Rekommendation önskas: Over-ear hörlurar till PC. 1000-1500 kr.

Permalänk
Medlem

Rekommendation önskas: Over-ear hörlurar till PC. 1000-1500 kr.

Jag vill köpa nya hörlurar till datorn. De kommer huvudsakligen att användas till spel och vardagligt lyssnande på musik. Jag har inget behov av inbyggd mikrofon utan prioriterar ljudkvalité och komfort högre (i den ordningen). Sladdar bekommer mig inte så lurarna behöver inte vara wireless. Viss ljuddämpning är också ett plus då fläktarna i datorn låter ganska mycket.

Jag ser gärna att priset hamnar mellan 1000-1500 kr men om ni har någon produkt för någon hundralapp extra som ni starkt kan rekommendera får ni gärna framföra det också.

Tack!

Permalänk
Medlem

Har hört bra om DT770 från Beyerdynamic och ATH-50X från Audio-Technica. Båda är slutna hörlurar.

Permalänk
Medlem

Vet att föregångarna varit sjukt poppis & nya versionen finns på rea nu.

https://www.webhallen.com/se/product/317745-Philips-2020-Fide...

Är dock öppna lurar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem

Jag köpte X3, ska bli intressant att ställa dessa i jämförelse med Steelseries och Mobius Penrose lurar

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Jag köpte X3, ska bli intressant att ställa dessa i jämförelse med Steelseries och Mobius Penrose lurar

Hör gärna av dig igen när du har hunnit testa dem lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzors:

Hör gärna av dig igen när du har hunnit testa dem lite!

Absolut!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Va och lyssnade på Sennheiser 560/660 samt Penrose. Fick även hem mina Philips X3 lurar.

Inledningsvis kan man säga såhär, köp ALDRIG gamingheadset 😂 Det va enorm skillnad på ljudlandskap, fyllighet, klarhet ja det va på helt olika nivåer. Även om Steelseries 9X uppfyllde sitt syfte på mitt gamla Xbox så är det oerhört stor skillnad!

Skillnaden mellan 560/660 är tydligt att 660 är strået vassare, uppfattades av mig som nybörjare som mer öppna (känns som att ljudet har större rymd i lurarna) och ljudmässigt är dom klockrena. Dock tyckte jag mer om 560, vet inte exakt vad men ljudbilden tilltalade mig mer.

Penrose va riktigt schyssta också men lurarna va på gränsen till för små, dvs de täckte precis mina öron. De är dessutom slutna vilket jag förmodligen aldrig mer kommer att köpa (iaf inte för gaming) nu när jag provat öppna lurar. Penrose är långt mycket bättre än de gamingheadset jag provat men dom faller ändå efter samtliga 4 andra hörlurar här tyckte jag. Kristallklart ljud helt klart!

Philips Fidelio X3, fantastiska hörlurar. Oerhört sköna att ha på sig, något klumpiga jämfört med Sennheiser men komforten är världsklass. Spelade länge med dom igår utan minsta tendens till att tröttna. Ljudet är grymt, spelar väldigt klart och fint, ingen mullrig bas och i spel va dom helt outstanding.

Jag förstår nu vad folk menar med att man ska skita i att simulera 7.1 ljud, jag körde ett antal tester med X3an på olika klipp på youtube etc med stereo/7.1 och man får för det första ett mycket större ljudlandskap med dessa öppna lurar, det låter verkligen som att ljuden kommer långt bort ifrån och närmar sig. Stereoläge är det som gäller helt klart! Fantastiskt enkelt att lokalisera ljudkällan.

Jag beställde hem 560 nu för att kunna jämföra X3 med 560 i lugn och ro hemma. Men helt klart att det blir någon av dessa.

Däremot fick jag problem i Call of Duty med att ljudet strulade. Det lät som att volymen gick upp och ner beroende på hur man tittade i spelet. Ex när man satt i en bil tillsammans med någon som körde kom inget motorljud förrän jag vände mig mot den som körde, vilket blev helt fel. Var även ett par tillfällen då jag inte hörde alls att det kom skott bakifrån. Allt detta skyller jag dock på spelet och inte lurarna.

Så summa summarum, om inte blåtand är det viktigaste (eller konsolspel) så rekommenderar jag ett par öppna lurar med Antlion Modmic USB (kristallklart ljud från den mic:en). X3 eller 560 piskar alla headset på marknaden, ingen tvekan om den saken!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Update:

Fick hem Sennheiser lurarna idag och efter att ha lyssnat och jämfört bestämde jag mig för att skicka tillbaka X3.

Jag gillar ljudbilden mer på Sennheiser HD 560S och de är betydligt mer minimalistiska (dock mer "plastiga" än X3), inte riktigt lika komfortabla men de väger knappt något så det går jämnt ut i långa sessioner. De läcker mer ljud så de är verkligen öppna, vilket jag föredrar då jag sitter i en tyst miljö. Fördelen är att man knappt behöver ha sidetone på mikrofonen för du hör dig själv prata. De låter betydligt mer rent volymmässigt också jämfört med X3, jag tror man bör ha en amp/dac till X3 för att få ut det mesta ur dom. Jag kör alltså direkt mot mitt moderkort Asus Rog B550-i gaming. För spelande känns 560S helt klart bättre, sen gillar jag att de har lite vassare bas för musik.

Så jag kan inte lämna någon direkt rekommendation på ena eller andra utan jag tycker att man bör jämföra dom, jag fastnade helt enkelt för 560S ljudbild.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Update:

Fick hem Sennheiser lurarna idag och efter att ha lyssnat och jämfört bestämde jag mig för att skicka tillbaka X3.

Jag gillar ljudbilden mer på Sennheiser HD 560S och de är betydligt mer minimalistiska (dock mer "plastiga" än X3), inte riktigt lika komfortabla men de väger knappt något så det går jämnt ut i långa sessioner. De läcker mer ljud så de är verkligen öppna, vilket jag föredrar då jag sitter i en tyst miljö. Fördelen är att man knappt behöver ha sidetone på mikrofonen för du hör dig själv prata. De låter betydligt mer rent volymmässigt också jämfört med X3, jag tror man bör ha en amp/dac till X3 för att få ut det mesta ur dom. Jag kör alltså direkt mot mitt moderkort Asus Rog B550-i gaming. För spelande känns 560S helt klart bättre, sen gillar jag att de har lite vassare bas för musik.

Så jag kan inte lämna någon direkt rekommendation på ena eller andra utan jag tycker att man bör jämföra dom, jag fastnade helt enkelt för 560S ljudbild.

Haha måste bara skriva att ditt inlägg kring Sennheiser HD 560s fick mig att köpa headsetet också :). Valde att titta närmare på headsetet, och läste bara bra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Haha måste bara skriva att ditt inlägg kring Sennheiser HD 560s fick mig att köpa headsetet också :). Valde att titta närmare på headsetet, och läste bara bra saker.

Fan va nice att någon läser det man skriver 😂

Jag är grymt nöjd med dom fortfarande och vet inte om hörlurar blir ”inspelade” men tycker de låter ännu bättre nu efter ett antal timmars lyssnande.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mastrovious:

Fan va nice att någon läser det man skriver 😂

Jag är grymt nöjd med dom fortfarande och vet inte om hörlurar blir ”inspelade” men tycker de låter ännu bättre nu efter ett antal timmars lyssnande.

Inspelning som fenomen existerar när det gäller mekaniska komponenter som högtalarelement. Materialen behöver lite tid och rörelse för att nå sina specifikationer. I elektronik däremot brukar det avfärdas.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung