Ryzen 5600x startar ej på STRIX B550-I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Det kan bero på USB-minnet.
Har sett flertalet fall där man har fått testa 3-5 olika USB-minnen som mobo tycks vilja flasha med.

Så vitt jag förstått ska det vara FAT-format vilket innebär att det ska vara max 4GB. Kan inte tänka mig att det behövs tänkas på något annat, men 4GB USB-minnen är väl inte så vanliga i dagens läge. Kanske därför det testats en massa olika?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Hallå igen,

Lösning: Var nere på Inet igår och lämnade in moderkortet.
Deras support sa att en felsökning inte skulle kosta något eftersom det var en enskild komponent. Killen jag pratade med sa också att det lät som ett hårdvarufel, att det var något lurt med antingen moderkortet eller processorn. Han lugnade mig också lite och sa att "processorerna går igenom väldigt tuffa tester, så om ingen pin är synligt skadad eller liknande så bör den vara OK".

Så jag skulle lämna in en komponent på felsökning åt gången och om de upptäcker något så ersätter de med en ny komponent. Eftersom jag värnar mycket om min kära 5600x så började jag såklart med moderkortet Så vitt jag förstod det skulle det inte kosta något vare sig de hittar något fel eller inte - eftersom det är inom en månad av köp (?) - men när jag läste det finstilta på servicekvittot från butiken verkar det som att det kan tillkomma extra avgifter ifall de måste reparera något. Fick höra liknande tid som @Kallamamran , att det skulle ta ca. 2 veckor att felsöka. Hade det varit en hel dator hade det automatiskt gått på en felsökningsavgift på 499 kr och tagit ca. 3 veckor. Även fast hela min dator får plats i en 30L rygga, avråddes jag alltså från att lämna in hela datorn

Tack alla ni som gett tips och råd! 👍

Skrivet av lechuckz:

ROG STRIX X570-F Gaming här.. Med en 3300x cpu

Uppför sig likadant.. Först hade jag orange blink fram fel, flyttade runt minnen lite (har corsair vengeance 3000mjz cl 16 4x8gb)

Helt svart bild, AIO cooler + chassi + nätagg fläktarna snurrar.
Vanliga chassi fläktarna snurrar ej..

Kört Bios update med cpu i med senaste icke beta Bios, på usb3 4gb fat32 usb sticka, allt verkar fungera men ingen skillnad

Har även nollat cmos samt tagit ur batteriet..

Har flyttat minnen, butt psu, kollat cpu, satt tillbaka.. Känns som DOA moderkort eller knasig fw..

Jävla skit!

Kasst! Verkar som att den här FlashBack funktionen lät som en bra ide, men inte fungerar för särskilt många... Låter också som du gjort det mesta jag gjort

Skrivet av Kallamamran:

Har inte du heller GPU, så kan det vara boven...

"The Ryzen 3 3300X and 3100 come without an integrated graphics engine"

Tror inte det har med att Ryzen inte har en iGPU eller inte - tänk bara på att du inte kan koppla en skärm från moderkortet för att få en bildsignal. Om moderkortet inte POSTar förbi CPU så kvittar det dock om du har ett grafikkort i eller inte...

Skrivet av keitaro:

Inväntar det här moderkortet från Komplett, passade på att googla lite och fann det här, om det nu kan tänkas hjälpa:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/k0pabe/my_experience_fl...

Tack, för mig verkar FlashBack faktiskt fungera med USB-minnet(/-ena) jag använt mig av. Lampan blinkar i ca 5 min innan den slocknar. Allt verkar felfritt, men moderkortet fastnar på CPU under boot.

Skrivet av Kallamamran:

Så vitt jag förstått ska det vara FAT-format vilket innebär att det ska vara max 4GB. Kan inte tänka mig att det behövs tänkas på något annat, men 4GB USB-minnen är väl inte så vanliga i dagens läge. Kanske därför det testats en massa olika?

