Lenovo förhandsvisar Ideapad 5G – med ARM-processor

Permalänk
Melding Plague

Lenovo förhandsvisar Ideapad 5G – med ARM-processor

Blir tillgänglig på "utvalda marknader", bygger på Qualcomm Snapdragon 8cx och erbjuder upp till 20 timmars batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får se om det blir duglig prestanda i denna. M1 lär den ju inte matcha, men bättre än tidigare försök kan vi väl hoppas

Permalänk
Medlem

Den processorn är väl lite mer än ett år nu? Själv skulle jag inte våga köpa en sån laptop, det är för tidigt för Windows. Omöjligt att inte jämföra med Apple heller. De har gjort ett sånt jäkla bra grundjobb i flera år att de bara kunnat POFF, nästintill allt bara funka. Och världen var bara lite WTF?

Men ARM's intåg på PC-sidan och RISC-V's utveckling är nog det mest intressanta på evigheter! Spännande tider.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Helt klart intressant. Det som dock brukar göra att jag väldigt snabbt tappar intresset för dessa är att man ser medioker prestanda och sedan en prislapp på kanske 15 000kr.

Den bör enligt mig vara betydligt billigare än Apple M1 för att den ska bli efterfrågad och det tror jag ej den blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Den processorn är väl lite mer än ett år nu? Själv skulle jag inte våga köpa en sån laptop, det är för tidigt för Windows. Omöjligt att inte jämföra med Apple heller. De har gjort ett sånt jäkla bra grundjobb i flera år att de bara kunnat POFF, nästintill allt bara funka. Och världen var bara lite WTF?

Men ARM's intåg på PC-sidan och RISC-V's utveckling är nog det mest intressanta på evigheter! Spännande tider.

Jag vet inte vad du syftar på när du säger att allt bara funkar, för när jag läser runt i olika utvecklar-forums, så är d faktiskt inte så. Det finns en hel del jobb kvar.

Permalänk
Skrivet av 0utsider:

Jag vet inte vad du syftar på när du säger att allt bara funkar, för när jag läser runt i olika utvecklar-forums, så är d faktiskt inte så. Det finns en hel del jobb kvar.

Det är nästan som att köpa en Galaxy Fold..
Man betalar hutlöst mycket pengar och får en massa barnsjukdomar. Saker som absolut inte borde krångla som bluetooth gör det.
Det tragiska är att andra märken inte är ett dugg bättre och detta gör att jag förlorar lite intresse av att köpa dyr datorteknik och man bör vänta in. Bara se på alla som nyss köpte en PS5a där vissa nästan får har hörselskydd emot coil whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Den processorn är väl lite mer än ett år nu? Själv skulle jag inte våga köpa en sån laptop, det är för tidigt för Windows. Omöjligt att inte jämföra med Apple heller. De har gjort ett sånt jäkla bra grundjobb i flera år att de bara kunnat POFF, nästintill allt bara funka. Och världen var bara lite WTF?

Men ARM's intåg på PC-sidan och RISC-V's utveckling är nog det mest intressanta på evigheter! Spännande tider.

Ja första laptopen med den processorn kom september 2019

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Helt klart intressant. Det som dock brukar göra att jag väldigt snabbt tappar intresset för dessa är att man ser medioker prestanda och sedan en prislapp på kanske 15 000kr.

Den bör enligt mig vara betydligt billigare än Apple M1 för att den ska bli efterfrågad och det tror jag ej den blir.

Ja den skulle behöva ner under 10k för den med 8GB, annars kan man ju köpa en macbook och köra Win10 ARM virtuellt med bättre prestanda.

Skrivet av 0utsider:

Jag vet inte vad du syftar på när du säger att allt bara funkar, för när jag läser runt i olika utvecklar-forums, så är d faktiskt inte så. Det finns en hel del jobb kvar.

Allt funkar givetvis inte klockrent men tror alla kan hålla med om att det fungerade långt över förväntan. Till skillnad från Win 10 on ARM

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant till rätt pris.
Villhöver en lämplig laptop med lång batteritid för media och enklare spel likt Rimworld på resande fot.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket intressant till rätt pris.
Villhöver en lämplig laptop med lång batteritid för media och enklare spel likt Rimworld på resande fot.

Nu för tiden med USB-C laddade laptopar kommer det väl vara ganska smidigt att ta med sig en liten batteribank när man åker.
Enligt Wikipedia har den nya macBooken 50 Wh ström, vilket är ett halvt sånt här batteri.

Givetvis är det ingen ersättning, jag vill också ha bra batteriliv utan strul. Men det är ganska skönt att man så lätt kan ta med sig nästan två laddningscykler i väskan nu för tiden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag gillar att Lenovo försöker. Tyvärr har jag inte längre så höga förväntningar på dem.

Köpte för ett par månader sedan en Lenovo Yoga 14 som ser ut att dela många likheter såsom chassi och skärm med Ideapad 5G. Min förhoppning var att jag skulle få en ersättare till min 7 år gamla MacBook Air och slippa Apple.

Tyvärr faller den på så många punkter: Första laptoppen där jag har problem med att mellanslag ibland registrerar två gånger, ojämn glasyta på skärmen, kortare batteritid än den 7 år gamla Macen trots att den använts mycket.

Ni som drömmer om smidigare USB-C laddare... Glöm det sålänge inte Lenovo ändrat hur deras datorer implementerar USB-C. Den medföljande laddaren på 65 W till min Yoga 14 är jätteliten men kommer med den stora Schuko-kontakten. Så köper en 30 W laddare och provar. Ja, datorn lyser, men laddar ej. Så testar med originalladdaren och mäter effekten datorn drar från vägguttaget. Ja, 28 W. Detta trots att 30 W USB-C-laddaren klarar de spänningar USB-C önskar inklusive 5 V, 9 V, 12 V, 15 V och 20 V.

Vad jag läst, utan att bekräfta det själv, kan MacBook Pro laddas med de flesta USB-C laddare. Vi kan hoppas att Lenovo förbättrar kvalitén och testningen av sina produkter för jag är så trött på att Apple är bland det enda företag som kan göra bra hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Får se om det blir duglig prestanda i denna. M1 lär den ju inte matcha, men bättre än tidigare försök kan vi väl hoppas

Det är här man tydligt ser nackdelen med ARM, utan inlagt "maskinstöd" för vissa processer krävs det mycket mer programmering för att få det att flyta, annars kommer det att gå segt.

M1 är imponerande i sig, men i SOC:en finns ju stöd för Rosetta, stöd för videoavkodning osv, det finns inte i Qualcomms
processor därför klarar den inte emulera X86-appar eller köra tunga applikationer.

I framtiden lär bärbara komma med specifika inriktningar, den här är för video den där för spel och den där för CAD osv...

Lite stavning etc
Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Jag gillar att Lenovo försöker. Tyvärr har jag inte längre så höga förväntningar på dem.

Köpte för ett par månader sedan en Lenovo Yoga 14 som ser ut att dela många likheter såsom chassi och skärm med Ideapad 5G. Min förhoppning var att jag skulle få en ersättare till min 7 år gamla MacBook Air och slippa Apple.

Tyvärr faller den på så många punkter: Första laptoppen där jag har problem med att mellanslag ibland registrerar två gånger, ojämn glasyta på skärmen, kortare batteritid än den 7 år gamla Macen trots att den använts mycket.

Ni som drömmer om smidigare USB-C laddare... Glöm det sålänge inte Lenovo ändrat hur deras datorer implementerar USB-C. Den medföljande laddaren på 65 W till min Yoga 14 är jätteliten men kommer med den stora Schuko-kontakten. Så köper en 30 W laddare och provar. Ja, datorn lyser, men laddar ej. Så testar med originalladdaren och mäter effekten datorn drar från vägguttaget. Ja, 28 W. Detta trots att 30 W USB-C-laddaren klarar de spänningar USB-C önskar inklusive 5 V, 9 V, 12 V, 15 V och 20 V.

Vad jag läst, utan att bekräfta det själv, kan MacBook Pro laddas med de flesta USB-C laddare. Vi kan hoppas att Lenovo förbättrar kvalitén och testningen av sina produkter för jag är så trött på att Apple är bland det enda företag som kan göra bra hårdvara.

Laddning via USB-C är lite av en djungel, det ska stödjas rätt protokoll samt rätt V och A.

Permalänk
Medlem

Frågan är om vi ser början till slutet för x86?
Hade dock hellre tagit en MBP än en Lenovo mest för att jag litar mer på kvaliteten och prestandan hos Apple.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Laddning via USB-C är lite av en djungel, det ska stödjas rätt protokoll samt rätt V och A.

Min poäng var att det här inte fanns någon teknisk anledning att det inte skulle fungera (endast gå långsammare) då laddaren med lägre effekt (30 W) stödjer alla spänningar som USB-C implementerar och laptopen dessutom inte drar mer än 28 W när den laddar (och är igång!) med en 65 W laddare. Här handlar det tillsynes alltså endast om att Lenovo inte brytt sig att väja att tillåta ladning från en USB-C PD (Power Delivery) enhet som signalerar endast 30 W. Vart de satt gränsen vet jag inte heller då deras dokumentation inte nämner det. Som jag tolkar det bryr sig endast Lenovo att det fungerar med den medföljande 65 W laddaren, men då har man enligt mig tappat poängen med att ha en gemensam standard för laddare. Man skulle kunna gå så långt som att säga att det dessutom är miljövidrigt för när den medföljande adaptern går söner måste konsumenten kanske ändå köpa en adapter från Lenovo för att det ska fungera, även om man kanske redan har ett gäng USB-C laddare med power delivery support hemma.

Tittar vi på telefoner, surfplattor och andra ARM-enheter går de flesta till och med bra att ladda med en liten USB-A laddare och en USB-A till USB-C kabel. Supersmidigt att ha med sig även om det tar lite tid fungerar det utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Min poäng var att det här inte fanns någon teknisk anledning att det inte skulle fungera (endast gå långsammare) då laddaren med lägre effekt (30 W) stödjer alla spänningar som USB-C implementerar och laptopen dessutom inte drar mer än 28 W när den laddar (och är igång!) med en 65 W laddare. Här handlar det tillsynes alltså endast om att Lenovo inte brytt sig att väja att tillåta ladning från en USB-C PD (Power Delivery) enhet som signalerar endast 30 W. Vart de satt gränsen vet jag inte heller då deras dokumentation inte nämner det. Som jag tolkar det bryr sig endast Lenovo att det fungerar med den medföljande 65 W laddaren, men då har man enligt mig tappat poängen med att ha en gemensam standard för laddare. Man skulle kunna gå så långt som att säga att det dessutom är miljövidrigt för när den medföljande adaptern går söner måste konsumenten kanske ändå köpa en adapter från Lenovo för att det ska fungera, även om man kanske redan har ett gäng USB-C laddare med power delivery support hemma.

Tittar vi på telefoner, surfplattor och andra ARM-enheter går de flesta till och med bra att ladda med en liten USB-A laddare och en USB-A till USB-C kabel. Supersmidigt att ha med sig även om det tar lite tid fungerar det utmärkt.

Ja jag håller helt med, USB-C har verkligen inte blivit vad det kunnat bli när tillverkare bestämmer sig för egna lösningar på det mesta. Blandar man in USB versioner för överföring av data blir det riktigt illa.

Edit: ska tillägga att i min erfarenhet är Lenovo riktigt dåliga på detta. Går ofta inte ens ladda med en Lenovo laddare som är märkt med lägre W trots att laptopen är i idle. Jag har en P73 och du funkar bara deras megakoloss till 230W

Permalänk
Medlem

Min MacBook bryr sig inte vilken effekt den får, bara det är USB-c så funkar det att ladda. Små telefon laddare till original laptop är inga problem. Väldigt bra funktion det går nästan alltid hitta en USB-c om man glömt laddaren.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja jag håller helt med, USB-C har verkligen inte blivit vad det kunnat bli när tillverkare bestämmer sig för egna lösningar på det mesta. Blandar man in USB versioner för överföring av data blir det riktigt illa.

Edit: ska tillägga att i min erfarenhet är Lenovo riktigt dåliga på detta. Går ofta inte ens ladda med en Lenovo laddare som är märkt med lägre W trots att laptopen är i idle. Jag har en P73 och du funkar bara deras megakoloss till 230W

Detta är så tråkigt! Jag hade gärna använt Lenovo mer då jag verkligen älskar deras satsning på att få Linux att fungera på deras datorer. Vi kan hoppas att deras ARM-datorer sköter detta bättre.

