Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

Skriver detta inlägg på en ny 16 tums MBP m1 max =D gg

Min Studio har skickats så förhoppningsvis kan jag snart också skriva ett liknande inlägg, på min Mac Studio M1 Max 😉

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Gulanka:

Skriver detta inlägg på en ny 16 tums MBP m1 max =D gg

Grattis och välkommen. 😁

Permalänk
Medlem

Otroligt nöjd med min Mac Studio M1 MAX. Sjukt trevlig maskin på alla sätt.
32GB minne lär jag klara mig på ett bra tag. Bytte till 1TB storage, istället för
standard 512 då jag känner att 512 är lite väl snålt.
Den här maskinen drar fan i mig ingenting. Den idlar mest på 14-15 watt, trots
att man surfar runt, har lite YouTube igång samt lite program i bakgrunden.
Man sparar nästan pengar med denna
PC:n pendlar mellan 90-100 watt med en youtubefilm igång.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Har en Mac Mini M1 och en iPad Pro M1 och är mer än nöjd. Använder minin till att redigera 4K- och 5.3K-filmklipp och ipaden till surf och liknande. Spelar gör jag på PC och Xbox Series X.

Permalänk
Medlem

MacBook Pro 14" sen några veckor som jobb-dator. Kunde inte vara nöjdare, första laptopen som på riktigt har batteri som håller hela dagen, har aldrig upplevt det tidigare vare sig från Mac eller PC laptops. Udda känsla att inte hela tiden behöver kolla att laddare är med.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

MacBook Pro 14" sen några veckor som jobb-dator. Kunde inte vara nöjdare, första laptopen som på riktigt har batteri som håller hela dagen, har aldrig upplevt det tidigare vare sig från Mac eller PC laptops. Udda känsla att inte hela tiden behöver kolla att laddare är med.

Hur många timmar klarar du dig innan du behöver sätta i laddaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Hur många timmar klarar du dig innan du behöver sätta i laddaren?

Kör inte ner den i botten, men den räcker en hel arbetsdag utan att svettas.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kör inte ner den i botten, men den räcker en hel arbetsdag utan att svettas.

Nåt fel på min då. 3-4 timmar håller min och under lunchrasten ryker 10-15 % när den är i viloläge.
På alla forum så tjatas de om att man ska låta datorn indexera klart allt men känns inte som det är de.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Nåt fel på min då. 3-4 timmar håller min och under lunchrasten ryker 10-15 % när den är i viloläge.
På alla forum så tjatas de om att man ska låta datorn indexera klart allt men känns inte som det är de.

Öppna Activity Monitor och kolla vilka processer som drar mest energi. Idag kör de flesta vansinnigt dåligt optimerad Electronskit som Teams, där vart och ett av programmen kan stå för en betydande energiåtgång även på "tomgång"..

Permalänk
Medlem

Köpte en MacBook Pro 14 M1 16/512 2021 igår och det är en väldigt trevlig maskin, men det kommer ta lång tid att vänja sig vid det grafiska gränssnittet och då speciellt fönsterhanteringen som är totalt värdelö.., annorlunda.

Jag tycker Linux är skräp när det gäller grafiska gränssnitt och fönsterhantering, men Apple har lyckats med konsttycket att skapa något ännu mer annorlunda.

Finder ska föreställa en filhanterare... Jag skulle kalla det en dålig LSD-tripp

Jag är en van Windowsanvändare sedan mitten av 90-talet, så det kommer ta ett bra tag att lära sig hur Mac fungerar och det är uppenbart att man inte ska försöka anpassa MacOS efter hur man vill och är van att saker ska fungera utan man måste lära sig hur Apple tänkt att saker ska fungera.

Jag har även läst att det finns tredjepartsprogram för att förbättra fönsterhanteringen, men precis som någon skrev tidigare, så vill jag bloota systemet så lite som möjligt och istället lära mig hur systemet fungerar.

Men maskinen är grymt snabb! Öppnar och kompilerar C#-projekt snabbare än min stationära PC och då har jag en hyffsat snabb PC.