FAT begränsar bara hur stora enskilda filer du föra över. Med FAT32 kan du inte föra över filer som är större än 4GB, då behövs ett annat filformat som NTFS eller exFAT. Du kan ju t.ex. formattera ett 16 GB USB-minne med FAT32, fast då kan du ex. inte lägga en 6 GB fil på stickan utan att bryta upp den i delar Jag flashade först med ett 16 GB USB 3.0 minne och sedan ett 1 GB 2.0 minne, båda formaterade i FAT32 (och som MBR, har jag för mig?) och "utan problem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

INET tar 2 veckor ca. för att uppdatera BIOS (Sisjön). De har hög beläggning just nu.
Min dator startade inte annorlunda med GPU (testades på plats), så... Jag måste antingen ha tag på CPU+GPU eller en CPU med integrerad GPU för att kunna flasha mitt BIOS. Allt verkar lika svårt att få tag på om man inte vill betala CDON's priser 😣 Scheisse!
Nu vet jag inte om jag vill ha min dator hos INET i 2 veckor eller om jag ska försöka lösa problemet själv under samma tid. 509kr skulle det kosta på INET om det inte BARA är BIOS-uppgradering som behövs 😣
Jag kan få låna en GPU av en polare, så om jag ens kunde få tag i en AM4-CPU utan GPU, spnskulle det också kanske kunna funka....
Nu har jag ju en beställning på en 3080 som jag väntar på också, så 2 veckor hos INET kanske inte vore så blodigt ändå 😏 To be continued...

Prova att bara ta dit moderkortet! Lägg ner skräpet i originallådan med alla tillbehör och kvitto och be dem kolla på det. Om du bara tar med en komponent så är det produktfel och inte felsökning av en hel dator, som jag förstod det alltså, och då slipper du felsökningsavgiften. Peppar peppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Så vitt jag förstått ska det vara FAT-format vilket innebär att det ska vara max 4GB. Kan inte tänka mig att det behövs tänkas på något annat, men 4GB USB-minnen är väl inte så vanliga i dagens läge. Kanske därför det testats en massa olika?

Funkade med ett 32gb minne för mig på tredje försöker så tror nog det kan bero på minnet.
Har sett andra folk skriva här på forumet att det inte har fungerat med vissa minnen också.

Permalänk

Har samma problem på mitt Asus ROG Strix B550-F Gaming.

Fick just hem hela paketet med en 5600x, provat flasha till olika BIOS versioner.
Flashingen verkar gå bra då ledden börjar blinka och sedan slutar blinka...

Som beskrivet tidigare får jag samma problem. DRAM lampan lyser oranget i nån sekund för att senare övergå till röd CPU lampa.

Så vad har jag för alternativ? Hitta en rysen 3 så jag kan posta och uppdatera BIOS?
Eller bara returnera moderkortet?

Permalänk
Medlem

Blir lite orolig då jag köpt samma moderkort så jag kastar in lite länkar till olika förslag på lösningar för er (allt från testa med bara 1 RAM-sticka, olika slot, montera om cpu, tagit fel bios wifi/non-wifi m.m.):

https://www.techpowerup.com/forums/threads/asus-rog-strix-b55...

https://linustechtips.com/topic/1278743-asus-rog-strix-b550-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansartax1:

Har samma problem på mitt Asus ROG Strix B550-F Gaming.

Fick just hem hela paketet med en 5600x, provat flasha till olika BIOS versioner.
Flashingen verkar gå bra då ledden börjar blinka och sedan slutar blinka...

Som beskrivet tidigare får jag samma problem. DRAM lampan lyser oranget i nån sekund för att senare övergå till röd CPU lampa.

Så vad har jag för alternativ? Hitta en rysen 3 så jag kan posta och uppdatera BIOS?
Eller bara returnera moderkortet?

Har ett lika kort på gång lite nyfiken vilka minne du stoppat i ditt.
Ifall det kan vara minnena ändå?
Finns dom med här? https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Permalänk
Skrivet av Kaputnik:

Har ett lika kort på gång lite nyfiken vilka minne du stoppat i ditt.
Ifall det kan vara minnena ändå?
Finns dom med här? https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Är dessa jag har:

https://www.multitronic.fi/fi/products/2590100/kingston-32-gb...

De verkar inte finnas på listan vad jag kan se... kanske det som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansartax1:

Är dessa jag har:

https://www.multitronic.fi/fi/products/2590100/kingston-32-gb...

De verkar inte finnas på listan vad jag kan se... kanske det som är problemet?

Hela listan som finns innehåller ju bara 8 x någonting.
8, 8 x2, 8x4 så den stödjer nog inte mer än 8gigs moduler då eller?

Permalänk
Skrivet av Kaputnik:

Hela listan som finns innehåller ju bara 8 x någonting.
8, 8 x2, 8x4 så den stödjer nog inte mer än 8gigs moduler då eller?

Så vit jag vet är det bara "testade" minnen de listar på sidan.

Tror man kan använda vad som helst så länge det är en hastighet samt minnestyp som stöds (DDR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Så vitt jag förstått ska det vara FAT-format vilket innebär att det ska vara max 4GB. Kan inte tänka mig att det behövs tänkas på något annat, men 4GB USB-minnen är väl inte så vanliga i dagens läge. Kanske därför det testats en massa olika?

Allright! Ska gräva fram något riktigt råsunkigt reklam-usb minne på 256mb då

Tack för tips

Permalänk
Medlem

när jag flashbakkade mitt MSI X570 tomahawk så använde jag ett USB2 2gb minne som är mer än 10 år gammalt - funkade galant

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansartax1:

Har samma problem på mitt Asus ROG Strix B550-F Gaming.

Fick just hem hela paketet med en 5600x, provat flasha till olika BIOS versioner.
Flashingen verkar gå bra då ledden börjar blinka och sedan slutar blinka...

Som beskrivet tidigare får jag samma problem. DRAM lampan lyser oranget i nån sekund för att senare övergå till röd CPU lampa.

Så vad har jag för alternativ? Hitta en rysen 3 så jag kan posta och uppdatera BIOS?
Eller bara returnera moderkortet?

Hm, intressant! De flesta verkar ju fastna på DRAM-lampan. Då har du exakt samma problem som jag alltså. Om moderkortet passerar DRAM-lampan stöds förmodligen stickorna
Min felsökning tog stopp efter att jag inte kunde prova att byta ut fler komponenter. Om jag kunde så skulle jag pröva att sätta i en gammal Ryzen och se om det gjorde någon skillnad, + prova 5600x'n på ett annat moderkort för att se att processorn fungerar som den ska. Annat än det, om FlashBack verkar fungera som det ska och du har gjort typ detsamma som jag har (kan absolut ha missat något innan jag returnera, men i princip) så tror jag inte det är så mycket kvar att göra. Supporten på Inet sa också att det "snabbaste och smidigaste hade varit att fråga någon kompis om du kunde prova din processor på deras moderkort, och låna en gammal Ryzen 3", precis som du är inne på. Jag har sett några auktioner på Tradera där de går på ca 1000 kr, men då det inte garanterar att det löser sig så tog jag mina chanser med att lämna in moderkortet istället. Tror att det blir billigare.

litet tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av lechuckz:

Allright! Ska gräva fram något riktigt råsunkigt reklam-usb minne på 256mb då

Tack för tips

Åter igen, typ vilket minne som helst kan formateras i FAT32
Men vem vet vad som egentligen skrämmer bort BIOS-demonerna

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att om det inte sitter någon propp (som funkar) i så kommer felkoden för RAM att kvarstå (tills dess att man flashat BIOS korrekt).

Jag gjorde själv denna "missen" på en av mina 5000-serie byggen och höll nästan på att få en ångestattack av att jag fick felkod på RAM för 5000kr utan ångerrätt kvar.

Lyckligtvis visade det sig som jag tidigare nämnt vara så att mitt mobo inte gillade de två första USB-stickorna.

Permalänk
Medlem

Du måste välja PCI-E version 3.0 i Bios för att datorn ska starta korrekt med H1.
Det ska gå att komma in i Bios, men det är extremt segt och tar flera minuter innan boot-skärmen kommer upp.

Jag höll på med detta i ett antal timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Prova att bara ta dit moderkortet! Lägg ner skräpet i originallådan med alla tillbehör och kvitto och be dem kolla på det. Om du bara tar med en komponent så är det produktfel och inte felsökning av en hel dator, som jag förstod det alltså, och då slipper du felsökningsavgiften. Peppar peppar.

Åh nej! 😱 Fy fan för att mecka ut moderkortet ur mITX-låda. Bara tanken på det ger mig ångest 🤣

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Om ni kommer på någon lösning så se till att uppdatera här! Hade oerhörd flax med att få hem en 5600x samt ett Asus Strix B550i. Jag inväntar en cpukylare innan jag ska ge mig på uppgraderingen. Blir lite orolig här, har ingen alls i min närhet som sitter på gamla ryzen-cpu:s eller liknande. Helt utlämnad haha, håll tummarna.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Jag har alltid haft högt förtroende för Asus men det börjar dala om vi säger så.. Sjukt när man sitter med ett. Mobo för 3k (jag köper normalt inte top produkterna å det har aldrig strulat någonsin innan detta ryzen trams)

Blä

Permalänk
Medlem
Skrivet av lechuckz:

Jag har alltid haft högt förtroende för Asus men det börjar dala om vi säger så.. Sjukt när man sitter med ett. Mobo för 3k (jag köper normalt inte top produkterna å det har aldrig strulat någonsin innan detta ryzen trams)

Blä

Känner lite samma sak. Nästan 3000 kr och har inte ens BIOS Flashback 😣 Rökt tills jag får tag i en annan Ryzen eller lämnar in och nu när jag får höra att man inte kan komma in sin dator för att få kortet flashat utan att man måste lämna in bara moderkortet annars kostar det 500kr på INET. Ja, då blir jag inte så lycklig heller

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak, vad jag kan utläsa på mitt Strix B550i så slutar klisterlappen vid ramminnet på 1004. Detta är vad jag har förstått bios-versionen. Vad jag kan uttläsa så ska 1004 kunna posta en 5000 cpu iaf? Enligt hemsidan så ska det vara 1202 men jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar här.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

Kom att tänka på en sak, vad jag kan utläsa på mitt Strix B550i så slutar klisterlappen vid ramminnet på 1004. Detta är vad jag har förstått bios-versionen. Vad jag kan uttläsa så ska 1004 kunna posta en 5000 cpu iaf? Enligt hemsidan så ska det vara 1202 men jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar här.

1004 BIOS versionen ska stöda en 5000 CPU

Permalänk
Skrivet av Niskis1:

Hm, intressant! De flesta verkar ju fastna på DRAM-lampan. Då har du exakt samma problem som jag alltså. Om moderkortet passerar DRAM-lampan stöds förmodligen stickorna
Min felsökning tog stopp efter att jag inte kunde prova att byta ut fler komponenter. Om jag kunde så skulle jag pröva att sätta i en gammal Ryzen och se om det gjorde någon skillnad, + prova 5600x'n på ett annat moderkort för att se att processorn fungerar som den ska. Annat än det, om FlashBack verkar fungera som det ska och du har gjort typ detsamma som jag har (kan absolut ha missat något innan jag returnera, men i princip) så tror jag inte det är så mycket kvar att göra. Supporten på Inet sa också att det "snabbaste och smidigaste hade varit att fråga någon kompis om du kunde prova din processor på deras moderkort, och låna en gammal Ryzen 3", precis som du är inne på. Jag har sett några auktioner på Tradera där de går på ca 1000 kr, men då det inte garanterar att det löser sig så tog jag mina chanser med att lämna in moderkortet istället. Tror att det blir billigare.

Hade just en kompis över som har ett 5800x. Vi provade lägga i min 5600x och det postade.

Provade också med mina ramstickor i hans mobo, det postade också.

Tyder nog på att det är något med moderkortet tycker jag... ska fråga min leverantör ifall jag kan byta in det mot något som stöder rysen 5 direkt.

Permalänk
Medlem

PCI-E förlängaren är av version 3.0 i NZXT H1 och B550 moderkortet stödjer 4.0 från start därför blir det problem.
Inget fel på processorn eller moderkort.

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem min 5600X och den vill inte heller posta.

Har en B450 Tomahawk Max som jag uppdaterat till senaste icke-beta BIOS med agesa 1.1.0.0. Det ska fungera med Ryzen 5000 men den vägrar posta. CPU-debug LED lyser konstant. Att byta plats på RAM-stickorna eller köra enbart en gör inget.

Det konstiga är att stoppar jag tillbaka min 3600 så fungerar det direkt? Allt är fine tills jag stoppar in 5600X

Köpt på inet men borde inte i närheten av en butik, annars hade nog bara lämnat in processorn... har inte heller någon kompis med kompatibel moderkort att testa med

Fan ska man göra? Tänker testa flasha nyaste BETA versionen av BIOS och hoppas det gör något....

