Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av osgorth:

Just rörteknik och analog uppspelning mäter ju sällan särskilt bra, jämfört med modern teknik menar jag, men kan ofta spela väldigt engagerande och njutbart. Jag sitter däremot på modern elektronik nu, och inga rör alls.

Fast missljud är väl ändock missljud?
Men låt oss ta en bra digital signalkedja, dvs en "felfri" .. låt oss sedan med ett filter förvanska ljudet så som en vinylsvarv (huga) eller rör häck gör. Dvs med med filter tillföra distriton typisk för vinyl eller rör. Vad händer då? Ju det goda ljudet som nu är lita skitigt, på ett kontrollerat sätt kommer ofta av audiofiler att bedömas som mycket bättre. DVS vet vi vilken missfärgning någon föredrar kan vi ju via filter tillföra missljudet. Dvs vi kan ju tillföra vinylsvarvens fel och rörförstärkaren missljud till ett från början bra ljud och därmed få det låta vinyl, rör som märklig nog en del föredrar.
Kablar är lite annorlunda då det ofta helt saknar betydelse och därmed är enbart hjärnspöken att det låter olika.. men där är det faktorn tro som råder och det är som vilken religion som helst... meningslös diskutera med troende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Man måste ofta mäta för att förstå vad man hör och kunna säkerställa att man hör de skillnader man upplever att man hör och inget annat, tex så är vi känsliga för ljudnivån men har oerhört svårt att höra att ljudnivån förändras lite utan upplever ofta små nivåförändringar som nått annat än nivåförändringar.

Visst är det så. Finns många test där man provet detta. Man prover två förstärkare. Dvs en test med två förstärkare allt annat lika.
Men i stället frö att skifta förstärkare ändrar man nivån låt säga en halv db UTAN att skifta förstärkare men påstår man skiftar förstärkare. Den som som låter högre kommer alltid att bli den "bättre".
Dvs vad vi hör och vad vi tror vi hör är inte samma sak. Inspelade eller inte inspelade högtalare är ofta likadant.. dom inspelade låter bättre.. om vi vet dom är inspelade. Testar man då två par .. ett inspelat och ett icke inspelat så kommer det inspelade låta bättre även om vi luras så det inspelade INTE är det inspelade paret. Dvs tron att vi lyssnar på något "inspelat" får oss tycka det låter bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Fast missljud är väl ändock missljud?
Men låt oss ta en bra digital signalkedja, dvs en "felfri" .. låt oss sedan med ett filter förvanska ljudet så som en vinylsvarv (huga) eller rör häck gör. Dvs med med filter tillföra distriton typisk för vinyl eller rör. Vad händer då? Ju det goda ljudet som nu är lita skitigt, på ett kontrollerat sätt kommer ofta av audiofiler att bedömas som mycket bättre. DVS vet vi vilken missfärgning någon föredrar kan vi ju via filter tillföra missljudet. Dvs vi kan ju tillföra vinylsvarvens fel och rörförstärkaren missljud till ett från början bra ljud och därmed få det låta vinyl, rör som märklig nog en del föredrar.

Möjligt, men vad har det för betydelse? Frågan är ju vad man eftersöker. Det låter på dig som att det viktiga för din del är att allting är "korrekt". Det är ju fine, om det är det man är ute efter.

Personligen bryr jag mig inte det minsta om något är korrekt eller inte. Jag vill att det låter bra, vilket är en högst subjektiv egenskap som inte är mätbar. Allt jag vill är att min musik låter på ett sätt som ger mig största möjliga glädje, och hur jag når dit är för mig irrelevant.

Skrivet av Mediabrus:

Kablar är lite annorlunda då det ofta helt saknar betydelse och därmed är enbart hjärnspöken att det låter olika.. men där är det faktorn tro som råder och det är som vilken religion som helst... meningslös diskutera med troende.

Som sagt: meningslöst att diskutera med troende. Du har bestämt dig för att det är på ett visst sätt, och är inte mottaglig för en annan åsikt, så därför blir all diskussion meningslös - instämmer.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd

Fenomenet inspelning är intressant. Vad är det som förändras? Något måste ju fysikaliskt förändras för att ljudet ska bli bättre. Om nu något förändras, varför fortsätter det inte förändras även efter inspelningen? Dvs om nu något fysikaliskt förändras av spelning borde det ju innebära att efter inspelningen så blir ljudet bara sämre med tiden. Men .. bra hifi prylar som inte misshandlas håller i årtionden utan försämringar. Någon konding som måste bytas men det är allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av osgorth:

Möjligt, men vad har det för betydelse? Frågan är ju vad man eftersöker. Det låter på dig som att det viktiga för din del är att allting är "korrekt". Det är ju fine, om det är det man är ute efter.

