Permalänk
Medlem

Datorn fryser i spel

Hej.

Har fått ett relativt nytt problem med min dator som jag inte hade när jag hade ett 2070 super istället för 6800XT.

Burken består av:
8700k @ 5Ghz 0avx
Asus Z370-A
KFA 16GB 4000mhz @ 3400 pga tidigare instabilitet
Samsung Evo 860
Nytt Fractal Design 860w platinum PSU

Tidigare så har jag inte spelat så ”krävande” spel och det är först nu jag upplever detta när jag spelar CoD Warzone.

Problem: Datorn fryser till synes ”när som helst”. Ingen omstart utan ljudet blir ”brrrrrr” och jag måste starta om manuellt.

Ibland spelar jag i timmar, ibland en halvtimme. Först trodde jag detta hade med mitt nätagg att göra som skulle varit för klent för när jag stoppade i 860w så upphörde coilwhinet helt från grafikkortet och jag kunde spela i 2 dagar utan några som helst problem när det tidigare hände någon gång per dag.

Det händer även om jag nollar inställningarna på moderkortet och inte kör någon överklockning. Dock inte testat detta sedan det nya nätagget.

CPUn är deliddad och är på customloop så den blir som varmast 65c när jag spelar.

Sidoproblem: Jag kan inte använda alla minnesmoduler på moderkortet utan endast de två närmsta mot CPUn. Detta började efter jag installerade customloopen med ett EK velocity men ”fungerade” innan jag byggde om och tryckte in nya GPUn. Har tittat, rengjort sockeln och reliddat cpun återigen utan att det löst problemet. Fungerade i den mån om att jag kunde köra Warzone utan att uppleva några problem även om vi någon gång körde hela kvällar.

Jag var övertygad om att det var nätagget som var problemet men eftersom datorn precis krashade igen så behöver jag hjälp.

Jag har kört windows minnesdiagnostik utan problem och låter nu memtest86 tugga i boot.

Jag har kunnat köra superposition där grafikkortet går hårt flera gånger efter varandra och har inga krascher i windows utan detta sker uteslutande vid spel, men det är såklart nu med ”nya grejer” som jag spelar mycket, mycket mer än tidigare.

Vad kan jag mer testa för att utesluta? Detta suger verkligen det roliga ur gamingen då jag blir otaggad på att spela ihop med andra för att eventuellt förstöra för ”laget” så att säga.

Med vänlig hälsning,
Gråtfärdig

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen förstört ena minneskontrollern på cpun när du deliddade. Därför fungerar inte alla minnesslotar. Men det borde inte orsaka hängningar.

Prova klocka ner gpun och testa. Kolla även temps när du spelar.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Du har förmodligen förstört ena minneskontrollern på cpun när du deliddade. Därför fungerar inte alla minnesslotar. Men det borde inte orsaka hängningar.

Prova klocka ner gpun och testa. Kolla även temps när du spelar.

Ska undersöka det närmre. Jag deliddade med der8aurers verktyg, tejpade över på ställen man skulle och dien var perfekt även när jag kikade nu sist.

Jag vet däremot att jag såg en ”konstig pin” i socketen men jag hittade inga bilder att utgå ifrån så jag vågade inte pilla. Såg nästan ut som att det var två pins som gick åt olika håll, svårt att förklara.

Ska prova klocka ner och kolla temps efter memtestet är klart men jag är cpu-bunden i Warzone och kortet tuggar inte speciellt hårt.

Hur som helst så borde väl 860w räcka för detta systemet, eller?

Permalänk
Medlem

Inga fel i en runda memtest86.

Temperaturer på GPU inom det normala, 76/96 vilket är samma som Sweclockers får i sitt test.

Samsung Magician "Drive health good", 34 grader.

Edit: Som sagt, innan jag bytte nätdel så hände detta ett par gånger per dag efter nya GPUn och efter bytet har jag kört i 2 dagar hårt spelande utan några problem tills jag startade upp sista gången, körde 10 minuter och detta "fryset" inträffar.

Permalänk
Medlem

Kollade pinsen och mycket riktigt var det en som låg konstigt, rättade till det så gott jag kunde och vips så fungerade alla ram-slotsen igen.

Körde Prime95 med AVX och CPUn vill inte vara stabil i 5Ghz, inte ens med -3avx offset utan någon worker som stannar efter 20 minuter. Oklockad så tickar den på timme efter timme.

Prime95 med AVX är väl kanske inte representativt för load under spel men känns väl bäst om man inte går oannoswrade avbrott

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att rensa grafikdrivrutinen igen med DDU eller liknande och installera om? Kan även vara intressant att prova några olika versioner för att se om de beter sig olika.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Så efter att ha provat:

Köpa ny nätdel
Memtest86 på gamla minnena OCH köpa nya minnen
Klocka ner CPU och köra Prime95 blend i flera timmar
Samsung SMART och SeaTools
Montera om CPU, kollar sockeln osv
Prova samtliga nya drivrutiner.
Undervolta, öka/minska powerlimit, öka/sänka clock, med sapphire, utan sapphire bla bla

Inget av ovanstående har gett något resultat utan problemet har varit det samma. Jag har försökt intala mig själv att det kan vara moderkortet som är problemet men det är svårt att försöka så jag blev så jävla trött på det att jag beställde hem ett 3070RTX och vips - SÅ VAR PROBLEMET BORTA.

När man för en gångs skull ger AMD en chans så är detta tacken man får. Lämnar in det på och det första dem säger är att du inte är den första som har problem med AMDs grafikkort och det är mjukvarurelaterat, att det är sorgligt för man inte löst problemet på flera generationer.

Kul. Skitkul att man inte satte upp sig på ett 3080 istället för att ge "underdogen" en chans när det på papper ser ut att vara ett bra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Inet har nu testat kortet och det var defekt.

Ska få ett nytt motsvarande kort, Sapphire. Undrar om det blir ett referens eller annat kort med tanke på hur det sett ut med tillgången.

Bara jag får ett fungerande utan för mycket coilwhine så blir jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Inet har nu testat kortet och det var defekt.

Ska få ett nytt motsvarande kort, Sapphire. Undrar om det blir ett referens eller annat kort med tanke på hur det sett ut med tillgången.

Bara jag får ett fungerande utan för mycket coilwhine så blir jag nöjd.

Så du får ett nytt AMD kort?
Då hoppas jag du blir nöjd med det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Så du får ett nytt AMD kort?
Då hoppas jag du blir nöjd med det.

Ja när jag pratade med kundtjänst så hade det beställts ett nytt kort till butiken.
Jag var egentligen nöjd med kortet i sig, det var ju "bara" att hela datorn frös efter 2-4 timmar, till synes slumpmässigt.

Blir en AMD-cpu också så blir "Team Rött" för första gången någonsin för mig, hoppas bara CPU blir utan strul hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ja när jag pratade med kundtjänst så hade det beställts ett nytt kort till butiken.
Jag var egentligen nöjd med kortet i sig, det var ju "bara" att hela datorn frös efter 2-4 timmar, till synes slumpmässigt.

Blir en AMD-cpu också så blir "Team Rött" för första gången någonsin för mig, hoppas bara CPU blir utan strul hehe

Bra om du blir nöjd med allt AMD. Så du inte utestänger AMD i framtiden.
Alltid bäst att ha så många val som möjligt Bra för sinne och plånbok

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.