Kan inte uttala mig om battertiden, då jag inte behövt ladda den än och det är ju ett bra tecken

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Köpte en MacBook Pro 14 M1 16/512 2021 igår och det är en väldigt trevlig maskin, men det kommer ta lång tid att vänja sig vid det grafiska gränssnittet och då speciellt fönsterhanteringen som är totalt värdelö.., annorlunda.

Jag tycker Linux är skräp när det gäller grafiska gränssnitt och fönsterhantering, men Apple har lyckats med konsttycket att skapa något ännu mer annorlunda.

Finder ska föreställa en filhanterare... Jag skulle kalla det en dålig LSD-tripp

Jag är en van Windowsanvändare sedan mitten av 90-talet, så det kommer ta ett bra tag att lära sig hur Mac fungerar och det är uppenbart att man inte ska försöka anpassa MacOS efter hur man vill och är van att saker ska fungera utan man måste lära sig hur Apple tänkt att saker ska fungera.

Jag har även läst att det finns tredjepartsprogram för att förbättra fönsterhanteringen, men precis som någon skrev tidigare, så vill jag bloota systemet så lite som möjligt och istället lära mig hur systemet fungerar.

Men maskinen är grymt snabb! Öppnar och kompilerar C#-projekt snabbare än min stationära PC och då har jag en hyffsat snabb PC.

Kan inte uttala mig om battertiden, då jag inte behövt ladda den än och det är ju ett bra tecken

Magnet är kanon för fönsterhanteringen. Kostar några spänn (85 kronor tror jag) och är väl värt pengarna.
Man kan tycka att det borde vara inbyggt i Mac OS, men det är det av någon anledning inte.
Magnet ger mer möjligheter än vad som är inbyggt i Windows t.ex.
Magnet underlättar mycket om du är van vid Windows och vill kunna placera fönster genom snabbtangenter. Finns mängder av alternativ hur man kan placera fönster. Det blir bättre än i Windows, är värt att nämna.

EDIT: Vad gäller bloat så är Mac OS inte bloatat överhuvudtaget jämfört med Windows. Det är så mycket skit inbundlat i Windows 11 (och 10) så man mår illa. Det första man får göra vid en nyinstallation är ju att börja rensa. Inget kul.
För att inte tala om märkesdatorerna, där är ju både Microsofts inbundlade skit med samtidigt som märket skickar med sin skit också. Hjälpte en släkting rensa sin nyinköpta dator där en testversion av Microsoft Word och OneNote var förinstallerat, på 9 olika språk (!!) som var och en behövde en egen avinstallation. Helt galet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Alfred och BetterTouchTool(fönsterhantering + HyperKey) är två program som jag verkligen kan rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

...

Kan tipsa om Rectangle som är helt gratis och knappt tar några resurser alls i anspråk.

https://rectangleapp.com/

Många verkar föredra just Rectangle framför Magnet, men det är nog en smaksak. Har inte testat Magnet själv, då Rectangle gör exakt allt jag vill.

I övrigt så är Finder förvirrande, men det finns många klassiska filhanterare likt Total Commander även för macOS

Där är muCommander en gammal favorit för mig:

http://www.mucommander.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I övrigt så är Finder förvirrande, men det finns många klassiska filhanterare likt Total Commander även för macOS

Där är muCommander en gammal favorit för mig:

http://www.mucommander.com/images/muCommander.png

http://www.mucommander.com/

Laddade ner och "installerade" muCommander, men så fort jag startar det (från Launchpad) så får jag upp ett felmeddelande om att filen är skadad och bör flyttas till papperskorgen. Har laddat ner bägge varianterna (v 1.0 och v 0.9.1).

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Tips!

Ett tips för att snabbt öppna program, dokument mm.
"command + mellanslag"

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Ett tips för att snabbt öppna program, dokument mm.
"command + mellanslag"

Ja, Spotlight är som en snabb och fungerande Windows Sök.

Att trycka mellanslag på filer (t.ex. pdf, dokument, bilder) istället för att öppna dom är också galet smidigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min MacBook i ett dygn och det lutar starkt åt att jag lämnar tillbaka den.