Nope ... det viktiga är inte att det är korrekt utan att det finns faktisk mätbara och beskrivbara skillnader i ljudet.
Finns det en skillnad går den mäta och beskriva. Dvs den går att med ett filter efterlikna och det går att via regler skapa ett visst ljud. Vad man sedan föredrar är högst personligt. men det är inge hokus pokus. Det är fysiklisa fenomen som ger skillnader som om dom finns givetvis går mäta och förklara. Kabel blir där lite speciell.. vad skulle kunna påverkas i expelvis en digital kabel på 50 cm som skulle förändra ljudet? Eller för all del en högtalarkabel på två meter. Vilka fysikaliska storheter påverkar ljudet så mycket så det blir mätbara och hörbara skillnader? Den som påstår det finns skillnader bör ju även kunna påvisa vad som sker med signalen för finns en skillnad går den mäta.

Permalänk
Avstängd

Ett litet tipps till vinyl älskare. Allt går numer att få på vinyl. Tänk. Hella spotify, tidal, på vinyl. valfri vinyl
https://studio.idg.se/2.1078/1.649156/izotope-vinyl--nygamla-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Just PRM-4200 är ju en LCD, och ironiskt nog använder de flesta colorister jag känner till den för SDR framför HDR fastän den var ursprungligen designad för sistnämnda. Den lär du inte hitta hos särskilt många privatpersoner iom det höga priset även på begagnatmarknaden. Jag hade gärna köpt en annars, men är också nöjd med mina BVM:er.

Det var bara ett exempel. Oavsett om just den modellen är bäst för SDR eller HDR så va poängen att filmentusiaster knappast eftersöker den (förvisso dyrt pris ja). Cool skärm är det, men jag föredrar ändå projektorn.

Skrivet av mrqaffe:

Man måste ofta mäta för att förstå vad man hör och kunna säkerställa att man hör de skillnader man upplever att man hör och inget annat, tex så är vi känsliga för ljudnivån men har oerhört svårt att höra att ljudnivån förändras lite utan upplever ofta små nivåförändringar som nått annat än nivåförändringar.

Man kan tex göra blindtest där man hela tiden spelar på samma prylar och bara ändrar nivån så lite att man inte med säkerhet hör att nivån ändras säg < 0,5dB så kommer de flesta som lyssnar att uppleva att ljudet är olika men inte att nivån är olika, ibland är det möjligt att uppfatta nivåändringar på < 0,05 dB som att ljudet ändrar karaktär men det är helt omöjligt att säga att ljudnivån ändrats vid så små nivåförändringar medans det syns när man mäter.

Att "bara lyssna" är ingen bra metod pga hur hörseln och tolkningen av intrycken fungerar om det handlar om ganska små skillnader utan man bör kombinera lyssning och mätning om det inte är jättestora skillnader och då menar jag inte det hifiskribenter ibland kallar jätteskillnader.

Personligen så vill jag jag lyssna och mäta för att se om intrycken stämmer och för att förstå vad som händer och om jag verkligen hört det jag tror att jag hört eller om det märks nån skillnad på det man trott sig höra och mätningen.

Mätning och hörselintryck bör dra åt samma håll och om de skiljer bör man fundera igenom vad som händer/testmetoden och inte dra några slutsatser innan mätning och hörselintryck överensstämmer. Just nivåkalibrering är mycket viktigt vid lyssningstest och där felas det väldigt ofta och ofta upplever man även en lite ökad distorsion som att dynamiken ökar och så finns hela området med psykoakustik som är det som gör att vi inte hör hur mycket lossykomprimering av ljud plockar bort för att spara utrymme.

Man bör alltså både lyssna och mäta åtminstone om man håller på med ljudåtergivning som hobby för att bara lyssna är ingen bra metod.

Fast återigen om du lyssnar och tycker det låter bra, men mäter kasst så ska du alltså byta gear? Det låter inte vettigt.
Jag kan köpa att man vill både mäta och lyssna. Personligen nöjer jag mig med att lyssna. Sen köper gear ibland för att de mäter bra och kul att jämföra. Får hem en Topping A90 imorrn. Ska bli kul att höra hur den låter jämfört med den rörförstärkaren jag kör med nu

Intressant det där med nivåer. Men om jag exempelvis byter signalkabel och hör skillnad så beror det alltså enbart på placebo? Nivåskillnad kan det väl inte vara?
Va otroligt sugen på en viss kabel i min setup, dels för den va billigare än den jag köpte (och snyggare, plus bättre längd och lättare att jobba med). Men tyvärr lät allt ljust och jag blev riktigt trött på diskanten, så jag lade mer pengar och köpte kabeln som är ful och jobbig att dra men tydligen låter likadant då.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Nope ... det viktiga är inte att det är korrekt utan att det finns faktisk mätbara och beskrivbara skillnader i ljudet.
Finns det en skillnad går den mäta och beskriva. Dvs den går att med ett filter efterlikna och det går att via regler skapa ett visst ljud. Vad man sedan föredrar är högst personligt. men det är inge hokus pokus. Det är fysiklisa fenomen som ger skillnader som om dom finns givetvis går mäta och förklara. Kabel blir där lite speciell.. vad skulle kunna påverkas i expelvis en digital kabel på 50 cm som skulle förändra ljudet? Eller för all del en högtalarkabel på två meter. Vilka fysikaliska storheter påverkar ljudet så mycket så det blir mätbara och hörbara skillnader? Den som påstår det finns skillnader bör ju även kunna påvisa vad som sker med signalen för finns en skillnad går den mäta.

Hur mäter du soundstage?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TijY:

Åtta tusen på en DAC med 10x upplösning vid uppspelning av musik som har 44.1khz och 16/24bitats sample rate? Haha fett värt. En topping D50s går på 2000kr där har du senaste chippet av högsta klass.

Det som fattas om han köper passiva är DSP. Det är där skillnaden ligger, samt att högtalarna anpassningsbara med digitala delningsfilter. Har själv S300 och de kräver utrymme för att låta bra.

Fast senaste DAC chippet (AKM, Sabre mfl) i billigare prylar behöver inte betyda superljud.
Implenmenteringen av chippet är det som splear roll.
Nu vet jag att Topping gör rätt bra saker vs pris, så jag hackar inte ner på märket specifikt så, men man får vad man betalar för, i både ljud, konstruktion och implmentation, och nu menar jag inte att man måste köpa Devialet för 300 tkr.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Fast återigen om du lyssnar och tycker det låter bra, men mäter kasst så ska du alltså byta gear? Det låter inte vettigt.

Det är inte vettigt.. Men mäter du så du vet VARFÖR det låter olika så kan du ju göra medvetna val som stämmer med dina preferenser. Föredrar man en viss typ av ljud, mäter och blir medveten om vad man tekniskt fördrar så är det ju mycket enklare hitta sådant som låter som man vill. Personligen så fördrar jag en neutral signalkedja .. för då kan jag expelvis förändra frekvensgången efter sinnesstämning och vad jag lyssnar på, Jag kan ju så att säga tillföra fel när jag känner för det.. men ta bort fel är något helt annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Hur mäter du soundstage?

Beror väl på vad du menar. Jag menar en "ljudbild"
Att skapa en soundstage är ju i allra högsta grad en fråga om kunskap om hur ljud fungerar. Dvs fysikalisk regler om hur ljud upplevs och hor det skapas. Man vet ju hur det fungerar och det går givetvis mäta dessutom.

Här är en rätt gångbar definition av vad det är.
https://audioengineusa.com/explore/what-is-a-soundstage/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0cool:

Inspelningstekniker och musiker exempelvis - och där är det en intressant diff mellan vad hifibranschens skriverier försöker påstå och vad som faktiskt används av proffs i verklighen. Studioutrustning är väldigt ofta billig jämfört med de produkterna som omskrivs i hifipressen.

En extremt vanlig högtalare i studiosammanhang är exempelvis Yamahas HS-serie, högtalare som samtliga kostar under 8000 kr!

Det finns dyrare studiomonitorer än Yamahas, men Yamahas överlever som storsäljare år efter år. I en branch där 100 000 kr är godispengar så väljer man ändå att köra med högtalare för 4-8000 kr för att studera och skapa den fundamentala produkten. Det tål att funderas på.

Onekligen tål det en viss reflektion. De som jobbar med ljud på riktigt, proffsen, som har mycket höga krav har nästan aldrig audiofil prylar utan rätt billiga prylar jämförelsevis.

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till att lägger du tex låt säga 20000 kr på högtalare
Lägg då ungefär lika mycket på källorna, DAC och streamer, och slutsteg (där kan ju 2 st Nuprime STA-9:or i mono läget fungera till rätt högtalare. Eller 2 styckna Nord Acoustic NC500, kanske dessa passa bättre till de flesta passiva högtalare än Nuprime stegen gör)
Denna metod har fungerat för mig i billjud.
Huvudenhet (stereon) 3500 kr (P88RSII på rea)
Slutlsteg för baslåda och framsystem 4000 kr/st
Högtalare ca 2000-4000 Beroende på om dom varit demo eller nypris
Kablage 50kvm ström
RCA trippelskärmad
högtalarkabel, 10-15 meter rullar köpta på elgiganteen/mediamarkt, inte alls dyra rullar.

Jag tycker att priset bör ligga i samma prisnivå på Dac och streamer som högtalarna om amn handlar i den prisklassen. Men skulle jag köpa dyarare hörgtalare (typ i 100k klasesn) så kanske DAC, streamer och slusteg kan stanna kvar eftersom dom ändå kan passa ihop med dom högtalarna.

Har själv:
Monitor Audio Silver 10
2 st Nuprime STA-9 i mono.
DAC: Håller på att spara ihop till en, driver med en Marantz SR7010 för tillfället. Låter si sådär.
Streamer: Ska spara till en SOtM sMS-200Ultra NEO
Kablage, samma rulle från elgiganten som i billjudet.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Det är inte vettigt.. Men mäter du så du vet VARFÖR det låter olika så kan du ju göra medvetna val som stämmer med dina preferenser. Föredrar man en viss typ av ljud, mäter och blir medveten om vad man tekniskt fördrar så är det ju mycket enklare hitta sådant som låter som man vill. Personligen så fördrar jag en neutral signalkedja .. för då kan jag expelvis förändra frekvensgången efter sinnesstämning och vad jag lyssnar på, Jag kan ju så att säga tillföra fel när jag känner för det.. men ta bort fel är något helt annat.

Jag förstår nödvändigheten i detta för en ingenjör. Någon som designar prylarna vi lyssnar på, eller någon som mixar en inspelning, absolut. Men jag som enbart lyssnar hemma för nöjes skull ser inte riktigt den poängen. Jag måste inte veta varför något mäter på ett visst sätt. Om jag lyssnar på en förstärkare och gillar den, så visst kanske det blir lättare att hitta en annan förstärkare som låter lika. Nu vill jag helst ha saker som inte låter lika för variationens skull Men jag kan lika gärna lyssna på ett antal och sen välja den jag gillar bäst. Jag respekterar att du har en annan syn på det, men vad som än funkar för var och en är ju rätt för den personen.

Skrivet av Mediabrus:

Beror väl på vad du menar. Jag menar en "ljudbild"
Att skapa en soundstage är ju i allra högsta grad en fråga om kunskap om hur ljud fungerar. Dvs fysikalisk regler om hur ljud upplevs och hor det skapas. Man vet ju hur det fungerar och det går givetvis mäta dessutom.

Här är en rätt gångbar definition av vad det är.
https://audioengineusa.com/explore/what-is-a-soundstage/

Jag håller med om definitionen, men du vet också att det är stört omöjligt att mäta. Det finns en anledning att Amir inte har med detta i sina mätningar. Det är olika vad man prioriterar men för egen del är det en av de sakerna jag prioriterar mest när jag väljer produkter. För mig är det viktig att kunna höra var ett visst instrument spelar i förhållande till ett annat osv. Jag har iaf inte sett sådana mätningar, så det gör ju att alla dessa mätningar saknar en av de attributen jag tycker är viktigast för mig. Är då mätningarna ens intressanta? (För mig)

Med det sagt, jag brukar fastna för saker som mäter skit. Topping A90 mäter otroligt bra, så det ska bli kul att höra om nu posten sköter sitt imorrn

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Fenomenet inspelning är intressant. Vad är det som förändras? Något måste ju fysikaliskt förändras för att ljudet ska bli bättre. Om nu något förändras, varför fortsätter det inte förändras även efter inspelningen? Dvs om nu något fysikaliskt förändras av spelning borde det ju innebära att efter inspelningen så blir ljudet bara sämre med tiden. Men .. bra hifi prylar som inte misshandlas håller i årtionden utan försämringar. Någon konding som måste bytas men det är allt.

Inspelning av högtalare är ett fenomen som är mätbart då framförallt resonansfrekvensen påverkas och mest beror det på att lim och lacker fullständigt härdar. Mäter man T/S parametrarna på ett helt nytillverkar element och ett som brukats i 10 timmar är det ofta stor skillnad. längre speltider påverkar ofta ganska lite och det finns väl ingen som visat på skillnader efter 100 timmars användning.
Men man bör tänka på att de flesta element man normal kan köpa är spelade under tillverkningsprocessen på fabriken så de är alltså inte helt nya när de säljs i det här avseendet, det förekommer diverse tester och en del element spelas många timmar under testerna på fabriken så de kan i praktiken nästan helt stabiliserat sig innan de lämnar fabriken men inspelning är ett verkligt och mätbart fenomen eftersom framförallt resonansfrekvensen brukar ändras ganska påtagligt under de första 10 timmarna som elementet värms upp av användning.

Skrivet av eFoppa:

Intressant det där med nivåer. Men om jag exempelvis byter signalkabel och hör skillnad så beror det alltså enbart på placebo? Nivåskillnad kan det väl inte vara?

Kabeln kan göra skillnad på ljudet utan att skillnaden egentligen uppstår i kabeln för den kan påverka hur kretsarna runt den låter. Kabel är ett komplext ämne där det verkligen behöver mätas och undersökas vad som verkligen händer och vad som påverkar, ofta kan man höra skillnader som beror på annat än kabeln när man skiftar kablar och man kan ofta få fram samma skillnader utan att byta signalkabel om man anstränger sig lite för att skapa samma elektriska förutsättningar på andra sätt än via byte av signalkabel.

Jag har varit kabeltroende en gång i tiden men desto mer jag lärt mig, testat och fått uppleva desto mindre tror jag att skillnaderna man kan höra beror på kabeln för det verkar hela tiden som att man inte hör skillnad på en sund kabels påverkan utan det är andra saker som verkar gå att påverka utan att byta kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Jag håller med om definitionen, men du vet också att det är stört omöjligt att mäta. Det finns en anledning att Amir inte har med detta i sina mätningar. Det är olika vad man prioriterar men för egen del är det en av de sakerna jag prioriterar mest när jag väljer produkter. För mig är det viktig att kunna höra var ett visst instrument spelar i förhållande till ett annat osv.

Vad skulle vara svårt mäta? Hur ett instrument placeras i ljudbilden beror ju på två saker tidsskillnad och eller amplitudskillnad.
Varken tid eller styrka är svårt att mäta. Det klart du inte kan mäta på färdigt material utan måste mäta på plats när inspelningen görs. Men är du på plats med mätutrustning när inspelningen görs visst kan du mäta avståndet till ett instrument och hur högt det spelar. Mäta på det färdiga materialet .. det blir nog svårt däremot. Seden är det något helt annat att få dessa mätningar att svara mot en lysningsupplevelse. Mixar man ljud så placerar man ju instrumenten med hjälp av tid och styrka (och därtill hörande reflexmönster). Hur tydlig placeringen är avgörs ju vid inspelningen där de "konstnärliga" avvägningar som ljudteknikern gör styr hur tydlig placeringen sedan blir vid uppspelning. Det senare kan jag ju inte påverka nämnvärt som lyssnare med min utrustning som jag använder som lyssnare på färdigt material. Det går förvisso utmärkt försämra ljudbilden men förbättra, förytliga..?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Inspelning av högtalare är ett fenomen som är mätbart då framförallt resonansfrekvensen påverkas och mest beror det på att lim och lacker fullständigt härdar.

Kabeln kan göra skillnad på ljudet utan att skillnaden egentligen uppstår i kabeln för den kan påverka hur kretsarna runt den låter. Kabel är ett komplext ämne där det verkligen behöver mätas och undersökas vad som verkligen händer och vad som påverkar, ofta kan man höra skillnader som beror på annat än kabeln när man skiftar kablar och man kan ofta få fram samma skillnader utan att byta signalkabel om man anstränger sig lite för att skapa samma elektriska förutsättningar på andra sätt än via byte av signalkabel.

Jo lim och lacker härdar, men det gör dom ju även utan att man spelar. Även vädret kan spela in. Fukt påverkar onekligen mycket koner och temperatur likaså. Men.. är det spelandet som är det primära eller att .. högtalaren rent faktist torkar och härdar?
Lådan som ofta är mdf kommer även den att förändras då den härdar och torkar till viss del efter den lämnat fabriken och tranport.
Jag menar mycket kommer ju i container, en rätt fuktig miljö med varierande temperatur. Står sedan i ett lager med både fukt och avvikna temperatur från lyssnings rummet. Väl uppackade i vårt varma torra lyssningsrum kommer högtalaren torka. Lösningsmedel avdunsta osv. Men det sker ju faktist oberonde av spelande.

Visst .. ändrar man de elektiska egenskaperna händer något, det är förutsägbart. Men det är ju ändock vanlig ellära eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Vad skulle vara svårt mäta? Hur ett instrument placeras i ljudbilden beror ju på två saker tidsskillnad och eller amplitudskillnad.
Varken tid eller styrka är svårt att mäta. Det klart du inte kan mäta på färdigt material utan måste mäta på plats när inspelningen görs. Men är du på plats med mätutrustning när inspelningen görs visst kan du mäta avståndet till ett instrument och hur högt det spelar. Mäta på det färdiga materialet .. det blir nog svårt däremot. Seden är det något helt annat att få dessa mätningar att svara mot en lysningsupplevelse. Mixar man ljud så placerar man ju instrumenten med hjälp av tid och styrka (och därtill hörande reflexmönster). Hur tydlig placeringen är avgörs ju vid inspelningen där de "konstnärliga" avvägningar som ljudteknikern gör styr hur tydlig placeringen sedan blir vid uppspelning. Det senare kan jag ju inte påverka nämnvärt som lyssnare med min utrustning som jag använder som lyssnare på färdigt material. Det går förvisso utmärkt försämra ljudbilden men förbättra, förytliga..?

