Inget internet efter uppdaterat BIOS

Permalänk
Medlem

Inget internet efter uppdaterat BIOS

Hej!

Har ett Asus B550-F Gaming som jag uppdaterade BIOS på, till version 1216. Men efter det så är det integrerade nätverkskortet dött. Går jag in i på Enhetshanteraren och till ”Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V #2” så är det en ”varningstriangel” på den.
Går jag in och kollar egenskaper så står det ”Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)” och har försökt installera om drivrutinen och olika versioner av drivrutiner för enheten men samma resultat.

Gör jag en felsökning på nätverkskortet så kommer följande upp:
”Ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet
Anslutning till lokalt nätverk

Kortet Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V har drivrutins- eller maskinvarurelaterande problem”

Och har provat reparera felen men det går inte att åtgärda.
Vad ska man göra?

Har provat att reset CMOS, installerat en annan BIOS verision, letat efter inställningar i bios men hittar inget som verkar fel. Kan nätverkskortet gått sönder? Eller ska det aktiveras bara någonstans?

Alla förslag mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Hej!

Har ett Asus B550-F Gaming som jag uppdaterade BIOS på, till version 1216. Men efter det så är det integrerade nätverkskortet dött. Går jag in i på Enhetshanteraren och till ”Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V #2” så är det en ”varningstriangel” på den.
Går jag in och kollar egenskaper så står det ”Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)” och har försökt installera om drivrutinen och olika versioner av drivrutiner för enheten men samma resultat.

Gör jag en felsökning på nätverkskortet så kommer följande upp:
”Ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet
Anslutning till lokalt nätverk

Kortet Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V har drivrutins- eller maskinvarurelaterande problem”

Och har provat reparera felen men det går inte att åtgärda.
Vad ska man göra?

Har provat att reset CMOS, installerat en annan BIOS verision, letat efter inställningar i bios men hittar inget som verkar fel. Kan nätverkskortet gått sönder? Eller ska det aktiveras bara någonstans?

Alla förslag mottages tacksamt!

Provat att installera senaste versionen av drivrutinerna?

https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Ethernet-Inte...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Hej!

Har ett Asus B550-F Gaming som jag uppdaterade BIOS på, till version 1216. Men efter det så är det integrerade nätverkskortet dött. Går jag in i på Enhetshanteraren och till ”Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V #2” så är det en ”varningstriangel” på den.
Går jag in och kollar egenskaper så står det ”Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)” och har försökt installera om drivrutinen och olika versioner av drivrutiner för enheten men samma resultat.

Gör jag en felsökning på nätverkskortet så kommer följande upp:
”Ett problem kan ha uppstått med drivrutinen för kortet
Anslutning till lokalt nätverk

Kortet Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V har drivrutins- eller maskinvarurelaterande problem”

Och har provat reparera felen men det går inte att åtgärda.
Vad ska man göra?

Har provat att reset CMOS, installerat en annan BIOS verision, letat efter inställningar i bios men hittar inget som verkar fel. Kan nätverkskortet gått sönder? Eller ska det aktiveras bara någonstans?

Alla förslag mottages tacksamt!

Kör du även med den senaste biosen?
Version 1601 Betaversion
2020/12/28

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Provat att installera senaste versionen av drivrutinerna?

https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Ethernet-Inte...

Ja den har jag provat utan resultat

Skrivet av thomson:

Kör du även med den senaste biosen?
Version 1601 Betaversion
2020/12/28

Installerade igår och då fanns inte den biosen, ska prova installera den (1601) nu!

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt sammalika problem, fick verkligen inte till det, lösningen för mig var bara att byta internetkabel till routern. Sen när internet var igång funkade internet på den vanliga kabeln, värt ett försök

Permalänk
Medlem

Har du installerat senaste uppdateringen av Windows? Det löste problemet för mig.

Permalänk
Medlem

Provade installera BIOS 1601 utan framgång.

Skrivet av Nastycrew:

Jag hade exakt sammalika problem, fick verkligen inte till det, lösningen för mig var bara att byta internetkabel till routern. Sen när internet var igång funkade internet på den vanliga kabeln, värt ett försök

Har provat olika kablar och olika portar på routern, ingen skillnad dock.

Skrivet av Pestai:

Har du installerat senaste uppdateringen av Windows? Det löste problemet för mig.

Har versionen ”20H2” vad jag kan se är det den senaste?

Öppnar jag Intel Proset adapter configuration utility så står det att ”Adapter Disable” you must enable the adapter to configure it.

Så hur aktiverar man den?

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du en reset på bios?
Ta ut batteriet på moderkortet i ca 5 min.
Sätt tillbaka och kolla så nätverkskortet är enable.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Öppnar jag Intel Proset adapter configuration utility så står det att ”Adapter Disable” you must enable the adapter to configure it.

Så hur aktiverar man den?

Enda stället jag vet för att aktivera nätverkskort i Win är typ kontrollpanelen/nätverk, sitter inte på Windows just nu så kan inte verifiera exakt var, men tror du måste gå in via kontrollpanelen för saker där är dolda om du bara söker i Windows.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur gjorde du en reset på bios?
Ta ut batteriet på moderkortet i ca 5 min.
Sätt tillbaka och kolla så nätverkskortet är enable.

Läste moderkorts manualen och där stod det att man skulle ta ur batteriet och sen kortsluta 2 stift ”CLRTC”, och hade batteriet ur i ca 15min innan jag monterade det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Provade installera BIOS 1601 utan framgång.

Har provat olika kablar och olika portar på routern, ingen skillnad dock.
Har versionen ”20H2” vad jag kan se är det den senaste?

Öppnar jag Intel Proset adapter configuration utility så står det att ”Adapter Disable” you must enable the adapter to configure it.

Så hur aktiverar man den?

Efter lite googlande så ser jag att vissa med Asus Z490 har också problem med denna nätverkskrets.
https://www.reddit.com/r/intel/comments/gwt7vh/how_do_i_updat...
Hittade denna information på Asus sida.
Kanske är en väg att gå med att uppdatera firmware till nätverkskortet.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-xii...
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/04LAN/I225V_Intel_Gigab...

Version 1.0.0.14
2020/12/17 6.92 MBytes
Intel(R) Gigabit Ethernet Driver V1.0.1.4 for Windows 10 64-bit.
Before installing Intel I225-V driver v.1.0.1.4, please ensure that Intel I225-V firmware should be updated to v.1.45 via firmware update tool. After finishing necessary firmware update, please shut down and unplug the power cord then reboot the system normally. For more information, please refer to the firmware update guide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Efter lite googlande så ser jag att vissa med Asus Z490 har också problem med denna nätverkskrets.
https://www.reddit.com/r/intel/comments/gwt7vh/how_do_i_updat...
Hittade denna information på Asus sida.
Kanske är en väg att gå med att uppdatera firmware till nätverkskortet.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-xii...
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/04LAN/I225V_Intel_Gigab...

Version 1.0.0.14
2020/12/17 6.92 MBytes
Intel(R) Gigabit Ethernet Driver V1.0.1.4 for Windows 10 64-bit.
Before installing Intel I225-V driver v.1.0.1.4, please ensure that Intel I225-V firmware should be updated to v.1.45 via firmware update tool. After finishing necessary firmware update, please shut down and unplug the power cord then reboot the system normally. For more information, please refer to the firmware update guide.

Går man in på Asus hemsida och väljer Firmware downloads så finns det ingen som är till mitt moderkort. Testade och installera den du länkade men då står det att jag har en nyare version än den, och försöker jag installera ändå så kommer en felkod och installationen avbryts.

Har googlat en hel del med och de jag hittar som har samma problem har inte kommit fram till en lösning.
Börjar bli trött på detta, får väl köpa ett externt nätverkskort istället...

Permalänk
Medlem

Kollat att nätverksporten inte är avstängd i bios?
Prova köra Load optimized defaults i BIOS? (Finns oftast där sparar eller startar om utan att spara inställningarna i BIOS) Det är rekommenderat att alltid köra detta då man uppdaterat BIOS för att inte få korrupta inställningar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kollat att nätverksporten inte är avstängd i bios?
Prova köra Load optimized defaults i BIOS? (Finns oftast där sparar eller startar om utan att spara inställningarna i BIOS) Det är rekommenderat att alltid köra detta då man uppdaterat BIOS för att inte få korrupta inställningar.

Vilken är nätverksporten i BIOS? Nu har jag gått in på ADVANCED > ONBOARD DEVICES CONFIGURATION > INTEL LAN CONTROLLER: den är ”on” och INTEL LAN OPROM: off.
Är det rätt? Eller kollar jag på fel inställning?

Har kört ”load optimized defaults” men det hjälper inte heller.

Permalänk
Medlem

Har nu hittat en gammal USB WI-FI adapter som jag har kopplat in så jag får internet, laddat ner alla senaste mjukvaror, senaste Windows men får det inte att fungera.

Går man in på "Nätverksanslutningar" i kontrollpanelen så syns bara USB adaptern. Men kör jag "Windows Powershell" och följande kommando: "Get-NetAdapter | format-table" så syns nätverkskortet där. Och Kör jag kommandot: "Disable-NetAdapter -Name "ETHERNET" -Confirm:$false" (avaktiverar den) så dyker den då upp i "nätverksanslutningar".

Men aktiverar jag den, antingen via powershell (Enable-NetAdapter -Name "Ethernet" -Confirm:$false) eller via nätverksanslutningar i kontrollpanelen eller via enhetshanteraren så försvinner den ifrån nätverksanslutningar och i enhetshanteraren så blir det an "varningstriangel" på den.

Ingen som har någon mer idé om vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Jag har problem med mitt B550f (bios 1601) också. Försöker installera windows 10 men har inget nätverk i setup. Orange lampa lyser på nätverksporten (indikerar 1000mbit tror jag, vilket är korrekt speed) och grön lampa blinkar lite (indikerar trafik tror jag). Observera att detta är alltså innan windows, drivrutiner osv.

Jag kan heller inte se PCn som en ansluten enhet när jag kikar i routerns dashboard.

Någon som har ytterligare input? Kan det vara så att win10 setup saknar drivrutin som funkar med i225-v? Luktar reklamation snart. Lite lattji att jag valde detta kort just för att det inte var en realtek nic

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag har problem med mitt B550f (bios 1601) också. Försöker installera windows 10 men har inget nätverk i setup. Orange lampa lyser på nätverksporten (indikerar 1000mbit tror jag, vilket är korrekt speed) och grön lampa blinkar lite (indikerar trafik tror jag). Observera att detta är alltså innan windows, drivrutiner osv.

Jag kan heller inte se PCn som en ansluten enhet när jag kikar i routerns dashboard.

Någon som har ytterligare input? Kan det vara så att win10 setup saknar drivrutin som funkar med i225-v? Luktar reklamation snart. Lite lattji att jag valde detta kort just för att det inte var en realtek nic

På min så lyser det ingen lampa på nätverksporten, är som att nätverksadaptern är helt död. Har lagt ner ganska många timmar på det här och provat allt möjligt med massa olika drivrutiner utan resultat, så börjar bli riktigt trött på det här nu.
Verkar ju vara en massa problem med just Intel 225-V så får väl bli en reklamation tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hej!
Vet inte om det här hjälper dig, men har för mig att jag haft ett liknande problem en gång med en varningstriangel i enhetshanterararen och försökte med allt möjligt som du har gjort. Det som till slut hjälpte mig var att avinstallera nätverkskortet i enhetshanteraren och starta om datorn så gick det igång. Var som nån drivrutin blivit felaktigt installerat och hade låst sig.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

På min så lyser det ingen lampa på nätverksporten, är som att nätverksadaptern är helt död. Har lagt ner ganska många timmar på det här och provat allt möjligt med massa olika drivrutiner utan resultat, så börjar bli riktigt trött på det här nu.
Verkar ju vara en massa problem med just Intel 225-V så får väl bli en reklamation tyvärr.

Jag testade gå igenom installationen utan nätverk, och skapade en lokal profil. Väl inne i Windows kan jag faktiskt installera nätverkskort och allt kickar igång. Men jag skulle hellre ha nätverk underinstallationen för att logga in på rätt MS-konto med digitala licensen osv. Så slutsatsen är väl att man bör modifiera win10-.ison med passande nätverksdrivrutiner. Men det låter helt sjukt att behöva göra det i dagsläget.

Är det jag som missar ngt uppenbart?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag testade gå igenom installationen utan nätverk, och skapade en lokal profil. Väl inne i Windows kan jag faktiskt installera nätverkskort och allt kickar igång. Men jag skulle hellre ha nätverk underinstallationen för att logga in på rätt MS-konto med digitala licensen osv. Så slutsatsen är väl att man bör modifiera win10-.ison med passande nätverksdrivrutiner. Men det låter helt sjukt att behöva göra det i dagsläget.

Är det jag som missar ngt uppenbart?

Är detta ngt som är relevant för mig? https://downloadcenter.intel.com/download/29137/Ethernet-Inte...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Hej!
Vet inte om det här hjälper dig, men har för mig att jag haft ett liknande problem en gång med en varningstriangel i enhetshanterararen och försökte med allt möjligt som du har gjort. Det som till slut hjälpte mig var att avinstallera nätverkskortet i enhetshanteraren och starta om datorn så gick det igång. Var som nån drivrutin blivit felaktigt installerat och hade låst sig.

