C-hårddisken fyllls på tills den är full när jag spelar osv

Permalänk

C-hårddisken fyllls på tills den är full när jag spelar osv

Jag har ca 40GB ledigt på min C-hårddisk men sakta men säkert så försvinner minnet på hårddisken om jag tex sitter och surfar i flera timmar eller spelar och till slut så får jag upp meddelanden om att hårddisken har för lite minne för att ens Firefox/Chrome kan vara igång och så stängs allt ner...

MEN, om jag startar om datorn så har jag plötsligt 40GB ledigt på hårddisken igen...så vad fan är det som samlas på hårddisken som magiskt försvinner för att jag startar om datorn?
Fattar ingenting

Min Temp mapp på C-hårddisken ligger bara på några få MB så där ligger inget samlat och tar plats, kollar jag med Treesize så ligger Windowsmappen winsxs och System32 på ca 30GB.
I övrigt så ligger pagefile.sys på ca 40GB, det vet jag inte ens vad det är

Jag har kört Ccleaner flera gånger och gjort diskrensningar men det blir ingen större skillnad överhuvudtaget, det enda som verkar hjälpa är att starta om datorn och då får jag som sagt helt magiskt tillbaka 40GB...

Någon som har något tips på hur jag kan fixa detta och kanske flytta vilken mapp det är nu är som samlar massa skit när jag surfar till min andra hårddisk där jag har 1TB istället?
Då kommer jag iallafall inte märka om nån mapp fylls på medans jag använder datorn

Permalänk
Medlem

Har du kört en viruskoll?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ta hem WinDirStat eller TreeSize så kan du kolla. Kolla efter vilken mapp eller om det är någon enstaka fil som lir stor. Då kan du säkert begränsa hur stor filerna blir.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Har du kört en viruskoll?

Kör säkert en viruskoll en gång i veckan med både Microsoft Security Essentials, AdwCleaner och skannar av och rensar med Ccleaner

Skrivet av blade80:

Ta hem WinDirStat eller TreeSize så kan du kolla. Kolla efter vilken mapp eller om det är någon enstaka fil som lir stor. Då kan du säkert begränsa hur stor filerna blir.

Treesize har jag som sagt kollat med och det verkar som att det är Pagefile.sys som är boven, den skiljer på nästan 20-30GB från när hårddisken är fylld/när jag har startat om datorn, sitter just nu och försöker förstå hur man ska kunna lösa det, är inte jättekunnig när det kommer till såna här saker på datorn

Fattar dock inte alls exakt vad Pagefile.sys är för något och exakt vad det är som den fylls på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reggaeman:

Kör säkert en viruskoll en gång i veckan med både Microsoft Security Essentials, AdwCleaner och skannar av och rensar med Ccleaner

Treesize har jag som sagt kollat med och det verkar som att det är Pagefile.sys som är boven, den skiljer på nästan 20-30GB från när hårddisken är fylld/när jag har startat om datorn, sitter just nu och försöker förstå hur man ska kunna lösa det, är inte jättekunnig när det kommer till såna här saker på datorn

Fattar dock inte alls exakt vad Pagefile.sys är för något och exakt vad det är som den fylls på med

Kolla den här guiden:
https://smallbusiness.chron.com/reduce-pagefilesys-size-53940...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Pagefile är din minnesswap, den ska ta lika mycket som ditt internminne +- en handfull GB.
Hur mycket internminne har du egentligen?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Reggaeman:

Kör säkert en viruskoll en gång i veckan med både Microsoft Security Essentials, AdwCleaner och skannar av och rensar med Ccleaner

Treesize har jag som sagt kollat med och det verkar som att det är Pagefile.sys som är boven, den skiljer på nästan 20-30GB från när hårddisken är fylld/när jag har startat om datorn, sitter just nu och försöker förstå hur man ska kunna lösa det, är inte jättekunnig när det kommer till såna här saker på datorn

Fattar dock inte alls exakt vad Pagefile.sys är för något och exakt vad det är som den fylls på med

Hur mycket RAM har du i systemet?
Pagefile är en fil som matchar mängden RAM du har för att möjliggöra viloläge.
Du har även en hibernate-fil som matchar page-filen för att möjliggöra hibernate-läge.

Har du således 32 GB RAM så kommer din disk troligen sakta fyllas upp allt eftersom saker cache:as.
Det går fint att stänga av hibernate och minska storleken på pagefilen om du inte vill använda hibernate/sleep och har mycket RAM i datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reggaeman:

Fattar dock inte alls exakt vad Pagefile.sys är för något och exakt vad det är som den fylls på med

Det är filen för virtuellt minne och den kan gå upp till ca 2,5 ggr ramstorleken men man kan begränsa den om man har mycket ram, man bör dock inte ta bort den för en del äldre program kan få problem då.

Det låter generellt som att du har en mycket liten systemenhet som är nästan full, då kommer win att radera och lägga tillbaka saker på den hela tiden och det lediga utrymmet varierar mellan fullt och nästan fullt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reggaeman:

Kör säkert en viruskoll en gång i veckan med både Microsoft Security Essentials, AdwCleaner och skannar av och rensar med Ccleaner

Treesize har jag som sagt kollat med och det verkar som att det är Pagefile.sys som är boven, den skiljer på nästan 20-30GB från när hårddisken är fylld/när jag har startat om datorn, sitter just nu och försöker förstå hur man ska kunna lösa det, är inte jättekunnig när det kommer till såna här saker på datorn

Fattar dock inte alls exakt vad Pagefile.sys är för något och exakt vad det är som den fylls på med

"Page out" är det engelska uttrycket för vad systemet gör när data flyttas från arbetsminnet till temporär lagring på t ex en hårddisk. Så filen fylls av nåt som systemet, indirekt från ett program, skriver dit. Gissar att nåt program du använder lider av en minnesläcka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Pagefile är din minnesswap, den ska ta lika mycket som ditt internminne +- en handfull GB.
Hur mycket internminne har du egentligen?

Internminne, menar du RAM då eller? 16GB har jag
Eller hur stor C-hårddisken är?
Den ligger på 111GB, är väl säkert 120GB från början

Skrivet av DavidtheDoom:

Hur mycket RAM har du i systemet?
Pagefile är en fil som matchar mängden RAM du har för att möjliggöra viloläge.
Du har även en hibernate-fil som matchar page-filen för att möjliggöra hibernate-läge.

Har du således 32 GB RAM så kommer din disk troligen sakta fyllas upp allt eftersom saker cache:as.
Det går fint att stänga av hibernate och minska storleken på pagefilen om du inte vill använda hibernate/sleep och har mycket RAM i datorn.

16GB RAM
Som jag sagt tidigare i den här tråden så kan jag ganska lite om sånt här, mest för att jag aldrig har behövt sköta nåt hibernate-läge förut osv, ingen aning om hur det funkar.
Sitter och Googlar medans jag svarar

Skrivet av mrqaffe:

Det är filen för virtuellt minne och den kan gå upp till ca 2,5 ggr ramstorleken men man kan begränsa den om man har mycket ram, man bör dock inte ta bort den för en del äldre program kan få problem då.

Det låter generellt som att du har en mycket liten systemenhet som är nästan full, då kommer win att radera och lägga tillbaka saker på den hela tiden och det lediga utrymmet varierar mellan fullt och nästan fullt.

Jag har 16GB RAM, 120GB C-disk och ytterligare en 1TB Hårddisk.

Men jag har haft datorn i typ 6 år och aldrig haft det här problemet förut, då har C-disken legat på ca 40-50GB ledigt utrymme utan att det har påverkats alls, det här problemet har uppstått nu senaste veckorna och jag har inte gjort något ovanligt på datorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reggaeman:

Jag har 16GB RAM, 120GB C-disk och ytterligare en 1TB Hårddisk.

En ssd i 120 Gbyte klassen funkar i praktiken skit som systemenhet i win idag då den är för liten för nått annat än endast operativsystemet, den blir nästan full utav en normal installation och man kommer hela tiden att ha problem med att platsen tar slut och varierar pga det eller att win update strular pga för lite plats.
Det finns inget bra sätt att lösa det på om du ska använda datorn "normalt" utom att skaffa en större systemenhet, 250 Gbyte klassen är verkligen minsta smärtgränsen men 500 Gbyte eller större är där det börja gå att installera några program utan att genast få problem.

