Permalänk

Fråga ang biosuppdatering.

Hej. Köpte i dagarna en Ryzen 5 5600x och ett X570 Aorus Pro på netonnet.

Laddade ner filer från gigabyte och la biosfilen (uppackad och omdöpt till GIGABYTE.bin) på ett 8gb usbminne (FAT32 formaterat).
Pluggade in 24pin och 8pin från ett nätagg.
När jag slår på strömmen på nätagget så blinkar led vid loggan ovanför usbportarna en gång.
Sätter i usbminnet, trycker på q-flash plus knappen.
USBns led blinkar en gång, sen händer inget mer.
Har testat allt jag kan komma på ungefär.

Några tips eller tricks?

Fyllde på med information som efterfrågades i kommentarer.
Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men filen är väl komprimerad så har du packat upp den?

Permalänk
Medlem

Är minnet formaterat som FAT32?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Skrivet av Solanum95:

Dum fråga kanske men filen är väl komprimerad så har du packat upp den?

Inte dum fråga.
Var lite otydlig kanske. Men jo den är unzippad och jag döpte om X570APRO.F31 till GIGABYTE.bin innan jag la den på USB.

Permalänk
Skrivet av Sundkula:

Är minnet formaterat som FAT32?

Ja det är det.

Permalänk
Medlem

Trycker du på flash-knappen eller håller du den intryckt?

Jag var tvungen att hålla den intryckt tills lampan börjar blinka sedan släppa knappen.
Flashningen är klar när lampan är släckt.

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Skrivet av xanoi:

Trycker du på flash-knappen eller håller du den intryckt?

Jag var tvungen att hålla den intryckt tills lampan börjar blinka sedan släppa knappen.
Flashningen är klar när lampan är släckt.

Har testat att trycka en gång. Även testat att hålla den inne allt från fem till tjugo sekunder.
Hur länge uppskattar du att du höll knappen inne?

Permalänk
Medlem

Ska man verkligen döpa om filer? Jag kör med en mammabräda från Gigabyte och vid bios update så har jag aldrig döpt om filer. Bara packa upp filen och lägg in allt i en FAT32-formaterad usbminne.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenthsoderholm:

Har testat att trycka en gång. Även testat att hålla den inne allt från fem till tjugo sekunder.
Hur länge uppskattar du att du höll knappen inne?

Inte alltför länge. 3-5 sek.
Dock fungerade inte flashningen för mig första gången heller.
Trodde det fungerade o kopplade in alla komponenter men det fungerade inte.
Såg även att jag bara hade bin-filen på stickan. Testade att flasha med komponenterna i samt alla filer från zippen på stickan. Då fungerade det felfritt.

Så osäker om flashningen fungerade tack vare alla filer på stickan eller alla komponenter inkopplade.

Flashade gigabyte b550 aorus pro (v2).

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Skrivet av Pusher:

Ska man verkligen döpa om filer? Jag kör med en mammabräda från Gigabyte och vid bios update så har jag aldrig döpt om filer. Bara packa upp filen och lägg in allt i en FAT32-formaterad usbminne.

Efter vad det står i manualen/på deras hemsida så ska en göra det.

"1. From GIGABYTE's website, download the latest compressed BIOS update file that matches your motherboard
model.
2. Uncompress the downloaded BIOS file, save it to your USB flash drive, and rename it to GIGABYTE.bin.
Note: The USB flash drive must use the FAT32/16 file system"

Permalänk

Du vill ha dessa filer på en FAT32 USB-STICKA
1. GIGABYTE.bin
2. EFIFLASH.exe
3. Autoexec.bat

