicon så även PC-sidan får glädje av ARM.

Hade helst, liksom många andra, sett att inte endast en hårdvaruaktör ägt ARM.
Vill inte ha ett nytt Intel och AMD (Nvidia och Apple).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hade helst, liksom många andra, sett att inte endast en hårdvaruaktör ägt ARM.
Vill inte ha ett nytt Intel och AMD (Nvidia och Apple).

Samsung ouch Qualcomm har också livstidslicenser har jag för mig. Dessutom är Amazon, Microsoft och Google med i ARM racet för att kunna konkurrera om lägst pris på Cloud compute. Sedan verkar AMD också fila på något, så det finns definitivt fler och större aktörer på ARM sidan än på x86 sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Antar att det blir externt minne på dessa kretsar? eller kommer det bli en hybrid? både internt och externt minne?
Lär väl bli en bjässe till chip annars om den ska ha säg 128GB ram internt och 64 kärnor + gpu.

Fast Apple gör ju som de vill, de behöver inte bry sig om sockel kompatibilitet och tredjepart tillverkare osv, visar de sig att prestanda skjutsen är motiverad inom ramen för kostnaden så kan de ta den vägen.

Tror Intel/Amd ingengörer är rätt så avis på hur bakbundna de är i design val kontra Apple!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hade helst, liksom många andra, sett att inte endast en hårdvaruaktör ägt ARM.
Vill inte ha ett nytt Intel och AMD (Nvidia och Apple).

Är fler som har livstidslicens så tror inte det är någon risk de närmsta åren.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Intressant fråga är ju om Intel och AMD köper på sig en livstidslicens nu innan köpet går igenom, vad som händer/gäller helt juridiskt?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Imponerande!
Smolket i bägaren är att Nvidia har köpt ARM.
Eller har jag missat något?

Om det är smolk eller ej beror väl på vilken riktning man hoppas Arm tar framöver.

Ett fristående Arm skulle antagligen fortsatt på den inslagna banan och primärt fokuserat på prispressade kretsar som väldigt enkelt kan integreras i alla möjliga systemkretsar. Vi hade nog aldrig sett satsningen på Neoverse (Arms serversatsning) om de inte hade köpts upp av Softbank, det projektet hände då Arm fick mandat att skruva upp andelen FoU (vilket ökade risken då det i alla fall initialt minskar lönsamheten).

Misstänker att Jensen inte riktigt vill ha något "OK", Nvidia lär sikta på att dominera CPU-marknaden. Så vill man verkligen se lite fart på CPU-utvecklingen och framförallt någon som har en rimlig chans att utmana Apple framöver ser jag inte riktigt några andra än Nvidia, Intel och AMD som skulle kunna driva Arm dit. Väldigt svårt att se hur Intels skulle vilja lämna x86 i nuläget och AMD har (ännu) inte de finansiella muskler som krävs för att köpa Arm.

Skiter fullständigt i vem som äger Arm eller vem som tillverkar den snabbaste CPUn på planeten. Så länge utvecklingen går framåt och jag kan köpa resultatet är jag nöjd

Nvidia lär inte heller kunna mjölka Arm genom skruva upp licenskostnaderna, Arm har redan börjat tappa till RISC-V på mikrokontroller sidan (d.v.s. där licenskostnaden är stört andel av BOM). Som redan nämnts påverkas egentligen inte Apple då de har en "livstidslicens", något som jag tror även Qualcomm (och gissningsvis även Samsung) har.

Nu har i.o.f.s. både Qualcomm och Samsung (för tillfället) lagt ner sina egna mikroarkitekturer, de var helt enkelt inte längre konkurrenskraftig mot Arms Cortex A när de slutade enbart gå för "billiga kretsar med lysande perf/W" till att även designa för hög absolut prestanda (Neoverse N1, N2, V1 samt Cortex X1). Så Qualcomm och Samsung är beroende av riktningen Arm tar med Cortex A just nu, det oavsett om man råkar har en licens som tillåter att man tillverkar en egen mikroarkitektur.

