[Excel] Radarchart med standardavvikelser

Permalänk
Medlem

[Excel] Radarchart med standardavvikelser

Hej!

Sitter och leker lite i Wyscout, ett program som analyserar fotbollsspelares prestationer. Har fått tag på en del rådata.

Har ca 10st olika parametrar med numerära värden från omkring 3-80 (passningssäkerhet, antal långpassar osv). Vill presentera dessa fint i form av ett radarchart där den genomsnittliga spelaren representerar SD0 och den spelaren jag presenterar får sin data presenterat i form av standardavvikelser ifrån SD0, med ett intervall inom SD3 och SD-3. T.ex så som "Edvin_TH" gör på twitter HÄR.

Som ett exempel har vi Erik Berg (mittback i Djurgården, även känd som make till Carina Berg). 92,67% av hans passningar når rätt spelare, medan genomsnittet för Allsvenska mittbackar är 85,21%. Standardavvikelsen (uträknad med =STDEV.S) är 5,74. Ett annat värde är framgångsrika defensiva aktioner, där Berg presterar 10,34 per 90 minuter mot snittet 9,66, med en SD på 1,67.

Så hur går jag tillväga för att presentera dessa (och fler parametrar, ca 8-12st beroende på position) i form av en spiderweb/radar-chart, där 0SD är genomsnittliga spelaren och "min" spelare presenteras i form av SD-avvikelser ifrån detta snittet.

Jag har genomsnittligt värde för alla parametrar, tror jag gjort rätt med SD-uträkningen men därifrån kommer jag inte vidare, och jag har försökt att googla på det men fastnar. Försökt i 2-3 timmar att lösa det själv, så nu tar jag in den stora kanonen, Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Ge oss lite testdata som vi kan labba med