Wi-Fi pci-kort med m-atx moderkort och stort grafikkort.

Permalänk
Medlem

Wi-Fi pci-kort med m-atx moderkort och stort grafikkort.

Jag ska uppgradera Trådlösa nätverkskorten i barnens datorer. Tyvärr var jag snål när jag byggde dem och köpte m-atx moderkort så nu har jag problemet att grafikkorten täcker pci-platsen som är under den grafikkortet sitter i.

Finns det något sätt att lösa detta på eller måste jag köpa USB wifikort?

Jag tänker om det finns något alternativt sätt att montera nätverkskortet på, typ som vertikalt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

m-atx har ju normalt fyra kortplatser, grafikkortet täcker väl inte alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

m-atx har ju normalt fyra kortplatser, grafikkortet täcker väl inte alla?

Tyvärr så har jag köpt samma kort till båda och det finns bara en utöver pci-16 platsen. Tänkte inte alls på det då men nu ställer det till problem.

Korten är MSI B450M-A PRO MAX.

Permalänk
Medlem

Det är rätt vanligt för mining-riggar, tyvärr verkar de flesta ändå ha kabeln rakt upp.

Skulle en sådan här få plats?
https://fyndiq.se/produkt/pci-e-express-1x-slot-riser-card-ad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det är rätt vanligt för mining-riggar, tyvärr verkar de flesta ändå ha kabeln rakt upp.

Skulle en sådan här få plats?
https://fyndiq.se/produkt/pci-e-express-1x-slot-riser-card-ad...

Den ser ju vettig ut. Frågan är bara var man ska sätta kortet? Kan det funka att skruva fast som vanligt fast nedanför moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennis77:

Den ser ju vettig ut. Frågan är bara var man ska sätta kortet? Kan det funka att skruva fast som vanligt fast nedanför moderkortet?

Har du en tom PCI-slot i lådan så är det väl utmärkt. Haken är väl mer om du har någon centimeter över direkt ovanför PCIEx1 sloten

Permalänk
Medlem

En USB-adapter funkar säkert också bra..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lennis77:

Tyvärr så har jag köpt samma kort till båda och det finns bara en utöver pci-16 platsen. Tänkte inte alls på det då men nu ställer det till problem.

Korten är MSI B450M-A PRO MAX.

Det kanske går att montera ett wifikort i M.2 platsen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske går att montera ett wifikort i M.2 platsen ?

Moderkortet har en M.2 med M-key, medans WiFi kort oftast är E-key, vilket gör att de inte är kompatibla utan någon form av adapter. Men i det fallet kan man ju även gå från M.2 till standard PCI-e och sätta i ett standard kort om man vill.
Har finns en artikel som går igenom de olika varianterna: https://arstechnica.com/gadgets/2015/02/understanding-m-2-the...

I detta fallet så skulle jag nog mer rekommendera en USB variant istället, så slipper man leta adaptrar när man inte behöver.
Om det nu inte finns möjlighet att dra kabel vill säga.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Det slutade med att jag köpte ett USB kort men tyvärr så hittar jag inget riktigt snabbt till en vettig peng men det får duga.

Permalänk
Medlem

Monterade precis Asus PCE-AC56 WiFi-adapter PCIe på ett MSI B450M-A PRO MAX
I chassi Fractal Design Define Mini C Svart
Grafikkort AMD Radeon R9 380

Lite trångt, nätverkskortet hade en platt sida mot grafikkortet som gav några mm tillgodo.
Fick lossa grafikkortet sedan gick det bra.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850