Permalänk
Medlem

Random färg freeze och krash

Det var länge sedan jag hade nämnvärda bekymmer med datorn, men har börjat få lite problem som jag inte verkar kunna åtgärda själv riktigt. Närhelst skärmarna går in i Idle och blir svarta, och sedan väcks, så krashar datorn och på skärmarna så visas en till synes slumpmässig färg. Det finns inga mönster på skärmarna utan det är en blank bild med en slumpad färg. Då måste jag köra en cold reboot.

Vad har jag för dator?
CPU: oklockad 8700K
GPU: Oklockad 1080ti sedan typ lanseringsmånaden
RAM: 32GB
Windows: 2004

Vad har jag gjort?
* Jag har försökt att både nergradera dom senaste 3 versionerna och uppgradera GPU drivrutinerna till senaste versionen.
* Jag har installerat och avinstallerat skärmdrivrutiner som finns på Windows Update
* Tittat i loggboken, men inget matnyttigt förutom att datorn stängdes av på felaktigt sätt.
* Har regelrätt installerat om Windows, vilket hjälpte ett litet tag, men sedan återkom bekymret.

Börjar bli lite harig att GPU behöver bytas ut.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Låter som det där "pin 20" problemet med defekta displayportkablar där de är felkopplade och skickar ström från skärm till GPU. Kunde orsaka att datorn får problem när skärmen går i vila och sedan går igång igen. Så prova med en annan DP kabel eller HDMI(temporärt) och se om det löser det.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Låter som det där "pin 20" problemet med defekta displayportkablar där de är felkopplade och skickar ström från skärm till GPU. Kunde orsaka att datorn får problem när skärmen går i vila och sedan går igång igen. Så prova med en annan DP kabel eller HDMI(temporärt) och se om det löser det.

Då måste jag nog inhandla en ny kabel, men kan det vara "pin 20" när man har haft skärmarna i nästan ett år och problemet först senaste 1½ veckan har manifesterats?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Lite random fråga, men du har inte en DS4-kontroller inkopplad via USB?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Lite random fråga, men du har inte en DS4-kontroller inkopplad via USB?

Inget sådant. Det som finns USB inkopplat är T-bord, Mus och WebCam. Inte ens mobilen laddas igenom datorn.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Då måste jag nog inhandla en ny kabel, men kan det vara "pin 20" när man har haft skärmarna i nästan ett år och problemet först senaste 1½ veckan har manifesterats?

Det var mest bara en gissning eftersom jag läste om det precis för jag letade ny DPkabel. Hade man en sådan felkopplad DPkabel så fick man liknande problem som du har men det kan ju också vara något annat som spökar. Borde kanske inte vara det om du haft kabeln så länge men det är ju lätt att utesluta om du har möjlighet att koppla skärmen med HDMI eller annan kabel och se om datorn fortfarande kraschar när skärmen går igång efter vila.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Låter som det där "pin 20" problemet med defekta displayportkablar där de är felkopplade och skickar ström från skärm till GPU. Kunde orsaka att datorn får problem när skärmen går i vila och sedan går igång igen. Så prova med en annan DP kabel eller HDMI(temporärt) och se om det löser det.

Skrivet av KroesusSork:

Lite random fråga, men du har inte en DS4-kontroller inkopplad via USB?

Lite återkoppling; Tror det löste sig självt när jag avinstallerade senaste versionen av StartIsBack. Tog ett tag men insåg att StartIsBack var det senaste programmet förutom drivrutiner som installerats och med programmet så försvann problemet.

Nu får vi hoppas att problemet håller sig borta!

Tack för tiden ni tog er!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova