uppdatera "gammal" dator, värt? eller ny? 10k budget

Permalänk

uppdatera "gammal" dator, värt? eller ny? 10k budget

Hej!
Mitt moderkortet på min dator, inköpt 2014 har precis havererat och jag är lite fundersam på ifall det ens är värt att uppdatera med befintliga delar, eller ifall man bör köra på en helt ny rigg? Är inte alls insatt längre, så mycket tacksam för lite kloka råd!
Vad tror ni, är detta något att ha(spec nedan med delar i befintlig dator)?😅
Sedan är jag lite sugen på att byta chassi oavsett, till ett mindre och tystare. Då kanske även nätagget bör bytas oavsett om jag uppgraderar eller kör helt nytt rakt igenom?
Budget ca 10000 kr
Tack på förhand!

ASUS Z97-A ATX 1 290 kr (trasigt)
---
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB 1 189 kr
ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB 2 789 kr
ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP+ 3 st spel (GOLD) 1 790 kr
---
Fractal Design Define R4 Svart 889 kr
Corsair CX 600W 80+ Bronze 649 kr
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Svart Retail 229 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanSöderlund:

Hej!
Mitt moderkortet på min dator, inköpt 2014 har precis havererat och jag är lite fundersam på ifall det ens är värt att uppdatera med befintliga delar, eller ifall man bör köra på en helt ny rigg? Är inte alls insatt längre, så mycket tacksam för lite kloka råd!
Vad tror ni, är detta något att ha(spec nedan med delar i befintlig dator)?😅
Sedan är jag lite sugen på att byta chassi oavsett, till ett mindre och tystare. Då kanske även nätagget bör bytas oavsett om jag uppgraderar eller kör helt nytt rakt igenom?
Budget ca 10000 kr
Tack på förhand!

ASUS Z97-A ATX 1 290 kr (trasigt)
---
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB 1 189 kr
ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB 2 789 kr
ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP+ 3 st spel (GOLD) 1 790 kr
---
Fractal Design Define R4 Svart 889 kr
Corsair CX 600W 80+ Bronze 649 kr
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Svart Retail 229 kr

Går du in på datorbyggare på inet så kan du lägga ihop alla delar så berättar det för dig om det är något som är galet

Permalänk

Ett alternativ kan ju vara att köpa ett begagnat moderkort som passar till din nuvarande dator?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort är helt klart en enorm flaskhals som verkligen inte klarar dagens spel, där kan jag rekommendera ett RTX 3060ti som är ett riktigt bra kort, dock lite väntetid. Men din cpu är faktiskt inte så dum än idag, i synnerhet inte om du överklockar den lite, så kan vara värt att köpa en ny kylare till den och se om du kan köra den i typ 4,5GHz.

Lägg sen två stickor ram till så du får 16gb ram, köp till en ny större SSD och sen installerar du om Windows så kommer det kännas som en helt ny dator!

Alternativt så kan du sälja cpu + mobo + ram + grafikkort för ca 1600:- och då få en lite större budget och köpa detta:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Tack så mycket för alla kloka råd! Efter lite fundering så lutar det nog mot en helt ny dator i nuläget.🙂

Permalänk
Skrivet av JohanSöderlund:

Tack så mycket för alla kloka råd! Efter lite fundering så lutar det nog mot en helt ny dator i nuläget.🙂

Om jag hade varit du hade jag nöjt mig med moderkort, processor och RAM till att börja med.

Mest prisvärt just nu är i5-10400f + B460 + 16GB 2666.

Sen hade jag letat efter begagnat grafikkort. När lagerstatusen på 3060 TI förbättras kommer du säkerligen kunna hitta ett 2060 eller 2070 till bra pris.

Permalänk

Hej! Tack för bra råd!
Har klurat en del och det blir nog så att farsan får gamla datorn, så får han fixa ett beggat moderkort.
Som det brukar bli så har jag svävat iväg lite i pris, men jag värdesätter ändå en liten tyst burk. Så var det väl på tiden med en uppdatering. Jag tänkte att inet kan få sätta ihop den.
Vad säger ni om denna ( länk nedan)? Nu verkar ju 3060 ti ha rätt lång leveranstid, så det är ju ett problem dock.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14862920/mini

autocorrect