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Har nu fått hem min 5600X och den vill inte heller posta.

Har en B450 Tomahawk Max som jag uppdaterat till senaste icke-beta BIOS med agesa 1.1.0.0. Det ska fungera med Ryzen 5000 men den vägrar posta. CPU-debug LED lyser konstant. Att byta plats på RAM-stickorna eller köra enbart en gör inget.

Det konstiga är att stoppar jag tillbaka min 3600 så fungerar det direkt? Allt är fine tills jag stoppar in 5600X

Köpt på inet men borde inte i närheten av en butik, annars hade nog bara lämnat in processorn... har inte heller någon kompis med kompatibel moderkort att testa med

Fan ska man göra? Tänker testa flasha nyaste BETA versionen av BIOS och hoppas det gör något....

Du måste ha betaversionen för att kunna köra B450 tomahawk Max:

7C02v3A2(Beta version)
Description
- Updated AMD AGESA ComboAm4v2PI 1.1.0.0 Patch D.
- Support Re-size BAR function to enhance GPU performance.

"MSI is introducing all this with the AGESA 1.1.0.0 Patch D update for 400-series motherboards"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Du måste ha betaversionen för att kunna köra B450 tomahawk Max:

7C02v3A2(Beta version)
Description
- Updated AMD AGESA ComboAm4v2PI 1.1.0.0 Patch D.
- Support Re-size BAR function to enhance GPU performance.

"MSI is introducing all this with the AGESA 1.1.0.0 Patch D update for 400-series motherboards"

Har nu kört med 7C02v3A2. Ploppade in 3600, flashade nya BIOS. Med 3600 fungerar det felfritt, kommer in på Windows och allt verkar fine.

Ploppade in 5600X och den blir fast i CPU-Debug igen.....

Har verkligen slut på idéer. 5600X ser som ny ut (förutom kylpastan på ovansidan). Enda jag kan tänka mig är att kanske lite kylpasta kom in i pins, ska nog testa rengöra pins med isopropanol och låta det torka tills ikväll, och testa igen.

Annars blir det skicka tillbaka denna till inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Åh nej! 😱 Fy fan för att mecka ut moderkortet ur mITX-låda. Bara tanken på det ger mig ångest 🤣

Haha, jo det tog mig över en timme och jag har ett "snällt" chassi
Antingen det eller processorn, antar jag. Dubbelkolla gärna med Inets support innan du meckar, att du faktiskt kan lämna in kortet kostnadsfritt. Det var vad jag fick höra innan jag stack ner.

Skrivet av Creutz:

Kom att tänka på en sak, vad jag kan utläsa på mitt Strix B550i så slutar klisterlappen vid ramminnet på 1004. Detta är vad jag har förstått bios-versionen. Vad jag kan uttläsa så ska 1004 kunna posta en 5000 cpu iaf? Enligt hemsidan så ska det vara 1202 men jag vet inte, jag kanske är ute och cyklar här.

Prova att boota utan att flasha när du får kylaren! If it aint broke, don't fix it! Värsta som kan hända är att den inte vill starta. Efter det kan du flasha (om det behövs). Jag provade först med BIOS v1202 och uppåt t.o.m. betan, och sedan neråt. MEN moderkortet POSTade direkt ur lådan, om jag minns rätt, tills det att jag flashade...

Skrivet av Pansartax1:

Hade just en kompis över som har ett 5800x. Vi provade lägga i min 5600x och det postade.

Provade också med mina ramstickor i hans mobo, det postade också.

Tyder nog på att det är något med moderkortet tycker jag... ska fråga min leverantör ifall jag kan byta in det mot något som stöder rysen 5 direkt.

Vad skönt att höra. Det får mig lite lugnare att det inte är något fel på min Ryzen 5600x också
Fortfarande jäkligt skumt. Så vitt jag vet är det inget chipset som för tillfället stöder Ryzen 5 direkt ur lådan, men allt fler tillverkare börjar uppdatera BIOS från fabrik. Om din moderkortslåda har en fin liten klisterlapp "Ryzen 5000 Desktop Ready" - flasha inte moderkortet innan du bootar! Kan bara ev. orsaka kaos.

Skrivet av leafbranch:

PCI-E förlängaren är av version 3.0 i NZXT H1 och B550 moderkortet stödjer 4.0 från start därför blir det problem.
Inget fel på processorn eller moderkort.

Precis, och min gamla GTX1060 som jag satte i förr är ju PCIe 3.0. Kommer kanske vara ett problem till min framtida RTX 3080.

Skrivet av vIKz3080:

Har nu kört med 7C02v3A2. Ploppade in 3600, flashade nya BIOS. Med 3600 fungerar det felfritt, kommer in på Windows och allt verkar fine.

Ploppade in 5600X och den blir fast i CPU-Debug igen.....

Har verkligen slut på idéer. 5600X ser som ny ut (förutom kylpastan på ovansidan). Enda jag kan tänka mig är att kanske lite kylpasta kom in i pins, ska nog testa rengöra pins med isopropanol och låta det torka tills ikväll, och testa igen.

Annars blir det skicka tillbaka denna till inet

Hm, har för mig att B450-serien inte har stöd för Ryzen 5 än, men att BIOS ska släppas till desa moderkort väldigt snart. Om det är AMD Agesa 1.0.8.0 eller högre bör det fungera. Med betoning på "bör"
Jag rensade också kylpastan en gång, och har trippelkollat alla pins. Allt ser rent och helt ut. Som @Pansartax1 konstaterade så misstänker jag allt mer att det är något fel på moderkortet snarare än din 5600x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Haha, jo det tog mig över en timme och jag har ett "snällt" chassi
Antingen det eller processorn, antar jag.

Prova att boota utan att flasha när du får kylaren! If it aint broke, don't fix it! Värsta som kan hända är att den inte vill starta. Efter det kan du flasha (om det behövs). Jag provade först med BIOS v1202 och uppåt t.o.m. betan, och sedan neråt. MEN moderkortet POSTade direkt ur lådan, om jag minns rätt, tills det att jag flashade...

Vad skönt att höra. Det får mig lite lugnare att det inte är något fel på min Ryzen 5600x också
Fortfarande jäkligt skumt. Så vitt jag vet är det inget chipset som för tillfället stöder Ryzen 5 direkt ur lådan, men allt fler tillverkare börjar uppdatera BIOS från fabrik. Om din moderkortslåda har en fin liten klisterlapp "Ryzen 5000 Desktop Ready" - flasha inte moderkortet innan du bootar! Kan bara ev. orsaka kaos.

Precis, och min gamla GTX1060 som jag satte i förr är ju PCIe 3.0. Kommer kanske vara ett problem till min framtida RTX 3080.

Hm, har för mig att B450-serien inte har stöd för Ryzen 5 än, men att BIOS ska släppas till desa moderkort väldigt snart. Om det är AMD Agesa 1.0.8.0 eller högre bör det fungera. Med betoning på "bör"
Jag rensade också kylpastan en gång, och har trippelkollat alla pins. Allt ser rent och helt ut. Som @Pansartax1 konstaterade så misstänker jag allt mer att det är något fel på moderkortet snarare än din 5600x.

Det kan mycket väl vara fel på moderkortet, men nu fungerar ju min 3600 fortfarande?

AGESA 1.1.0.0 är jag på, den har stöd för Ryzen 5000 100%. Finns andra på reddit som kör sina Ryzen 5000 på B450 med samma BIOS utan problem.

Blev en rengöring av undersidan av 5600X med isopropanol. Kommer låta det torka tills ikväll och gör ett sista försök. Om inte någon har en bättre idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Det kan mycket väl vara fel på moderkortet, men nu fungerar ju min 3600 fortfarande?

AGESA 1.1.0.0 är jag på, den har stöd för Ryzen 5000 100%. Finns andra på reddit som kör sina Ryzen 5000 på B450 med samma BIOS utan problem.

Blev en rengöring av undersidan av 5600X med isopropanol. Kommer låta det torka tills ikväll och gör ett sista försök. Om inte någon har en bättre idé

Låter som en generationsfråga för BIOS (Ryzen 3 vs Ryzen 5). Antar att du bekräftat att du kör senaste versionen av BIOS? Inget med RAM-minnena att göra...? Är annars lika tappad