Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mediabrus:

Seriöst... Värme av spelande? Visst går det bränna talspolar, men som inspelning görs, med låg effekt, ofta står ju högtalaren och spelar i en källare, högt? kanske 90 db en watt för inspelning ... att det skulle ha någon praktisk betydelse är tveksamt. Förmodligen kan de bara med att höja temperaturen i rummet två grader påskynda torkningen lika mycket som att spela så som görs.
Att material påverkas av en rad saker råder ingen tvekan om. Att högtalaren ljud påverkas av bland annat värme råder hellre ingen tvekan om. Men är det alltid till det bättre och i vilken grad är det skälva spelandet egentligen som driver förändringen? Dvs förändringar drivs av många orsaker och det kan ju lika så väl vara till det sämre som till det bättre. Inspelning brukar dock likställas med positiva förändringar som beror på spelandet.. vilket jag tycker är tveksamt.

Talspolarna blir ofta rejält varma när man spelar och jag har då kört element med så hög effekt som varit möjligt vid inspelning, monosignal och högtalarna placerade mot varandra och felfasade för att släcka ut den akustiska energin sedan låter man dem spela något dygn så är egenskaperna stabila efter det om de inte var inspelade när man fick dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Det är du inte skälv om.
Man har gjort tester vad vi faktist hör.
Man har då använt ett system med typ 32 bitar 192 i sampling eller bättre som grund.
Sedan minskar man med mjukvara, pluggar, antalet bitar tills någon hör någon skillnad. Vid 14 bitar.. 14 finns det enstaka individer som förmår höra att något sker. Vid 12 hör de flesta professionell att något sker. Man sänker samplingen och -- även där ska man ner långt innan vi faktist hör skillnader. 36 eller MINDRE... dvs.. CD kvalitet överträffar örat. Dock .. något sker vid övergångarna från analogt till digitalt och tvärt om men det har inte med formatet att göra utan med implementeringen av tekniken.
Så kort.. CD kvalitet (format) uppspelad på bra utrustning låter med viss marginal så bra vår hörsel förmår uppfatta.
Sedan .. givetvis skiljer sig inspelningar åt.. mycket beroende på olika åsikter om vad som låter bra.

Stämmer verkligen detta?
Jag tycker mig själv höra skillnad mellan HiFi kvalitet (CD) och Master på många av de låtar som Tidal erbjuder detta på. Och detta på en väldigt enkel anläggning (Nad 388 med bluos modul, samt ett par Tannoy revolution xt 8f).
Tycker att musiken känns mer levande samt mer nyansrik i brist på bättre förklaring, och det känns verkligen inte som om det är inbillning.

Skulle vara ytterst intressant att göra ett blindtest mellan dessa kvaliter, har hittat några där man kan testa skillnaden mellan 320kbps och uncompressed wav, bland annat det här https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...
Vilket var rätt lätt, men inte sett (eller letat tillräckligt bra) ett liknande test mellan CD kvalitet och högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Stämmer verkligen detta?
Jag tycker mig själv höra skillnad mellan HiFi kvalitet (CD) och Master på många av de låtar som Tidal erbjuder detta på. Och detta på en väldigt enkel anläggning (Nad 388 med bluos modul, samt ett par Tannoy revolution xt 8f).
Tycker att musiken känns mer levande samt mer nyansrik i brist på bättre förklaring, och det känns verkligen inte som om det är inbillning.

Skulle vara ytterst intressant att göra ett blindtest mellan dessa kvaliter, har hittat några där man kan testa skillnaden mellan 320kbps och uncompressed wav, bland annat det här https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...
Vilket var rätt lätt, men inte sett (eller letat tillräckligt bra) ett liknande test mellan CD kvalitet och högre.

Det kan vara så enkelt att det är DA:n som gör skillnaden du hör?
Jag säger varken bu eller bä i ämnet då jag inte är tillräckligt insatt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag tror att skillnaden borde ligga i kvalitén/upplösningen , eftersom allt är samma och det enda som skiljer är mängden information in från Tidals server.
Men jag skriver också tror, då min kunskap är begränsad gällande HiFi och svartkonst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Jag tror att skillnaden borde ligga i kvalitén/upplösningen , eftersom allt är samma och det enda som skiljer är mängden information in från Tidals server.
Men jag skriver också tror, då min kunskap är begränsad gällande HiFi och svartkonst.

Jag har med åren lärt mig att vissa saker är inte riktigt lönt att fördjupa sig i.
Antingen behövs det en rejäl utbildning eller så bryr jag mig inte riktigt.
Där är så stora skillnader på inspelningar att det som kommer ut får bli som det blir.

Rummets akustik har jag däremot stenkoll på, det är den viktigaste delen imho.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Osueco:

Stämmer verkligen detta?
Jag tycker mig själv höra skillnad mellan HiFi kvalitet (CD) och Master på många av de låtar som Tidal erbjuder detta på. Och detta på en väldigt enkel anläggning (Nad 388 med bluos modul, samt ett par Tannoy revolution xt 8f).
Tycker att musiken känns mer levande samt mer nyansrik i brist på bättre förklaring, och det känns verkligen inte som om det är inbillning.

Skulle vara ytterst intressant att göra ett blindtest mellan dessa kvaliter, har hittat några där man kan testa skillnaden mellan 320kbps och uncompressed wav, bland annat det här https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...
Vilket var rätt lätt, men inte sett (eller letat tillräckligt bra) ett liknande test mellan CD kvalitet och högre.

Jag har ett program som heter DRmare Audio Capture och jag spelar in musik från tidal och de är stor skillnad på deras olika kvalitéer, Brukar lyssna mycket via min telefon och där använder jag Neutron Player.
Har testat att spela in samma skiva med Master och den vanliga utgåvan och den största skillnaden är rymden i ljudet, Master utgåvan har ett mycket rikare ljud, mer rymd, klarare ljud helt enkelt medans den vanliga utgåvan låter mer instängt och inte lika klart och rent ljud.
Kör jag i min stereo är de också lätt att höra skillnaden, den största skillnaden är att master utgåvan helt enkel har ett mer öppet ljud och inte lika instängt.

Permalänk
Avstängd

Det låter olika JA.. det ät inte samma ljud på dom. Men varför? Dom ät olika mastrade troligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Osueco:

Jag tror att skillnaden borde ligga i kvalitén/upplösningen , eftersom allt är samma och det enda som skiljer är mängden information in från Tidals server.
Men jag skriver också tror, då min kunskap är begränsad gällande HiFi och svartkonst.

Det är inte lätt veta. Dels kan det vara olika mastringar. Dvs det är rent faktist olika mastrar. Dels så händer något med ljudet när du omvandlar mellan format. Dvs har du 24/192 från början och omvandlar ner till 16/44 så ör det INTE bara mindre mängt data utan även lite annorlunda data. Omvandlingen kan påverka (och gör det i bland)
Går man från 192 till 96 till 48 är det enklare men ner 44 till cd.. svårt. En re sampel är ingen enkel historia och dom låter olika.
Så rådet är... försök undvika alla omvandlingar. För vi hör omvandlings felen även om vi inte hör skillnad på bittraten i sig..
En lite studiotråd i frågan för frågan är rätt viktig vid mastring ner till cd.
https://www.studio.se/forums/topic/12757-192-khz-441-khz/

Permalänk
Medlem

Och sen också det här med sin egen anläggning, om den är kapabel att spela upp dom olika bitratesen på _rätt_ o likadana sätt. Som jag redan nämt i tråden så kan hög samplerate o bitdjup hanteras fel vilket kan ger IMD-problem som hörs o kanske tolkas av ens huvud som "bättre" bara för att den högre bitraten "ska" vara bättre.
Sen som sagt är frågan om det verkligen är samma master mellan hifi och MQA-master-junket. Eftersom MQA är ett låst format som ägs av ett företag som gillar att sälja dyra ljudprylar så skulle det inte förvåna mig att det pågick en del fuffens i bakgrunden för att få det att verka bättre än vad det faktiskt är. MQA har ju fått ganska rejält med kritik så det är definitivt inget jag litar på.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag har ett program som heter DRmare Audio Capture och jag spelar in musik från tidal och de är stor skillnad på deras olika kvalitéer, Brukar lyssna mycket via min telefon och där använder jag Neutron Player.
Har testat att spela in samma skiva med Master och den vanliga utgåvan och den största skillnaden är rymden i ljudet, Master utgåvan har ett mycket rikare ljud, mer rymd, klarare ljud helt enkelt medans den vanliga utgåvan låter mer instängt och inte lika klart och rent ljud.
Kör jag i min stereo är de också lätt att höra skillnaden, den största skillnaden är att master utgåvan helt enkel har ett mer öppet ljud och inte lika instängt.