Vi kanske pratar om olika saker.
Jag förstår att man kan mäta var instrumenten är placerade vid en inspelning. Jag förstår inte hur man kan mäta hur väl en ljudprodukt jag köper lyckas porträttera detta. Eftersom jag inte sysslar med inspelning av ljud är inte mätningarna av inspelningen så viktiga för mig.

Det är naturligtvis intressant för mig som slutkonsument att en inspelning är bra gjord, men det tekniska hur detta sker överlåter jag till de som också tar betalt för att utförs detta
Jag tycker mig ha svårt att höra nån märkbar skillnad på olika high-res format. Då hör jag bättre skillnad om inspelningen i sig är bra (iaf vad jag tycker är bra).
Men

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Jag tycker mig ha svårt att höra nån märkbar skillnad på olika high-res format. Då hör jag bättre skillnad om inspelningen i sig är bra (iaf vad jag tycker är bra).
Men

Det är du inte skälv om.
Man har gjort tester vad vi faktist hör.
Man har då använt ett system med typ 32 bitar 192 i sampling eller bättre som grund.
Sedan minskar man med mjukvara, pluggar, antalet bitar tills någon hör någon skillnad. Vid 14 bitar.. 14 finns det enstaka individer som förmår höra att något sker. Vid 12 hör de flesta professionell att något sker. Man sänker samplingen och -- även där ska man ner långt innan vi faktist hör skillnader. 36 eller MINDRE... dvs.. CD kvalitet överträffar örat. Dock .. något sker vid övergångarna från analogt till digitalt och tvärt om men det har inte med formatet att göra utan med implementeringen av tekniken.
Så kort.. CD kvalitet (format) uppspelad på bra utrustning låter med viss marginal så bra vår hörsel förmår uppfatta.
Sedan .. givetvis skiljer sig inspelningar åt.. mycket beroende på olika åsikter om vad som låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Jo lim och lacker härdar, men det gör dom ju även utan att man spelar. Även vädret kan spela in. Fukt påverkar onekligen mycket koner och temperatur likaså. Men.. är det spelandet som är det primära eller att .. högtalaren rent faktist torkar och härdar?

Brukar sällan, nästan aldrig ge mig in i dessa diskussioner på grund av allt skitsnack inom just 'hifi'... Meen, inspelning på högtalarelement finns och existerar vid spelandet av elementet, men ofta är skillnaden inte överdrivet stor, och inte heller så långdragen som många tror. Har haft kommunikation med några tillverkare av element kring detta.

Generellt sett är elementen inspelande rätt rejält snabbare än man tror, räkna med att fs sjunker en del (~10-20%) och att det direkt påverkar elementets Q och andra värden. Egentligen handlar det mest om att mjuka upp upphängningen och spindeln som brukar vara rätt stela från fabrik, ofta får man sänka spänningen efter ett tag under inspelningen då konutslagen ökar när upphängningen mjuknat. Märk väl att temperatur har relativt stor inverkan på vissa elements t/s parametrar... Dessa ändras även beroende på spänning då högtalarelement inte är linjära i sitt beteende.

Men ofta brukar skillnaderna mellan ett nästan oinspelat, och ett inspelat element nästan ta ut sig själva i det stora hela. Har även haft diskanter där små limrester på upphängningen ändrade parametrarna märkbart, men lossnade vid lite massage. Vissa basar med fläskiga fatboy-upphängningar måste spela en stund för att upphängningen ska mjukna till -varje gång- de suttit ett tag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eFoppa:

Jag förstår att man kan mäta var instrumenten är placerade vid en inspelning. Jag förstår inte hur man kan mäta hur väl en ljudprodukt jag köper lyckas porträttera detta.

Kort svar.
Med samma lysnings betingelser hos dig som i studion, kontrollrummet.
Dvs god akustik (mycket god) och "rak" ofärgad frekvensgång. Men det har du troligen inte och även studios skiljer sig åt så det blir inte lika hemma hos dig. Så .. där har du rätt, det går inte mäta då förutsättningar varierar från skiva till skiva.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Jo lim och lacker härdar, men det gör dom ju även utan att man spelar. Även vädret kan spela in. Fukt påverkar onekligen mycket koner och temperatur likaså. Men.. är det spelandet som är det primära eller att .. högtalaren rent faktist torkar och härdar?
Lådan som ofta är mdf kommer även den att förändras då den härdar och torkar till viss del efter den lämnat fabriken och tranport.

Spelande är troligen den enda praktisk möjliga metoden men kan man uppnå samma värme, vibrationer och ventilation på annat sätt lär inte materialen bry sig.

Mdf är ganska poröst och levande om man inte har förseglat ytan på nått sätt, lägg en bit i vatten och se vad som händer De flesta mdflådor är dock ytbehandlade på nått sätt så att ytan är mycket tätare än rå-mdf är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av eFoppa:

Det var bara ett exempel. Oavsett om just den modellen är bäst för SDR eller HDR så va poängen att filmentusiaster knappast eftersöker den (förvisso dyrt pris ja). Cool skärm är det, men jag föredrar ändå projektorn.

Av ren nyfikenhet, har du sett PRM-4200 i hög person? Jag har ivf gjort det flertalet gånger och att säga "föredrar ändå projektor" om den ger snarare intrycket av ett viss snedtänk, eftersom skärmen knappast är gjord för att ersätta någon projektor.

Den absolut övervägande majoriteten av alla cineaster, som ser på film i hemmet, utgår ifrån vad för konsumentprodukter som finns tillgängliga. Precis som alla andra privatpersoner. Att hålla sig till konsumentprodukter är dock inget likhetstecken för att bilden blir inkorrekt, inom rimlighetens gränser förstås. Fast det är ju klart om man väljer TV baserat på smart-funktioner, Ambilight etc så hamnar man nog inte med någon särskilt tillförlitlig bild ens efter kalibrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Av ren nyfikenhet, har du sett PRM-4200 i hög person? Jag har ivf gjort det flertalet gånger och att säga "föredrar ändå projektor" om den ger snarare intrycket av ett viss snedtänk, eftersom skärmen knappast är gjord för att ersätta någon projektor.

Den absolut övervägande majoriteten av alla cineaster, som ser på film i hemmet, utgår ifrån vad för konsumentprodukter som finns tillgängliga. Precis som alla andra privatpersoner. Att hålla sig till konsumentprodukter är dock inget likhetstecken för att bilden blir inkorrekt, inom rimlighetens gränser förstås. Fast det är ju klart om man väljer TV baserat på smart-funktioner, Ambilight etc så hamnar man nog inte med någon särskilt tillförlitlig bild ens efter kalibrering.

Ja det har jag. En vän jobbade på Svenska Filminstitutet.
Du hakar upp dig på fel sak. Min poäng är att filmintresserade letar en upplevelse. Inget fel med det.
Och det är inget fel med att göra det när det kommer till ljud heller. Även om det inte skulle vara helt korrekt enligt vad musikern/studion avsåg.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Brukar sällan, nästan aldrig ge mig in i dessa diskussioner på grund av allt skitsnack inom just 'hifi'... Meen, inspelning på högtalarelement finns och existerar vid spelandet av elementet, men ofta är skillnaden inte överdrivet stor, och inte heller så långdragen som många tror.

Att element förändras (även lådan) är givet. Temperatur, fukt, ålder påverkar i alla material. Det gäller ju även möbler. Köper du en bokhylla så luktar den "ny" under en tid som den släpper lösningsmedel och fukt.
Det innbär ju att en högtalare faktist låter olika beroende på bland annat temperatur i rummet och hur varm den blir av tillförd effekt. Alltså fysikaliska förändringar som sker och inte går undvika. Inspelning däremot är ju det där nästan undergörande förbättringen som sker på grund av skälva spelandet. Sker en förändring av spelandet.. kan det ju lika så väl gå åt andra hållet. Dvs blir sämre. Om nu spelandet påverkar, varför påverkar det inte över tid. Dvs vi sliter ut högtalaren. Att det sker förändringar i material av en rad orsaker råder ingen tvekan om. Men är det spelandet det som driver förändringen och framförallt är den påverkan i så fall positiv? Att ljudet förändras råder ingen tvekan om beroende på omgivningen osv. Men är det alltid till det bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Att element förändras (även lådan) är givet. Temperatur, fukt, ålder påverkar i alla material. Det gäller ju även möbler. Köper du en bokhylla så luktar den "ny" under en tid som den släpper lösningsmedel och fukt.
Det innbär ju att en högtalare faktist låter olika beroende på bland annat temperatur i rummet och hur varm den blir av tillförd effekt. Alltså fysikaliska förändringar som sker och inte går undvika. Inspelning däremot är ju det där nästan undergörande förbättringen som sker på grund av skälva spelandet. Sker en förändring av spelandet.. kan det ju lika så väl gå åt andra hållet. Dvs blir sämre. Om nu spelandet påverkar, varför påverkar det inte över tid. Dvs vi sliter ut högtalaren. Att det sker förändringar i material av en rad orsaker råder ingen tvekan om. Men är det spelandet det som driver förändringen och framförallt är den påverkan i så fall positiv? Att ljudet förändras råder ingen tvekan om beroende på omgivningen osv. Men är det alltid till det bättre?

