Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Haha, sladden är kladdig, inte använt den så hade inte märkt det!
Bifall på kort och kladdig, köp ej M1 om du inte vill ha kort och kladdig laddsladd.

Men inte är laddaren stor och klumpig? Det är den minsta laddare jag haft, har du en Pro-laddare som är märkbart större kanske?

USB undrar jag över lite, vad är det folk har på USB? Det enda jag har USB på är massa laddare till trådlösa grejer och dom sätter jag ju inte i datorn?

Inte bara min som är kladdig alltså

Jag har Pro, egentligen är den inte jättestor men då man inte har en 230v förlängningssladd på laddaren längre så upplever jag den som stor och klumpig direkt i grendosan/uttaget. Finns många små 100+W USB C laddare idag, Appels skriker inte högteknologisk är det jag menar Som skärmkanterna, ingen katastrof men det är helt klart gårdagens standard.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

- Laddaren är stor o klumpig, kabeln är stel och kort (och kladdig?). Vad hände med Magsafe?
- Ingen USB-B port är ju tveksamt beteende.Hur många enheter med USB C har ni hemma?

Jag har inte ens packat upp min laddare Kör med USB C-laddaren från min Dell XPS 13 (då den datorn numera ligger oanvänd).

Ang. USB-A, så kör jag med en liten konverter:

På så sätt har jag ökat mängden USB-C enheter i hemmet. Annars är det främst externa hårddiskar samt USB-minnen som jag har behov av att koppla in. Min USB-hub har alla andra portar jag behöver (HDMI, SD-läsare etc.).

Köpte på mig ett par hubbar i samband med att jag köpte Dell XPS 13 för ett år sedan, då även enbart har USB-C-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

USB undrar jag över lite, vad är det folk har på USB? Det enda jag har USB på är massa laddare till trådlösa grejer och dom sätter jag ju inte i datorn?

Jag använder faktiskt den bärbara till att ladda prylar emellanåt men förutom det så finns det bl.a. kameror, skrivare, externa hårddiskar, mus och tangentbord, högtalare, rattar, externa cd-spelare, e-läsare och en massa annat smått och gott.

Så visst finns det fortfarande en hel del prylar där man har nytta av usb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Inte bara min som är kladdig alltså

Jag har Pro, egentligen är den inte jättestor men då man inte har en 230v förlängningssladd på laddaren längre så upplever jag den som stor och klumpig direkt i grendosan/uttaget. Finns många små 100+W USB C laddare idag, Appels skriker inte högteknologisk är det jag menar Som skärmkanterna, ingen katastrof men det är helt klart gårdagens standard.

Går den att koppla till Thunderbolt på monitorn?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

- Ingen USB-B port är ju tveksamt beteende.Hur många enheter med USB C har ni hemma?

Skrivet av walkir:

Får man anta att ni båda menar USB-A? (adaptern på bilden är ju iaf tydligt A)
USB-B är ju den lite udda kvadratiska kontakten som man förr i tiden såg på enheter, då med kablage A-B (A på datorsidan).

(B finns ju iofs även i mini- och micro-varianter, och de förekommer ju iaf fortfarande, men de har ju aldrig heller varit aktuella på datorsidan)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Måste bara slå ännu ett slag för hastigheten med Apple Silicon och MacBook Air.

Hos mig startar Affinity Photo samt Designer snabbare i macOS 11.2 än kalkylatorn under Windows 10.

Affinitys programvaror har även tillsammans med Capture One 21 fått mig att lämna Adobe, vilket bara det är positivt

Skrivet av evil penguin:

Får man anta att ni båda menar USB-A? (adaptern på bilden är ju iaf tydligt A)

Jag menade USB-A! Tack för rättelsen (editerade även mitt tidigare inlägg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Går den att koppla till Thunderbolt på monitorn?

Laddaren eller datorn? Jag har oftast min laptop kopplad/dockad till skärmen där den får all ström, USB portar och bild såklart. Funkar mycket bra, skärmen trilskas lite ibland vid uppvaknande/inkoppling. Det ligger dock på skärmens sida då det är liknande (värre) med min Dell. Förvånansvärt svårt att byta ingång på en Samsung skärm tydligen. Använder den, med skärmen, inkluderade thunderbolt kabeln vilket i vanlig Mac-anda ej är rekommenderat. För många fungerar den inte alls tydligen.

PS. Menade såklart USB A och inte B.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Laddaren eller datorn? Jag har oftast min laptop kopplad/dockad till skärmen där den får all ström, USB portar och bild såklart. Funkar mycket bra, skärmen trilskas lite ibland vid uppvaknande/inkoppling. Det ligger dock på skärmens sida då det är liknande (värre) med min Dell. Förvånansvärt svårt att byta ingång på en Samsung skärm tydligen. Använder den, med skärmen, inkluderade thunderbolt kabeln vilket i vanlig Mac-anda ej är rekommenderat. För många fungerar den inte alls tydligen.

PS. Menade såklart USB A och inte B.

Jag har en LG med en native TB som jag kopplar MacBooken till och Lenovo-laptopen. Den laddar också. Har väl 86W i monitorn om jag inte missminner.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna om ni behöver en usb-hub.

https://www.anker.com/products/variant/powerexpand-8in1-usbc-...

Klarar 87w pd, obs dock endast 60hz@4k på hdmi, men min monitor klarar inte mer så för mig är den fine.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

USB minnen brukar använda de absolut billigaste flashmodulerna som går att få tag på, så går oftast inte att jämföra med SSD vad gäller livslängd.

Sen är varken SSD eller RAM utbytbara på Mac M1, allt är fastlött.

Deprimerande.
Frågan är vad det kostar att löda in en ny SSD om tex 5 år?
I de flesta server verkar SSD ha begränsad livslängd. Problemet är ofta att alla dör samtidigt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Deprimerande.
Frågan är vad det kostar att löda in en ny SSD om tex 5 år?
I de flesta server verkar SSD ha begränsad livslängd. Problemet är ofta att alla dör samtidigt.....

En server med SSD har ju oftast ett helt annat användningsområde med väldigt hög belastning på läs och skrivningar. Så det behöver ju inte vara ett problem.

Men jag förstår verkligen inte varför de inte har en PCI e m.2, förutom pengar då de tar bedrövligt bra betalt för att uppgradera SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Deprimerande.
Frågan är vad det kostar att löda in en ny SSD om tex 5 år?
I de flesta server verkar SSD ha begränsad livslängd. Problemet är ofta att alla dör samtidigt.....

Tror inte det är så lätt att lösa in en ny SSD (MacBook Air M1):

SSD:n är de två stora IC-kretsarna (128GB vardera) i mitten av moderkortet. Om det visar sig att dessa skulle dö i förtid, så hoppas jag att Apple inför ett utbytesprogram. Fick bland annat hårddisken i min iMac utbytt gratis utanför garantitiden, då det var ett känt fel från Seagate.

Permalänk
Medlem

Att vara orolig för att SSDn skulle dö känns som en lustig oro. Vad gör ni med era laptops?
(/Skriver från en MacBook 2012 med fastlödd SSD).

Det som känns värre är att man sitter fast med en 256gb om 5 år. Är redan lite på gränsen för vad en handfull program o spel behöver.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tror inte det är så lätt att lösa in en ny SSD (MacBook Air M1):
https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/TJCRRkKFuleiLYMk

SSD:n är de två stora IC-kretsarna (128GB vardera) i mitten av moderkortet. Om det visar sig att dessa skulle dö i förtid, så hoppas jag att Apple inför ett utbytesprogram. Fick bland annat hårddisken i min iMac utbytt gratis utanför garantitiden, då det var ett känt fel från Seagate.

Ser det likadant ut i Mac Mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Ser det likadant ut i Mac Mini?

Om jag kommer ihåg hur det såg ut när Linus öppnade den, ja.

Tur man har ett tb3-enclosure med nvme ssd. 😄

Permalänk
Skrivet av Nuken:

Om jag kommer ihåg hur det såg ut när Linus öppnade den, ja.

Tur man har ett tb3-enclosure med nvme ssd. 😄

Hittade detta:
Opening of Mac Mini M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Går den att koppla till Thunderbolt på monitorn?

Min Pro kopplar upp sig till LG thunderbolt skärm utan problem :)!

Permalänk
Medlem

Har ägt en Macbook Air M1 (256 GB SSD, 16 GB ram) i lite drygt 24h nu. Min första Mac någonsin. Jag köpte en Asus Zenbook 14 (UX433FA med i7 och 8 GB ram) för cirka ett år sedan, men vi blev aldrig riktigt vänner. Galet snygg och hyfsat snabb för vardagsbruk, men svagt coilwhine och att den hade lite kämpigt med bildredigering gjorde att jag började se mig om efter andra alternativ. Med den senaste iPad Pro 12,9", iPhone 11 Pro, Apple Watch 6 och en Apple TV så insåg jag någonstans att det bara var datorn jag inte hade bytt ut till Apples ekosystem.

Sagt och gjort så sitter jag nu med den Macbooken nu och är nästa förbluffad över hur bra den är. Batteritiden är helt makalös. Nere på 46 % efter att har varit laddad till 100 % för 25h sedan. Visst, inte gjort jättetunga saker men viss bildredigering i Pixelmator Pro. Hade detta varit min Zenbook så hade jag lätt behövt ladda den. Helt ljudlös, det är väldigt befriande. Det känns precis som när jag sitter och jobbar på min iPad Pro.

Väldigt förvirrande med MacOS kontra Windows, letar fortfarande i högra hörnet när jag ska stänga rutor. Men det sömlösa mellan mjukvarorna (iMessage, kalender, Safari osv) hos iPhone, iPad och Macbook är riktigt snyggt implementerat!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk

Tre dygn in i MBP M1 16Gb/256Gb och är rätt nöjd. Snabb, vaknar fort & grym batteritid. Kör med en gammal Asus-docka som laddar och fixar skärm vi HDMI. Inga problem där än och det funkar fint i clamshell. Det är väl det där att vissa saker i Adobe CC inte är så snabbt än och då jobbade jag senast på en Asus G14 med Ryzen 4800HS GTX1660TI. Kanske blir lika bra som allt annat när hela suiten stöder Apple silicone. Men ekosystemet är ju så mycket trevligare på Mac.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Nu har jag en Mini med M1.
Nu har den stannat 2 tim på "Överför information...." via nätverkskabeln till internet.
När kan man börja göra något? 3-4 timmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Nu har jag en Mini med M1.
Nu har den stannat 2 tim på "Överför information...." via nätverkskabeln till internet.
När kan man börja göra något? 3-4 timmar?

Vad är det för information som ska läsas över då? Antagligen har något stannat.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Vad är det för information som ska läsas över då? Antagligen har något stannat.

Tydligen inget avgörande. Det var bara att gå tillbaka.
Den är snabb-men det visste ni redan! Jag har gjort några jämförelser med Core i7-8700. En FFT-beräkning med arrayer upp till 2^22 (cirka 4 mega). Intel är något snabbare på mindre tal (under 65 000) men M1 tar över på de större.
Tyvärr har jag inte lyckats med Open MP än- det krävs för att köra alla kärnor!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Greyguy1948:

Tydligen inget avgörande. Det var bara att gå tillbaka.
Den är snabb-men det visste ni redan! Jag har gjort några jämförelser med Core i7-8700. En FFT-beräkning med arrayer upp till 2^22 (cirka 4 mega). Intel är något snabbare på mindre tal (under 65 000) men M1 tar över på de större.
Tyvärr har jag inte lyckats med Open MP än- det krävs för att köra alla kärnor!

Apple har tyvärr inte lagt med libomp i deras paketering av LLVM/clang. Stödet i kompilatorn finns, så är möjligt att använda OpenMP om libomp skaffas fram på annat håll, t.ex. via MacPorts, Homebrew eller genom att bygga själv.

När du har libomp byggt kan du använda OpenMP genom att skicka med dessa flaggor vid kompilering

-Xpreprocessor -fopenmp -I<PATH_TO_LIBOMP_H>

samt dessa till länkning

-L<PATH_TO_LIBOMP_DYLIB> -lomp

Jag använder för närvarande OMP-biblioteket från MacPorts, så för att kompilera main.cpp med OpenMP stöd skulle raden se ut på följande sätt (satt MacPorts att installerar i /opt/local)

$ clang++ -O2 -Xpreprocessor -fopenmp -I/opt/local/include/libomp -L/opt/local/lib/libomp -lomp -o main main.cpp

Sett en del spännande resultat. Gjorde t.ex. en C++ lösning för Advent of Code 2018 dag 11 som använder OpenMP. Av någon anledning är M1 totalt överlägsen både i7-8559U (Skylake 4C/8T) men även snabbare än 3900X (Zen2 12C/24T)!

Normalt är ordningen mellan dessa tre CPUer 3900X > M1 > i7-8559U i saker som skalar riktigt bra över kärnor, men finns en del fall där M1 vinner. Inte helt på det klara med orsaken ovan, noterat att i fall där "working-set" vida överstiger storleken på CPU-cachen så krossar M1 både Intels och AMDs CPUer.

Edit: det kommer snart bli mycket lättare, GCC 11 verkar få officiellt MacOS/ARM64 stöd. Homebrew (och garanterat även MacPorts) kommer erbjuda GCC 11. Då räcker det med den förväntande "-fopenmp" flaggan för att OpenMP ska inkluderas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

För er som programmerar på er M1 Mac:

Rust

Rust och cargo har sedan en tid tillbaka fått officiellt stöd för MacOS/ARM64. Instruktioner för installation här

Go

Go fick rätt nyligen officielt MacOS/ARM64 stöd i version 1.16. Ladda ned senaste versionen här.

Homebrew

Just stöd för Rust och Go är kritiskt för att Homebrew ska fungera och tack vare att stödet nu finns har också den första versionen, 3.0.0, av Homebrew med officiellt MacOS/ARM64 stöd hittat ut. Hämta här.

VSCode

Lite besviken på Microsoft... De jobbar på en "native" version av VSCode för MacOS/ARM64, går att ladda ned en beta här, frågan är varför det ska ta sådan tiden givet att VSCode är primärt utvecklad med TypScript/JavaScript och JS stödet för M1 är direkt världsklass (om det är någonstans där M1 konsekvent överpresterar mot AMD/Intels CPUer är det i JS-motorer).

Möjligen känner de ingen press då VSCode fungerar lysande under Rosetta 2. Lite irriterande för egen del, är egentligen det enda program jag använder på daglig basis som nu inte finns i "native" MacOS/ARM64 smak.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För er som programmerar på er M1 Mac:

Rust

Rust och cargo har sedan en tid tillbaka fått officiellt stöd för MacOS/ARM64. Instruktioner för installation här

Go

Go fick rätt nyligen officielt MacOS/ARM64 stöd i version 1.16. Ladda ned senaste versionen här.

Homebrew

Just stöd för Rust och Go är kritiskt för att Homebrew ska fungera och tack vare att stödet nu finns har också den första versionen, 3.0.0, av Homebrew med officiellt MacOS/ARM64 stöd hittat ut. Hämta här.

VSCode

Lite besviken på Microsoft... De jobbar på en "native" version av VSCode för MacOS/ARM64, går att ladda ned en beta här, frågan är varför det ska ta sådan tiden givet att VSCode är primärt utvecklad med TypScript/JavaScript och JS stödet för M1 är direkt världsklass (om det är någonstans där M1 konsekvent överpresterar mot AMD/Intels CPUer är det i JS-motorer).

