Permalänk
Medlem

Logitech G703 "spinnar ut" randomly

Tjena! Har en Logitech G703 som lite då och då spinner loss i CSGO och siktet gör typ en 360 rakt upp i luften. Händer några gånger per dag, enbart märkt av det i CS:GO. Sen brukar jag hoppa på mousewheeldown och den blir också aktiverad lite då och då och gubben hoppar mot min vilja.

Någon som varit med om något liknande? Musen är från 2020-04 så ca 8 månader gammal. Hörde av mig tilll inet som tyckte att jag skulle felsöka vidare i andra spel (jag spelar dock inga andra FPS-spel.) Aldrig haft detta problemet med någon annan mus utan det händer bara med denna. Aldrig märkt av det i Windows.

Någon som har några råd?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kan tex vara att datorn kickar ut/tappar kontakten musen och återinstallerar den, vilket kan bero på en hel del olika fel.
Det är då man får "usb ljuden" som kan höras här https://www.youtube.com/watch?v=Df2a-7gFbAI&t=24s
Men en del som jag hatar windows alla irriterande ljud och stänger av dom och då hörs ej "usb ljuden" längre.

Så prova att koppla i/ur tex mus/tbord och se om du hör "usb ljuden" heller inte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan tex vara att datorn kickar ut/tappar kontakten musen och återinstallerar den, vilket kan bero på en hel del olika fel.
Det är då man får "usb ljuden" som kan höras här https://www.youtube.com/watch?v=Df2a-7gFbAI&t=24s
Men en del som jag hatar windows alla irriterande ljud och stänger av dom och då hörs ej "usb ljuden" längre.

Så prova att koppla i/ur tex mus/tbord och se om du hör "usb ljuden" heller inte.

Jag hör de ljuden, så det är inte att de tappar kontakten. Dock är den trådlös så möjligt den tappar kontakten på annat vis, men jag har den väldigt nära musen så bör ju isåfall vara fel på produkten från början

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nya batterier?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Min 3 månader gamla G603 har gjort samma sak 5-6 gånger de senaste kanske två veckorna. Vi kan väl jämföra vad vi gör när det händer och se om vi kan lista ut något.
- Jag har börjat spela mer KZ det senaste och det har bara hänt i just KZ, aldrig i något annat spelläge eller utanför CSGO. Jag tycker mig också ha märkt ett samband med hopp som kräver att jag i princip drar musen tvärs över musmattan så snabbt jag kan, dvs hög acceleration.
- Jag stötte aldrig på problem med de medföljande Duracell-batterierna. Nu använder jag ett VARTA.
- Jag använder bara ett batteri, placerat i vänstra batteriplatsen.
- Min lightspeeddongel ligger i sladdhärvan under skrivbordet (tillsammans med 230V och switchade nätagg, dvs härligt störig miljö). Har dock fungerat utan problem i 2 månader, så jag tror inte det är problemet.
- Jag kör polling rate 1 kHz.
- Windows tappar inte kontakt med dongeln när det händer. Det är kommunikation mellan mus och dongel som är problemet, antingen för att musen startar om eller för att den trådlösa anslutningen bryts/störs ut.

Lite idéer:
- VARTA-batteriet skulle kunna ha sämre passform och glappa vid kraftig acceleration
- Högre inre resistans i VARTA-batteriet gör att spänningen faller när sensorn flyger snabbt över mattan och elektroniken behöver jobba som hårdast. Det känns dock inte självklart att strömförbrukningen skulle öka så pass mycket med ökad hastighet, så jag tror knappt själv på det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

G703:an har ett inbyggt batteri, det är bara 8 månader och håller länge, så tror inte det är påväg att ge upp.
Min lightspeeddongel ligger också i sladdhärvan under skrivbordet, dock bör detta vara ganska vanliga förhållanden som de byggt den för att klara av.

Jag ser inget samband överhuvudtaget, ibland kan det ske när jag står mer eller mindre still och försöker hålla en vinkel och så flyger siktet upp rakt upp i luften med en 360/180. Hoppen sker lite hur som helst också, extremt irriterande.

Jag skrev i alla fall till Logitech supporten - de sa såhär: Uppdatera till de nyaste firmware på din mus. (Detta gör du i G Hub, klicka på din mus, sedan inställningar och så finns det en "Update" OM det finns nyare firmware). Löser inte detta problemet - hör av dig till din återförsäljare och byt ut musen.

Så de verkade inte tycka att man behövde felsöka något värst, så detta är förmodligen ett inte helt ovanligt problem med defekta musar.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

G703:an har ett inbyggt batteri, det är bara 8 månader och håller länge, så tror inte det är påväg att ge upp.
Min lightspeeddongel ligger också i sladdhärvan under skrivbordet, dock bör detta vara ganska vanliga förhållanden som de byggt den för att klara av.

Jag ser inget samband överhuvudtaget, ibland kan det ske när jag står mer eller mindre still och försöker hålla en vinkel och så flyger siktet upp rakt upp i luften med en 360/180. Hoppen sker lite hur som helst också, extremt irriterande.

Jag skrev i alla fall till Logitech supporten - de sa såhär: Uppdatera till de nyaste firmware på din mus. (Detta gör du i G Hub, klicka på din mus, sedan inställningar och så finns det en "Update" OM det finns nyare firmware). Löser inte detta problemet - hör av dig till din återförsäljare och byt ut musen.

Så de verkade inte tycka att man behövde felsöka något värst, så detta är förmodligen ett inte helt ovanligt problem med defekta musar.

Trist! Du kan ju testa att flytta dongeln så att den får fri sikt till musen och lite färre störningar i närområdet. Kvarstår problemen är det väl reklamation/garanti som gäller. Logitech brukar vara ganska förlåtande i garantiärenden, särskilt om man kan visa på att det är en vanlig defekt (med hjälp av reddittråden som garanterat finns om problemet är vanligt).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.