Du komemr att få kämpa mot symptom på platsbrist hur du än gör om du ska köra win på en så liten enhet idag så byt ut den !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Läs på om pagefile så löser du dina problem själv.

Den kan man av olika anledningar behöva minska eller öka, tex i mycket moddade spel kan en större pagefile hjälpa om man inte vill köpa mer RAM.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reggaeman:

Men jag har haft datorn i typ 6 år och aldrig haft det här problemet förut, då har C-disken legat på ca 40-50GB ledigt utrymme utan att det har påverkats alls, det här problemet har uppstått nu senaste veckorna och jag har inte gjort något ovanligt på datorn

Hittar du inte orsaken får du testa göra en ren installation. Starta datorn från USB minne och ta bort alla partitioner på disken.

Alla andra diskar kopplar du ur tills du USB har installerat klart så USB inte lägger/använder något på andra diskar som Windows behöver för att starta som i sin tur leder till problem senare.

Pagefilen kan du testa att ha en fast storlek på ca 1GB. Har du tid kan du testa om du behöver mer eller klarar dig med mindre genom att kolla om program, spel mm funkar som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En ssd i 120 Gbyte klassen funkar i praktiken skit som systemenhet i win idag då den är för liten för nått annat än endast operativsystemet, den blir nästan full utav en normal installation och man kommer hela tiden att ha problem med att platsen tar slut och varierar pga det eller att win update strular pga för lite plats.
Det finns inget bra sätt att lösa det på om du ska använda datorn "normalt" utom att skaffa en större systemenhet, 250 Gbyte klassen är verkligen minsta smärtgränsen men 500 Gbyte eller större är där det börja gå att installera några program utan att genast få problem.

Du komemr att få kämpa mot symptom på platsbrist hur du än gör om du ska köra win på en så liten enhet idag så byt ut den !

Här håller jag inte med. En 120GB disk fungerar alldeles utmärkt så länge man inte installerar spel på den. Att den skulle bli full bara av Windows installation stämmer inte alls. Jag har en 80GB SSD och efter Windows installation och några få program så har den över 40GB kvar. På en av mina bärbara datorer kör jag med en 128GB disk och det fungerar alldeles utmärkt och har inga problem med utrymmet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En ssd i 120 Gbyte klassen funkar i praktiken skit som systemenhet i win idag då den är för liten för nått annat än endast operativsystemet, den blir nästan full utav en normal installation och man kommer hela tiden att ha problem med att platsen tar slut och varierar pga det eller att win update strular pga för lite plats.
Det finns inget bra sätt att lösa det på om du ska använda datorn "normalt" utom att skaffa en större systemenhet, 250 Gbyte klassen är verkligen minsta smärtgränsen men 500 Gbyte eller större är där det börja gå att installera några program utan att genast få problem.

Du komemr att få kämpa mot symptom på platsbrist hur du än gör om du ska köra win på en så liten enhet idag så byt ut den !

Vi har massor av datorer inom jobbet med 120GB Diskar och inga av dessa är fulla eller har problem med att dom blir fulla. Sen beror det självklart på vad man gör och vilka program man installerar men det funkar kanon med 120GB. Jag har själv 256GB i min vanliga dator hemma, men sen har jag 2st andra diskar för spelen och har endast luanchern installerad på systemdisken.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ja, enda problemet med 120 GB SSD är just storleken, men att ha Windows + 40-60 GB av annat är inget problem.

Permalänk
Medlem

Något sitter och fyller ditt RAM, vilket leder till att Windows swappar ut reserverat men inaktivt utrymme ur RAM till disk (pagefilen).

Undersök vad som fyller minnet, alternativt sätt en statisk begränsning på pagefilen (4-8GB), så får Windows kämpa genom att döda processer och klaga på lågt minne.

Permalänk
Avstängd

Något program läcker minne, försök ta reda på vilket och ta bort eller uppgradera. Du kan ju lägga page-filen på din andra disk också och på så sätt dra ut på tiden innan problem uppstår, men det är ju att sätta plåster på ett brutet ben liksom.

Permalänk
Medlem

Så för att nå till stället där du kan sätta statisk begränsning på page filen som @Soir nämnde:

System > Advanced system settings > Settings > Performance [ Settings ] > Change

Hittade ett exempel på det på https://www.tomshardware.com/news/how-to-manage-virtual-memor...

Vanligtvis brukar windows sätta en bra gräns på den filen så det kan även vara något fel på ram minnena.

Tog bort halvskriven mening.
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Här håller jag inte med. En 120GB disk fungerar alldeles utmärkt så länge man inte installerar spel på den. Att den skulle bli full bara av Windows installation stämmer inte alls. Jag har en 80GB SSD och efter Windows installation och några få program så har den över 40GB kvar. På en av mina bärbara datorer kör jag med en 128GB disk och det fungerar alldeles utmärkt och har inga problem med utrymmet

Skrivet av BM-Mods:

Vi har massor av datorer inom jobbet med 120GB Diskar och inga av dessa är fulla eller har problem med att dom blir fulla. Sen beror det självklart på vad man gör och vilka program man installerar men det funkar kanon med 120GB. Jag har själv 256GB i min vanliga dator hemma, men sen har jag 2st andra diskar för spelen och har endast luanchern installerad på systemdisken.

Det är inte riktigt så enkelt för en så liten enhet kräver handpåläggning för att fungera som systemenhet i de flesta datorer idag, standardinställningarna i win ger mycket liten marginal för att en modern dator klarar sig, man kommer att behöva göra manuell inställningar och lär ändå få problem med en del saker om man installerar några program, win 10 går i praktiken inte heller att köra automatisk med mindre än minst 30 Gbyte ledigt utrymme för då komemr win update att strula även om man inte lagrar återställningspunkter.
Det är rent självplågeri och ger en mycket usel upplevelse att ha en så liten systemenhet idag om man kör win 10.

Det kan skilja på en företagsdator för där brukar inte uppdateringar och programinstallationer hanteras på samma sätt men på en konsumentdator är det en ren pina att behöva hålla på leta ledigt utrymme hela tiden.

Gillar man att ofta installera om i stället för att köra win update, (eller helt skiter i uppdateringar, inte möjligt utan handpåläggning i konsumentversioner) verkligen bara har ett fåtal små program och har lite ram så, ja det funkar tekniskt.
Men funkar det bra, nej det funkar skit vilket var det jag skrev innan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte riktigt så enkelt för en så liten enhet kräver handpåläggning för att fungera som systemenhet i de flesta datorer idag, standardinställningarna i win ger mycket liten marginal för att en modern dator klarar sig, man kommer att behöva göra manuell inställningar och lär ändå få problem med en del saker om man installerar några program, win 10 går i praktiken inte heller att köra automatisk med mindre än minst 30 Gbyte ledigt utrymme för då komemr win update att strula även om man inte lagrar återställningspunkter.
Det är rent självplågeri och ger en mycket usel upplevelse att ha en så liten systemenhet idag om man kör win 10.

Jag håller absolut inte med. Jag har inte behövt göra några handpåläggningar varken på de diskar med 128GB eller 180GB och då körde jag med en 180GB disk i 5 år utan problem och detta på min stationära dator. Visst, jag har andra enheter där också, men de används för spelen samt för långtidslagring av data som jag vill ha kvar, t.ex. bilder, filmer och musik.

Och 180GB disken har jag inte heller behövt göra någon handpåläggning och då installerade jag inte om Windows manuellt på flera år.

Windows Update är självklart igång på alla datorer och sköter sig själv mestadels av tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DavidtheDoom:

Pagefile är en fil som matchar mängden RAM du har för att möjliggöra viloläge.

Detta får du gärna underbygga eller utveckla, för så har jag aldrig trott att det ligger till. Min förståelse är att Sleep behåller all data i RAM medan Hibernate dumpar RAM till disk, men då till hiberfil.sys (som därför alltid är lika stor som RAM) och inte pagefile.sys. Jag brukar köra med en betydligt mindre pagefile än jag har RAM.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ett problem vi haft på ett antal Windows 10 maskiner på jobbet är att databasen för windows sökindexering ballar ur och fylls upp tills C: är knökfull. Kolla storleken på den här filen: C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb

Om den är onormalt stor kan du följa dessa steg:

  1. open services.msc

  2. Stop the Windows Search service (I was this far already).

  3. Rename C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb

  4. Start the Windows Search service

  5. The directory rebuilds Windows.edb (34 MB initial size in my case)

  6. Open Control Panel / Indexing Options

  7. Wait a long time for buttons to become enabled

  8. Click Modify

  9. Uncheck Users directory or whatever else you don't want indexed (I left Start Menu enabled because it's so small)

  10. Click Ok

Saxat från https://superuser.com/questions/59864/stopping-microsoft-sear...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta får du gärna underbygga eller utveckla, för så har jag aldrig trott att det ligger till. Min förståelse är att Sleep behåller all data i RAM medan Hibernate dumpar RAM till disk, men då till hiberfil.sys (som därför alltid är lika stor som RAM) och inte pagefile.sys. Jag brukar köra med en betydligt mindre pagefile än jag har RAM.

Precis.
Pagefile.sys är en fil som mer eller mindre används som backup-lösning ifall ditt internminne tar slut. Istället för att Windows ska krascha pga slut på internminne så swappar den tillfälligt vissa delar av internminnet som inte används just nu till din pagefile - för att på så vis frigöra lite utrymme för det som nu behöver använda internminnet.
https://askleo.com/what-is-pagefile-sys-can-i-delete-it/
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/in...

Hiberfil.sys är exakt som du säger, till för att användas vid Hibernate så du snabbt kan starta upp datorn precis där du lämnade den. Hibernate = Viloläge (använder Hiberfil.sys), Sleep =strömsparläge (använder RAM)
https://eforum.idg.se/topic/352899-vilol%C3%A4ge-vs-str%C3%B6...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Testa en annan webbläsare i några dagar och se om det blir samma problem innan du börjar pilla med massa saker om du känner dig osäker.
Blir det samma då, kolla på pagefile och hiberfile, om inte, kolla om det finns en uppdatering till din webbläsare.
Eftersom det plötsligt uppstått.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Ett problem vi haft på ett antal Windows 10 maskiner på jobbet är att databasen för windows sökindexering ballar ur och fylls upp tills C: är knökfull. Kolla storleken på den här filen: C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb

Om den är onormalt stor kan du följa dessa steg:

  1. open services.msc

  2. Stop the Windows Search service (I was this far already).

  3. Rename C:\ProgramData\Microsoft\Search\Data\Applications\Windows\Windows.edb

  4. Start the Windows Search service

  5. The directory rebuilds Windows.edb (34 MB initial size in my case)

  6. Open Control Panel / Indexing Options

  7. Wait a long time for buttons to become enabled

  8. Click Modify

  9. Uncheck Users directory or whatever else you don't want indexed (I left Start Menu enabled because it's so small)

  10. Click Ok

Saxat från https://superuser.com/questions/59864/stopping-microsoft-sear...

Låter inte helt orimligt, nu har jag inte stött på fenomenet själv men efter diskussionen om pagefile så misstänker jag att det är något som detta eller ett program som fyller upp disken med loggar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter inte helt orimligt, nu har jag inte stött på fenomenet själv men efter diskussionen om pagefile så misstänker jag att det är något som detta eller ett program som fyller upp disken med loggar.

Har inte varit med om det själv förutom maskinerna på jobbet och dom är alla baserade på samma image och det är en äldre version av Windows 10 så vet inte hur stor chansen är men man vet aldrig. Mappen ligger väl dessutom dold direkt på C: som standard så kan vara lätt o missa den om man bara kollar storleken på mappar man ser.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Har inte varit med om det själv förutom maskinerna på jobbet och dom är alla baserade på samma image och det är en äldre version av Windows 10 så vet inte hur stor chansen är men man vet aldrig. Mappen ligger väl dessutom dold direkt på C: som standard så kan vara lätt o missa den om man bara kollar storleken på mappar man ser.

treesize ftw

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kollade på min NAS, och indexfilen var på 32 GB! Den startas aldrig om. Stängde av indexeringen helt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Flytta pagefile till den andra disken, se om problemet försvinner från c-disken.
Gör den det har du ju lokaliserat problemet.

Hittar du inte vad som orsakar det, blås en ren installation av W10.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb