ProxMox nåt att satsa

Permalänk
Medlem

ProxMox nåt att satsa

Hej alla

Under jul helger testade jag ProxMox. Ser ut bra, tycker om deras backup systemet, men upplever att den är extremt buggigt.
Varje gång när jag installerar om, få nya fel. Sista felet var att jag kan inte installera ubuntu server. Får fel meddelande "kernel panic". Efteråt problem med nätverk "Linux bond" fungerar inte. Går inte att starta om server ibland o.s.v.

Då undrar jag, är det värt att satsa på proxmox?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag har kört proxmox i snart 7 år på jobbet, har inte haft något av de problemen du nämner...
Får du kernel panic i gästen eller i hosten?
Vad med bonding är det som inte funkar, hur har du konfat det?

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara? Varför behöver du installera om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad har du för hårdvara? Varför behöver du installera om?

Hejsan

Vad spelar för roll vilken hårdvara jag har.
Först jag installerade Proxmox att testa, så att se om det är lätt att få igång dessa grejer som jag intresserad av.
Efteråt började jag från början. Installerade om, började installera VM-s och då började krångla.
Om jag gör samma sak två gånger då skulle allt fungera. Till exempel när jag väljer iSCSI som HDD då fungerar inte, då VM bara
låser sig. Sådana typ av fel ska inte komma.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av njanja:

Hejsan

Vad spelar för roll vilken hårdvara jag har.

Hårdvara är A och O i virtualisering om du försöker göra något spännande. Det handlar inte om att någon vill out:a dig för din hårdvara utan bara stryka detta som en eventuell felkälla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hårdvara är A och O i virtualisering om du försöker göra något spännande. Det handlar inte om att någon vill out:a dig för din hårdvara utan bara stryka detta som en eventuell felkälla.

Sitter själv och labbar med Proxmox, tycker generellt att det funkar men lite buggigt upplever jag det som jag med.
Främst när man ska stänga ned VMs för att testa lite olika hårdvaru settings RAM/CPUs etc etc så brukar jag få att den inte kan hitta "mount points" eller bara står och tuggar utan felmeddelande = får fimpa hela noden för att sedan starta upp igen.

Sitter på en äldre HP z230 med en E3-1226-v3 och 24GB ram, LSI 9211 i8 SAS kontroller och ett gäng SSD diskar mm.

Är min hårdvara helt fel för ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Vad spelar för roll vilken hårdvara jag har.
Först jag installerade Proxmox att testa, så att se om det är lätt att få igång dessa grejer som jag intresserad av.
Efteråt började jag från början. Installerade om, började installera VM-s och då började krångla.
Om jag gör samma sak två gånger då skulle allt fungera. Till exempel när jag väljer iSCSI som HDD då fungerar inte, då VM bara
låser sig. Sådana typ av fel ska inte komma.

mvh
Njanja

Jag försöker sätta mig in i problemet och även få fram information som kan vara nyttigt för andra som försöker lösa problemet. Om du använder server i din signatur eller någon annan hårdvara. Är det iscsi som strular kan det ha med nätverkskorten som har dålig kompabilitet.

Jag har själv inte använt proxmox så mycket men ser dess potential. Jag kan hålla med om att det inte är lika polerat som esxi, men samma sak kan jag säga om hyper-v. Men man vill inte att det förekommer fel som gör att man behöver starta om hela hosten.

Permalänk
Medlem

@jocke92
Hejsan

Jag har Supermicro SC847 4U 36x3.5" 2x E5-2620 V3 64GB SSD 120 GB Agility 6st 10 GbE (4st RJ45 och 2st SFP).
Tror att den räcker gott av väl.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

@jocke92
Hejsan

Jag har Supermicro SC847 4U 36x3.5" 2x E5-2620 V3 64GB SSD 120 GB Agility 6st 10 GbE (4st RJ45 och 2st SFP).
Tror att den räcker gott av väl.

mvh
Njanja

Borde räcka att köra en Rpi VM, inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

@jocke92
Hejsan

Jag har Supermicro SC847 4U 36x3.5" 2x E5-2620 V3 64GB SSD 120 GB Agility 6st 10 GbE (4st RJ45 och 2st SFP).
Tror att den räcker gott av väl.

mvh
Njanja

Borde absolut funka,
Problemet är väl snarare att du tråden inte kommit med något specifikt problem eller någon vettig problem/frågeställning vilket gör att det blir svårt att hjälpa dig.

Återkom med typ "När jag gör X får jag meddelande Y och Z händer efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Borde absolut funka,
Problemet är väl snarare att du tråden inte kommit med något specifikt problem eller någon vettig problem/frågeställning vilket gör att det blir svårt att hjälpa dig.

Återkom med typ "När jag gör X får jag meddelande Y och Z händer efter det.

Precis, vad ska man svara annat än att "hos mig funkar det när jag kör router, filserver och molntjänst"? Proxmox är inte alltid det lättaste men det är också gratis och supporten därefter.

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att du testat installera proxmox färdiga image. Testa istället att installera debian 10 och sedan installera proxmox enligt den officiella guiden: https://pve.proxmox.com/wiki/Install_Proxmox_VE_on_Debian_Bus...

Detta sätt att installera på brukar fungera mycket bättre för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Borde absolut funka,
Problemet är väl snarare att du tråden inte kommit med något specifikt problem eller någon vettig problem/frågeställning vilket gör att det blir svårt att hjälpa dig.

Återkom med typ "När jag gör X får jag meddelande Y och Z händer efter det.

Hejsan

Jag vet att jag skrev inte något specifikt problem, eftersom jag får olika problem vid olika tillfälle, det kan vara från att mappa upp hdd till att skapa VM-s. Nästan varje gång när jag försöker att göra något eller ändra får jag nya problem eller fel.
Om jag skulle skriva på forumet för varje fel som jag får då skulle vara 20 inlägg per timmer. Det vill jag inte göra.

Därför jag skapade inlägget där står ska jag satsa eller inte. Vill veta om folk får eller upplever samma sak som jag.
I flera år körde jag ESXI, fick aldrig fel vid installation av ESXI eller installation av VM-s. Det fungerade bara.
Alla andra fel som jag fick berodde på mig, men med tiden lyckades jag lösa dom.

Det flesta på forumet läser inte rubriken, utan bara skriver något. Flesta svar är inte alls relevant till min fråga.
i framtiden det är bra att du och alla andra svarar på min fråga. (eller svara inte alls).

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag vet att jag skrev inte något specifikt problem, eftersom jag får olika problem vid olika tillfälle, det kan vara från att mappa upp hdd till att skapa VM-s. Nästan varje gång när jag försöker att göra något eller ändra får jag nya problem eller fel.
Om jag skulle skriva på forumet för varje fel som jag får då skulle vara 20 inlägg per timmer. Det vill jag inte göra.

Därför jag skapade inlägget där står ska jag satsa eller inte. Vill veta om folk får eller upplever samma sak som jag.
I flera år körde jag ESXI, fick aldrig fel vid installation av ESXI eller installation av VM-s. Det fungerade bara.
Alla andra fel som jag fick berodde på mig, men med tiden lyckades jag lösa dom.

Det flesta på forumet läser inte rubriken, utan bara skriver något. Flesta svar är inte alls relevant till min fråga.
i framtiden det är bra att du och alla andra svarar på min fråga. (eller svara inte alls).

mvh
Njanja

Tror en del av skulden på förvirringen är att du själv skriver massa "oväsentliga problem" istället för att säga:
"Proxmox funkar så där för mig, jag har haft bättre erfarenhet med ESXI, finns det någon vits med att jag bråkar med Proxmox?"

Tycker du att ESXI funkar bättre och inte vill bråka med Proxmox eller lösa eventuella problem så är ju svaret onekligen nej.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag vet att jag skrev inte något specifikt problem, eftersom jag får olika problem vid olika tillfälle, det kan vara från att mappa upp hdd till att skapa VM-s. Nästan varje gång när jag försöker att göra något eller ändra får jag nya problem eller fel.
Om jag skulle skriva på forumet för varje fel som jag får då skulle vara 20 inlägg per timmer. Det vill jag inte göra.

Därför jag skapade inlägget där står ska jag satsa eller inte. Vill veta om folk får eller upplever samma sak som jag.
I flera år körde jag ESXI, fick aldrig fel vid installation av ESXI eller installation av VM-s. Det fungerade bara.
Alla andra fel som jag fick berodde på mig, men med tiden lyckades jag lösa dom.

Det flesta på forumet läser inte rubriken, utan bara skriver något. Flesta svar är inte alls relevant till min fråga.
i framtiden det är bra att du och alla andra svarar på min fråga. (eller svara inte alls).

mvh
Njanja

Jag har ju svarat på din fråga så bra det går utifrån frågeställningen.
Om man bara gnäller och spyr galla generellt utan att fråga efter något specifikt så får man svar därefter också.
Men som @DavidtheDoom skrev, har esxi funkat bra för dig tidigare så fortsätt om det inte är något speciellt du saknar.

Det är många i forumet som förespråka Proxmox och antagligen ännu fler som kör det, och det finns ju en anledning till det...

Permalänk
Medlem

Har fungerat felfritt för mig, virtualiserat allt möjligt och har alltid varit stabilt och smidigt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Proxmox är utmärkt bara man inte hittar på några konstigheter

Hej !

Har använt Proxmox sedan 2007 som bas. Dagens version är grymt smidig och om det inte funkar så är det oftast jag som använt containers eller kvm felaktigt. Är ett rent nöje att läsa komiskt torftiga svar ifrån Dietmar (grundaren) på Proxmox i deras support forum där du får hjälp bara du beskriver med felkod/loggar etc.

Gällande din hårdvara så var det ju en fin Supermicro. Jag ersätte mina 2 st xeon 1508 med 1 st AMD PN50 ( 6 core) och då funkade faktiskt inte installern för proxmox. Det var alltså för ny hårdvara. Då var jag tvungen att installera Debian "vanilla" och sedan proxmox på det , så nu funkar det.

Idag använder jag Proxmox för min tjänster som aldrig får gå ner , typ DNS/LDAP etc.

/mvh Rickard

Permalänk
Medlem

Jag använder också proxmox, och det fungerar som förväntat, utan några problem.

Dock är det en sak som jag tycker är väldigt märkligt med Proxmox, och det är att det inte finns något inbyggt verktyg för att ta backup på själva Proxmox-hosten, det får man se till att lösa på egen hand.

Permalänk
Medlem

Har även jag kört proxmox sedan 2014, har haft utmaningar men med stor marginal så har det varit handhavande fel. 😅 Väldigt nöjd med det i övrigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har fungerat felfritt för mig, virtualiserat allt möjligt och har alltid varit stabilt och smidigt.

Skrivet av Sensate:

Hej !

Har använt Proxmox sedan 2007 som bas. Dagens version är grymt smidig och om det inte funkar så är det oftast jag som använt containers eller kvm felaktigt. Är ett rent nöje att läsa komiskt torftiga svar ifrån Dietmar (grundaren) på Proxmox i deras support forum där du får hjälp bara du beskriver med felkod/loggar etc.

Gällande din hårdvara så var det ju en fin Supermicro. Jag ersätte mina 2 st xeon 1508 med 1 st AMD PN50 ( 6 core) och då funkade faktiskt inte installern för proxmox. Det var alltså för ny hårdvara. Då var jag tvungen att installera Debian "vanilla" och sedan proxmox på det , så nu funkar det.

Idag använder jag Proxmox för min tjänster som aldrig får gå ner , typ DNS/LDAP etc.

/mvh Rickard

Skrivet av No_Jah:

Jag använder också proxmox, och det fungerar som förväntat, utan några problem.

Dock är det en sak som jag tycker är väldigt märkligt med Proxmox, och det är att det inte finns något inbyggt verktyg för att ta backup på själva Proxmox-hosten, det får man se till att lösa på egen hand.

Skrivet av philipborg:

Har även jag kört proxmox sedan 2014, har haft utmaningar men med stor marginal så har det varit handhavande fel. 😅 Väldigt nöjd med det i övrigt.

Hej
Äntligen fick svar på min fråga, nu är det upp till mig ska jag köra eller inte.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt ny i hemmaserver-världen och började med Proxmox, gick över till Esxi efter rekommendationer men är tillbaka på Proxmox och är överväldigande positiv. Det är framförallt möjlighet att gratis göra backups och snapshots i Proxmox som fick mig att gå tillbaka men i övrigt är det väldigt enkelt att hantera VM's.

Men jag är en småskalig användare, kör ett litet labb på en gammal nuc 2015... så jag hanterar ju varken några stora pooler med lagring eller för den delen något kluster även om jag förstår att sistnämnda ska vara ganska enkelt. När ekonomin tillåter är målet att ha ett litet kluster att leka med och Ceph!

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för att Active Backup for Business fungerar så otroligt bra för backup av ESXi, så hade jag nog hellre gått spåret med XCP-NG och Xen-Orchestra CE eftersom backup och återställning ser ut att fungera ypperligt med den lösningen, speciellt proxy-funktionen som gör det möjligt att hantera och ta backup på remote-site hypervisors. Eller vad tror ni om den lösningen? Gissar på att fler än mig har sett denna video av Lawrence Systems -> https://www.youtube.com/watch?v=q-jKs62b6Co&t=60s

https://xcp-ng.org/
https://github.com/Jarli01/xenorchestra_installer

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Kan inte göra annat än att rekommendera Proxmox. Kört det i mitt hemmalabb i snart 3.5 år utan problem, och har det varit problem har det varit jag som muppat upp mig.

Kör huvudsakligen containers, men även ett par VMs (AD, MacOS, freeIPA mm). Har allt lagrat på min NAS, så inget annat än Proxmox ligger på servern. Automatiska backups på containers/VMs till bl.a en separat volym på min NAS, extern HDD och OneDrive (Premium med strax över 1.5 TB).
Har full åtkomst till alla admin UIs via subdomän som går igenom min pfSense box med haproxy som kräver klient certifikat för åtkomst, plus 2FA vid inloggning. Kommer dock byta ut 2FA lösningen till Duo.

Hjälper även utvecklaren av Proxsy (iOS app för Proxmox) att lägga till stöd för klient certifikat 👌

Undrar du något så finns jag här 👍

Visa signatur

gh: izaacj
--------------------------------------------------
Desktop: TUF Gaming B550-Plus II - Ryzen 7 5700X - 16GB Vengeance DDR4 - ASUS RX580 DUAL OC
Laptop: Samsung Galaxy Book Pro 360 - Core i7 1165G7 - 16GB RAM
Homelab: pfSense | Proxmox VE | unRAID | Pterodactyl | Overseer | Plex