Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem

Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem

Jag bytte upp mig från en Macbook Air med i5 som redan körde Big Sur, så ärligt talat är det enda stora skillnaden att den är betydligt snabbare i allt. Från att boota till att öppna dokument mm. Nu använder jag den bara till casual surfning och lite sånt, så kanske inte utnyttjar hela potentialen. Batteritiden är grym dessutom.

Det jag gillar mest med den är faktiskt skärmen, och den är ju samma som tidigare generation. Färgerna är grymma, och skärmen är relativt ljusstark.

Det enda jag har att klaga på är faktiskt kameran, den borde fått sig en uppgradering, men jag antar att det kommer nästa gång.

Permalänk
Medlem

Jag är helt galet nöjd med min nya M1 Macbook Air, tidigare 2019 MBP, valde MBA för att slippa touch bar helvetet och för att hårdvaran är i stort sett identiskt. Sjukt imponerad över prestandan i detta M1 chip, har i stort sett helt slutat använda min stationära PC som förmodligen kommer säljas och ersättas med en Mac mini när topp versionen uppdateras med M1X/M2 vad nu nästa cpu kommer heta.
Jag hade mina tvivel innan köp men efter dom första recensionerna kom ut så var ett köp givet. Riktigt imponerad, otroligt kapabel.

Grym batteri tid. Inga problem att lämna laddaren hemma och just nu när jag skriver detta så säger den att jag har 17 timmar och 45 min batteritid kvar på 96%.

Håller med mr_cobra angående kameran, den är inte speciellt bra och har varit samma i många generationer. Enda nackdelen jag har att ge annars inga problem överhuvudtaget. Program utvecklarna är snabba att få ut uppdaterade versioner för M1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

Jag är helt galet nöjd med min nya M1 Macbook Air, tidigare 2019 MBP, valde MBA för att slippa touch bar helvetet och för att hårdvaran är i stort sett identiskt. Sjukt imponerad över prestandan i detta M1 chip, har i stort sett helt slutat använda min stationära PC som förmodligen kommer säljas och ersättas med en Mac mini när topp versionen uppdateras med M1X/M2 vad nu nästa cpu kommer heta.
Jag hade mina tvivel innan köp men efter dom första recensionerna kom ut så var ett köp givet. Riktigt imponerad, otroligt kapabel.

Grym batteri tid. Inga problem att lämna laddaren hemma och just nu när jag skriver detta så säger den att jag har 17 timmar och 45 min batteritid kvar på 96%.

Håller med mr_cobra angående kameran, den är inte speciellt bra och har varit samma i många generationer. Enda nackdelen jag har att ge annars inga problem överhuvudtaget. Program utvecklarna är snabba att få ut uppdaterade versioner för M1.

Låter riktigt fint batteri tiden låter ju underbar och att den är snabb och rapp gör ju inte saken sämre

Permalänk
Medlem

Åsikter om 8GB vs 16GB?

Kollade lite prestandakörningar och de säger ju att tynger man ner den så kan man märka skillnad (samma som avsaknad av fläkt air vs pro). Personligen känner väl jag bara att det vore konstigt att köpa 8GB idag. 8GB hade jag i laptop 2011 och har 32GB sen några år på min desktop. Nu är jag användningsområde olika men men.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Åsikter om 8GB vs 16GB?

Kollade lite prestandakörningar och de säger ju att tynger man ner den så kan man märka skillnad (samma som avsaknad av fläkt air vs pro). Personligen känner väl jag bara att det vore konstigt att köpa 8GB idag. 8GB hade jag i laptop 2011 och har 32GB sen några år på min desktop. Nu är jag användningsområde olika men men.

En sådan laptop ska många ha i många, många år, vissa kanske i 5år. Och 8GB är väldigt tajt idag.
Men jag tycker M1an redan börjar kännas lite gammal så om man kan så ska man kanske vänta in nästa modell. Orsak till detta är att M1an var Apple första Armdator och först modellen av alla produkter brukar ha några brister som snart åtgärdas/minskas.

Permalänk
Medlem

Kör en M1 MB Pro 16Gb och är EXTREMT nöjd.

Snabb som ingen bärbar jag någonsin testat. Det här med att man öppnar skärmen och den är igång och man kan börja jobba på sekunden spelar kanske egentligen ingen roll alls, men känslan är fantastisk, särskilt när man är lite stressad.

Batteritiden är helt fantastisk.

Skärmen är väldigt fin, jag redigerar lite på min och det går helt okej att köra grading i Davinci tycker jag.

Sen att den i princip alltid är helt tyst och kall, det är man ju inte bortskämd med från tidigare bärbara macar direkt. Så det är en klar förbättring.

Kameran är lika usel som vanligt tyvärr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Oerhört nöjd. Försöker programmera i swift och tror jag är musikproducent i apples mjukvara. Fungerar ypperligt bra med helt otroligt bra batteritid.

Snålade och köpte varianten med endast 8gb. har ännu inte stött på någon page-filing så det verkar fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Åsikter om 8GB vs 16GB?

Jag tycker det är lite dumsnålt att ta 8 gb.

8 gb räcker idag till det behov en medelsvensson har. Det kommer även räcka ett par år framöver. Men har man sin dator tills den säckar ihop eller om man håller på med mer avancerade saker, då kommer 8gb agera flaskhals.

Men men, vet man om att man inte harbehov av 8gb samt att man tänker köpa ny dator inom ett par år j då finns det väl ingen anledning att betala extra för 16 gb. Om vi ignorerar andrahandsvärdet. Jag tror ganska få kommer vilja köpa en dator med endast 8gb ram inom ett par år.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min Air 8 GB. Inte använt den mycket på sistone pga Cyberpunk och då blev jag PCMR igen men innan det så daily drive'ade jag den som en desktop med hjälp av docknings station. Väldigt trevlig och rapp maskin. Underbart med ingen fläkt, bara mentalt om inte annat - inget som kan damma igen, inget som rör sig i datorn, inget som slits.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tycker det är lite dumsnålt att ta 8 gb.

8 gb räcker idag till det behov en medelsvensson har. Det kommer även räcka ett par år framöver. Men har man sin dator tills den säckar ihop eller om man håller på med mer avancerade saker, då kommer 8gb agera flaskhals.

Men men, vet man om att man inte harbehov av 8gb samt att man tänker köpa ny dator inom ett par år j då finns det väl ingen anledning att betala extra för 16 gb. Om vi ignorerar andrahandsvärdet. Jag tror ganska få kommer vilja köpa en dator med endast 8gb ram inom ett par år.

Som jag tänkte då mao. Hörde bara en kollega som tyckte det var onödigt. Jag höll inte med, därav frågan här. Tack för svaret!

Jag tänker att bara andrahandsvärdet gör säkert minst 1000kr när man väl säljer den och Apple produkter har ju onekligen högt andrahandsvärde.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En sådan laptop ska många ha i många, många år, vissa kanske i 5år. Och 8GB är väldigt tajt idag.
Men jag tycker M1an redan börjar kännas lite gammal så om man kan så ska man kanske vänta in nästa modell. Orsak till detta är att M1an var Apple första Armdator och först modellen av alla produkter brukar ha några brister som snart åtgärdas/minskas.

Skrivet av Trunk:

Jag tycker det är lite dumsnålt att ta 8 gb.

8 gb räcker idag till det behov en medelsvensson har. Det kommer även räcka ett par år framöver. Men har man sin dator tills den säckar ihop eller om man håller på med mer avancerade saker, då kommer 8gb agera flaskhals.

Men men, vet man om att man inte harbehov av 8gb samt att man tänker köpa ny dator inom ett par år j då finns det väl ingen anledning att betala extra för 16 gb. Om vi ignorerar andrahandsvärdet. Jag tror ganska få kommer vilja köpa en dator med endast 8gb ram inom ett par år.

