Permalänk
Medlem

AiO vs luftkylning ljudnivå

Hej!

Ska uppgradera min dator lite och sitter och tittar lite på ny kylare som ska kyla en Ryzen 5600x. Alternativen är en AiO kylare eller en luftkylning. Jag vill helst ha en så tyst dator som möjligt även om jag är beredd att offra lite i ljudnivå för att testa en AiO lösning.

Har ni några synpunkter eller råd angående detta?

Har bland annat kollat på denna AiO lösningen då jag tänkt mig ett svartvitt bygge.

https://www.inet.se/produkt/5323361/phanteks-glacier-one-240m...

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

En kylfläns låter ingenting, en pump gör det. Rätt enkel matematik

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vilket chassi har du? Tycker den där kylaren var fasligt dyr för att vara 240 mm för det priset borde det vara åtminstone 280mm. I alla fall vid maxprestanda så är luftkylning tystare men å andra sidan kan man dra ner fläktarna på AIO lösningen och då blir kylprestandan ungefär likvärdig liksom ljudnivån. Då väljer man AIO lösningen pga estetiken och att det är lite smidigare. Jag själv brukade förespråka luftkylning länge men har på senare tid svängt och förespråkar AIO för de som har möjlighet (för det är ju dyrare). Numera är dessa tillräckligt tysta och har visat sig ha tillräcklig säkerhet vad gäller läckage.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En kylfläns låter ingenting, en pump gör det. Rätt enkel matematik

Jo fast många säger att pumparna låter så pass lite nu att det inte överröstar fläktljudet som man ju får oavsett vad man väljer. Har aldrig ägt en AiO så vet inte hur mycket det låter alls

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vilket chassi har du? Tycker den där kylaren var fasligt dyr för att vara 240 mm för det priset borde det vara åtminstone 280mm. I alla fall vid maxprestanda så är luftkylning tystare men å andra sidan kan man dra ner fläktarna på AIO lösningen och då blir kylprestandan ungefär likvärdig liksom ljudnivån. Då väljer man AIO lösningen pga estetiken och att det är lite smidigare. Jag själv brukade förespråka luftkylning länge men har på senare tid svängt och förespråkar AIO för de som har möjlighet (för det är ju dyrare). Numera är dessa tillräckligt tysta och har visat sig ha tillräcklig säkerhet vad gäller läckage.

Ja den är lite dyrare. Men gillade verkligen designen på den, mycket snyggare än andra vita AiOs enligt mig. Är 240mm för mesigt? Jag kommer inte överklocka processorn utan köra stock.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Har en Alphacool LT 240 till min 2600 och pumpen är så tyst att jag först trodde den var avstängd när jag kopplade in den för första gången. Har noctua-fläktar på som går på konstant 25% och CPUn går aldrig över 55C. Om jag har örat ungefär 1dm från där radden sitter monterad så kan jag höra hur luften blåser, men inget motorljud. Har mer problem med PSU-fläkten som ibland går upp i varv när jag använder chrome.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

En fördel jag tycker med AIO är att du kan du kan köra en load under några minuter innan fläktarna måste börja spinna upp. Med luft måste de spinna upp direkt.

Generellt skulle jag säga att luft är tystare vid idle, men mer högljutt under load.

Är ganska nöjd med min NZXT Kraken X52 med Noctua NF-A12x25 fläktar annars. Är som bästa av båda världar. Dock ligger man ibland på natten när man inte kan somna och funderar om det kanske droppar där inne och imorn när jag startar kommer inget fungera. Men det har inte hänt än iaf

Sevärd film om du inte somnar. Vill minnas att han nämner att de använt samma AIO till sin testrigg i flera år utan problem, och de lär ju ta bort och montera den på nytt ganska ofta vilket sliter på allt...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jo fast många säger att pumparna låter så pass lite nu att det inte överröstar fläktljudet som man ju får oavsett vad man väljer. Har aldrig ägt en AiO så vet inte hur mycket det låter alls

Alla ljud som alstras i burken adderas, man kanske inte kan urskilja pumpljudet över fläktarna men det bidrar till den totala ljudnivån. Sedan är det säkerligen så att det rent praktiskt i de allra flesta fall inte gör någon märkbar skillnad.

Det handlar i slutänden mest om vilken modell man väljer och hur man ställer in sådant som fläktkurvor. Med ett planerat bygge och välvalda produkter kan man välja den lösning man föredrar och slutresultatet blir ganska jämförbart.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Dagens AIO kan vara sjukt tysta, men en kompetent luftkylare är fortfarande mer prisvärd.
Ta tex Noctua D15 till ett pris om ~900kr som slår det mesta i både kylförmåga och db.

Permalänk
Medlem

Den jag har (Corsair iCue H150i RGB PRO XT) har en pump jag inte kan höra på normalläget. Den hörs, svagt, på maxläget (som jag bara testat, inte använder). Fläktarna hörs. Men fläktar hörs på luftkylare också. För mig är det ingen skillnad i ljudnivå eller ljudkaraktär, men luftkylaren gav 4-5 grader högre maxtemp än vattenkylaren, på fullt blås. Dessutom kan vattenkylaren hantera korta toppar i belastning utan att behöva varva upp direkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Dagens AIO kan vara sjukt tysta, men en kompetent luftkylare är fortfarande mer prisvärd.
Ta tex Noctua D15 till ett pris om ~900kr som slår det mesta i både kylförmåga och db.

Arctic Liquid Freezer II brukar stå sig bra mot Nocutan utan att vara nämnvärt dyrare (inte ens 420mm är speciellt dyr, 1300kr)

Permalänk

Brukar vara väl värt pengarna att byta ut de medföljande fläktarna till AIO:n. Jag köpte till noctua fläktar och dessa både kyler bättre och är tystare än originalen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem

Hade kört på en Noctua-kylare går så gott som knäpptyst samtidigt som de kyler grymt bra. Har knappt lägre ljudnivå nu med custom loop än jag hade med min Noctua nh-d15, i slutändan så är det näshan alltid grafikkortet som låter mest ändå.

Att lägga nästan 2k på en AIO för att kyla en cpu som kostar 3k känns inte helt 100 imo. Sen har ju pumparna en tendes att ge upp efter några år och då är det bara hiva den. En luftkylare håller för alltid.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Cooler Master Hyper 212 Black Edition på BF för 199kr och det är nog den mest prisvärda kylare jag köpt.
Supertyst vid idle om man kör custom curve och minsta möjliga RPM, sen är den ganska tyst under load oxå. Som andra nämnt så låter GPUn mera än vad CPUn någonstans gjort.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk

Har en D15 på min 3900x kör passivt upp till 60°c å sen rampar från 25% vid 61°c till 100% vid 75°c men den går sällan över 50% och håller sig runt 65-70°c vid tung last.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hardware canucks visade nyligen den AIOn i ett klipp, kan vara kul att se även om jag inte tycker att kyllösningen är prisvärd. Klippet är en generell överblick över olika radiatorstorlekar:

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Hardware canucks visade nyligen den AIOn i ett klipp, kan vara kul att se även om jag inte tycker att kyllösningen är prisvärd. Klippet är en generell överblick över olika radiatorstorlekar:

https://youtu.be/0y9-3xf-te4?t=61

Verkar ju kanon enligt den videon Kanske inte prisvärd men just i detta fallet är det inte det jag är ute efter

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hade kört på en Noctua-kylare går så gott som knäpptyst samtidigt som de kyler grymt bra. Har knappt lägre ljudnivå nu med custom loop än jag hade med min Noctua nh-d15, i slutändan så är det näshan alltid grafikkortet som låter mest ändå.

Att lägga nästan 2k på en AIO för att kyla en cpu som kostar 3k känns inte helt 100 imo. Sen har ju pumparna en tendes att ge upp efter några år och då är det bara hiva den. En luftkylare håller för alltid.

Gillar också starkt nh-d15, nackdelen är att den är abnormt stor och väger mycket.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F | i9-9990K | Corsair Hydro H150i PRO | Corsair Vengeance 32GB DDR4 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC V2 | Samsung M.2 970 EVO 1TB | Seasonic PRIME Ultra 1000W Platinum | Fractal Design Define R6 USB-C | Xtrfy H1 Headset |VORTEX TAB 75 PBT, Cherry MX Brown| ASUS ROG Swift PG279Q 165hz IPS 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja den är lite dyrare. Men gillade verkligen designen på den, mycket snyggare än andra vita AiOs enligt mig. Är 240mm för mesigt? Jag kommer inte överklocka processorn utan köra stock.

Min uppfattning (som jag nog fått från linustechtips) är att kylprestandan alltid är proportionell mot kyl arean, vilket stämmer med teorin. Jämför samma storleken (kyl arean) på aio och kylare så får du en uppfattning.

Det känns sjukt att reflektera tillbaka på noctua dh-14 som jag köpte för 600kr. Vilken kylprestanda och ljudnivå per krona. Dock så var det en massa år sen och ingen pwm. Det var ju även en tid när det var många chassin som inte rymde dessa klumpar.

Jag väljer alltid luft. Mest för att slippa en pump som kan ge ljud, och lägre pris. Men det gäller ju hela bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Hade kört på en Noctua-kylare går så gott som knäpptyst samtidigt som de kyler grymt bra. Har knappt lägre ljudnivå nu med custom loop än jag hade med min Noctua nh-d15, i slutändan så är det näshan alltid grafikkortet som låter mest ändå.

Om du nu anser att ljudnivån kommer från ditt graffekort, varför inte bara bygga in GPUn i Loopen?
Tycker personligen det är lite meningslöst att endast köra CPU i en custom om man inte gör det av estetiska själ, då kan man köra en bättre AIO. Fördelarna med en CL är ju att du kan lösa både CPU och GPU ljudnivån och samtidigt få rejält med OC prestanda.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wipen:

Om du nu anser att ljudnivån kommer från ditt graffekort, varför inte bara bygga in GPUn i Loopen?
Tycker personligen det är lite meningslöst att endast köra CPU i en custom om man inte gör det av estetiska själ, då kan man köra en bättre AIO. Fördelarna med en CL är ju att du kan lösa både CPU och GPU ljudnivån och samtidigt få rejält med OC prestanda.

Jag har mitt grafikkort i loopen. Största poängen med loopen var att mitt 2080ti FE var så jävla högljutt och dessutom varmt så då gjorde jag slag i saken och satte ihop en loop

Min poäng var att min nh-d15 inte lät mer än vad min loop gör, så att lägga massa pengar på en dyr AIO om det är ljudnivån man vill få ner är bortslängda pengar eftersom det ändå är grafikkortet som kommer låta mest. Vill man bara få sin cpu-kylare tystare än de flesta grafikkort kan man Köpa en Arctic Freezer 34 eSports DUO och call it a day

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Säger luftkylt för en behagligare ljudnivå vid Idle.

Testat 2 st Corsair h100i platinum AiO,s,bägge med "el-motorljud" från pumpen,inte direkt störande,men endå närvarande.

Enda gången min burk varit helt ljudlös vid idle var med en Coolermaster Hyper 212.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

Säger luftkylt för en behagligare ljudnivå vid Idle.

Testat 2 st Corsair h100i platinum AiO,s,bägge med "el-motorljud" från pumpen,inte direkt störande,men endå närvarande.

Enda gången min burk varit helt ljudlös vid idle var med en Coolermaster Hyper 212.

Har även jag detta el-motorljud som surrar i burken. Köpte H150i Elite Capellix 360mm. Bytte ut den första då den lät illa. Den nya låter bättre men det är ju inte tyst direkt nu heller. Jag funderar på att häva hela köpet och bygga egen loop istället.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Kör jag min Kraken X63 över 50% pumphastighet, så låter den. Kör jag den på 100% så låter det riktigt irriterande (dock tror jag min pump defekt). Jag kör min pump på cirka 40% och då är den i princip ljudlös. Enda skillnaden jag märkt mellan 40 och 100% är som allra högst 2 grader.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)