Adobe Flash når officiellt vägs ände

Permalänk
Melding Plague

Adobe Flash når officiellt vägs ände

År 2021 är året då IT-världen slipper Flashformatet för gott – åtminstone utanför Kina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra, men också tråkigt. Hoppas att alla (relativt få) sidor som fortfarande använder eller baseras på Flash äntligen får tummen ur.

Permalänk
Medlem

Ajöss Flash!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

äntligen! har väntat på det här i över 10 år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

äntligen! har väntat på det här i över 10 år.

Går det att förklara för lekmän vad folk har emot Flash? (mina kunskaper inskränker sig till 15 veckors C++ kurs för en sisådär 10 år sen)

Permalänk

Jag vill minnas två program Flash och Shockwave. Jag minns ej hur de gör ihop.
Där man i flash gjorde enkla bildspelspresentationer och i Shockwave gjorde större saker som spel.
https://computer.howstuffworks.com/web-animation6.htm

Jag tycker det är intressant att se hur utvecklingen förändras. För i tiden var det en massa nördar och liknande som satt vid datorn, vi gjorde enkla spel och annat i enkla program. Resultatet av detta blev ofta skit, men det blev något. För att nämna några så Flash och Shockwave, VBA i Excel, Visual Basic (VB6), det fanns några verktyg för att klicka och göra spel.

Idag så känns det att efterfrågan på enkla verktyg för att skapa något program/spel på datorn har minskas. Kvar är mer lösningar som är betydligt mer komplicerade. Hur många här på forumet skulle kunna slänga ihop ett Tetrispel i webbläsaren på en vecka med javascript? Betydligt mindre än vad som hade fixat det med Shockwave.

Angående Flash och Shockwave så innebär de säkerhetshåll och man bör undvika dem, hade det inte varit för just säkerhet så hade jag fortfarande kunnat sett ett behov på tankesättet. Där folk utan större programmeringskunskaper kan slänga ihop saker snabbt.
Men när många nu har fast bredband så har folks intresse förändras.

Permalänk
Medlem

Har inte haft någon Flash-plugin installerad på evigheter, så i praktiken gör det här ingen skillnad, men ändå skönt att slippa skiten.

Ja, Flash var lite skoj för 100 år sedan när det kom, men då webbsidor med 100% Flash dök upp så började spyan samlas i munnen.

Jag tackar internetgudarna för HTML5.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Flash är dött länge leve HTML5....

För de som vill testa eller spela något gammalt Flash spel så har Internet Archive ett projekt för att bevara och emulera historiska/klassiker i sitt arkiv. Var mycket löjligt mycket tid man la på en del av de där spelen när man surfade istället för vad man nu än skulle göra.

Permalänk
Sötast

*Förutom på alla arbetsplatser jorden runt.
Sååååååååååååååååå många gamla system som använder detta skräpet. Flash, Silverlight och annat skit kommer finnas kvar i 2 decennium till för att det är billigare än att uppdatera >_<

Permalänk
Medlem

Känns som att jag hört denna nyheten varje år i ca 10 års tid.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg flashspelens tid. Stick RPG, Motherload etc 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

*Förutom på alla arbetsplatser jorden runt.
Sååååååååååååååååå många gamla system som använder detta skräpet. Flash, Silverlight och annat skit kommer finnas kvar i 2 decennium till för att det är billigare än att uppdatera >_<

Japp, de flesta tänker inte på att Flash används på andra ställen än på webben, vissa (icke web-baserade) program använder Flash. Jag vet ett antal program som visar/genererar grafik för t.ex. videotavlor/jumbotroner på arenor, system för TV-grafik osv som använder Flash.

Permalänk
Medlem

Hoppas Ikea gör om sina planeringsverktyg till annat format snart.

Permalänk
Medlem

Många klagar på Flash, och av goda anledningar. Men Flash kommer alltid ha en plats i mitt hjärta. Dagens jävla skitspel i telefonerna, som är nerpissade i reklam, kommer inte ens i närheten av Flash's guldår.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Japp, de flesta tänker inte på att Flash används på andra ställen än på webben, vissa (icke web-baserade) program använder Flash. Jag vet ett antal program som visar/genererar grafik för t.ex. videotavlor/jumbotroner på arenor, system för TV-grafik osv som använder Flash.

Ja, jag använder ett program som använder Flash. Ska bli intressant o se vad som händer med det programmet. Jag har inte installerat Flash från Adobes hemsida utan det är nog medföljande i programmet antar jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Synd att det fortfarande inte finns en ersättare till Flash.

Vectorbaserad rendering
Enfilslösning
Portabelt
Liten filstorlek

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Flash baserade Twitch och Youtube var fortfarande så mycket snabbare än html5 skitet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Går det att förklara för lekmän vad folk har emot Flash? (mina kunskaper inskränker sig till 15 veckors C++ kurs för en sisådär 10 år sen)

1) Flash var, enligt både Apple och Microsoft, den enskilt största anledningen till att något program kraschade på Windows eller MacOS när programmet var som störst (runt 2006 nån gång). De mindre kunniga sa att ”nu kraschar det där jävla IE igen” - de som visste lite mer skyllde på Flash (och hade rätt).
2) Flash var ett massivt säkerhetshål, och behövde uppdateras hela tiden.
3) Flash drog en massa prestanda, och därmed batteritid, när webbsidor inkluderade Flash-reklam som autostartade.
4) Flash är proprietär programvara. Inte alla som bryr sig, men webben är i allmänhet baserat på öppen källkod, och att ha ett stort element som inte är det förstör tanken
5) Flash var ett verktyg för att spionera. Inte bara det uppenbara - att gömma data i det för att återställa kakor om man tar bort dem - utan också för att det kunde använda mikrofonen och kameran, och de var påslagna som default väldigt länge.

Jag hade kunnat fortsätta, men jag tror det räcker.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Många klagar på Flash, och av goda anledningar. Men Flash kommer alltid ha en plats i mitt hjärta. Dagens jävla skitspel i telefonerna, som är nerpissade i reklam, kommer inte ens i närheten av Flash's guldår.

Samma här. Flash var bra ett tag, det stora negativa var säkerhetsrisken och man fick undvika den.

Angående nerpissat med reklam. Jag testade spelet Murder Manor på Android. Hur grymt spel som helst där man ska lösa en mordgåta. Det var bara en liten detalj. Man har en energibar, där precis allt man gör kräver energi. När energin är slut, typ efter 5 minuter, så kan man antagligen köpa mer eller så får man vänta en dag för att spela 5 minuter till.
Det blev att avinstallera skiten, inte tusan kan man köpa energi hela tiden för att kunna spela.
Se det lite som Fortnite, ett liv per dag får man. Vill man spela mer så får man köpa ett extra liv.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Synd att det fortfarande inte finns en ersättare till Flash.

Vectorbaserad rendering
Enfilslösning
Portabelt
Liten filstorlek

Håller med. Samtidigt har vi detta med säkerhet där denna konstruktion är som gjord för att skapa en massa hål. Men det är synd att nivån idag för att skapa ett enkelt spel i webben är högre än vad den var för 15år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

*Förutom på alla arbetsplatser jorden runt.
Sååååååååååååååååå många gamla system som använder detta skräpet. Flash, Silverlight och annat skit kommer finnas kvar i 2 decennium till för att det är billigare än att uppdatera >_<

Nja silverlight patchas inte längre och fungerar bara på IE enligt MS. Så om man inte bygger bort det finns det en risk att silverlight programmet faktiskt slutar fungera när det kommer en uppdatering till IE. Flera av mina kunder har problem idag med att de inte byggt bort sina silverlight lösningar aka programmen ändrar beteende efter uppdatering till windows eller IE

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Privat använder jag inte flash, använder inte en webbläsare som kommer med flash.

HTML5/JS/WebGL är inte alltid trevligt, men då flash kom att användas till videouppspelning även efter Sorenson/VP6-tiden och var så utomordentligt dålig på videoacceleration så har man inte bra minnen, förutom på 90-talet möjligtvis, när det faktiskt användes för vektoranimationer och alternativet var lågupplösta gifar. Adobe lyckades heller aldrig med övergången till mobila plattformar, det var får svårt att rådda för dem.

Permalänk
Sötast
Skrivet av electro:

Nja silverlight patchas inte längre och fungerar bara på IE enligt MS. Så om man inte bygger bort det finns det en risk att silverlight programmet faktiskt slutar fungera när det kommer en uppdatering till IE.

IE6,7,8 är inte jätteovanligt att man ser i företagsmiljö
Om en uppdatering kommer så körs den helt enkelt inte. Problem solved. We can stay in the Early 2000's forever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill minnas två program Flash och Shockwave. Jag minns ej hur de gör ihop.
Där man i flash gjorde enkla bildspelspresentationer och i Shockwave gjorde större saker som spel.
https://computer.howstuffworks.com/web-animation6.htm

Det fanns en gång - sent 80-tal - ett företag som hette Macromind. De gjorde ett program som heter Director, vilket i princip kan beskrivas som ett verktyg för att göra lättare animationer. Alltihop var baserat på bitmappade bilder som rörde sig. Man kunde också skriva hela program i ett skriptspråk, Lingo, för att gör det interaktivt. Det fungerade ganska bra för sin tid, det tog bara en hel massa plats. Detta löstes genom CD-skivans intåg - där fanns massor av plats. Director användes för att göra ”CD-ROM” och en del spel (Svea Rike!).

När sen alla skulle ha Internet, försökte Macromind - numera omdöpt till Macromedia - porta uppspelningsbiten av Director till en Webb-plugin, så att man kunde se på dessa animationer/presentationer i en webbläsare. Denna kallades Shockwave. Detta funkade dock inte så bra, för att ta ner en massa data som behövdes för alla presentationer var inte så kul när vi alla hade 28.8 kbps modem i bästa fall.

Ett konkurrerande företag kallat Futurewave som höll på med vektorgrafik svängde ihop ett verktyg för att visa vektor-baserade animationer. Denna kallades för Futuresplash Animator, och gjorde de grundläggande sakerna som Director gjorde, fast med mindre bandbredd. Macromedia insåg att det var ett hot och köpte Futurewave, och döpte om Futuresplash till Flash. Eftersom de redan kunde allt om enklare programmering i animationer från Director, lägger de till sådana funktioner i Flash också.

Director är förresten också nedlagt numer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan inte hela Adobe nå vägs ände? Damen installerade Adobe Creative Cloud för Illustrator till något trädgårdsprojekt. Att få bort detta sedan var ett riktigt helvete. Det slutade med att jag fick ladda ner någon uninstaller, för att sedan plocka bort det sista för hand. Det borde flaggas som virus och vägra installeras. Adobe är numera bannlyst på våra datorer.

Tror det startade ungefär 10 processer i Task Manager. Och det efter att man avinstallerat det... Vilken dynga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

...
5) Flash var ett verktyg för att spionera. Inte bara det uppenbara - att gömma data i det för att återställa kakor om man tar bort dem - utan också för att det kunde använda mikrofonen och kameran, och de var påslagna som default väldigt länge.

Jag hade kunnat fortsätta, men jag tror det räcker.

6) Varje webbsida (läs Aftonbladet) kunde i sin tur ha ett 10-tal Flash-baserade banners enligt punkterna ovan.

Inte konstigt att Adblock blev mer eller mindre nödvändigt för att kunna besöka dessa hemsidor.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det finns någon hackad gammal version av flash som man kan ladda ner?
Dvs om man känner sig nostalgisk och vill lira något gammalt spel

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det fanns en gång - sent 80-tal - ett företag som hette Macromind. De gjorde ett program som heter Director, vilket i princip kan beskrivas som ett verktyg för att göra lättare animationer. Alltihop var baserat på bitmappade bilder som rörde sig. Man kunde också skriva hela program i ett skriptspråk, Lingo, för att gör det interaktivt. Det fungerade ganska bra för sin tid, det tog bara en hel massa plats. Detta löstes genom CD-skivans intåg - där fanns massor av plats. Director användes för att göra ”CD-ROM” och en del spel (Svea Rike!).

När sen alla skulle ha Internet, försökte Macromind - numera omdöpt till Macromedia - porta uppspelningsbiten av Director till en Webb-plugin, så att man kunde se på dessa animationer/presentationer i en webbläsare. Denna kallades Shockwave. Detta funkade dock inte så bra, för att ta ner en massa data som behövdes för alla presentationer var inte så kul när vi alla hade 28.8 kbps modem i bästa fall.

Ett konkurrerande företag kallat Futurewave som höll på med vektorgrafik svängde ihop ett verktyg för att visa vektor-baserade animationer. Denna kallades för Futuresplash Animator, och gjorde de grundläggande sakerna som Director gjorde, fast med mindre bandbredd. Macromedia insåg att det var ett hot och köpte Futurewave, och döpte om Futuresplash till Flash. Eftersom de redan kunde allt om enklare programmering i animationer från Director, lägger de till sådana funktioner i Flash också.

Director är förresten också nedlagt numer.

Tackar för förtydligande. Mycket av det du berättar kommer jag nu ihåg. Jag minns hur jag runt 1997 satt och pillade med programmet Director.

Permalänk
Sötast
Skrivet av tankjunior:

Nån som vet om det finns någon hackad gammal version av flash som man kan ladda ner?
Dvs om man känner sig nostalgisk och vill lira något gammalt spel

Bör bara vara att installera en äldre version av din favoritwebbläsare som fortfarande har stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Nån som vet om det finns någon hackad gammal version av flash som man kan ladda ner?
Dvs om man känner sig nostalgisk och vill lira något gammalt spel

Det är väl bara att köra in valfri version av Google Chrome med Pepper Flash (dvs innan 2021)? Microsoft har bara dödat Flash för Internet Explorer (ActiveX) samt gamla Edge vad jag vet.

Annars finns även Flashpoint:
https://bluemaxima.org/flashpoint/

Permalänk
Medlem

Ja detta blir intressant.
Jag lär få mycket huvudvärk när jag kommer tillbaka till jobbet nästa vecka och måste hjälpa användare att komma in på sidor som fortfarande inte lämnat flash. Finns tyvärr väldigt många sidor inom bilindustrin som fortfarande är kvar i gammalt skräp. Fortfarande än idag är det många som kör IE only kod på sina sidor, bara det är en huvudvärk. Tänk om alla bara hade kunnat hålla sig till öppna standarder istället. Hade gjort livet enklare.