Nu måste ni jämföra minnesmängden med en Windows-dator antar jag? 8GB i en MacBook M1 är mycket mer än tillräckligt för de flesta.
Minns jag rätt är det inte ens någon prestandaskillnad mellan 8 och 16GB minne när man t.o.m renderar en 4K-video.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Nu måste ni jämföra minnesmängden med en Windows-dator antar jag? 8GB i en MacBook M1 är mycket mer än tillräckligt för de flesta.
Minns jag rätt är det inte ens någon prestandaskillnad mellan 8 och 16GB minne när man t.o.m renderar en 4K-video.

När man pratar om vad som räcker åt de flesta så blir det en filosofisk fråga man menar. Majoriteten av de som köper en Apple M1 hade garanterat utan det minsta problem klarat av att göra allt de gör på en 4000kr pc.
Min poäng är dock att en Apple dator köper man ofta för att ha i väldigt många år och man i valet då ska tänka på detta. Vad som sedan är rätt val för en själv beror helt på vad man gör vid datorn.
Mitt råd är för de som kan vänta in nästa version för att få en som är framtidssäker om man prioriterar det, det har inget med Apple som företag att göra utan det gäller alla nya produkter från olika företag.

Nå ett typexempel då 8GB ram blir problem, man vill köra Windows virtuellt och tilldela windows 8GB ram. Sedan ska man i macos göra lite andra saker.

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå ett typexempel då 8GB ram blir problem, man vill köra Windows virtuellt och tilldela windows 8GB ram. Sedan ska man i macos göra lite andra saker.

För det är ju jättevanligt att folk gör sånt.

Och eftersom den klarar allt förutom att rendera 8k utan problem så behöver nog dem flesta inte oroa sig över minnet de kommande åren. Men däremot kan jag tycka att uppgraderingen kan vara värd ändå. Är man dock en helt vanlig användare som inte utför några tyngre arbeten på datorn, så ser jag det som ett enkelt sätt att spara 2500kr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

För det är ju jättevanligt att folk gör sånt.

Och eftersom den klarar allt förutom att rendera 8k utan problem så behöver nog dem flesta inte oroa sig över minnet de kommande åren. Men däremot kan jag tycka att uppgraderingen kan vara värd ändå. Är man dock en helt vanlig användare som inte utför några tyngre arbeten på datorn, så ser jag det som ett enkelt sätt att spara 2500kr.

Det är inget precis ovanligt, men som jag skrev majoriteten av köparna klarar sig garanterat alldeles utmärkt på en 4000kr pc.
Men vid köp får man tänka till. Om man köper den enklaste M1an med 8GB ram och 256GB ssd för strax under 12 000kr så får man en schysst dator. Om man ska gå upp till 16GB ram, ja då bör man nog då även gå upp i ssd. (Ens behov brukar hänga ihop)
Minst till M1 med 16GB ram och 500GB ssd och då är priset 17500kr. Alltså hela 5500kr mer, nästan 50% av priset.

Argumentet att datorn om några år kan bli bristfällig, ja har man sparat in 5500kr vid köpet av sin befintliga och köper en ny då och säljer sin gamla, så får man nog garanterat bättre maskin.

Behöver man idag ha 512GB ssd så kostar M1 runt 14500kr, det är väldigt mycket pengar för en dator som är begränsat. Men ändå 3000kr mer för att ha 16GB ram är mycket så det finns individer som den första är rätt val för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Som jag tänkte då mao. Hörde bara en kollega som tyckte det var onödigt. Jag höll inte med, därav frågan här. Tack för svaret!

Jag tänker att bara andrahandsvärdet gör säkert minst 1000kr när man väl säljer den och Apple produkter har ju onekligen högt andrahandsvärde.

