Kolla dina minnen (exempelvis på dessa minnen så anges 3000MHz (~1500 MHz "egentligen"), med timingen 15-16-16-35.
Dvs, om du kollar vilken frekvens dina minnen skall ha "Minnestillverkare Modell xxxx MHz", därefter så går du in i BIOS och ser till att XMP / DOCP / vad det nu är är angett till korrekt MHz, aldrig över.
På grund av att datorn stänger av sig så lär det sannolikt inte vara minnesproblem, då det brukar resultera i blåskärm eller omstarter, men för att kontrollera dina minnen så kör du exempelvis Memtestx86 , som du lägger på en bootbar USB-sticka, och kör i 24 timmar med endast en sticka i datorn åt gången, när du kontrollerat en, så kontrollerar du nästa osv. Väldigt tidsödande men det är tyvärr så med minnen, men detta skulle jag nog göra innan jag köper ett nytt nätaggregat
edit*
Du kan även kontrollera dina minnen med världens bästa CPU-Z , där du kontrollerar SPD.
https://i.imgur.com/lqViCeX.png
Mina anges vara 2400MHz (1200 * 2) "original", med XMP-profiler under JEDEC / XMP där min korrekta nuvarande XMP-profil visas.