Försök att inte se det som 'bättre' eller 'sämre', det är elementets parametrar som ändras bara. Det är en fråga om stabiliseringen av dess mekaniska egenskaper. Precis som när du tar fram ett nytvättat påslakan är det stelt, för att bara efter ett par nätter bli följsamt igen och fortsätta vara det. När elementet väl stabiliserat sig är förändringen över tid minimal.

Enda anledningen till att elementets förändring kan ses som objektivt positiv förutom själva faktumet att parametrarna stabiliserar sig, är att själva högtalaren som helhet är designad med de inspelade parametrarna som grund. Det vore korkat att designa en högtalare efter parametrar som bara varade i en halvtimme. Dessutom är skillnaderna ibland försumbara i det stora hela, det beror på tillverkaren.

Här är impedansmätningar från en Tangband W5-1138SMF.

Den blå kurvan är elementet nytt ur förpackning nu på morgonen. Den röda kurvan är tagen 2 minuter senare, efter jag med min hand motionerat elementets upphängning och sedan gjort en ny mätning. Skulle jag spela in elementet eller fortsätta motionera det skulle resonansfrekvensen sjunka ytterligare lite för att sedan plana ut och inte sjunka lägre trots vidare inspelning. Poängen var att demonstrera att det praktiskt sett inte spelar någon större roll om jag rör på konen, eller om elementet spelar något med en elektrisk signal.

Det är inget magiskt, det är som allt annat mekaniskt, det behöver lite inkörning innan det 'går som det ska'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Spelande är troligen den enda praktisk möjliga metoden men kan man uppnå samma värme, vibrationer och ventilation på annat sätt lär inte materialen bry sig.

Seriöst... Värme av spelande? Visst går det bränna talspolar, men som inspelning görs, med låg effekt, ofta står ju högtalaren och spelar i en källare, högt? kanske 90 db en watt för inspelning ... att det skulle ha någon praktisk betydelse är tveksamt. Förmodligen kan de bara med att höja temperaturen i rummet två grader påskynda torkningen lika mycket som att spela så som görs.
Att material påverkas av en rad saker råder ingen tvekan om. Att högtalaren ljud påverkas av bland annat värme råder hellre ingen tvekan om. Men är det alltid till det bättre och i vilken grad är det skälva spelandet egentligen som driver förändringen? Dvs förändringar drivs av många orsaker och det kan ju lika så väl vara till det sämre som till det bättre. Inspelning brukar dock likställas med positiva förändringar som beror på spelandet.. vilket jag tycker är tveksamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Den röda kurvan är tagen 2 minuter senare, efter jag med min hand motionerat elementets upphängning och sedan gjort en ny mätning.

Du har alltså tillfört mekanisk energi som omvandlat till värme som gjort materialet mjukare.
Ja det var en väntad effekt av det hela. Så fram med IR temp mätaren och se vad som hände.
Jag säger inte du har fel utan att det finns fler möjliga förklaringar och det kan vara kombinationer av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Du har alltså tillfört mekanisk energi som omvandlat till värme som gjort materialet mjukare.
Ja det var en väntad effekt av det hela. Så fram med IR temp mätaren och se vad som hände.
Jag säger inte du har fel utan att det finns fler möjliga förklaringar och det kan vara kombinationer av dom.

Den värmen 5 tryck fördelade över två minuter orsakar är försumbar... Om du före och efter tittar på elementets parametrar, då dessa går att mäta upp.. Så kommer du även se att upphängningens mekaniska motstånd nu minskat. Då spindeln normalt är gjord i impregnerat tyg/väv så är den rätt stel i början på detta element. Det finns inte så mycket annat att påverka i ett normalt högtalarelement då de enda 'mekaniska' bitarna är just spindeln och upphängningen runt konen. Skulle kunna repetera samma sak med tio till likadana element med samma resultat och de skulle alla landa på ungefär samma slutparametrar om tillverkaren gjort sitt jobb.

Ta det för vad det är, räcker med 5-6 tryck.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Inspelningstiden för mina Acoustic Energy Reference 1 var ungefär 100 timmar, tog nästan ett år innan dom började låta riktigt bra, i början var ljudet hårt och basen var de som ändrades mest, en dag så var de som att jag lyssnade på nya högtalare, otroligt stor skillnad på ljudet, mer rymd, betydligt mer bas, ja hela ljudbilden förändrades men framförallt basen blev djupare och mindre hård.
Minns så väl när jag hörde skillnaden, trodde inte att ljudet skulle förändra sig så pass mycket.
Min lokala handlare spelade in samma högtalare i butiken genom att helt enkelt låta dom spela på nätterna då butiken var stängd.

Jag kör med Supra Sword kablar och Hegel förstärkare.