Så ser fram emot att Arm/Nvidia affären ska bli färdig så fort som möjlig för är övertygad om att vi rätt snart efter affärens slutförande kommer se desktop-system baserade på Arm. Inte alls lika troligt att det skulle hända om Samsung, Qualcomm eller liknande skulle köpa Arm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Imponerande!
Smolket i bägaren är att Nvidia har köpt ARM.
Eller har jag missat något?

Du har missat något. Apple köpte rättigheterna till ARM ISA I samband med den första A-processorn som Apple tog fram. Så det spelar ingen roll vem som äger ARM Holding eller inte. Apple kan gör vad de vill utan att behöva betala något till någon.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Dealen är inte i hamn än. Båda parter sa i september att de förväntar sig att det kommer ta 18 månader innan hela processen är klar.

Spelar ingen roll. Apple köpte rättigheterna till att använda ARM ISA i samband med den första A-processorn som Apple tog fram.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Antar att det blir externt minne på dessa kretsar? eller kommer det bli en hybrid? både internt och externt minne?
Lär väl bli en bjässe till chip annars om den ska ha säg 128GB ram internt och 64 kärnor + gpu.

Behöver det inte bli... kommer troligen vara 3 nm, m.a.o. (M1X 5nm och M2 3nm) inte så mycket större än i dag. Två 64 GB tar inte upp mer än de 8-16 GB minnen som sitter ovanpå M1. Aktiv kylning kommer definitivt behövas dock.

Permalänk
Skrivet av UncleDirty:

Intressant fråga är ju om Intel och AMD köper på sig en livstidslicens nu innan köpet går igenom, vad som händer/gäller helt juridiskt?

Intel har redan licens för deras Altera FPGA som har ARM i sig. Har svårt att tro att Intel inte har säkrat detta innan Nvidia valde att köpa.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Nvidia lär inte heller kunna mjölka Arm genom skruva upp licenskostnaderna, Arm har redan börjat tappa till RISC-V på mikrokontroller sidan (d.v.s. där licenskostnaden är stört andel av BOM). Som redan nämnts påverkas egentligen inte Apple då de har en "livstidslicens", något som jag tror även Qualcomm (och gissningsvis även Samsung) har.

Qualcomm och Samsung licensierar färdig ARM arkitektur från ARM Holding. Apple har köpt rättigheterna till att använda och utveckla ARM ISA efter så som de själva vill. Stor skillnad på att licensiera och tillverka något som ARM tagit fram och att äga rättigheterna till ISA för att vidareutveckla själva.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av UncleDirty:

Intressant fråga är ju om Intel och AMD köper på sig en livstidslicens nu innan köpet går igenom, vad som händer/gäller helt juridiskt?

Apple är inte unik i att ha få använda Arm till Ragnarök, det finns ett tiotal bolag i världen som har den nivån, rätt säker att Intel är ett av bolagen då de ett tag tillverkade den då snabbaste Arm serien som kallades XScale. XScale såldes senare till Marvell men har för mig att det köpet inte inkluderade licensen.

Nu är jag inte helt 100 % insatt i Arms licensmodell, men vore ju helt vansinnig av Arm att inte sätta några som helst restriktioner kring användning av deras licenser. Min gissning är därför att alla licenser i topp-delen av pyramiden ovan avser en viss version av deras ISA.

Så Apple lär i nuläget ha licenser för alla versioner de tillverkat CPUer för, så i princip alla versioner av ARMv8.x där M1 specifikt implementerar ARMv8.4-A.

D.v.s. tvivlar på att Apple har rätt att använda ARMv8.5/ARMv9, däremot kan man för alla framtid bygga CPUer som använder sig av ARMv8.4-A.

Så om Intel har kvar sin Arm licens (vilket måste ha varit på högsta nivå då XScale var Intels egen mikroarkitektur) lär den gälla ARMv5 (vilket var vad XScale implementerade).

Edit: AMD har själva en licens och de lär ha fått minst en till i och med köpet av Xilinx då många av Xilinx produkter inkluderar en eller flera Cortex A, R och/eller M CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

D.v.s. tvivlar på att Apple har rätt att använda ARMv8.5/ARMv9, däremot kan man för alla framtid bygga CPUer som använder sig av ARMv8.4-A.