Jag tycker hårdvaran verkar helt suverän, men MacOS ger mig utslag över hela kroppen :/ Fönsterhanteringen är ju ett skämt utan dess like.

Som en svindyr surfdator fungerar den garanterat alldeles utmärkt även för mig, men jag betalar inte 22k för en surfdator Jag hade tänkt använda den här för att programmera på när jag inte orkar stå vid min stationära PC, men det känns som en utopi att jag någonsin skulle vänja mig vid MacOS.

Jag beundrar och avundas er som står ut med skiten

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Nu har jag haft min MacBook i ett dygn och det lutar starkt åt att jag lämnar tillbaka den.

Jag tycker hårdvaran verkar helt suverän, men MacOS ger mig utslag över hela kroppen :/ Fönsterhanteringen är ju ett skämt utan dess like.

Som en svindyr surfdator fungerar den garanterat alldeles utmärkt även för mig, men jag betalar inte 22k för en surfdator Jag hade tänkt använda den här för att programmera på när jag inte orkar stå vid min stationära PC, men det känns som en utopi att jag någonsin skulle vänja mig vid MacOS.

Jag beundrar och avundas er som står ut med skiten

Känns som du kanske har lite fel inställning. För pesten är ju uppenbart allt som Microsoft ens tittat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, Spotlight är som en snabb och fungerande Windows Sök.

Att trycka mellanslag på filer (t.ex. pdf, dokument, bilder) istället för att öppna dom är också galet smidigt.

Alfred är en förbättrad version av Spotlight som jag verkligen kan rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Känns som du kanske har lite fel inställning. För pesten är ju uppenbart allt som Microsoft ens tittat på.

Vad ska jag ha för inställning menar du? Att allt är toppen eftersom det är en Apple-dator?

Eller menar du på fullt allvar att Apple lyckats bra med sin fönsterhantering?

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vad ska jag ha för inställning menar du? Att allt är toppen eftersom det är en Apple-dator?

Eller menar du på fullt allvar att Apple lyckats bra med sin fönsterhantering?

Fönsterhanteringen i OSX är en mix utav Apples klassiska ideologi att av dokument istället för applikation utgör ett fönster. Det mesta andra är i princip bara rundade hörn på NextSteps gränsnitt, typexempel är Finder.

Jag måste verkligen vända på din fråga, menar du på fullt allvar att det är något dåligt med detta? och att det görs bättre någonstans av dagens moderna system?

Jag kan inte ens begripa hur man kasst det är med fönster som har sina egna menyer så och gränsnitt där man inte ens förstår vart menyerna finns eftersom det kan variera så kraftigt, tex Office-paketet

Edit: För att få bättre koll på dina fönster rekommenderar jag att tex confa upp hot corners. Tex Mission Control i ena nedre hörnet och Application Windows i andra. Då kan du enkelt visualisera alla fönster eller alla fönster av en applikation. För att snabbare navigera helt enkelt.

Kommer man från Windows måste man också kanske vänja sig med att man aldrig jobbar med fullskärmsfönster i princip. Om man verkligen inte har innehåll som täcker hela skärmen.

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Det är ju dina pengar, och för den sortens pengar ska man definitivt antingen vara nöjd eller lämna tillbaka maskinen, men jag tror som andra påpekat att det du troligen upplever just nu är en temporär kulturkrock mellan två paradigm.
Jag håller med om att Explorer känns mer intuitiv än Finder för en hel del operationer för oss som inte växt upp på Mac.
Jag håller också med om att det vore trevligt med inbyggda hot sides för fönsterhanteringen och lite fler alternativ än fullscreen/2-window splitscreen/windowed.
Men som nämnts: paradigmen i macOS är att ett fönster är ett dokument, inte en programinstans, och generellt sett låter du program gå men öppnar och stänger bara projekt eller dokument i dem. Du har också en betydligt mognare miljö för virtuella skrivbord, om du vänjer dig vid sådana.

Som långtida Macanvändare lider jag av liknande kulturkrock nu när jag behövt skaffa en Windowsmaskin på jobbet och frotteras med allt som fungerar sämre och/eller annorlunda på Redmondsidan av världen. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju dina pengar, och för den sortens pengar ska man definitivt antingen vara nöjd eller lämna tillbaka maskinen, men jag tror som andra påpekat att det du troligen upplever just nu är en temporär kulturkrock mellan två paradigm.
Jag håller med om att Explorer känns mer intuitiv än Finder för en hel del operationer för oss som inte växt upp på Mac.
Jag håller också med om att det vore trevligt med inbyggda hot sides för fönsterhanteringen och lite fler alternativ än fullscreen/2-window splitscreen/windowed.
Men som nämnts: paradigmen i macOS är att ett fönster är ett dokument, inte en programinstans, och generellt sett låter du program gå men öppnar och stänger bara projekt eller dokument i dem. Du har också en betydligt mognare miljö för virtuella skrivbord, om du vänjer dig vid sådana.

Som långtida Macanvändare lider jag av liknande kulturkrock nu när jag behövt skaffa en Windowsmaskin på jobbet och frotteras med allt som fungerar sämre och/eller annorlunda på Redmondsidan av världen. 😆

Ja, det är onekligen en rejäl kulturkrock, och jag försökte mig på Mac för drygt 6 år sedan, men stod inte ut mer än en månad den gången.

Har sedan dess sneglat mot Mac med jämna mellanrum och nu slog jag åter till, men jag blev grymt besviken när jag insåg att det inte hänt någonting på GUI-fronten/hanteringen sedan sist. Men det beror ju förstås på att Apple-folket inte tycker det är något fel på deras paradigm.

Jag har nu installerat Rectangle och nu fungerar det åtminstone att snappa fönster smidigt, precis som i Windows, och jag har även googlat mig fram till hur man alt-tabbar mellan olika instanser av ett program (gäller främst webbläsaren som jag ibland vill ha olika instanser av sida vid sida för att kunna jämföra) och då känns inte helvetet fullt lika varmt

Och jag har läst många av dina inlägg i diverse trådar och faktum är att du är en av anledningarna till varför jag vågade mig på ett nytt försök med Mac - du verkar vara en kunnig datornörd och uppskattar uppenbarligen Mac framför MS och då kan det ju inte vara så in åt helvete tokigt

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superfrog:

Nej, men om man hänger upp sig på någon detalj som bara finns i någon version (ok, snap-funktionalitet kom väl i Windows 7?) av ett system är det klart att man blir besviken på allt annat. Kanske är den dock inte så väsentlig som man tror, eller också kan man hitta en rutin som gör funktionen onödig.

Själv har jag förvisso inte kört OS X på rätt många år (men jag inbillar mig att det inte har hänt så mycket) men jag vill inte minnas att jag saknade så mycket från Windows. (Jag använder ju i och för sig inte snap där heller (och har egentligen svårt att förstå varför det skulle vara så oumbärligt)).

Permalänk
Medlem

Kört Mac i 1,5 år och går aldrig tillbaka till Windows, men jag tycker också att det lättare blir "kladdigt" med alla olika fönster och Dock på MacOS. Taskbar och "fönsterhanteringen" på Windows känns mycket mer strukturerat för mig, som den livslånga Windows-användare jag är. Den nackdelen lever jag gärna med tack vare alla andra bra egenskaper med Mac (själva hårdvaran) och att MacOS är bra integrerat med mina iOS-enheter.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Superfrog:

Ja, det är onekligen en rejäl kulturkrock, och jag försökte mig på Mac för drygt 6 år sedan, men stod inte ut mer än en månad den gången.

Kanske finns de som lär sig snabbare än jag, men tog definitivt längre än en månad innan jag blev helt bekväm med MacOS. Hade ett rätt långt uppehåll fram till M1-serien släpptes, gick relativt fort att "komma in i det igen" men tog definitivt tid/kraft även fast jag kört väldigt mycket MacOS tidigare.

Skrivet av Superfrog:

Har sedan dess sneglat mot Mac med jämna mellanrum och nu slog jag åter till, men jag blev grymt besviken när jag insåg att det inte hänt någonting på GUI-fronten/hanteringen sedan sist. Men det beror ju förstås på att Apple-folket inte tycker det är något fel på deras paradigm.

En sak man måste ge MacOS är att det är långt mer konsekvent än andra GUI. Att kunna vara så konsekvent kräver bl.a. att man inte ändrar på något innan man är väldigt säker på att ändringen är klart bättre!

Skrivet av Superfrog:

Jag har nu installerat Rectangle och nu fungerar det åtminstone att snappa fönster smidigt, precis som i Windows, och jag har även googlat mig fram till hur man alt-tabbar mellan olika instanser av ett program (gäller främst webbläsaren som jag ibland vill ha olika instanser av sida vid sida för att kunna jämföra) och då känns inte helvetet fullt lika varmt

Och jag har läst många av dina inlägg i diverse trådar och faktum är att du är en av anledningarna till varför jag vågade mig på ett nytt försök med Mac - du verkar vara en kunnig datornörd och uppskattar uppenbarligen Mac framför MS och då kan det ju inte vara så in åt helvete tokigt

Då MacOS i första hand jobbar med applikationer måste man hålla isär: vill jag göra något inom en och samma applikation, eller vill jag hoppa mellan applikationer. Just den distinktionen är en rätt fundamental skillnad mot Windows och påverkar bl.a. hur man jobbar med fönster.

Håller dock med många här: märkligt att Magnet/Rectangle inte är en del av MacOS i det här läget! Kör själv med Magnet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Laddade ner och "installerade" muCommander, men så fort jag startar det (från Launchpad) så får jag upp ett felmeddelande om att filen är skadad och bör flyttas till papperskorgen. Har laddat ner bägge varianterna (v 1.0 och v 0.9.1).

Antagligen är det Java JRE som saknas. Har själv inte kört muCommander på min M1:a, utan har försökt bli kompis med Finder

Tro det eller ej, men Finder har faktiskt blivit bättre de senaste åren! Själv har jag ändrat mer än vad jag kommer ihåg!

https://christianboyce.com/customize-toolbar-finder-mac/

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Tack för komplimangen - men jag vet inte om ”den där personen verkar veta vad hen pratar om” är bästa orsaken att kasta ut 20+ papp på en roligare(?) leksak. 😆

Men så här: jag är fast övertygad om att all mjukvara som får bli tillräckligt stor och får leva tillräckligt länge blir ”dålig”. Jag gnäller inte lika ofta om det på just detta forum, men en del designförändringar i macOS de senaste åren har varit objektivt dåliga ur ett funktionellt perspektiv: försvinnande scrollbars så man inte direkt kan avgöra hur många objekt som finns i en lista. Tabs i namnfältet i Safari så man inte kan dra-och-flytta fönstret när man har många öppna tabbar. ”Förenklade” menyer som i verkligheten bara gömmer undan avancerade funktioner i en ”byrålåda”, så man inte förenklar programmet utan bara gör det mer screenshotvänligt.

Men med det sagt: om man uppskattar när folk oftast bryr sig om hur deras program både fungerar och ser ut, och om man uppskattar en leverantör som i praktiken tvingar utvecklare att inte låta program stagnera med tekniska val som inte ens var en bra idé för trettio år sen, och om man uppskattar en vardagsupplevelse där systemet i görligaste mån går ur vägen och låter dig göra det du ska, så är macOS definitivt ett system att åtminstone utvärdera.

Sen kan det hända att du kommer fram till en helt annan slutsats än jag: det finns uppenbart folk som gillar framhjulsdrift och elektriskt servo på sina bilar, och även de verkar komma fram till sin destination oftare än inte. 😆

Permalänk
Medlem

Någon som sitter med ett skal till sin MacBook Pro? Någon som kan rekommendera något bra?

Permalänk
Medlem

Min Mini M1 (16/256) har migrän eller nåt. Bytte till en ny hdmikabel men det hjälpte inte alls. Går detta att åtgärda själv eller är det retur för reparation som gäller?

Visa signatur

Gammal gubbe