Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobilicious:

Det blev en med 8gig i minne för mig, jag gör inget mer än surfar, spotify osv så får hoppas och chansar på att det flyter på bra i några år framåt ändå 😁😅 den verkar ju prestera bra om man kollar på alla tester som gjorts 😎

Har samma användningsområde för min så tänkte likadant och tog 8GB. Den presterar väldigt bra för det i dagsläget iaf

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Sådär, då sitter jag här och skriver från en impulsköpt MBP M1 8/256. Den kommer nog mest agera som surfdator, har andra enheter för spel och jobb, så jag tror prestandan kommer räcka ett bra tag framöver för mina behov. Senaste Macen jag hade var en Mac Mini G4, så jag har lite att ta igen. Spontana intrycken är att det är ett fantastiskt gediget bygge (då är min jobbdator en Lenovo X1 Extreme Gen 2) och det lilla jag har hunnit testa flyter allt på riktigt rappt.

Permalänk
Medlem

Har beställt en M1 Air till sambon i födelsedagspresent, hon svär konstant över sin Pro 13 late 2013 som är långsam, fryser osv. Användningsområdet är surf och lättare bildbehandling i Photoshop och Lightroom, duger 8gb för detta när det är en ARM-prolle? Såg precis att det kommit en optimerad version för Photoshop till M1 nu. Är lite orolig för vad man kan vänta sig (allra helst givet diskussionerna 8gb vs 16gb här i tråden) - vill såklart att hon ska bli nöjd.

Permalänk
Skrivet av Eldarion:

Har beställt en M1 Air till sambon i födelsedagspresent, hon svär konstant över sin Pro 13 late 2013 som är långsam, fryser osv. Användningsområdet är surf och lättare bildbehandling i Photoshop och Lightroom, duger 8gb för detta när det är en ARM-prolle? Såg precis att det kommit en optimerad version för Photoshop till M1 nu. Är lite orolig för vad man kan vänta sig (allra helst givet diskussionerna 8gb vs 16gb här i tråden) - vill såklart att hon ska bli nöjd.

Rent generellt räcker 8gb i osx betydligt längre än 8gb i motsvarande windows-dator enligt min erfarenhet. Och kör dagligen bägge versionerna, dock en väldigt mycket nyare windows-dator än min macbook.
Gör exakt samma på bägge datorerna, dock inte PS, och cpu är inte m1, mer en generell minneskommentar i osx.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Har beställt en M1 Air till sambon i födelsedagspresent, hon svär konstant över sin Pro 13 late 2013 som är långsam, fryser osv. Användningsområdet är surf och lättare bildbehandling i Photoshop och Lightroom, duger 8gb för detta när det är en ARM-prolle? Såg precis att det kommit en optimerad version för Photoshop till M1 nu. Är lite orolig för vad man kan vänta sig (allra helst givet diskussionerna 8gb vs 16gb här i tråden) - vill såklart att hon ska bli nöjd.

Jag hade gått på 16 GB för all form av bildbehandling utan minsta lilla tvekan. Tycker 16 GB är i underkant. Hoppas det kommer framtida med 64-512 GB

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Rent generellt räcker 8gb i osx betydligt längre än 8gb i motsvarande windows-dator enligt min erfarenhet. Och kör dagligen bägge versionerna, dock en väldigt mycket nyare windows-dator än min macbook.
Gör exakt samma på bägge datorerna, dock inte PS, och cpu är inte m1, mer en generell minneskommentar i osx.

Tack för det! Jag är inte insatt i OSX för fem öre, så det är gott med lite sådana insikter utifrån.

Skrivet av Dockland:

Jag hade gått på 16 GB för all form av bildbehandling utan minsta lilla tvekan. Tycker 16 GB är i underkant. Hoppas det kommer framtida med 64-512 GB

Hon har ju klarat sig med 4gb på sin Pro 2013 fram till nu (hon svär som sagt en del), så jag antar att det finns ett visst utrymme för subjektivitet här.. samt att det ryms ganska mycket under "all form av bildbehandling" - åt båda håll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Tack för det! Jag är inte insatt i OSX för fem öre, så det är gott med lite sådana insikter utifrån.

Hon har ju klarat sig med 4gb på sin Pro 2013 fram till nu (hon svär som sagt en del), så jag antar att det finns ett visst utrymme för subjektivitet här.. samt att det ryms ganska mycket under "all form av bildbehandling" - åt båda håll..

Man klarar sig på 2 GB med Photoshop.
Är 16 GB max i konfigurationen, rekommenderar jag att skaffa det. Hellre ha RAM man inte har användning för än tvärtom.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Du klarar dig på 8gb för bildbehandling. ARM använder ram på ett mer effektivt vis och tar upp mindre minne. Samt så verkar Macos vara riktigt duktigt på att page-swapa-

Men annars kan man förstås köpa 16gb. Det skadar inget och datorn blir troligen mer framtidssäker. Själv hade jag inte gjort det pga Apple's hutlösa priser. 2500kr för typ 300kr värt av hårdvara är ju bara knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Galet med Photoshop där uppe, tar 15 sekunder på min Pro 2016 som jag tyckte var ok

Vad har du för spec på din 2016? Min 2018 (i7 6/12, 32GB, 560x) gör samma uppstart som i klippet ovan på strax under 5 sekunder. Min PC i signaturen gör den på strax under 9.

Oavsett, M1 är riktigt trevlig. Har en Instegs-Mini på jobbet som jag inte använt så mycket, men den har känts riktigt rapp det lilla jag använt den,

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Vad har du för spec på din 2016? Min 2018 (i7 6/12, 32GB, 560x) gör samma uppstart som i klippet ovan på strax under 5 sekunder. Min PC i signaturen gör den på strax under 9.

Oavsett, M1 är riktigt trevlig. Har en Instegs-Mini på jobbet som jag inte använt så mycket, men den har känts riktigt rapp det lilla jag använt den,

I mitt yotubeklipp här ovan så startar PS på två sekunder, om ens det. Kallstart that is.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

I mitt yotubeklipp här ovan så startar PS på två sekunder, om ens det. Kallstart that is.

Ja det var ju ditt klipp jag hänvisade till?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Du klarar dig på 8gb för bildbehandling. ARM använder ram på ett mer effektivt vis och tar upp mindre minne. Samt så verkar Macos vara riktigt duktigt på att page-swapa-

Men annars kan man förstås köpa 16gb. Det skadar inget och datorn blir troligen mer framtidssäker. Själv hade jag inte gjort det pga Apple's hutlösa priser. 2500kr för typ 300kr värt av hårdvara är ju bara knas.

Tack för input.

Kvällen har präglats av youtubande och recensioner.

Jag resonerar som du, värdeerbjudandet för 16gb är inte alls lockande. Vidare tycker jag inte det handlar om dumsnålhet, utan bara att det är orimligt och troligen ovärt relativt användning här i hushållet. Mellanskillnaden i pengar kan jag ha annan glädje av.

Permalänk
Medlem

Jag har letat runt överallt omen det här svaret verkar inte finnas...
Så, jag sitter idag på en MBP 16" som arbetsdator och den agerar desktop med docka. En jävla fin maskin och jag kan sitta ute i solen med den och arbeta på dagarna. Men, om jag kör Teams på den, som det gärna kan bli ett par timmar om dagen håller den fasen inte mer än en till två timmar innan den är körd. Jag kan göra så mycket annat på den men Teams käkar upp den. Men hur rullar Teams på en MBA eller MBP med M1? Min x86-maskin blir brännhet och är på väg att lyfta.... är det bättre på ARM? Kom igen, någon av er där ute måste veta.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Skrivet av Alumax:

Jag har letat runt överallt omen det här svaret verkar inte finnas...
Så, jag sitter idag på en MBP 16" som arbetsdator och den agerar desktop med docka. En jävla fin maskin och jag kan sitta ute i solen med den och arbeta på dagarna. Men, om jag kör Teams på den, som det gärna kan bli ett par timmar om dagen håller den fasen inte mer än en till två timmar innan den är körd. Jag kan göra så mycket annat på den men Teams käkar upp den. Men hur rullar Teams på en MBA eller MBP med M1? Min x86-maskin blir brännhet och är på väg att lyfta.... är det bättre på ARM? Kom igen, någon av er där ute måste veta.

