Tekniska fel som förstör en i annars bra film eller serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bilen är en Ford Ka från 2006.

Jäklar en ford KA. Funderade faktiskt på en sån fuling. Alla avrådde mig. Den var extraordinärt billig. Kanske missade jag mig en upplevelse?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jäklar en ford KA. Funderade faktiskt på en sån fuling. Alla avrådde mig. Den var extraordinärt billig. Kanske missade jag mig en upplevelse?

Apropå underligheter i filmer så har jag aldrig sett denna typ av automatiska taklucka i verkligheten

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Givet köp 🤣

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

"All" Sci-fi: Ljud i vakuum!

Allt där man bryter mot sin egen hitte-på-fysik/ramverk (man får hålla sig inom de ramar man sätter upp i verket: oavsett hur osannolika/omöjliga):

t.ex. "Tröghetsdämparna" (Inertia dampers) i valfri Sci-fi med FTL (Faster than light):
De kan accelerera från "noll fart" (vad nu det är i rymden, är deras referenspunkt jorden?) till "Snabbare än ljuset" utan att deras massa/rörelsemängd påverkas.

Dvs. de sitter inte som utsmetade blodfläckar på väggarna. Helt ok (eftersom det är regelverket i deras universum) (på grund av att de har dessa tröghetsdämpare) men...

... lite skakningar (ett par G?) från ngn. (förhållandevis) fjuttig explosion (oftast med ljud i vakuum a la exploderande planet/annat skepp) gör att hela kommandobryggan (nåja... kameran ) skakar och besättningen tappar balansen och behöver hålla i sig/flyger som vantar?

Teleporteringsrum i (t.ex.) Startrek:
Varför behövs (behövdes) det ett teleporteringsrum? De kan uppenbarligen teleportera sig från varifrån som helst till vartsomhelst! (Vilket de till slut löst nu i säsong 3 i ST Discovery (...känns jättebra för mig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jäklar en ford KA. Funderade faktiskt på en sån fuling. Alla avrådde mig. Den var extraordinärt billig. Kanske missade jag mig en upplevelse?

Perfekt bil för mina behov. Ersättning för buss/spårvagn (pga viruset) och cykel (pga ryggproblem) i närområdet. Köpte den för 5000 kr. Fyllde på AC:en för en tusenlapp också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Perfekt bil för mina behov. Ersättning för buss/spårvagn (pga viruset) och cykel (pga ryggproblem) i närområdet. Köpte den för 5000 kr. Fyllde på AC:en för en tusenlapp också.

Vilket tekniskt fel i en film är vi inne på nu? Eller gör du en dokumentär om dina bilköp kanske?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Brukar mest störa mig på två saker.
Ett; ljud i vacuum i de flesta sci-fi filmer eller serier, sjukt störande.
Två; när alla talar engelska fast med falska brytningar för att simulera att de talar ett annat språk. Borde inte skådespelarna kunna lära sig fraserna/dialogerna i relevant språk?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Brukar mest störa mig på två saker.
Ett; ljud i vacuum i de flesta sci-fi filmer eller serier, sjukt störande.
Två; när alla talar engelska fast med falska brytningar för att simulera att de talar ett annat språk. Borde inte skådespelarna kunna lära sig fraserna/dialogerna i relevant språk?

Tror att 2:an snarare hänger på att den stora amerikanska publiken inte är så intresserad av att läsa dialogen.

Permalänk
Inaktiv

Svetsning. De försöker ju inte ens få det att se ut som att folk svetsar i film, aldrig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Tror att 2:an snarare hänger på att den stora amerikanska publiken inte är så intresserad av att läsa dialogen.

Så är det nog, men det är inte desto mindre störande för det. Men det är klart, det hade kunnat vara värre, att allt dubbas till Svenska exempelvis.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd

En film man kan kolla på om man verkligen vill störa sig på sådana här missar är Battlefield Earth.

Mänskligheten har varit förslavad i tusen år och har gått tillbaka till något primitivt tillstånd. Men en snubbe löser allt genom att sparka igång några tusen år gamla jaktplan och bekämpar hela den utomjordiska invasionen utan någon träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En film man kan kolla på om man verkligen vill störa sig på sådana här missar är Battlefield Earth.

Mänskligheten har varit förslavad i tusen år och har gått tillbaka till något primitivt tillstånd. Men en snubbe löser allt genom att sparka igång några tusen år gamla jaktplan och bekämpar hela den utomjordiska invasionen utan någon träning.

Rent krasst så tränar de ju i en simulator först.
Som även den är tusentals år gammal, och de lyckas sparka igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Perfekt bil för mina behov. Ersättning för buss/spårvagn (pga viruset) och cykel (pga ryggproblem) i närområdet. Köpte den för 5000 kr. Fyllde på AC:en för en tusenlapp också.

den jag funderade på kostade 12 tusen med var relativt "ny".

i fimer så brukar de flesta bilar antingen explodera eller få något konstigt ljud för att sedan stanna eller gå dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=UjSjTusEwZo

denna scen efter dom skalat av taket på limon och arnie säger att de behöver en ny bil så hörs 2 av dessa typiska ljud. bilar låter inte sådär för att dom är sönder och slirande fläktrem är definitivt inget allvarligt fel. brukar alltid störa mig på dessa fula ljud.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Sonen grävde fram någon gammal CD-case med filmer idag, så vi började kolla på Taxi då det var en av de minst barnförbjudna filmerna i där. Älskade den när jag var yngre och den var ju fortfarande bra om man vill ha lite bil-action men jag hade glömt bort alla konstiga saker med hans bil. Första gången man får se den ser den ut som vilken vanlig tråk Peugeot som helst. Sen när det blir dags att åka fort så trycker han på lite knappar varpå bilen höjs upp och hjulen glider ut en bit, en stor spoiler kommer ut ur bagageluckan (som han typ två minuter tidigare hade öppnat och kastat in saker i) och bilen har plötsligt feta centrumbultfälgar, sidospoilers och så. Men det är ju en fransk komedi så man får väl tåla att de tar sig lite friheter.

Uppföljarna var det länge sedan jag såg men jag kommer ihåg att de var bra mycket värre, speciellt trean tror jag. Har för mig att han fällde ut typ larvfötter för att köra i skidbackar, och om jag inte minns fel så hade den också vingar ett litet tag. Tvåan var ändå ok, men trean var nästan smärtsam att se. Värst var dock den amerikanska versionen med Jimmy Fallon som polis och Queen Latifa som taxichaufför.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon201296:

Svetsning. De försöker ju inte ens få det att se ut som att folk svetsar i film, aldrig!

Och så får vi inte glömma alla "bensinexplosioner" och magnesiumgnistor oavsett vad det är som ska se ut att explodera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Värst var dock den amerikanska versionen med Jimmy Fallon som polis och Queen Latifa som taxichaufför.

Hahaha hade ingen aning om att det fanns andra ”Taxi”-filmer än den med Latifa. Har alltid tänkt på den versionen när någon nämnt ”Taxi” 😅

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Något jag stör mig på är alla som kan dyrka upp moderna lås på några sekunder med en hårnål eller ett kreditkort.

Rätt realistiskt om filmen utspelar sig i USA. Deras dörrar och lås är skit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Rätt realistiskt om filmen utspelar sig i USA. Deras dörrar och lås är skit.

Ja för vore dörrarna bra byggda skulle det vara livsfarligt att skjuta på dem med pistol för att öppna låset, risken för en rikoschett skulle bli alldeles för stor så dörrar och lås måste vara så dåliga att det räcker att sparka eller trycka till dem med kroppen och de öppnas alltid inåt och saknar tröskel så det finns en stor bra glipa utifall nån vill skjuta in papper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoL_:

Hahaha hade ingen aning om att det fanns andra ”Taxi”-filmer än den med Latifa. Har alltid tänkt på den versionen när någon nämnt ”Taxi” 😅

Jaså, jag trodde originalet var ganska välkänt här. Emma Sjöberg är ju med.

https://www.imdb.com/title/tt0152930/

Apropå Jimmy Fallon så tycker jag han är en fruktansvärd skådis. Han är helt ok som talk show-värd men han kan inte agera och han förstörde typ alla sketcher han var med i när han jobbade på SNL, med sitt utstuderade "titta in i kameran och fnissa" hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja för vore dörrarna bra byggda skulle det vara livsfarligt att skjuta på dem med pistol för att öppna låset, risken för en rikoschett skulle bli alldeles för stor så dörrar och lås måste vara så dåliga att det räcker att sparka eller trycka till dem med kroppen och de öppnas alltid inåt och saknar tröskel så det finns en stor bra glipa utifall nån vill skjuta in papper.

Det sjuka är att det typ är så på riktigt. Överdrivet förstås men det är långt ifrån samma standard vi är vana vid i Sverige.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Det sjuka är att det typ är så på riktigt. Överdrivet förstås men det är långt ifrån samma standard vi är vana vid i Sverige.

Jag vet, min syster bodde ett par år i USA och jag var där och fick se på huset från alla sidor, det såg på en del ställen verkligen ut som en filmkuliss för de hade bara byggt färdigt den sida man normalt sett såg av en del väggar medan baksidan bara hade nakna reglar och man såg alla ledningar och ventilationsrör. Huset var också i det närmaste oisolerat och hade enkelglasfönster och värmdes av den centrala kombinerade ac-värmepumpen och detta var på en plats där det åtminstone några gånger per vinter kan bli -20 C, kollade vädret just nu och det gick ner till -6 C där inatt så värmepumparna kämpar nog hårt för husen är så uselt isolerade för att det är "varmt på sommaren"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fortsätter på USA-spåret med filmer där någon myndighet ska avlyssna telefonlinjen in i huset och de sätter probar/clips på 20A säkringar, eller än värre på inkommande 100A. Likadant när de ska "hacka" någons internetanslutning, probar på 20A säkring.

Sen har dom dille på att montera elmätarna och inkommande nätanslutning på husets fasad, även om det är mitt i fuktiga Florida. Fråga en gång varför de nergrävda kablarna gick upp ur backen på utsidan huset och inte in i källaren där det är mer skyddat. Fick ingen bättre förklaring än att de ska minsann inte in någon okänd person i huset. Många elbolag mäter manuellt fortfarande... så antar att det är förståeligt i viss mån.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Hej, jag hittade ingen tråd om detta så jag provar att skapa en. Fick precis en stor suck av flickvännen då jag åter igen klagade på en serie (Lupin) där det var it relaterade saker jag störde mig på. Saker som jag som hobbytekniker kan se är uppenbarligen fel. Jag har tydligen en tendens att påpeka sådant när vi ser filmen, eller efteråt när vi ska prata om vad vi tyckte. Tänk er Bond Skyfall när de kopplar in en terrorists dator rakt in i Mi6 nätverk?

Har ni några filmer eller serier som blivit förstörda på liknande fel?

Reagerade du också på att de låtsades som att Horizon Zero Dawn var ett local multiplayer-spel, eller var det något mer de gjorde fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Fortsätter på USA-spåret med filmer där någon myndighet ska avlyssna telefonlinjen in i huset och de sätter probar/clips på 20A säkringar, eller än värre på inkommande 100A. Likadant när de ska "hacka" någons internetanslutning, probar på 20A säkring.

Sen har dom dille på att montera elmätarna och inkommande nätanslutning på husets fasad, även om det är mitt i fuktiga Florida. Fråga en gång varför de nergrävda kablarna gick upp ur backen på utsidan huset och inte in i källaren där det är mer skyddat. Fick ingen bättre förklaring än att de ska minsann inte in någon okänd person i huset. Många elbolag mäter manuellt fortfarande... så antar att det är förståeligt i viss mån.

Vill inte va petig eller så men det är precis likadant här i sverige. Förr var det vanligt med mätarna inomhus men numera vill bolagen ha mätarna utomhus vid ombyggnation/nybyggnation.

Sen att ha en utanpåliggande installation är ju inga större problem förutsatt att det är byggt för det.

Permalänk
Medlem

Detta är kanske inte helt rätt att klaga på eftersom hela filmen är helt konstig
...men jag lägger in Tenet (senaste av C Nolan).

Att eld/explosioner bakofram gör att någon blir kall istället är så jävla störande för mig o så där kan det inte gå till.
Men det är som sagt inte det enda knepiga i den filmen

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Vill inte va petig eller så men det är precis likadant här i sverige. Förr var det vanligt med mätarna inomhus men numera vill bolagen ha mätarna utomhus vid ombyggnation/nybyggnation.

Sen att ha en utanpåliggande installation är ju inga större problem förutsatt att det är byggt för det.

Det hade jag faktiskt inte uppmärksammat! Nu har jag mestadels varit i äldre hus här i Sverige (typ -90 och bakåt). Men ja, tycker det är urbota dumt. Problemen som ofta uppstår är ju att det ärgar och korroderar ganska omgående, speciellt panelerna jag sett i USA. Värst var huset i Florida, men även i LA hade vi problem och släktingar i Arizona likaså där de gjorde panelbyte förra våren p.g.a korrosion.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Reagerade du också på att de låtsades som att Horizon Zero Dawn var ett local multiplayer-spel, eller var det något mer de gjorde fel?

Tror mitt var när man hittar massa dolda kameror i hemmet, gör en snabb översyn, känner "aja nu kan jag ringa samtal som kan pajja mitt liv om de kommer ut, för det var nog alla".

Men sen är det massa mindre sådana saker men de kan jag ha översyn med

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av maniac:

Brukar mest störa mig på två saker.
Ett; ljud i vacuum i de flesta sci-fi filmer eller serier, sjukt störande.
Två; när alla talar engelska fast med falska brytningar för att simulera att de talar ett annat språk. Borde inte skådespelarna kunna lära sig fraserna/dialogerna i relevant språk?

Skrivet av keyser:

Tror att 2:an snarare hänger på att den stora amerikanska publiken inte är så intresserad av att läsa dialogen.

Det beror säkert på vilket språk som menas och finns självklart undantagsfall men om det inte är en film där det är typ 5 rader dialog så är det nog tyvärr väldigt långsökt och extremt tidskrävande att få det att fungera på annat språk än något skådespelarna kan och tro att det blir väldigt bra. Bäst kan det ju givetvis bara bli med skådespelare som är native helt enkelt men är ju inte alltid möjligt.

Men självklart är det något man kan störa sig på. Själv tar jag iaf. alla gånger hellre en film med fejkade brytningar framför de filmer när de typ lär sig en-två fraser och sedan byter språk. Eller telefonsamtal där den ena kan/använder språket medan den andra pratar engelska.

Som samtalet i Snatch nedan. (Edit: Rade Šerbedžija är visserligen inte ryss men kan inte avgöra om han kan ryska, han försöker iaf, medan den andra skådisen pratar engelska.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.