Lämplig disk att para ihop med Seagate Enterprise i NAS?

Permalänk

Lämplig disk att para ihop med Seagate Enterprise i NAS?

Har en Synology 2 disk NAS med Seagate Enterprise NAS ST3000VN0001 3TB där ena nu dött. 2 månader efter garantin gått ut lustigt nog.

Vilken kan vara lämplig att byta till så den fungerar ihop med den befintliga? Har läst att det kan vara lite känsligt om de har olika hastighet etc (denna rullar på i 7,2K)?

Det som NASen används till är 2 övervakningskameror som kör 24/7 samt sedvanlig backup av foton och annat så är ju viktigt att disken klarar att vara igång hela tiden.

Permalänk
Medlem

Skulle spontant säga WD Purple, som är gjorda just för övervakning och 24/7.

Men är inte så påläst.

Är det viktiga filmer/övervakning så kanske det är värt att ersätta diskarna löpande varje X år även om de inte ännu gått i kras och lägga de gamla som kall-lagring på hyllan som backup.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Tack för tipset! Ja den verkar onekligen som ett alternativ. Just övervakningsfilmerna är väl inte viktiga att de ska sparas. Dock är det viktigt diskarna är hyggligt snabba så det inte blir alldeles för segt att gå in och kolla i Synologys surveillence app.

Läste på lite och den rullar på i 5400 varv och har 64mb cache. Frågan är hur det kommer lira ihop när det är så stor prestandaskillnad att köra både 5400 och 7200 i RAID (SMR) setup?