Jag kör Teams dagligen (jobbar hemma) ofta flera möten om dagen på min MBP M1. Fläkten går typ inte igång. Då fliksurfar jag samtidigt. Jämför jag med en gammal MBA från 2015 så tutade den så fort jag drog igång Teams. Det är alltså riktigt stor skillnad.

Jag är i alla fall mycket nöjd med avsaknaden av värmeutveckling.

Tillägg, det är inga problem alls att köra Teams-möte i en fåtölj med datorn i knäet.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Jag har letat runt överallt omen det här svaret verkar inte finnas...
Så, jag sitter idag på en MBP 16" som arbetsdator och den agerar desktop med docka. En jävla fin maskin och jag kan sitta ute i solen med den och arbeta på dagarna. Men, om jag kör Teams på den, som det gärna kan bli ett par timmar om dagen håller den fasen inte mer än en till två timmar innan den är körd. Jag kan göra så mycket annat på den men Teams käkar upp den. Men hur rullar Teams på en MBA eller MBP med M1? Min x86-maskin blir brännhet och är på väg att lyfta.... är det bättre på ARM? Kom igen, någon av er där ute måste veta.

Nu kör jag inte Teams på min Mac, däremot på jobbdatorn med Windows. Där stängde jag av GPU-accelering och den lugnade ner sig en del efter det. Vet inte ifall inställningen finns i OSX, men det kanske kan vara värt att kolla?

Permalänk
Skrivet av Alumax:

Jag har letat runt överallt omen det här svaret verkar inte finnas...
Så, jag sitter idag på en MBP 16" som arbetsdator och den agerar desktop med docka. En jävla fin maskin och jag kan sitta ute i solen med den och arbeta på dagarna. Men, om jag kör Teams på den, som det gärna kan bli ett par timmar om dagen håller den fasen inte mer än en till två timmar innan den är körd. Jag kan göra så mycket annat på den men Teams käkar upp den. Men hur rullar Teams på en MBA eller MBP med M1? Min x86-maskin blir brännhet och är på väg att lyfta.... är det bättre på ARM? Kom igen, någon av er där ute måste veta.

Jag sitter men en Macbook 13 M1, 16gb ram då jag utvecklar både frontend och backend. Teams använder jag dagligen i möten o så, det funkar ju skitbra. Maskinen blir i sin höjd ljummen då med Teams samt alla olika utv. verktyg jag kör osv Övergav min Windows maskin helt, och jag ångrar det inte en sekund Nu när jag tänker på det , oavsett vad jag slänger på macbooken så har jag inte hört fläkten en enda gång.

Permalänk
Medlem

Spelar WC3 Reforged online rätt mycket nu på min M1 då windowsburken saknar grafikkort (suck..). Spelar på en 3440x1440 skärm på medium. Just WC3 fungerar riktigt bra på M1 av någon anledning (SC2 flyter inte lika bra) och jag *tror* fläkten startar men är osäker. Helt ljudlöst, inga spolljud eller annat. Datorns undersida blir ljummen efter några timmar. Ipaden blir ungefär lika varm om man spelar en längre stund.

Enda jag saknar hittills är en vettig Slicer typ Cura, vilket fungerar extremt dåligt. Låter som att det inte kommer lösa sig någon gång snart heller...

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

Jag kör Teams dagligen (jobbar hemma) ofta flera möten om dagen på min MBP M1. Fläkten går typ inte igång. Då fliksurfar jag samtidigt. Jämför jag med en gammal MBA från 2015 så tutade den så fort jag drog igång Teams. Det är alltså riktigt stor skillnad.

