Permalänk
Medlem

Fläkt NF-A12x25 PWM självdöd? (NH-U12A)

Stötte på ett problem där jag är lite förvånad över detaljerna i det som hänt:

En av fläktarna på en Noctua NH-U12A (fläkt NF-A12x25 PWM) har uppenbart lagt av efter ca 1.5 år, upptäcktes genom hög CPU-temperatur. Är väl säkert dubbelt dåligt när en sån där fläkt stannar, den blir ju typ ett lock på ena sidan av kylaren.

Det jag tycker är lite förvånande är att fläkten verkar ha lagt av helt i tysthet. Och den verkar stendöd, att ge den en knuff gör ingen som helst skillnad och den rapporteras bara som N/A.

Annars tycker jag snarare att fläktar brukar kunna lägga av till följd av trasiga lager eller liknande men då brukar ju första steget vara att de börjar låta illa, här märktes alltså ingenting förrän den bara inte funkade längre.
Detta känns väl mer som att styrelektroniken givit upp eller något, snarare än att själva fläkten i sig är slut...

Någon som haft någon liknande erfarenhet med NF-A12x25 PWM? Misstänker att det inte är så mycket att göra åt, men vore lite intressant att höra om fler stött på något liknande.
Det är ju trevliga fläktar sett till prestanda, men så pass dyra att man inte bara köper en ny utan att blinka. Jag förväntar mig ju också att de ska ha längre livstid än sådär.

Ska förstås se om det går att få bara fläkten utbytt, vill ju helst inte höra att de isf vill att man ska returnera hela kylaren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304