Epic Games rullar ut lösning på het spelklient

Permalänk
Melding Plague

Epic Games rullar ut lösning på het spelklient

En första åtgärd på de rapporterade problemen med Epic Games Launcher finns nu ute.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ryzen 3900x här och 45-46c med epic minimerat och 37-38c med epic avstängt.
Känns inte som det fungerade så bra.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Ja minimerat drar det inte nu längre minst 7% av CPU kraften som innan. Skönt dom löste det på några veckor....

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Uttrycket "hotfix" har aldrig varit så passande som nu. 😄

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

Fortfarande långt kvar till att vara lika optimerat som dom andra klienterna men nu så ligger den åtminstone på 0,1-0,2% cpu användning när den bara ligger och "pyr" i status fältet dock så sticker den fortfarande iväg till ca 6-8% om man har fönstret uppe på store sidan (om man räknar med epicwebhelper), på library sidan så minskar det till ca 1-3%.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Kan inte se att det skulle vara fixat, fortfarande en 11 graders skillnad för mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

När jag tittar i min spel katalog så tar Epic 3% CPU medan Steam 1,5-2%.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Hos mig verkar uppdateringen gett lägre temps. Nu drar den ca 0.0 till 0.6% CPU när den är minimerad. Mycket bättre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fungerar bra för mig, både Epic och Steam drar nu ~0.1% med 3900X(datorn jag sitter vid just nu). Idle temp på CPU är 35C.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

För min 3700X när klienten körs minimerad sjönk det från:
2,7% -> 0,5%
55 -> 45 grader

Så hotfixen verkar fungera hyfsat.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle göra ett test på de klienter jag har installerade. Observera att Rockstar Social Club och Frontier Elite launcher inte är en affär, utan bara en launcher. Epic Games klienten är uppdaterad till senaste version.

Startade alla klienter.
För de som är affärer, lät jag de öppna affärssidan (store).
Minimerade alla klienter.
Lät det gå ett par minuter.
Tog en skärmdump.

Vad håller Epic Games klienten på med? Den drar mest minne, drar massor av CPU, och drar en viss del GPU också. Inga av de andra klienterna är i närheten av att dra så mycket kräm. Observera att alla klienter är minimerade och att det fått gå ett par minuter.

Steam, GOG, Ubisoft och Rockstar SC har också en eller flera bakgrundsprocesser. Dessa låg på 0-0,1% CPU usage när jag kollade.

CPU: Intel 8086K, 32GB RAM, Win10 20H2.

Edit: Gjorde om testet igen, öppnade nu bara Ubisoft, GOG, Epic och Steam (de som har stores). Minimerade och väntade ett par minuter. Alla utom Epic låg på 0-0,3% CPU medan Epic låg på 6,5% ungefär, samt 1,5% GPU. Så i princip samma resultat. Stängde alla klienter utom Epic. Den låg fortfarande kvar på cirka 6,5%. Verkar som den buggar, eller så är det store sidan som är dålig.

Edit 2: För mig verkar det vara Epic store-sidan som drar mycket. Jag bytte till "Home" och då gick den ner till 0,9-1%. Som visserligen är mer än de andra klienterna, men inte orimligt mycket.

Permalänk
Medlem

Min Epic klient låg på 60-80% av min CPU 1800x utan att den gjorde någonting. Inget spel som uppdaterades, inget spel som laddades ner. Tror det löstes när jag startade om programmet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Kan har drabbat mig när jag spelar Godfall, som jag kör genom Epic Games? Ryzen 7 5800x

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Fortfarande hög använding här, på ett Intel system. Både CPU och GPU.

Stör mig mest på att detta drar upp tempen generellt i datorn även vid vila, men låter det vara avstängt tillsvidare.

Sen att det bara skulle drabba Ryzen är ju rent nonsens, tycker det är lite illa att gå ut med det som några nyhetssajter har gjort.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

med min 3700x har jag gått från
3% till 0.1%
38C till 30C
Så fungerar bra för mig!

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Fler som upplever att Samurai Shodown är segt som apan trots att cpu och gpu ligger på 20% ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade klienten, men tror snarare det är min 12år gamla dator som inte hänger med längre haha...
25% användning 😂

Permalänk
Medlem

Minimerad: Belastar lika lite som Steam nu så det är en fix.
Launcher aktiv: Den ger samma belastning som innan.

Så om man har den uppe så är den fortfarande en redig systemslukare för att vara en "game launcher".

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Man undrar ju varför Epic Launcher drar 2-2,5% medan Origin, UbiSoft Connect, Steam och Geforce Experience drar 0%...
Alla spelhanterare öppna på skrivbordet samtidigt, Hotfix applied och det har gått 2 min sen jag startade alla klienter samtidigt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Gjorde stor skillnad för belastningen i minimerat läge efter uppdateringen. Från ganska konsekventa 3% till mellan 0,1 till 0,2% på en 5600X.

I aktivt läge drar Epic dock i särklass mest resurser av de launchers jag använder, mellan 3 och 5%.

Permalänk
Musikälskare

Har inte tänkt på det, dator i sign

EDIT: 6% CPU öppen / minimerad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Inte märkt någon direkt skillnad personligen, men bra om problemet fixats.

Skrivet av Fulci:

Tänkte jag skulle göra ett test på de klienter jag har installerade. Observera att Rockstar Social Club och Frontier Elite launcher inte är en affär, utan bara en launcher. Epic Games klienten är uppdaterad till senaste version.

Startade alla klienter.
För de som är affärer, lät jag de öppna affärssidan (store).
Minimerade alla klienter.
Lät det gå ett par minuter.
Tog en skärmdump.

Vad håller Epic Games klienten på med? Den drar mest minne, drar massor av CPU, och drar en viss del GPU också. Inga av de andra klienterna är i närheten av att dra så mycket kräm. Observera att alla klienter är minimerade och att det fått gå ett par minuter.

https://i.imgur.com/yhL95MT.png

Steam, GOG, Ubisoft och Rockstar SC har också en eller flera bakgrundsprocesser. Dessa låg på 0-0,1% CPU usage när jag kollade.

CPU: Intel 8086K, 32GB RAM, Win10 20H2.

Edit: Gjorde om testet igen, öppnade nu bara Ubisoft, GOG, Epic och Steam (de som har stores). Minimerade och väntade ett par minuter. Alla utom Epic låg på 0-0,3% CPU medan Epic låg på 6,5% ungefär, samt 1,5% GPU. Så i princip samma resultat. Stängde alla klienter utom Epic. Den låg fortfarande kvar på cirka 6,5%. Verkar som den buggar, eller så är det store sidan som är dålig.

Edit 2: För mig verkar det vara Epic store-sidan som drar mycket. Jag bytte till "Home" och då gick den ner till 0,9-1%. Som visserligen är mer än de andra klienterna, men inte orimligt mycket.

Kolla bakgrundsprocesserna på de andra klienterna. Har bara Steam och Galaxy öppen just nu men dessa har massor av bakgrundsprocesser som inte syns direkt under appar och drar iväg rejält, iallafall sett till minne. Epic verkar ha allt samlat i den som syns under just appar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gambit_2K:

Kan inte se att det skulle vara fixat, fortfarande en 11 graders skillnad för mig.

https://i.imgur.com/OonO8um.png

https://i.imgur.com/sxluj2E.png

Skrivet av corb06:

Man undrar ju varför Epic Launcher drar 2-2,5% medan Origin, UbiSoft Connect, Steam och Geforce Experience drar 0%...
Alla spelhanterare öppna på skrivbordet samtidigt, Hotfix applied och det har gått 2 min sen jag startade alla klienter samtidigt.

https://i.imgur.com/9DzkCzx.jpg

Just den här fixen tror jag mest berörde när det är minimerat osv, inte lika mycket för "aktivt" läge även om det är ett kvarvarande problem.

Ur twitter-konversationen med Sergiy Galyonkin
"Well, I've read through the internal thread on this, so I understand the basics (the browser module kept thinking it's open when minimized, essentially) but I'm not entirely sure what was causing it."

Så ja fixen motverkar väl att minimerat läge belastar som öppet läge så att säga.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Den måste vara helt minimerad ner till tray för att ta mycket mindre. Nu är det mellan 0.1-0.3%

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Just den här fixen tror jag mest berörde när det är minimerat osv, inte lika mycket för "aktivt" läge även om det är ett kvarvarande problem.

Ur twitter-konversationen med Sergiy Galyonkin
"Well, I've read through the internal thread on this, so I understand the basics (the browser module kept thinking it's open when minimized, essentially) but I'm not entirely sure what was causing it."

Så ja fixen motverkar väl att minimerat läge belastar som öppet läge så att säga.

Minimerat läge 50c, Förstorat läge 50c. Avstängd 40c nu när jag provar, vad de än har gjort har det inte nån påverkan just för mitt system

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Skyhög CPU användning på macOS också, 10% CPU minimerat & ibland upp till 200% CPU totalt för "EpicWebHelper" & "Epic Games Launcher" när jag bläddrar i deras butik (går ner till 20-50% efter en stund om jag inte rör klienten). Rätt nice att en launcher drar mer CPU än Minecraft på min maskin

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Nja, verkar inte ha löst sig.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ryzen 3900x här och 45-46c med epic minimerat och 37-38c med epic avstängt.
Känns inte som det fungerade så bra.

3900x här, 42 idle i snitt (30 min)
Stängde av och landade på 38 efter ett par minuter. Fortsätter förmodligen men fläkt kurvan gick ner till ca 800rpm så lär stanna där någonstans

Håller med, känns inte som det fungerade så värst bra

Permalänk
Avstängd

Kolla alltså så att den inte är nere i akvitetshanteraren alls, dvs den ska BARA vara nere i som en tray-ikon vid klockan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Med launchern minimerad = ~5% belastning = ingen skillnad

Med launchern i bakgrunden = ~0.1% belastning = betydligt bättre!