Tack för tipset men har redan provat det och det fungerade inte tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Ok, jag ska sluta hijacka tråden nu. Men jag hade glömt bort att man kan "ladda drivrutin" direkt i win10 setuppen. All is good now. Sorry for any confusion caused

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Ok, jag ska sluta hijacka tråden nu. Men jag hade glömt bort att man kan "ladda drivrutin" direkt i win10 setuppen. All is good now. Sorry for any confusion caused

Det är lugnt. Så allt funkar för dig nu? Har du drivrutinen 1.0.2.6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Det är lugnt. Så allt funkar för dig nu? Har du drivrutinen 1.0.2.6?

Ja, allt funkar. Fast jag har 1.0.2.8 från intels download center

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Ja, allt funkar. Fast jag har 1.0.2.8 från intels download center

Skönt att det funkar! Jag har drivrutinen 1.0.2.6 installerad nu men har provat 1.0.2.8 också utan resultat.
Mitt nätverkskort äv version 2 , Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V (Version 2).
Har du version 3? Intel(R) Ethernet Controller (3) I225-V (Version 3).

Jag köpte mitt moderkort i somras och har kört med den tills nu helt felfritt men när jag uppdaterade BIOS så kom problemet med nätverkskortet. Du installerade Windows på nytt så antar att du köpte moderkortet nyligen. Tänkte att de kanske har löst problemen med version 3, isf ska jag kolla med återförsäljaren om man kan byta till ett nytt på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Skönt att det funkar! Jag har drivrutinen 1.0.2.6 installerad nu men har provat 1.0.2.8 också utan resultat.
Mitt nätverkskort äv version 2 , Intel(R) Ethernet Controller (2) I225-V (Version 2).
Har du version 3? Intel(R) Ethernet Controller (3) I225-V (Version 3).

Jag köpte mitt moderkort i somras och har kört med den tills nu helt felfritt men när jag uppdaterade BIOS så kom problemet med nätverkskortet. Du installerade Windows på nytt så antar att du köpte moderkortet nyligen. Tänkte att de kanske har löst problemen med version 3, isf ska jag kolla med återförsäljaren om man kan byta till ett nytt på garantin.

Vad är det för moderkort du har egentligen? Andra och du har varit inne på https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-xii... som ärt något helt annat än https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Så vilken av dem är det du har. Gällande https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550... så finns det ingen 1601 så var har du fått tag i den? 1216 är den senaste officiella beta finns de har släppt. Just den har jag inte prövat eftersom de senaste 2 beta bios jag prövat på mitt, har den med wifi också, så har det varit lite strul med att köra minnena i den hastighet jag vill köra dessa i så jag ligger kvar på 1202. Inga problem med nätverket då.

Gällande just drivrutiner så får jag upp:
Intel® Ethernet Controller (2) I225-V #2
Driver Details
ProviderIntel
Version1.0.1.4
Date4/2/2020
Vilken är den senaste enligt "Intel® Driver & Support Assistant" för mig så kanske ska du backa tillbaka även där?

Sedan så förstår jag inte varför du inte har gått tillbaka till den versionen du hade innan du uppdaterade bios om den nya inte fungerar? Varför försöka med en som du uppenbarligen har problem med och sedan gå vidare för att köra någon form av beta-beta-bios istället för att slänga in en äldre som uppenbarligen fungerade för dig. Varför försökte du uppdatera från början? Var det något som inte fungerade då? Om version A fungerar och man slänger in version B och den inte fungerar så är väl ändå det naturliga att då backar man till version A och kör på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad är det för moderkort du har egentligen? Andra och du har varit inne på https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-xii... som ärt något helt annat än https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Så vilken av dem är det du har. Gällande https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550... så finns det ingen 1601 så var har du fått tag i den? 1216 är den senaste officiella beta finns de har släppt. Just den har jag inte prövat eftersom de senaste 2 beta bios jag prövat på mitt, har den med wifi också, så har det varit lite strul med att köra minnena i den hastighet jag vill köra dessa i så jag ligger kvar på 1202. Inga problem med nätverket då.

Gällande just drivrutiner så får jag upp:
Intel® Ethernet Controller (2) I225-V #2
Driver Details
ProviderIntel
Version1.0.1.4
Date4/2/2020
Vilken är den senaste enligt "Intel® Driver & Support Assistant" för mig så kanske ska du backa tillbaka även där?

