samsung ssd 860 evo 1tb Slutat fungera?

Permalänk
Medlem

samsung ssd 860 evo 1tb Slutat fungera?

Har precis byggt klart nya datorn. Det ända som är nytt är chassi fläktar och CPU fläkt och nätagg. Först lyste bara moderkort och grafikkort utan att datorn ville starta. Jag bytte till gamla nätagget och då startade datorn, bytte till nya igen och det fungerade. Problemet är att min Samsung SSD visas inte i bios eller Windows, min andra SSD (som har Windows) fungerar. Är det vanligt att SSD hårddiskar pajar? Bytte runt med sata kablarna och ström kablarna från agget. Det som fungerade på Windows disken fungerade inte på samsung. Altså är det inte kablarna, testade också med gamla nätagget. Kan det vara inställningar i Bios? Drivrutiner? eller vad kan ha hänt? Samsung disken är dessutom den nyare av dem, och dem är inte billiga så känns lite dumt att köpa ny utan att höra vad felet kan va

Permalänk
Medlem

Prova byt SATA port, på mitt Z390-a så stängs port 4-6 av om man kör x4 på m2.

Edit: Trodde du hade nytt moderkort, läste inte så noga. Då får någon annan gärna steppa in.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna mitt moderkort: asus z390-f . Men båda diskarna har fungerat tidigare? vad innebär x4 m2? jag har testat alla sata portarna (nästan )