Skrivet av johros:

Min MacBook bryr sig inte vilken effekt den får, bara det är USB-c så funkar det att ladda. Små telefon laddare till original laptop är inga problem. Väldigt bra funktion det går nästan alltid hitta en USB-c om man glömt laddaren.

Ja, detta får mig att bli riktigt avundsjuk. Det är underskattat att kunna ladda med de flesta laddare som råkar finnas i närheten. Det ska bli intressant hur hela det här ARM-racet utvecklar sig för jag skulle inte ha något emot en ARM-baserad laptop så länge jag kan köra Linux på den. Något som jag antar dock skulle vara lättare på den ARM-baserade Lenovo-datorn i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Min MacBook bryr sig inte vilken effekt den får, bara det är USB-c så funkar det att ladda. Små telefon laddare till original laptop är inga problem. Väldigt bra funktion det går nästan alltid hitta en USB-c om man glömt laddaren.

Samma sak med min MacBook Air M1. Den kan även suga livskraften ur en powerbank om man så vill (då laddas dock inte batteriet i sig, men bra som nödlösning).

Min Dell XPS 13 går också att ladda upp med nära nog valfri laddare, så länge laddning påbörjas innan uppstart. Väl inne i Windows, så vill den däremot inte ta emot laddning från laddare med "fel" effekt.

Tillbaka till topic, så tror jag inte alls på Lenovo Ideapad 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Det är här man tydligt ser nackdelen med ARM, utan inlagt "maskinstöd" för vissa processer krävs det mycket mer programmering för att få det att flyta, annars kommer det att gå segt.

M1 är imponerande i sig, men i SOC:en finns ju stöd för Rosetta, stöd för videoavkodning osv, det finns inte i Qualcomms
processor därför klarar den inte emulera X86-appar eller köra tunga applikationer.

I framtiden lär bärbara komma med specifika inriktningar, den här är för video den där för spel och den där för CAD osv...

Det som skiljer mest är ju att Apples kärnor är så våldsamt snabba i jämförelse med ARMs egna, och i detta chip sitter det kärnor med några år på nacken desssutom.

Det har inget med ’tunga program’ eller nackdelar med ARM här. Microsoft släppte ju en översättare (liknande som Rosetta) till Windows nu i december, så alla program (oavsett vikt) ska fungera fint. Det som saknas är prestanda för att chippet är gammalt och datorn max har 8GB ram...

Permalänk
Medlem

Kanske blir en ARM-laptop som nästa bärbara för mig. Sålänge jag kan köra linux på den så är jag nöjd.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk

Ytterligare en x86-mördare på ingång. Snart kommer det att se ut som en skräckfilm om det fortsätter så här.
Trots s.k. 15W TDP, är det inte omöjligt att den är fläktlös, och att löften kring batteritid som vanligt är mer sanningsenliga än när det sker från x86-lägret.

Jag är verkligen en x86-nostalgiker, men det ser inte ljust ut för AMD och Intel, när ARM gång på gång levererar så mycket prestanda till så låg energiåtgång, och nu även får allt bättre mjukvarustöd, samtidigt som det fortsätter komma fullblodiga ARM-laptops med mycket minne och bra skärmstorlekar.

När Adobe, MS, Autodesk (& co) får ut sina produktivitetsprogram på bred front med fullgott ARM-stöd så är striden helt avgjord, förutom i nischade branscher där man kanske inte vill utveckla tex nya styrprogram, server system, m.m. för industriella maskiner och sånt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det som skiljer mest är ju att Apples kärnor är så våldsamt snabba i jämförelse med ARMs egna, och i detta chip sitter det kärnor med några år på nacken desssutom.

Det har inget med ’tunga program’ eller nackdelar med ARM här. Microsoft släppte ju en översättare (liknande som Rosetta) till Windows nu i december, så alla program (oavsett vikt) ska fungera fint. Det som saknas är prestanda för att chippet är gammalt och datorn max har 8GB ram...

Fast Apple har implementerat stöd i sin Soc för Rosetta, utan det stödet hade det inte gått lika smidigt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bobbeyblade:

Det är här man tydligt ser nackdelen med ARM, utan inlagt "maskinstöd" för vissa processer krävs det mycket mer programmering för att få det att flyta, annars kommer det att gå segt.

M1 är imponerande i sig, men i SOC:en finns ju stöd för Rosetta, stöd för videoavkodning osv, det finns inte i Qualcomms
processor därför klarar den inte emulera X86-appar eller köra tunga applikationer.

I framtiden lär bärbara komma med specifika inriktningar, den här är för video den där för spel och den där för CAD osv...

SQ1 och SQ2 (SQ2 verkar i praktiken bara vara en något högre klockad SQ1) har rätt mycket funktioner integrerade, fler än vad vi hittar hos x86-konkurrenterna.

Videoavkodning i HW är en förutsättning för alla bärbara idag, utan det skulle man väsentligt minska batteritiden. SQ1/SQ2 har en väldigt avancerad videoavkodare.

SQ1/SQ2 har också en integrerad DSP. I mobiler används denna väldigt mycket av kamera-applikationen, men också för ansiktsigenkänning samt en del appar som gör ljud/bild-redigering i realtid. Här börjar man se ett stort problem i Windows: då x86 världen traditionellt förlitat sig väldigt mycket på en snabb CPU har trycket på att skapa ramverk för att kunna utnyttja den växande skaran xPU-kretsan rätt lågt.

Finns saker som använder DSP i SQ1/SQ2 i Windows, bl.a. Windows-hello. Vidare finns visst stöd för HW-avlastning för videoapplikationer, t.ex. OpenCV, som används av bl.a. videokonferensprogram som Zoom (Zoom är väldigt bra på att lura ut vad som är du i bilden, vilket gör att man kan lägga in en virtuell bakgrund med väldigt bra kvalité och nära noll CPU-belastning).

Så i grunden är SQ1/SQ2 rätt lik M1. Stora skillnaden är att M1 är så våldsamt mycket snabbare, framförallt på CPU-delen.

Allt pekar också på att M1 har HW-stöd för x86 minnesmodell, något som SQ1/SQ2 saknar (den använder i praktiken en minimalt modifierad Arm Cortex A76). Men det är det enda HW M1 har för att köra x86, det finns absolut inget stöd för att direkt köra x86 instruktioner i M1 utan precis som för SQ1/SQ2 måste man översätta x86-instruktioner till motsvarande ARM64 instruktioner.

Stämmer ryktet om att M1 har HW-stöd för x86 minnesmodell är det i multitrådade program det finns en skillnad mot SQ1/SQ2, det HW-stödet har ingen påverkan på enkeltrådade program. Den primära skillnaden faller hela tiden tillbaka på hur våldsamt snabb CPU-kärnorna är i M1, HW-stödet hjälper säkert till men man måste ha klart för sig att den "emulerar" x86_64 snabbare än mobila Skylake/Zen2 modell!

Arm satsningen på Windows står och faller därför inte på något sätt med huruvida man stoppar in motsvarande HW-stöd för x86-stöd i kretsarna där. Det kritiska för Microsoft är

  • man måste säkerställa att när man måste ta till emulering måste den vara lika tillförlitlig som Rosetta 2, förhoppningsvis har man löst detta nu då alla Windows x86-program (32-bit och 64-bit) nu ska kunna emuleras (egentligen översättas, vilket är bättre än emulering i prestandahänseende)

  • man måste jobba på att skapa standardiserade ramverk för att utnyttja olika former av acceleratorer, Apple är långt före på denna punkt (i praktiken är M1 snabbare än vad benchmarks visar då benchmarks nästa enbart testar CP, medan många program redan använder andra delar av M1 för acceleration)

  • man måste gå all-in, fungerar inte att köra på en snart 3 år gammal Arm design (Cortex A76) i premiumprodukter, man borde ha haft 4- och 8-kärniga Cortex X1 (den har ~60 % högre IPC mot Cortex A76) baserade kretsar klara att visa upp på CES. Förhoppningsvis visar Microsoft upp produkter med den Arm-krets de ryktas jobba internt med senare under året alt. CES 2022

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer