Skärm svart (frånkopplad) i några sek följt av högre fläktljud

Permalänk
Medlem

Skärm svart (frånkopplad) i några sek följt av högre fläktljud

Hej,

Har idag haft ett nytt problem med att skärmen blir svart i några sekunder när jag bläddrat bland vissa excel-ark (det finns inga makron i dessa ark eller komplexa länkar).

Det verkar som att den kopplar bort från skärmen och att datorn sover i någon sekund eftersom att min skärm beter sig som att jag startat upp datorn på nytt med in "DP in"-popup precis innan jag får bild.

I samband med det väsnas även mina fläktar lite högre.

Det är inte alls några superstora eller komplexa excel-ark. Jag har jobbat med mycket tyngre bara några dagar sen utan problem.

Har en Ryzen 9 3900X, 3.8 GHz, 32GB minne och RX 5600 XT Pulse 6GB ifall det spelar roll.

Jag har inte installerat något nyligen

Vet någon vad det kan bero på? Har bara hänt idag men har skett 3-5 gånger.

/M

Permalänk
Medlem

Kan någon tipsa om något bra program för att kolla temperatur på komponenter så att jag kan testa det?

Permalänk
Skrivet av mkl:

Kan någon tipsa om något bra program för att kolla temperatur på komponenter så att jag kan testa det?

Testa gpu-z

Permalänk
Skrivet av mkl:

Kan någon tipsa om något bra program för att kolla temperatur på komponenter så att jag kan testa det?

Testa gpu-z

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Kan någon tipsa om något bra program för att kolla temperatur på komponenter så att jag kan testa det?

Hwinfo visar nästan alla sensorer så du kan se om något intressant händer med någon komponent när det inträffar. Kolla event viewer också.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag lyckades lösa det genom att kolla reliability history och sedan installera nya drivrutiner på moderkort och grafikkort. Jag tror att det var drivrutinerna på grafikkortet som spökade