Glöm dock inte bort att det endast är min personliga åsikt. jag tror starkt på den men jag kan ju ha fel. Det har hänt någon gång förut att jag haft fel. Kanske en eller två.

Skrivet av Donnerstal:

Nu måste ni jämföra minnesmängden med en Windows-dator antar jag? 8GB i en MacBook M1 är mycket mer än tillräckligt för de flesta.
Minns jag rätt är det inte ens någon prestandaskillnad mellan 8 och 16GB minne när man t.o.m renderar en 4K-video.

Nja. Jag har en MBP från 2012 med 8gb som är på gränsen för lite trots att jag inte gör så mycket resurskrävande på den. Det enda nämnvärda är väl egentligen att jag har 20+ flikar öppna i webbläsaren. Min gamla Bettan är visserligen inte lika effektiv med ram som de nya M1-modellerna men mig veterligen är det inga mirakel som skett så om vi blickar ett par os-uppdateringar fram samt lägger till ett par års utveckling på appar, tunga webbsidor m.m. så tror jag det blir tungkört med 8 gb.

Problemet är förstås att man inte kan uppgradera sin ram i efterhand så det man köper nu är det man blir fast med. Om man ser till vad man använder datorn till som en medelsvensson, vilken komponent är det som först kommer bli seg som sirap? Inte är det processorn i alla fall, om inget drastiskt sker på mjukvarusidan. Det är troligtvis 8 gb ram som kommer bli första flaskhalsen. Sen om det är idag, nästa år eller om sju år låter jag vara osagt.

Då kommer vi tillbaka lite till det jag skrev tidigare. Vet man att datorn kommer bytas ut inom ett par år samt att man inte är någon tung användare så finns det ingen vits med att köpa 16gb. Om man inte bryr sig om andrahandsvärdet då förstås, eller om man brukar ge bort datorn till någon släkting eller dyl.

Men men. Jag tror som sagt att man blir nöjd oavsett. Jag tycker däremot att om man betalar de summorna för en dator så bör man framtidssäkra den lite åtminstone.

Permalänk
Viking
Skrivet av Trunk:

Nja. Jag har en MBP från 2012 med 8gb som är på gränsen för lite trots att jag inte gör så mycket resurskrävande på den. Det enda nämnvärda är väl egentligen att jag har 20+ flikar öppna i webbläsaren. Min gamla Bettan är visserligen inte lika effektiv med ram som de nya M1-modellerna men mig veterligen är det inga mirakel som skett så om vi blickar ett par os-uppdateringar fram samt lägger till ett par års utveckling på appar, tunga webbsidor m.m. så tror jag det blir tungkört med 8 gb.

Problemet är förstås att man inte kan uppgradera sin ram i efterhand så det man köper nu är det man blir fast med. Om man ser till vad man använder datorn till som en medelsvensson, vilken komponent är det som först kommer bli seg som sirap? Inte är det processorn i alla fall, om inget drastiskt sker på mjukvarusidan. Det är troligtvis 8 gb ram som kommer bli första flaskhalsen. Sen om det är idag, nästa år eller om sju år låter jag vara osagt.

Då kommer vi tillbaka lite till det jag skrev tidigare. Vet man att datorn kommer bytas ut inom ett par år samt att man inte är någon tung användare så finns det ingen vits med att köpa 16gb. Om man inte bryr sig om andrahandsvärdet då förstås, eller om man brukar ge bort datorn till någon släkting eller dyl.

Men men. Jag tror som sagt att man blir nöjd oavsett. Jag tycker däremot att om man betalar de summorna för en dator så bör man framtidssäkra den lite åtminstone.

Ja, du säger det själv. Det fungerar nog väldigt annorlunda på en M1:a jämfört med din. Enligt tester är det iaf inga problem, och i det jag länkar testar de överdrivna scenarion som att ha flera videor i bakgrunden etc. https://youtu.be/h487I_5xOZU?t=376

Men självklart finns det de som kommer behöva 16GB, och det förnekar jag inte. Men då används datorn troligen till arbeten, och den extra kostnaden blir då ett mindre problem.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Galet nöjd med min M1 MBP 16GB. Gick från en late 2016 8GB, extrem skillnad. Speciellt när jag kopplar upp mig på min 4K skärm vilket fick min gamla mbp att gå på knä. Hade tankar på att eventuellt vänta in 4 port Macbooken men uppgradering är så pass stor rent prestandamässigt att jag absolut inte ångrar mitt köp. Det enda är väl att jag kanske borde kört en Air? Känns mycket mer prisvärd & efter alla reviews verkar det vara en marginal skillnad..

Mitt tips är med andra ord, köp en Air & 16GB ram över en Pro.

Permalänk
Medlem

Värt att komma ihåg är också att Mac-os ARM version förbrukar betydligt mindre RAM än x86 versionen.

Men ivarjefall, det finns inte ett svar för alla personer. Så att argumentera att man måste ha X mängd ram är fånigt. Vem säger att ens 16gb kommer räcka om 10 år om man ska fortsätta på det spåret liksom?

Eller om vi säger såhär; Om man behöver 16GB i sin m1-dator så kommer troligen användaren vara medveten om att hen behöver 16GB ram. Speciellt på ett entusiastforum som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, du säger det själv. Det fungerar nog väldigt annorlunda på en M1:a jämfört med din. Enligt tester är det iaf inga problem, och i det jag länkar testar de överdrivna scenarion som att ha flera videor i bakgrunden etc. https://youtu.be/h487I_5xOZU?t=376

Men självklart finns det de som kommer behöva 16GB, och det förnekar jag inte. Men då används datorn troligen till arbeten, och den extra kostnaden blir då ett mindre problem.

Jag kan som sagt ha fel. Finns bara ett sätt att ta reda på det och det är att vänta 5-10 år.

Angående vad som anses extremt idag är vardagsmat imorgon. Visst, man kommer nog inte ha flera videos igång eller ha tio olika produktionsprogram öppna samtidigt men även enkla saker blir mer och mer avancerade. Webbsidor blir mer krävande, os blir mer krävande, att lyssna på musik blir mer krävande osv osv. Men som sagt, tiden får visa vem som har rätt och fel.

I grund och botten tycker jag dock att det bottnar i en sak och det är att om man räknar med det ökade andrahandsvärdet så kostar 16gb inte så väldans mycket mer än 8gb. Är det värt att chansa?

Permalänk
Medlem

Hadde en på prov , blev imponerad över hur snabb den var, galen laddning av hemsidor t.ex . Va 8gb minne , kör för det mesta med 32 på mina pc’s och tycker den funkade rätt bra, gick slut på minne en gång då kraschade Photos . Lämnade tilbaka den dok då jag avvaktar en ny formfaktor , med mer portar, blev galen av dongel , sjuk batteritid .

Spelade lite WoW som er rett CPU intensiv , 60fps i Orgrimmar ..

Känns inte alls som en 1st gen produkt ( ovanlig av Apple, 1st gen brukar va rett buggig), dok lite tråkig med at det er samma formfaktor .

Permalänk
Medlem

Kan bara uttala mig för egen del, men enligt det jag läst och sett går det inte att rakt av jämföra RAM mellan en Intel-Mac/PC och nya M1. En del har att göra med att minnet är integrerat i M1:ans SoC, en annan att arkitekturen skiljer sig åt (x86/ARM).

Jag har haft min M1a sedan lansering och har jämfört hur RAM-användningen sett ut för samma program på min gamla Mac, hur den sett ut när programmen körts genom Rosetta 2 och till sist hur det sett ut när de blivit optimerade för Apple Silicon. Som ett exempel tog ett typiskt stort Zoom-möte upp ca 1GB RAM på min gamla Intel-Mac, strax under 1GB genom Rosetta 2, men bara 250-500MB när Zoom blev optimerat för M1. Dvs ca 50-75% lägre minnesanvändning! Detta gäller såklart inte alla program men kan ge en fingervisning om hur bra 8GB fungerar för de som inte har en workload med ofrånkomligt stor minnesanvändning.

Permalänk
Medlem

Jag bytte upp min utvecklingsdatorn från en 2011 Mac Mini till en Mac Mini M1 med 16 Gb ram och 256 Gb ssd.
Köpte till en TB3-nvme-docka med en 1 Tb nvme-drive.
Hittills väldigt nöjd. Allt fungerar snabbt och bra.

Xcode kompilerat grymt snabbt och har inte sett några problem med mängden minne än.
Håller med om att den här första första versionen av deras arm-dator känns stabil och inte alls framhastad.

En liten grej som jag råkat ut för är att om jag söker efter uppdateringar för operativsystemet så slutar min Logitech mus fungera i ca 15 sek. 😳

Lite lustigt men kommer säkert att fixas.

Jag kör en arm-version av windows 10 i parallells 16 betan och den fungerar förträffligt (för att vara beta). I den kör jag Visual Studio 2019 och CBM prog studio för c64-utveckling. Fungerar bra.

Ser fram emot ännu snabbare cpuer men behöver nog inte uppgradera på ett tag nu. Eller? 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Kan bara uttala mig för egen del, men enligt det jag läst och sett går det inte att rakt av jämföra RAM mellan en Intel-Mac/PC och nya M1. En del har att göra med att minnet är integrerat i M1:ans SoC, en annan att arkitekturen skiljer sig åt (x86/ARM).

Jag har haft min M1a sedan lansering och har jämfört hur RAM-användningen sett ut för samma program på min gamla Mac, hur den sett ut när programmen körts genom Rosetta 2 och till sist hur det sett ut när de blivit optimerade för Apple Silicon. Som ett exempel tog ett typiskt stort Zoom-möte upp ca 1GB RAM på min gamla Intel-Mac, strax under 1GB genom Rosetta 2, men bara 250-500MB när Zoom blev optimerat för M1. Dvs ca 50-75% lägre minnesanvändning! Detta gäller såklart inte alla program men kan ge en fingervisning om hur bra 8GB fungerar för de som inte har en workload med ofrånkomligt stor minnesanvändning.

Sannolikt är det videohanteringen i M1 som är mycket mer minnessnål eftersom videoacceleratorn kommer från iphone-världen och har haft mkt tuffa krav på minnesanvändning.
Jag har främst sett tester med videoredigering och liknande (som Zoom) där man ser skillnad på minnesanvändningen mellan x86 och M1.

Permalänk
Medlem

Nu kan man boota till Ubuntu enligt Corellium.

https://www.macrumors.com/2021/01/20/corellium-linux-m1-macs/

Permalänk
Medlem

Jag hoppas nästa version av Mac Mini kommer med åtminstone 2,5Gbps nätverkskort, synd att de bara klämt in 1 gigabit.
Eftersom diskutrymmet är förhållandevis begränsat (om man inte ska punga ut en satans massa slantar, som Apple tar överbetalt för) så vill man ju ha en snabb nätverkslagring med filer att kunna lagra på. Och då vill man givetvis ha en så snabb lina som möjligt dit.

Jag är sjukt sugen på nästa Mac Mini. Jag hoppar nog första versionen här nu, men nästa kommer jag nog inte kunna låta bli att köpa. Har en Macbook Pro 13" Late 2013 med dubbelkärning I5-processor som börjar bli lite småtrött.
Men jag är inte i behov av någon bärbar känner jag, nyttjar det så lite så jag fjärrstyr hellre mina datorer hemifrån när jag behöver och kör en tunnare klient när jag är på språng, därav en mac mini framöver..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag hoppas nästa version av Mac Mini kommer med åtminstone 2,5Gbps nätverkskort, synd att de bara klämt in 1 gigabit.
Eftersom diskutrymmet är förhållandevis begränsat (om man inte ska punga ut en satans massa slantar, som Apple tar överbetalt för) så vill man ju ha en snabb nätverkslagring med filer att kunna lagra på. Och då vill man givetvis ha en så snabb lina som möjligt dit.

Jag är sjukt sugen på nästa Mac Mini. Jag hoppar nog första versionen här nu, men nästa kommer jag nog inte kunna låta bli att köpa. Har en Macbook Pro 13" Late 2013 med dubbelkärning I5-processor som börjar bli lite småtrött.
Men jag är inte i behov av någon bärbar känner jag, nyttjar det så lite så jag fjärrstyr hellre mina datorer hemifrån när jag behöver och kör en tunnare klient när jag är på språng, därav en mac mini framöver..

Kan man inte köra en usb-c nätverksdongel upp till 10Gbps?

Har inte provat själv, men det borde väl fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Kan man inte köra en usb-c nätverksdongel upp till 10Gbps?

Har inte provat själv, men det borde väl fungera?

En adapter med Thunderbolt 3 - typ denna https://www.sonnettech.com/product/solo10g-tb3/overview.html eller denna https://owcshop.eu/catalog/product_info.php/thunderbolt-ether... borde funka bra.

Vet att det varit problem med rena USB-C 3.1 gen 2 nätverksadapters.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Kan man inte köra en usb-c nätverksdongel upp till 10Gbps?

Har inte provat själv, men det borde väl fungera?

Jo det kan man säkert, men då ökar ju priset ytterligare plus att man måste ha en dongel ikopplad till burken. Bästa hade ju varit 2,5 eller 5 gbps direkt på moderkortet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Macbook Air

Macbook Air 8 gb ( Hade aldrig tidigare före det här köpet använt en Macbook). Har provat att leka lite under två dagar. Första intrycket från en pc lämnare! Ska ge Mac ett år och se om jag fastnar.

Fördelar!

Skärmen är fantastisk! Men det är mycket kanter.

Trackpaden bästa jag provat!

Batteritid fenomenal, använder min air till studier och håller länge.

Bra kompatibilitet med övriga ekosystem såsom iphone ( önskar däremot att den hade synkat allt i kontakter med mera , och att man inte hade behövt lägga in kontakter själv).

Byggkvalitet antagligen en av de bästa på marknaden. Perfekt vikt väger lite grann men men känns ändå lätt.

Startar direkt man öppnar den!

Tänker prova 8 gb och se hur länge det håller, men tror för en student utan tid för att redigera 8 k videos eller tv spels tid. Ska det nog räcka alla 4 åren. Apples produkter håller ofta lång tid, kör en iPhone 8 som rullar som ny.

Snabb och effektiv, rullar tyst och är fläktlös, vilket vi ljudkänsliga älskar. Den är så tyst!

Nackdelar!

Produkter som inte är Apple kan krångla, tex bluetooth möss från logitech, kan nästan göra så man lämnar in den och köper pc igen.

Extern skärm,bökigt att välja. Vilka sladdar funkar mm. Behövs stor skärm då själva datorn inte kan användas som en självständig skärm utan bara dubblering mot extern. Eller så har jag inte löst det än.

Tangentbord, allt till apple är dyrt!

OS-Kan bli rörigt, känns ibland som inte apple själva vet vad tanken är bakom tangenterna, option och command. Det är massa kort kommandon man behöver kunna för att det ska flyta fint. Jag använder dessa ofta, eller kommer göra.😂

Skärm än en gång dyrt, apple gillar hög upplösning. Jag kommer köra Dell 27 tum 4 k, tydligen skalas bilden. Så allt blir super snyggt. Får väl hoppas det när man köper ny skärm.

Miitt första intryck av Macbook Air än så länge!
Får återkomma om 3 månader och se vad känslan är då.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!