Möjligen känner de ingen press då VSCode fungerar lysande under Rosetta 2. Lite irriterande för egen del, är egentligen det enda program jag använder på daglig basis som nu inte finns i "native" MacOS/ARM64 smak.

Docker finns i en Tech Preview oxå
https://docs.docker.com/docker-for-mac/apple-m1/

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

För er som programmerar på er M1 Mac:

Rust

Rust och cargo har sedan en tid tillbaka fått officiellt stöd för MacOS/ARM64. Instruktioner för installation här

Go

Go fick rätt nyligen officielt MacOS/ARM64 stöd i version 1.16. Ladda ned senaste versionen här.

Homebrew

Just stöd för Rust och Go är kritiskt för att Homebrew ska fungera och tack vare att stödet nu finns har också den första versionen, 3.0.0, av Homebrew med officiellt MacOS/ARM64 stöd hittat ut. Hämta här.

VSCode

Lite besviken på Microsoft... De jobbar på en "native" version av VSCode för MacOS/ARM64, går att ladda ned en beta här, frågan är varför det ska ta sådan tiden givet att VSCode är primärt utvecklad med TypScript/JavaScript och JS stödet för M1 är direkt världsklass (om det är någonstans där M1 konsekvent överpresterar mot AMD/Intels CPUer är det i JS-motorer).

Möjligen känner de ingen press då VSCode fungerar lysande under Rosetta 2. Lite irriterande för egen del, är egentligen det enda program jag använder på daglig basis som nu inte finns i "native" MacOS/ARM64 smak.

Angående VSCode: https://code.visualstudio.com/updates/v1_53#_apple-silicon-in...

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don’t need to be done.

Permalänk
Datavetare

Lysande, officiella släppet av VSCode för MacOS/ARM64 borde med stor sannolikhet dyka upp väldigt snart!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Go fungerar utmärkt. Jag har just testat några av programmen på "Debian Shootout Benchmark". Full fart på alla kärnor upp till 796%. Alla kärnor jobbar även i Python3 men det tar tid....

Permalänk

https://www.anandtech.com/show/16478/64-cores-of-rendering-ma...

Vore intressant att se Mi i denna typ av minnestest/beräkningstest!

Permalänk
Medlem

Fick hem Mac mini M1 idag, det blev 1TB lagringen då 2TB var restad till slutet av mars.

Denna kopplade jag upp med Thunderbolt mot min LG 34" 5120*2160 monitor (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4752761) utan problem. Använder Apple Magic Keyboard och en Logitech trådlös av något slag. Funkade out of the box. (Jag har en Apple Magic mouse också, men den saknar mittenknapp dessvärre, som jag behöver/använder friskt)

Jag började med att gå igenom installations/konfigurationsprocessen (nähä?) och väl inloggad uppdaterade jag till Big Sur 11.2.2 (det var 11.1 på den redan) Det tog väl ca 20 minuter, mätte inte tiden, satt med annat då.

AirPods pro, Bose NC 700 kopplade upp direkt och utan problem.

Aktiverat unlock with Apple Watch vilket fungerar fint.

Kör kabel för nätverket, men har WiFi aktiverat också, just för Apple Watch-upplåsning.

Sedan när allt synkat från iCloud och lite smått och gott så började jag installera Photoshop beta som är optimerad för M1/ARM64 och jisses så raskt det går. Spelade in ett kort klipp för att demonstrera starttiden för just PS. Se nederst i inlägget.

Wow spelar jag, medelinställningar (defaultinställningar från start av Wow på denna) och det flyter på fint i 60fps utan lagg och framför allt så är denna lilla maskin helt knäpptyst. Inte ett tillstymmelse av fläktljud hör jag.
Skall installera montering tools och Homebrew vad det lider också och köra lite benchmarks men det finns gott om videos om detta redan för den intresserade.

Här är klippet jag spelade in när jag startar Photoshop. Bara ett exempel som sagt.

https://youtu.be/Afj8kMGc83w

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K