Jag har Asus Strix B550-F Gaming, nu så är den senaste BIOS (1216) men i tisdags så kom det ut en nyare BIOS (1601) men den är nu borttagen av någon anledning. Jag är helt hundra på att jag var inne på rätt moderkort när jag laddade ner den BIOS.
Men först när jag uppdaterade så var (1216) den senaste och det var då problemet uppstod.
Installerade då (1202) (den senaste som inte var beta) men det hjälpte inte.
Sen kom (1601) ut så provade den och det är den BIOS jag har idag.
Filen med 1601 heter (ROG-STRIX-B550-F-GAMING-ASUS-1601), så det är för rätt moderkort.

Ang drivrutinerna på I225-V så har jag provat olika, bland annat 1.0.1.4, 1.0.0.13, 1.0.2.6, 1.0.2.8. Men inget hjälper.
1.0.2.8 date: 2020-11-08 är den jag har nu istallerad.

Jag uppdaterade BIOS för att jag hade problem med att grafikkortet kraschade ibland så då uppdaterade jag BIOS i grafikkortet men när jag ändå höll på så tänkte jag att jag kunde uppdatera moderkortet med. Det BIOS jag hade innan finns inte att få tag i längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Jag har Asus Strix B550-F Gaming, nu så är den senaste BIOS (1216) men i tisdags så kom det ut en nyare BIOS (1601) men den är nu borttagen av någon anledning. Jag är helt hundra på att jag var inne på rätt moderkort när jag laddade ner den BIOS.
Men först när jag uppdaterade så var (1216) den senaste och det var då problemet uppstod.
Installerade då (1202) (den senaste som inte var beta) men det hjälpte inte.
Sen kom (1601) ut så provade den och det är den BIOS jag har idag.

Ang drivrutinerna på I225-V så har jag provat olika, bland annat 1.0.1.4, 1.0.0.13, 1.0.2.6, 1.0.2.8. Men inget hjälper.
1.0.2.8 date: 2020-11-08 är den jag har nu istallerad.

Installera då 1202 igen. Se verkligen till att du "nollställer" den så inget ligger kvar i Bios från senare versioner. Kör reset to bios default eller vad det nu kan tänkas heta 2-3 gånger med omstarter där emellan för säkerhets skull. Sedan lägger avinstallerar du allt vad du kan tänkas ha som har med drivrutiner till "nätverkskortet" i windows och startar om datorn och låter sedan windows hitta någon drivrutin. Har du en återställningspunkt från innan du började ändra allt det här så borde du nog gå tillbaka till den. Gällande just 1601 så är troligen anledningen till att de drog tillbaka den att den inte fungerade för alla eller vad tror du? Beta bios är alltid beta bios så måste man absolut inte ha någon "funktion" i det nya eller om man har något problem med den äldre versionen så ska man inte slänga in "bara för att det är ju kul". Speciellt inte om man inte riktigt har koll på vad man gör. Rent krasst så är det här inget garanti/reklamations ärende eftersom det är du som har klantat till det. Vad är chansen att ditt moderkort har gått sönder rent fysiskt exakt när du började med att byta bios och drivrutiner i windows? Skulle säga att det är väldigt nära 0. Så nästa gång du ger dig på något liknande så ta dig tid att skapa återställningspunkt/en image på ditt windows innan du börjar ändra på en massa saker.

Men kolla om du har en återställningspunkt i windows från innan du började ändra på en massa saker och försök komma tillbaka till en fungerande version av bios först och främst. Leta senare version för att lösa din nuvarande situation är bara onödigt och väldigt komplicerat som du märker.

Permalänk
Medlem

Gällande ditt moderkort så verkar det ha släppta runt den här tiden: Releasedatum 2020‑06‑16 15:00
Äldsta bios som finns på Asus hemsida är Version 0315 2020/07/03

Så vilken version av Bios var det du hade innan du började uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Gällande ditt moderkort så verkar det ha släppta runt den här tiden: Releasedatum 2020‑06‑16 15:00
Äldsta bios som finns på Asus hemsida är Version 0315 2020/07/03

Så vilken version av Bios var det du hade innan du började uppdatera?

Jag köpte moderkortet på release dagen, 2020-06-16. Men jag kommer dock inte ihåg vilken BIOS jag hade innan, utan bara vet att den inte fanns med på ASUS hemsida.

Ska prova det du skrev i tidigare inlägg!