Du ska inte ha en cpu monterad.
Du ska ha 24pin + 4pin (4+4pin) inkopplad på moderkortet.
Du ska ha 220-kabeln inkopplad i PSUn.
Plugga in USB-stickan i VITT USB-uttag.
Slå på brytaren till PSUn
Håll inne Q-flashknappen tills blinkandet börjar.
Håll ut och vänta i 10-15min tills PSU'n slagits av helt och hållet och ej startar.
Då ditt moderkort har main och backup-bios så kan flashprocessen ta tid och reboots kan komma att ske om och om igen så du får nog ha lite is i magen en stund.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Du vill ha dessa filer på en FAT32 USB-STICKA
1. GIGABYTE.bin
2. EFIFLASH.exe
3. Autoexec.bat

Du ska inte ha en cpu monterad.
Du ska ha 24pin + 4pin (4+4pin) inkopplad på moderkortet.
Du ska ha 220-kabeln inkopplad i PSUn.
Plugga in USB-stickan i VITT USB-uttag.
Slå på brytaren till PSUn
Håll inne Q-flashknappen tills blinkandet börjar.
Håll ut och vänta i 10-15min tills PSU'n slagits av helt och hållet och ej startar.
Då ditt moderkort har main och backup-bios så kan flashprocessen ta tid och reboots kan komma att ske om och om igen så du får nog ha lite is i magen en stund.

Ok, då vet jag vad jag ska prova ikväll efter jobb.

Tack så mycket (=

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Du ska inte ha en cpu monterad.

Spelar ingen roll, körde med allting inkopplat. CPU, GPU, RAM etc.
Men i övrigt håller jag med om din post.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenthsoderholm:

Efter vad det står i manualen/på deras hemsida så ska en göra det.

"1. From GIGABYTE's website, download the latest compressed BIOS update file that matches your motherboard
model.
2. Uncompress the downloaded BIOS file, save it to your USB flash drive, and rename it to GIGABYTE.bin.
Note: The USB flash drive must use the FAT32/16 file system"

Låter helskumt. Om det inte funkar med dom tipsen du fick ovan så testa att bara lägga in filerna utan att döpa om dom.
Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Skrivet av Zoxx0:

Spelar ingen roll, körde med allting inkopplat. CPU, GPU, RAM etc.
Men i övrigt håller jag med om din post.

De är bra att de kommer fram info om att det inte måste ske exakt efter manualen.
Flashade i bios Asrock x570 TB3 för 5000-series igår, no display Cmos-reset gav Postning

Nåväl. Hoppas de går vägen sen ikväll!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Hej, har testat nu ikväll.
Men det händer inte något direkt. PSU startar inte. USBled blinkar en gång bara.
Här är mitt senaste försök...
(
Filerna på USB är
2020-12-31 07:23 16 777 216 GIGABYTE.bin
2021-01-05 04:44 21 autoexec.bat
2020-06-16 13:34 99 464 Efiflash.exe
2019-10-09 04:10 280 readme.txt
2020-12-31 07:23 16 777 216 X570APRO.F31
)

https://youtu.be/MkSw_aIc2eY

Skrev ut filerna på USBstuckan
Permalänk
Medlem

Har du provat ett annat USB-minne?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Har du provat ett annat USB-minne?

Provade med ett annat innan, men det var innan jag fick tipset om att ha med alla filerna.
Derp.
Jaja, nu är det kvällsmat och hockey på tv. Återkommer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenthsoderholm:

Hej, har testat nu ikväll.
Men det händer inte något direkt. PSU startar inte. USBled blinkar en gång bara.
Här är mitt senaste försök...
(
Filerna på USB är
2020-12-31 07:23 16 777 216 GIGABYTE.bin
2021-01-05 04:44 21 autoexec.bat
2020-06-16 13:34 99 464 Efiflash.exe
2019-10-09 04:10 280 readme.txt
2020-12-31 07:23 16 777 216 X570APRO.F31
)

https://youtu.be/MkSw_aIc2eY

Prova med de 3 översta filerna på stickan.
Prova annat USB-minne
Prova med komponenterna installerade.

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Medlem

Har inte gigabyte brädorna tillgång till bios/uefi även utan processor? Så uppdaterade jag mitt B550i AX pro i alla fall. La in en 5900X och starta. Datorn bootades in i uefi och uppdaterade bios.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenthsoderholm:

Provade med ett annat innan, men det var innan jag fick tipset om att ha med alla filerna.
Derp.
Jaja, nu är det kvällsmat och hockey på tv. Återkommer...

Med tanke på märket på nätagget kan det nog vara värt att prova ett annat sådant också. Ace of Sweden är inget jag hade pluggat in i något av värde

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Flashade ett gigabyte auros pro v2 för några dagar sen, det bioset som var på skulle inte ha stöd för 5000 serien, höll på lite som du , ingenting verkade direkt hända, men allting ikopplat så bootade den ändå in i bios, och ja kunde köra qflash därifrån. ( där stod de också att den hade F1 bioset som inte skulle funka) och ja kunde uppgradera till F13 som har stöd, från usb minnet. Hade dock inte döpt om något, men de funkade till slut.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte tänka mig att autoexec.bat eller efiflash.exe behövs. Autoexec.bat används när DOS bootar, och här körs ju verkligen ingen boot överhuvudtaget; CPUn får inte ens ström.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Med tanke på märket på nätagget kan det nog vara värt att prova ett annat sådant också. Ace of Sweden är inget jag hade pluggat in i något av värde

Njae. Kanske inte.
Satte in brädan i burken först när jag skulle flasha det.

Där är ett Corsair 750w istället.
Kanske ska prova att slänga in allt i lådan och prova igen. Ska kolla om jag har någon som bor i närheten som har en 3000 så kan vi ju kolla vilket version av bios det är på det och flasha med den i om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenthsoderholm:

Njae. Kanske inte.
Satte in brädan i burken först när jag skulle flasha det.

Där är ett Corsair 750w istället.
Kanske ska prova att slänga in allt i lådan och prova igen. Ska kolla om jag har någon som bor i närheten som har en 3000 så kan vi ju kolla vilket version av bios det är på det och flasha med den i om det behövs.

har du provat o bara dra igång burken med allt inkopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenthsoderholm:

Provade med ett annat innan, men det var innan jag fick tipset om att ha med alla filerna.
Derp.
Jaja, nu är det kvällsmat och hockey på tv. Återkommer...

Frölunda spelar inte idag😉

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

har du provat o bara dra igång burken med allt inkopplat?

Nä. Jag har ju inte det. Trodde ju att bios skulle behöva flashas först.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan klart vara värt att testa att boota. Funkade på min kompis MSI B550M Mortar men inte på mitt Asus B550M-Plus. Nämnvärt är att MSI-kortet inte hade 5000-kompatibelt BIOS, men att boota och flasha från BIOS funkade ändå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det kan klart vara värt att testa att boota. Funkade på min kompis MSI B550M Mortar men inte på mitt Asus B550M-Plus. Nämnvärt är att MSI-kortet inte hade 5000-kompatibelt BIOS, men att boota och flasha från BIOS funkade ändå.

Japp så var det i mitt fall också, hade en 3600xt som reserv men den behövdes inte. Testa då att packa upp filerna en gång till så att original namnet på filen finns med försäkerhetsskull

Permalänk

Liten update nu när jag haft tid att pela med burken.
Testade att koppla in allt, då startar datorn men det lyste en led märkt CPU med ett rött aggressivt sken…

Testade att plocka ur CPUn och prova att flasha.
Flashproceduren startar och håller på ett tag. Allt stängde ner sig.

Glad i hågen pluggar jag i cpu och fläkten.
Men direkt när mobo får ström så startar allt och samma led skiner rött.

Var inne på gigabyte hemsida och såg att där var nytt bios (.32) så håller nu på att flasha mobo med det istället för att se om det vill fungera bättre.

Någon som varit med om något liknande?

Edit:
Efter flashen till .32 var det samma beteende. Datorn startar direkt när jag slår på strömmen till nätagget.

Update