Jag är i alla fall mycket nöjd med avsaknaden av värmeutveckling.

Tillägg, det är inga problem alls att köra Teams-möte i en fåtölj med datorn i knäet.

Att fläkten i stort sett omgående drar igång känner jag igen, trots att jag sitter på arbetshäst anno 2020. Jag har nu faktiskt gått över till att köra alla möten på min iPad Pro, som ju faktiskt hanterar teams alldeles galant. När jag behöver visa grejer från min maskin för jag köra på macbooken men det är fan extremt motvilligt. Tack för informationen! Det gör stor skillnad för mig.

Skrivet av w0x:

Nu kör jag inte Teams på min Mac, däremot på jobbdatorn med Windows. Där stängde jag av GPU-accelering och den lugnade ner sig en del efter det. Vet inte ifall inställningen finns i OSX, men det kanske kan vara värt att kolla?

Det här måste jag verkligen testa. Tack för tipset!

Skrivet av Don_Jarmo:

Jag sitter men en Macbook 13 M1, 16gb ram då jag utvecklar både frontend och backend. Teams använder jag dagligen i möten o så, det funkar ju skitbra. Maskinen blir i sin höjd ljummen då med Teams samt alla olika utv. verktyg jag kör osv Övergav min Windows maskin helt, och jag ångrar det inte en sekund Nu när jag tänker på det , oavsett vad jag slänger på macbooken så har jag inte hört fläkten en enda gång.

Helt otroligt faktiskt. Fy sjutton vad jag hade velat ha tag i en sådan 16-tummare. Men av detta att döma så finns det i alla fall inga Teamshinder att införskaffa M1-varianten åt rekryter som vill sitta på Mac.

Tack för svar allihopa!

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Inaktiv

Sjukt nöjd med min maskin, Pro 16GB och 256GB disk.
Varför blev de bara 256GB disk kanske ni undrar. Jag har typ allt i icloud bilder osv vilket har alltid resulterat i att jag inte fyllt min 512GB disk.
Men framförallt var det prisskillnaden 2500kr för 256GB, nope inte värt det.
Och för det andra var jag orolig om jag skulle kunna få en 16/512 från Apple med tanke på bristen på komponenter.

För de tredje tänker jag byta ut denna om ca 2år-3år till en 32/512 isf.

Jag utvecklar med vscode och andra IDÉ samt div annat ”tungt” och jag hade säkerligen klarat mig på 8 ram för den hanterat allt sjukt bra.
Men tänkte att hellre för mycket än för lite ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Spelar WC3 Reforged online rätt mycket nu på min M1 då windowsburken saknar grafikkort (suck..). Spelar på en 3440x1440 skärm på medium. Just WC3 fungerar riktigt bra på M1 av någon anledning (SC2 flyter inte lika bra) och jag *tror* fläkten startar men är osäker. Helt ljudlöst, inga spolljud eller annat. Datorns undersida blir ljummen efter några timmar. Ipaden blir ungefär lika varm om man spelar en längre stund.

Enda jag saknar hittills är en vettig Slicer typ Cura, vilket fungerar extremt dåligt. Låter som att det inte kommer lösa sig någon gång snart heller...

Ja kör cura på min m1 och jag uppfattar det som att det fungerar utmärkt. Vad är det för problem du stött på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ja kör cura på min m1 och jag uppfattar det som att det fungerar utmärkt. Vad är det för problem du stött på?

Whaaat? Ska testa igen men som jag förstår det ”går det inte” tekniskt sätt att få det fungera korrekt. Själva slicandet ska gå men preview kräver funktioner som inte finns.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Här finns en bra tråd som listar befintliga och kommande M1 optimerade appar/program.

https://forums.macrumors.com/threads/universal-and-native-app...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag har en MacBook Pro M1 med 16 GB i ram. Den är väldigt rapp i Premier Pro och Photoshop, och då är det intelversionerna som den arbetar med via Rosetta 2. Att ladda in ett klipp i 4K på cirka 300 MB gick ögonblickligen, och det flöt på vansinnigt bra att skrubba med tidslinjen. Det ska bli riktigt intressant att se hur det flyter på när Adobe kommer ut med M1 versioner av sin programvara. Jag har aldrig någonsin hört fläkten gå igång.

Men det jag gillar mest med hela datorn är faktiskt tangentbordet. Jag har den kopplad mot en större skärm, med mus och ett Apple Magic Keyboard. Men det känns nästan lite begränsat eftersom tangentbordet till MacBook Pro enligt mig är mycket bättre än Magic Keyboard.

Gällande 16GB i RAM eller inte. Eftersom det inte går att ändra i efterhand så är det dumsnålt att gå på 8GB, särskilt om man ska redigera eller jobba med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Men det jag gillar mest med hela datorn är faktiskt tangentbordet. Jag har den kopplad mot en större skärm, med mus och ett Apple Magic Keyboard. Men det känns nästan lite begränsat eftersom tangentbordet till MacBook Pro enligt mig är mycket bättre än Magic Keyboard.

Layouten är bättre också!

Piltangenterna på rätt plats med rätt layout - check.
ESC är en riktig knapp för oss vim:are - check.

Men bäst var att Air kom utan touchbar.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Fick precis hem min Air med 16GB RAM och är än så länge väldigt nöjd. Extremt rapp dator
Däremot hade det inte skadat att ha lite fler portar. Någon som har tips på en billig USB hub? Behöver bara ett par USB 3 portar och möjligen HDMI men det är inget krav.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus123:

Fick precis hem min Air med 16GB RAM och är än så länge väldigt nöjd. Extremt rapp dator
Däremot hade det inte skadat att ha lite fler portar. Någon som har tips på en billig USB hub? Behöver bara ett par USB 3 portar och möjligen HDMI men det är inget krav.

Vilken som på Amazon med bra betyg ska fungera. Om du däremot behöver koppla en skärm till huben blir det lite mer komplicerat. Har tyvärr ingen själv men den inbyggda USB-C huben + i skärmen + en no name KVM hub fungerar galant.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus123:

Fick precis hem min Air med 16GB RAM och är än så länge väldigt nöjd. Extremt rapp dator
Däremot hade det inte skadat att ha lite fler portar. Någon som har tips på en billig USB hub? Behöver bara ett par USB 3 portar och möjligen HDMI men det är inget krav.

Ett tips är att även skaffa en hubb som klarar av att ladda datorn samtidigt. Speciellt då USB-C-portarna på MacBook Air:n sitter lite för tätt.

Permalänk
Medlem

Fortfarande riktigt nöjd med min M1 Air, även om jag som livslång Windows-användare fortfarande har problem med exempelvis CMD istället för CTRL i MacOS

Däremot får jag inte min Logitech MX Anywhere 2S-mus att fungera smärtfritt i MacOS. Den fungerar felfritt på mina Windows-datorer, men på min Air så är det lite, men noterbart, lagg. Det blev lite bättre i februariuppdateringen av Big Sur, och det blev ännu lite bättre när jag installerade Logitech Options och ställde in inställningar där (samt uppdaterade firmware) - men det är fortfarande laggigt. När jag kopplar in min tio år gamla trådbundna mus så flyter allt på som det ska.

Är det någon som använder en bluetoothmus som inte kräver dongel, och som har stöd för att växla mellan enheter utan att behöva para om musen, som fungerar laggfritt till er M1-dator?

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Däremot får jag inte min Logitech MX Anywhere 2S-mus att fungera smärtfritt i MacOS.

Vilken firmware kör du med på din MX Anywhere 2S? Jag har 13.00.0003 här.

Vilken kanal kör du på? Jag använder mittenläget när jag kör mot min MacBook Air här och upplever inga större problem.