Helt otroligt att det spammas så mycket OT i tråden. Jag har hörseln kvar. Hänger ej upp mig på om det är 24 eller 16 bit. Har ändå så pass bra ljud. Nästa nivå för mig angående högtalare är till exempel KEF R3 eller Dynaudio Evoke med superdyrt slutsteg där är princip endgame för min hörsel. Självklart har jag bra kablar och kommer ej byta de på länge, är ett par Nordost 2flat med Dali Lux bananer och haft de i ca 7 år.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Och sen också det här med sin egen anläggning, om den är kapabel att spela upp dom olika bitratesen på _rätt_ o likadana sätt. Som jag redan nämt i tråden så kan hög samplerate o bitdjup hanteras fel vilket kan ger IMD-problem som hörs o kanske tolkas av ens huvud som "bättre" bara för att den högre bitraten "ska" vara bättre.
Sen som sagt är frågan om det verkligen är samma master mellan hifi och MQA-master-junket. Eftersom MQA är ett låst format som ägs av ett företag som gillar att sälja dyra ljudprylar så skulle det inte förvåna mig att det pågick en del fuffens i bakgrunden för att få det att verka bättre än vad det faktiskt är. MQA har ju fått ganska rejält med kritik så det är definitivt inget jag litar på.

Om man orkar leta så kan man luska ut att det används Dolby decoder i filerna och vad de har gjort där är en fråga som enbart de kan svara på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Det är inte lätt veta. Dels kan det vara olika mastringar. Dvs det är rent faktist olika mastrar. Dels så händer något med ljudet när du omvandlar mellan format. Dvs har du 24/192 från början och omvandlar ner till 16/44 så ör det INTE bara mindre mängt data utan även lite annorlunda data. Omvandlingen kan påverka (och gör det i bland)
Går man från 192 till 96 till 48 är det enklare men ner 44 till cd.. svårt. En re sampel är ingen enkel historia och dom låter olika.
Så rådet är... försök undvika alla omvandlingar. För vi har omvandlings felen även om vi inte hör skillnad på bittraten i sig..
En lite studiotråd i frågan för frågan är rätt viktig vid mastring ner till cd.
https://www.studio.se/forums/topic/12757-192-khz-441-khz/

Intressant, följde länken och från den vidare till engelska Wikipedias artiklar om sampling, bitrate, khz, Nyquist frekvens och olika former av distortion.
Får villigt medge att inte ens hälften av det jag läst fastnade.
Men om jag fattat rätt så torde 24/192 som källa ge en större möjlighet till mer korrekt ljud med mindre risk för "fel" än 16/44.1 khz(om originalet har samma eller högre kvalitet) , förutsatt att det jag väljer att spela upp musiken på kan hantera informationen korrekt.

Det är möjligt att MQA / Master från Tidal förvränger musiken, men på min stereo och för mina öron så upplever jag det ofta bättre, framförallt när jag lyssnar på jazz.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Osueco:

Men om jag fattat rätt så torde 24/192 som källa ge en större möjlighet till mer korrekt ljud med mindre risk för "fel" än 16/44.1 khz(om originalet har samma eller högre kvalitet) , förutsatt att det jag väljer att spela upp musiken på kan hantera informationen korrekt.

Det är lite svårt att konkret peka på att något skulle bli bättre ljudmässigt vid 24/192 framför 16/44.1. Vid mixing, mastring etc är det bra med ett större bitdjup, gärna 24 bitar, för att undvika generationsförluster, men i realiteten är det väldigt lite som kan "gå fel" vid 16 bitars ljud som slutgiltig export vilken i sin tur går till konsument. Det enda undantaget är om dithering appliceras felaktigt, eller inte alls, vid bitreduktion. Då får du antingen kvantiseringdistorsion eller för högt brusgolv.

Eftersom "låga" samplingsfrekvenser såsom 44.1/48KHz har en nyquistfrekvens så nära människans övre gräns så behöver i princip inget göras med signalen mellan källa och slutsteg i ett system vid uppspelning. I teorin går det också att få till högre samplingsfrekvenser lika bra också, men problemet är när elektroniken ändrar på samplingsfrekvensen felaktigt. Såvida man inte har lågpassfiltrering på korrekt vis så är risken stor att högfrekvent brus kommer att vikas ned till hörbara områden. Det ger - hör och häpna - sämre ljud!

Med tanke på riskerna att introducera fler fel vid hög samplingsfrekvens och hur pass kapabelt 44.1/48KHz redan är, så ser jag det som rätt bortkastat med data att sikta på 96 eller 192KHz vid uppspelning. Plus att det kan ge en redan rätt insnöad användare ännu mer huvudvärk i onödan.

Jag vill också vara tydlig med att jag inte påstår att ditt system felar på något sätt och jag respekterar förstås att du upplever 24/192 som bättre. Men av min erfarenhet, är det väldigt sällan värt det. Oftast finns det annat man kan lägga ner sin tid och ibland även pengar på för att få bättre ljud.

Permalänk
Medlem

Då fattade jag förmodligen fel gällande möjlliga felkällor då man går från inspelning 24/192 ned till konsument och CD,

Jag inte lagt varken tid eller speciellt mycket pengar för att kunna lyssna på högre än CDkvalitet.
En Bluos modul för någon tusenlapp(rea) samt ett abonnemang på Tidal för 199kr/månad.
Var mer av en slump i samband med att jag köpte stereo som jag bestämde mig för att testa och är grymt nöjd.

Men har ni möjlighet, så testa och avgör själva👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men du har aldrig funderat på varför du hör skillnad om du gör det för att få förståelse för vad som händer och vad som påverkar ? Att bara lyssna utan att mäta brukar inte ge nån förståelse för vilka ev skillnader man kan höra, man behöver inte göra blindtest men man bör komplettera med mätningar så fort det inte handlar om verkligt enorma skillnader för ofta är det ju små nyansskillnader man försöker lyssna på och inte nått som om man glömt att aktivera slutsteget som driver diskanterna, vilket ibland kan vara nog så svårt att höra om en diskantkanal är mutead

Måste vara enkelt för dig att handla förstärkare, slutsteg & högtalare som enbart bryr dig hur mätningar i tester ser ut & att din egna uppfattning från att lyssna på dessa är placebo.

Bara kolla på testerna & köpa.

Det viktigaste för mig är när jag lyssnar att de ska låta bra i mina öron & något annat bryr inte jag mig om när jag köper ljud.

Som när jag lyssnade på Rotel Rb-1070 hemma & Emotiva Xpa-3 & tyckte Emotiva lät bättre hemma hos mig men kan tänka mig att Rotel frekvens kurva lär vara rakare i mätningar.

Även svag för Marantz & Emotiva på försteg sidan men aldrig någonsin kollat mätningar på dessa utan dom passar mitt ljudideal när jag lyssnat på dom.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonas79:

Måste vara enkelt för dig att handla förstärkare, slutsteg & högtalare som enbart bryr dig hur mätningar i tester ser ut & att din egna uppfattning från att lyssna på dessa är placebo.

Bara kolla på testerna & köpa.

Får säga som en annan i tråden att det viktigaste för mig är när jag lyssnar att de ska låta bra i mina öron & något annat bryr inte jag mig om när jag köper ljud.

Det är inte det jag skriver, man ska lyssna och mäta, lämpligen sållar man direkt bort allt som mäter dåligt och lägger energin på att lyssna på saker som har bra förutsättningar för man kommer inte att hinna lyssna på allt.

Sedan är det inte dumt att förstå hur psykoakustik kan lura en när man lyssnar och då inser man att man måste mäta om det inte är jättestora skillnader, tex så föredrar man alltid det som låter lite starkare även om det i övrigt är samma saker och det är få som klarar att säga att nivån skiljer 0,1 dB, lika troligt är det att man uppfattar lite distorsion som ökad dynamik och att man ofta föredrar ett ljud med en mer begränsad dynamik än vad som är tekniskt möjligt, ofta föredrar man även bandpassfiltrerade signaler, se bara på hur många som tycker att lp låter bättre som format än cd. lp innebär alltid monobas, bandpassfiltrering, dynamikkomprimering och ökad distorsion jämfört med cd om man bortser från att man försöker distribuera olika fonogram.

Sedan kommer alla maskeringseffekter som används vid lossykomprimering och det är bra att förstå och kunna utesluta såna tex att man gör en liten baspuckel för att maskera att djupbasen saknas är något som finns på en del högtalare.

Man bör alltså inte alls bara lyssna om skillnaderna är små, de som bara lyssnar är ofta de som aldrig kommer att få ett bra ljudsystem utan hamnar i en bytescirkel och kompenserar fel med motfel snarare än att man systematiskt eliminerar felen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Måste vara enkelt för dig att handla förstärkare, slutsteg & högtalare som enbart bryr dig hur mätningar i tester ser ut & att din egna uppfattning från att lyssna på dessa är placebo.

Bara kolla på testerna & köpa.

Det viktigaste för mig är när jag lyssnar att de ska låta bra i mina öron & något annat bryr inte jag mig om när jag köper ljud.

Som när jag lyssnade på Rotel Rb-1070 hemma & Emotiva Xpa-3 & tyckte Emotiva lät bättre hemma hos mig men kan tänka mig att Rotel frekvens kurva lär vara rakare i mätningar.

Detta blir mitt sista inlägg i tråden, men delar i stort samma åsikt med mrqaffe.
Förstår man psykoakustik, samt även förstår akustik, och även den tekniska aspekten hur högtalare fungerar och vad som bidrar till varför saker låter eller uppfattas som de gör, så har man mycket glädje av mätningarna. Jag skulle aldrig designa en högtalare med enbart öronen (i det närmaste omöjligt med bra resultat), det innebär för mig också att jag aldrig heller skulle köpa en högtalare med enbart öronen. Våra öron är utomordentligt dåliga mätinstrument på flertalet sätt.

Tro mig, Emotiva-steget mäter väldigt linjärt i frekvensgången förutom den sedvanliga avrullningen i extremfrekvenserna.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte det jag skriver, man ska lyssna och mäta, lämpligen sållar man direkt bort allt som mäter dåligt och lägger energin på att lyssna på saker som har bra förutsättningar för man kommer inte att hinna lyssna på allt.

Sedan är det inte dumt att förstå hur psykoakustik kan lura en när man lyssnar och då inser man att man måste mäta om det inte är jättestora skillnader, tex så föredrar man alltid det som låter lite starkare även om det i övrigt är samma saker och det är få som klarar att säga att nivån skiljer 0,1 dB, lika troligt är det att man uppfattar lite distorsion som ökad dynamik och att man ofta föredrar ett ljud med en mer begränsad dynamik än vad som är tekniskt möjligt, ofta föredrar man även bandpassfiltrerade signaler, se bara på hur många som tycker att lp låter bättre som format än cd. lp innebär alltid monobas, bandpassfiltrering, dynamikkomprimering och ökad distorsion jämfört med cd om man bortser från att man försöker distribuera olika fonogram.

Sedan kommer alla maskeringseffekter som används vid lossykomprimering och det är bra att förstå och kunna utesluta såna tex att man gör en liten baspuckel för att maskera att djupbasen saknas är något som finns på en del högtalare.

Man bör alltså inte alls bara lyssna om skillnaderna är små, de som bara lyssnar är ofta de som aldrig kommer att få ett bra ljudsystem utan hamnar i en bytescirkel och kompenserar fel med motfel snarare än att man systematiskt eliminerar felen.

Ända gången jag gjort större mätningar & elementvärden var när jag byggde min slutna subwoofers som är passiva & ville ha mindre lådor med 18" element med bra output så då var valet enormt begränsat.

Dessa kan spela riktigt djupt medans mina Klipsch Rp-280 frontar ej går djupt alls utan mer fokus legat på att kunna spela starkt liknande pa element & säkert därför dom valt horndiskant också+hög känslighet.

Tycker dialogen blir bra och tydlig med stora diskanten 450C i hemma bio och där jag använder den mest.

Onkyo som receiver eller försteg gillar jag inte alls som har en loudness effekt & baspuckel som ej passar min smak alls medans Marantz uppfattas varm & transparent.

Men dessa är alltså min objektiva egna uppfattningar från att lyssna på prylarna.

Sett att många ungdomar uppskattar Onkyo recievers just pga av Loudness effekten som jag ej uppskattar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag skulle aldrig designa en högtalare med enbart öronen (i det närmaste omöjligt med bra resultat), det innebär för mig också att jag aldrig heller skulle köpa en högtalare med enbart öronen. Våra öron är utomordentligt dåliga mätinstrument på flertalet sätt.

Fast det där är ju återigen inte samma sak. Det är väl självklart att man om man designar en högtalare så ska man göra sitt yttersta för att skapa en så bra produkt som möjligt. Där i ingår såklart mätningar. Det har ju också att göra med att dina öron inte är likadana som andras.

Jag fick hjälp att installera en projektor en gång och eftersom jag satt upp duken själv så frågade jag montören om han kunde kolla så duken satt rakt. Han frågade mig om jag tyckte duken såg rak ut. Ja jo det gjorde den ju. Va e problemet då sa han?
Samma med ljud. Om du tycker något låter bra, va spelar det för roll om det är placebo, psykoakustik eller vad man nu vill kalla det. Upplevelsen är bra. Om du tycker något låter bra men inte är nöjd med mätningen, då struntar du alltså i något du faktiskt tycker låter bra. Nervös inställning till ljud.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eFoppa:

Fast det där är ju återigen inte samma sak. Det är väl självklart att man om man designar en högtalare så ska man göra sitt yttersta för att skapa en så bra produkt som möjligt. Där i ingår såklart mätningar. Det har ju också att göra med att dina öron inte är likadana som andras.

Jag fick hjälp att installera en projektor en gång och eftersom jag satt upp duken själv så frågade jag montören om han kunde kolla så duken satt rakt. Han frågade mig om jag tyckte duken såg rak ut. Ja jo det gjorde den ju. Va e problemet då sa han?
Samma med ljud. Om du tycker något låter bra, va spelar det för roll om det är placebo, psykoakustik eller vad man nu vill kalla det. Upplevelsen är bra. Om du tycker något låter bra men inte är nöjd med mätningen, då struntar du alltså i något du faktiskt tycker låter bra. Nervös inställning till ljud.

Inställningen att allt ska låta bra gör att man brukar begränsa sin musiksmak mera än om man strävar efter att det ska återges korrekt. Det är ganska vanligt att de som stävar efter bra ljud i stället för korrekt ljud anpassar återgivningsfelen till musiken och på så sätt gör det mycket svårare att kunna förstå annan musik.
Dessutom brukar det bli otroligt dyrt i längden för den som inte strävar efter korrekt återgivning för de tenderar att hamna i en byta utrustning spiral som aldrig tar slut då de hela tiden försöker kompensera fel med motfel i stället för att sträva mot att eliminera alla fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buddaz112:

Helt otroligt att det spammas så mycket OT i tråden. Jag har hörseln kvar. Hänger ej upp mig på om det är 24 eller 16 bit. Har ändå så pass bra ljud. Nästa nivå för mig angående högtalare är till exempel KEF R3 eller Dynaudio Evoke med superdyrt slutsteg där är princip endgame för min hörsel. Självklart har jag bra kablar och kommer ej byta de på länge, är ett par Nordost 2flat med Dali Lux bananer och haft de i ca 7 år.

Jag har ett par Acoustic Energy Reference 1 och kör med Supra Sword kablar samt Hegel H190 förstärkare, är otroligt nöjd och kommer nog inte uppgradera mera i mitt liv, blir på tok för mycket pengar annars.
Har även Rega RP3 med Goldring 2300 puppa och Lejonklou Gaio 2 RIAA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Fast det är ju klart om man väljer TV baserat på smart-funktioner, Ambilight etc så hamnar man nog inte med någon särskilt tillförlitlig bild ens efter kalibrering.

Skrivet av eFoppa:

Du hakar upp dig på fel sak. Min poäng är att filmintresserade letar en upplevelse. Inget fel med det.

Är det inte så att inom HIFI svängen så att söka en upplevelse är helt dominerande?
Stora basar, höga effekter, högvolym har ju väldigt lite att göra med vad som sker i studio och hur man lyssnar där.
Mycket få som håller på med HIFI, även audiofiler, har studioljudet som utgångspunkt. En subbas är lite som Ambilight .. det har väldigt lite att göra med ursprunget men används av väldigt många trots det och .. gillas. Ser inget fel alls i det.
Men även om mn letar efter en upplevelse är det väl bra veta VAD som skapar upplevelsen. Dvs en viss grad av mätning, förståelse för fysiken bakom ljud och bild skadar inte.
Tänkvärt är (redan nämnda i tråden tidigare) Yamaha sf serien är en av studiovärden mest använda högtalare.
Mycket få som håller på med HIFI, audiofiler, skulle välja dom trots att är på den typen av högtalare som ljudet skaps.
under 8000 för ett par typ... och då är det inte pengar som styr köpet. Bara ljudet...
https://usa.yamaha.com/products/proaudio/speakers/hs_series/i...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Inställningen att allt ska låta bra gör att man brukar begränsa sin musiksmak mera än om man strävar efter att det ska återges korrekt. Det är ganska vanligt att de som stävar efter bra ljud i stället för korrekt ljud anpassar återgivningsfelen till musiken och på så sätt gör det mycket svårare att kunna förstå annan musik.
Dessutom brukar det bli otroligt dyrt i längden för den som inte strävar efter korrekt återgivning för de tenderar att hamna i en byta utrustning spiral som aldrig tar slut då de hela tiden försöker kompensera fel med motfel i stället för att sträva mot att eliminera alla fel.

Håller med helt. Det som ofta begränsar musiklyssnandet och även i filmtittandet är hobbyn ljud bild.
Hur ofta har man inte hört och sett anläggningar som... ger en upplevelse på något sätt men som begränsar lysandet till i bland några få låtar som "låter bra". Där mycket musik, inspelningar väljs bort då dom låder dålig... fast dom på en neutral anläggning låter helt ok. Lika med tv, film, man börjar på väljer kanal, film mer från tekniken i ställt för innehållet. Vilket egentligen blir väldigt begränsande.

Permalänk
Avstängd

En sak som inte varit upp i tråden är... kylskåp och frysar och andra vitvaror. Hur låter dom?
Rätt mycket rätt ofta och inte så vackert Så byt vitvaror!
Lite förklaring till det. Att skapa BRA ljud i ett lyssningsrum, vardagsrum, handlar väldigt mycket om att få det... tyst.. helt tyst.
I tråden finns studio högtalare nämnda, dom är ofta inte alls dyra. Det man dock många gånger lägger mycket pengar på det är tyst ventilation, tysta fönster, ljud och vibrations isolera hela rum osv. Dvs få det tyst på riktigt. Stänga alla vitvaror, ventilation, och spela mitt i natten när det är vindstilla. Dvs tyst ... är ofta en helt annan upplevelse än med ett konstant bakgrundsbrus.
Byta fönster i lyssningsrummet, till ljudisolerande, snedställda, resonansdämpade kan betyda mer för välljudet än nya högtalare mycket mer. I en öppen planlösning kan ett bullrande kylskåp, frys, totalt sabotera lyssningens finare detaljer. Välljud handlar många gånger om... avsaknaden av ljud. Så kort.. att begränsa, dämpa, bakgrundsljudet är i bland det största lyftet och det som ger mest bättre ljud för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Stämmer verkligen detta?
Jag tycker mig själv höra skillnad mellan HiFi kvalitet (CD) och Master på många av de låtar som Tidal erbjuder detta på. Och detta på en väldigt enkel anläggning (Nad 388 med bluos modul, samt ett par Tannoy revolution xt 8f).
Tycker att musiken känns mer levande samt mer nyansrik i brist på bättre förklaring, och det känns verkligen inte som om det är inbillning.

Skulle vara ytterst intressant att göra ett blindtest mellan dessa kvaliter, har hittat några där man kan testa skillnaden mellan 320kbps och uncompressed wav, bland annat det här https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...
Vilket var rätt lätt, men inte sett (eller letat tillräckligt bra) ett liknande test mellan CD kvalitet och högre.

Det gjordes tester som publicerades i Journal of Audio Engineering Society, där de utgick från "HighRes" original, och stoppade in 16/44kHz AD/DA i signalvägen. Bästa möjliga förutsättningar, statistisk signifikant antal tester, guldöron från inspelningssidan och så vidare. Ingen kunde detektera när det extra AD/DA steget var inkopplat.

You can't prove a negative, men.... JAES är ganska pragmatiska, man ägnar sig inte åt att testa om det går att spå i kaffesump om och om och om och om igen.

För att testa kompression kan du gå hit, där du erbjuds ABX test med hjälp att räkna ut statistisk signifikans. Och kan du inte höra skillnad på de komprimerade signalerna, så lär du inte kunna höra skillnad på okomprimerat och HighRes heller.

Permalänk
Avstängd

I tråden finns en del om så kallad inspelning.. Jag tillhör utan tvekan skeptikerna där. Dvs att spelande i sig har någon avgörande betydelse för hur det låter. Visst sker en viss förändring från det elementet tillverkat tills det spelat lite. Men när elementet testats, lådan testats, man spelet en par låtar så skulle jag vilja säga att det i praktiken är inspelat inom hörbara gränser. Visst förändras material över tid men det gör material även över tid.
Det finns en tråd sedan tidigare i ämnet med ett stort antal poster och inget nytt har väl framkommit seden dess. Framförallt saknas kontrollerade mätningar, fortfarande. Fortfarande saknas expelvis inspelnings instruktioner från tillverkare trots att information i övrigt runt enskilda element är mycket god ofta. Varför finns inte det om fenomenet har någon egentlig betydelse?
Så kort..
Fördjupning .. i tidigare tråd om någon vill
https://www.sweclockers.com/forum/trad/632554-inspelning-av-h...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Det gjordes tester som publicerades i Journal of Audio Engineering Society, där de utgick från "HighRes" original, och stoppade in 16/44kHz AD/DA i signalvägen. Bästa möjliga förutsättningar, statistisk signifikant antal tester, guldöron från inspelningssidan och så vidare. Ingen kunde detektera när det extra AD/DA steget var inkopplat.