Apple behöver inte rättigheter till något annat... Apple vill göra sin egna RISC arkitektur som bygger på den ISA som Apple har köpt rättigheter till. Apple har tidigt gjort klar att det är allt runt omkring i deras SoC, såsom Neural Engine, GPU, DSP osv, som de vill utveckla för att diversifiera sig.

Permalänk
Medlem

Så Apple är redan och konkurrerar med AMD på workstation-nivå, imponerande. Frågan är bara hur det kommer gå med avsaknaden av dedikerade grafikkort i Mac Pro - för inte kan väl integrerad grafik vara lika effektiv i tungt arbete?

Förövrigt bra input från Carlhblomqvist, men får jag rekommendera "Citera flera"-funktionen?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av carlhblomqvist:

Qualcomm och Samsung licensierar färdig ARM arkitektur från ARM Holding. Apple har köpt rättigheterna till att använda och utveckla ARM ISA efter så som de själva vill. Stor skillnad på att licensiera och tillverka något som ARM tagit fram och att äga rättigheterna till ISA för att vidareutveckla själva.

Båda dessa företag har en licens på högsta nivå som tillåter utveckling av egna mikroarkitekturer. Men då Cortex A blivit så bra från Cortex A76 och framåt blev det poänglöst för båda dessa att fortsätta med egen utveckling då Arms egen IP är nu bättre än deras.

Fram till i år har ju Samsung kört på sin Mx där den sista versionen släpptes i år: M5 Lion. Från och med nästa generation Exynos kommer dock Samsung använda Cortex A.

Qualcomm gjorde till rätt nyligen en lite annorlunda twist på "egen" design. Deras Kyro 485 Gold var extremt nära en Cortex A76, men den hade några enstaka element som avvek och var mer lik Cortex A77.

Av allt att döma kommer även Qualcomm köra med vanilj-versionen av Cortex A i deras kommande serie. I toppmodellen kommer man köra en Cortex X1, tre Cortex A78 och fyra A55.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det finns flera företag som har tusentals macar som de låter folk hyra och utveckla på genom fjärrstyrning. Metoden känns lite som man lever år 1995.
Med dessa 64 core cpuer så öppnar datakraften för fina terminalservrar, kvar är macos som jag har förstått så har Apple strypt denna till den förbannelse. Så att det är svårt att få till en schysst terminalserver i macos. Det är absolut inte på något sätt svårt för Apple att ta bort barnskyddet, men jag tror ej de vill göra detta. Då de är rädda för att folk nyttjar detta för att slippa köpa Apple datorer men ändå köra Macos program och utveckla där.

*edit*
Tänk och köpa en dyare mac hemma, sedan öppna upp terminalservern i den. Därefter kan man släppa in 20st polare som kan jobba på datorn med skrivbord och allt, precis som de satt vid en Appledator. Tar man lite betalt av desssa 20st polare, så är datorn snart intjänad. Men detta är bara en dröm, vilket Apple lär motarbeta.

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Så Apple är redan och konkurrerar med AMD på workstation-nivå, imponerande. Frågan är bara hur det kommer gå med avsaknaden av dedikerade grafikkort i Mac Pro - för inte kan väl integrerad grafik vara lika effektiv i tungt arbete?

Förövrigt bra input från Carlhblomqvist, men får jag rekommendera "Citera flera"-funktionen?

Även en gammal hund kan lära sig att sitta... will do. Undrade precis vad den knappen är till för.

Håller med om ang. dedikerade grafikkort i Mac Pro. Personligen önskar jag mig Nvida GPU, för att köra CUDA. Apples strategi tidigare med den svarta runda soptunnan till Mac Pro, var att GPU:n var det som var viktigast och att det var den som skulle ge mer bang-for-the-buck (GPGPU). Den strategin ändrades i samband med ostrivarversionen av Mac Pro som finns idag.

Det som ryktessiter säger är dock att denna SoC (M2) troligen kommer att bygga på A15 (A15X för att vara exakt) som kommer att vara klar Q4 2021. Så vi får se då. Näst på tur är M1X (enligt rykten) på 5nm med fler CPU och GPU kärnor som kommer att sitta i MacBook Pro 16" och iMac. Dessa får vi säkert se under Q2 2021.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns flera företag som har tusentals macar som de låter folk hyra och utveckla på genom fjärrstyrning. Metoden känns lite som man lever år 1995.
Med dessa 64 core cpuer så öppnar datakraften för fina terminalservrar, kvar är macos som jag har förstått så har Apple strypt denna till den förbannelse. Så att det är svårt att få till en schysst terminalserver i macos. Det är absolut inte på något sätt svårt för Apple att ta bort barnskyddet, men jag tror ej de vill göra detta. Då de är rädda för att folk nyttjar detta för att slippa köpa Apple datorer men ändå köra Macos program och utveckla där.

"Barnskyddet" går att stänga av.

Homebrew (https://brew.sh/) har kommit långt för att stödja M1. Så det finns hopp.

Personligen tror jag att tjänster som MacStadium kommer att fortsätta vara intressant även med den nya Mac Pro med M2. I dessa tider vill man ha möjligheten att sitta var man vill. För Continuous Integration klarar mig sig bra med att ha en Mac Pro i en serverhall samt en bärbar dator för att köra remote. Det mest hanteras med GIT och bashscript i allla fall.

Permalänk
Skrivet av carlhblomqvist:

"Barnskyddet" går att stänga av.

Homebrew (https://brew.sh/) har kommit långt för att stödja M1. Så det finns hopp.

Personligen tror jag att tjänster som MacStadium kommer att fortsätta vara intressant även med den nya Mac Pro med M2. I dessa tider vill man ha möjligheten att sitta var man vill. För Continuous Integration klarar mig sig bra med att ha en Mac Pro i en serverhall samt en bärbar dator för att köra remote. Det mest hanteras med GIT och bashscript i allla fall.

Jag har hört lite olika lösningar som fungerar sådär.
Men en Mac Pro för en användare är dyrt. Även om man har behov av mycket datakraft så brukar man inte ha behov av den samtidigt, utan datorn har ofta väldigt mycket ingen belastning. Därför är en MacBook pro som flera delar det optimala, hur många som kan dela på datorn beror såklart på hur kraftig den är och vad man gör.
Jag själv jobbar mycket i terminalservrar med vanligt skrivord och allt och delar det med 20personer, vi bråkar ibland om att vi har låst filer, men det brukar gå bra. Vi drar igång samma applikationer och i princip alla applikationer idag är såpass bra så att de klarar av att köra 20st instanser på en och samma dator med olika användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns flera företag som har tusentals macar som de låter folk hyra och utveckla på genom fjärrstyrning. Metoden känns lite som man lever år 1995.
Med dessa 64 core cpuer så öppnar datakraften för fina terminalservrar, kvar är macos som jag har förstått så har Apple strypt denna till den förbannelse. Så att det är svårt att få till en schysst terminalserver i macos. Det är absolut inte på något sätt svårt för Apple att ta bort barnskyddet, men jag tror ej de vill göra detta. Då de är rädda för att folk nyttjar detta för att slippa köpa Apple datorer men ändå köra Macos program och utveckla där.

Hur menar du att Apple aktivt strypt möjligheten till terminalserver? Detta är mer något som ni icke mac-användare intalar er själva om och om igen skulle jag vilja påstå.

Bara för att de slutat tillverka servrar så har ju MacOS inte förändrats öht ur ett serverpespektiv sedan OS X först släpptes. En gång i tiden fanns en OS X Server-paketering men det var bara en mängd GUIn för paket som redan finns i Mac OS. Det är ju samma form av OpenSSH i MacOS som alla andra *nix om du ska SSHa in och använda Mac OS som en tex build-server eller vad man nu ska göra på maskinen.
Ska du bygga tjänster som använder machine-learning är det bara deplyoa detta precis som man skulle göra på vilken annan nix som helst.

Det enda som de aktivt strypt är att de tillåter inte att Mac OS körs virtuellt på annan HW än Apples egna.
Men du pratar ju nu om att använda deras egna datorkapacitet och då är detta inte ett hinder öht.

Att "jobba" GUI-mässigt mot en server är ju något som bara windows-användare håller på med. Kan inte tänka mig att ens en promille av linux-användarna där ute kör x11-forwarding längre och wayland har inte ens stöd för det. Och fjärrstyra in med RDP/ICA/VNC är bara sjukt ineffektivt och med alldeles för hög latency för att motivera att göra det när det ändå finns bättre sätt som SSH.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Hur menar du att Apple aktivt strypt möjligheten till terminalserver? Detta är mer något som ni icke mac-användare intalar er själva om och om igen skulle jag vilja påstå.

Bara för att de slutat tillverka servrar så har ju MacOS inte förändrats öht ur ett serverpespektiv sedan OS X först släpptes. En gång i tiden fanns en OS X Server-paketering men det var bara en mängd GUIn för paket som redan finns i Mac OS. Det är ju samma form av OpenSSH i MacOS som alla andra *nix om du ska SSHa in och använda Mac OS som en tex build-server eller vad man nu ska göra på maskinen.
Ska du bygga tjänster som använder machine-learning är det bara deplyoa detta precis som man skulle göra på vilken annan nix som helst.

Det enda som de aktivt strypt är att de tillåter inte att Mac OS körs virtuellt på annan HW än Apples egna.
Men du pratar ju nu om att använda deras egna datorkapacitet och då är detta inte ett hinder öht.

Att "jobba" GUI-mässigt mot en server är ju något som bara windows-användare håller på med. Kan inte tänka mig att ens en promille av linux-användarna där ute kör x11-forwarding längre och wayland har inte ens stöd för det. Och fjärrstyra in med RDP/ICA/VNC är bara sjukt ineffektivt och med alldeles för hög latency för att motivera att göra det när det ändå finns bättre sätt som SSH.

All din text ovanför där du pratar om SSH så pratar jag såklart om att ha skrivbord. Det är väldigt många idag som arbetar flera på samma dator samtidigt, privat är det mer tekniska personer, men kommersiellt och kommunalt/statligt är det flera. Och anledningarna är hur många som helst. Det kan vara att man vill att alla ska köra samma programutsättningar och ha samma kommunikationsförbindelse emot hårdvaran som ska pratas med.
Man fixar då till att en server får kommunikation emot hårdvaran, sedan låter man kanske 20st utvecklare vara inne på den servern och koda med GUI. Dessa utvecklare använder också den övriga mjukvaran på servern som Libre office, Microsoft office.

Jag själv privat tänker så himla enkelt så att jag köper en Apple dator med de vanliga programmen, sedan låter jag hela min bekantskapskrets använda denna. Vi har alla var sitt konto, är programmen vettigt kodade så kommer vi inte ens märka av att flera användare samtidigt kör samma program. Det enda som kan hindra är licensmässigt, men moderna program idag kan man köpa in licenser för x antal användare på. Vissa program är så att de i runtime kräver en licens, har man bara en licens så skickar man en förfrågan om att få tid för att köra sin runtime. Och jag pratar om lösningar som staten har satt upp och det licensmässigt från tillverkaren är helt okej då de t.o.m rekommenderade lösningen.

Angående hög latency, så spelar folk för fullt nu i molnet. Jag själv har inga som helst problem att koda på en server som jag fjärrstyr när man idag har så fin internetuppkoppling. Likaså jobbar jag så med grafiska program.
Och det är ju ingen skillnad än att fjärrstyra en enda dator för en enda användare, precis som man gjorde runt 1995.

*edit*
Alternativet emot att flera jobbar på samma dator är endast att sakta ner utvecklingen för vissa saker. Hårdvaran som alla pratar med är i full gång i skarp drift. Det ska då inte vara 20st helt olika uppkopplingar till denna, när man ändrar något kring vilken data som hämtas och hur den behandlas så ska det slå igenom till alla 20st utvecklare samtidigt.