Hörs fullt rimligt och stämmer väl med test jag själv läst.
Karl Erik Ståhl (audio pro) gjord ju test på 70? talet om man kunde höra en extra "dålig kabel" "dålig kondensator" osv genom att lägga till dom i en signalkedja. Dvs samma typ av test (ett extra steg i signal kedjan) med samma resultat.. ingen hörde skillnad.
Så mycket fenomen kan nog helt avfärdas med test metoden
Att det i bland finns hörbara skillnader råder ingen tvekan om.. men vad dom beror på är ofta inte vad vi tror dom beror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Är det inte så att inom HIFI svängen så att söka en upplevelse är helt dominerande?
Stora basar, höga effekter, högvolym har ju väldigt lite att göra med vad som sker i studio och hur man lyssnar där.
Mycket få som håller på med HIFI, även audiofiler, har studioljudet som utgångspunkt. En subbas är lite som Ambilight .. det har väldigt lite att göra med ursprunget men används av väldigt många trots det och .. gillas. Ser inget fel alls i det.
Men även om mn letar efter en upplevelse är det väl bra veta VAD som skapar upplevelsen. Dvs en viss grad av mätning, förståelse för fysiken bakom ljud och bild skadar inte.
Tänkvärt är (redan nämnda i tråden tidigare) Yamaha sf serien är en av studiovärden mest använda högtalare.
Mycket få som håller på med HIFI, audiofiler, skulle välja dom trots att är på den typen av högtalare som ljudet skaps.
under 8000 för ett par typ... och då är det inte pengar som styr köpet. Bara ljudet...
https://usa.yamaha.com/products/proaudio/speakers/hs_series/i...

Vad gäller subwoofers så behövs de i de flesta fall för att få en anläggning som spelar väl i hela registret som vanliga instrument kan producera. T ex spelar ett konsertpiano ner till 27,5 Hz, om jag inte missminner mig, och de flesta högtalare är inte specade så lågt. Det är också vanligt att högtalare ändå inte är enormt bra nära botten av vad de är specade för. En orgel är väl det naturliga instrument som kommer ner lägst, och så finns det ju elektroniska ljud, så utan en sub kommer man sannolikt inte ha en anläggning som klarar av att reproducera all musik med en acceptabel kurva.

Vad som försiggår i en studio kan skilja en hel del (inklusive otyg som att införa dynamisk kompression) men det är heller inte det enda som finns att lyssna på. Lyssnar man t ex på en inspelad rockkonsert så behövs det en del tryck för att närma sig en autentisk känsla, även om man inte spelar precis lika högt. En symfoniorkester är också riktigt högljudd på plats. Det är alltså inte bara en effekt att spela högt utan det är också ett sätt att återskapa det som spelats in.

Dock är det helt rätt att man i mycket söker en upplevelse i hifi. Det är ofrånkomligt då det inte finns några högtalare som låter precis som verkligheten. Skulle vi kunna uppnå det så skulle alla de bästa högtalarna låta likadant, men det gör de definitivt inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Vad gäller subwoofers så behövs de i de flesta fall för att få en anläggning som spelar väl i hela registret som vanliga instrument kan producera. T ex spelar ett konsertpiano ner till 27,5 Hz, om jag inte missminner mig

Det är alltså inte bara en effekt att spela högt utan det är också ett sätt att återskapa det som spelats in.

Förvisso kan en del instrument gå långt ner i basen.. men.. hur ofta spelas det långt ner i basen? Inte ofta.

Spela högt. och bli döv eller åtminstone lomhörd.
Det kan ha sin plats, korta stunder, men inget du gör i en studio för--- man blir lomhörd, man får hörselskador över tiden och det gynnar inte musikupplevelsen. Dessutom har de flesta familj eller grannar att ta hänsyn till och det begränsar högvolyms spelandet en hel del..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inställningen att allt ska låta bra gör att man brukar begränsa sin musiksmak mera än om man strävar efter att det ska återges korrekt. Det är ganska vanligt att de som stävar efter bra ljud i stället för korrekt ljud anpassar återgivningsfelen till musiken och på så sätt gör det mycket svårare att kunna förstå annan musik.
Dessutom brukar det bli otroligt dyrt i längden för den som inte strävar efter korrekt återgivning för de tenderar att hamna i en byta utrustning spiral som aldrig tar slut då de hela tiden försöker kompensera fel med motfel i stället för att sträva mot att eliminera alla fel.

Jag tycker tvärtom. Ju mer intresserad man är av att det ska låta bra ju mer intresserad blir man av att utforska olika stilar.
Ju mer korrekt något ska låta ju dyrare är det. Absolut dyrast blir det när man vill att det ska låta som musikerna står i rummet

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5