Artificiell intelligens och robotar i fokus för Samsungs smarta hem 2021

Permalänk
Melding Plague

Artificiell intelligens och robotar i fokus för Samsungs smarta hem 2021

Under en virtuell CES-tillställning fokuserar Samsung på att hemmet som både bostad och arbetsplats ska bli bättre med AI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kändes inte som att det var något av detta som jag varken ville ha eller behövde i mitt hem.
Lite nyfiken på hur robotdammsugaren som även ska plocka och städa upp efter att djuren bajsat eller kissat på golvet (så förstår iallafall jag det). Hur blir det med doften i den fina roboten då som då kommer åka runt med en doft av hundskit i hela huset som man sen ska tömma på något sätt.
Ett kylskåp som kan fylla vatten i en kanna kändes väl inte heller som något man bara måste ha men jag kanske är en bakåtsträvare.

Nu kom många av dessa saker inte till Sverige då det tydligen bara var för den amerikanska marknaden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kommer AIn tycka att min mat i kylskåpet förtjänar att ruttna om jag pratar om fel saker i hemmet?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Kändes inte som att det var något av detta som jag varken ville ha eller behövde i mitt hem.
Lite nyfiken på hur robotdammsugaren som även ska plocka och städa upp efter att djuren bajsat eller kissat på golvet (så förstår iallafall jag det). Hur blir det med doften i den fina roboten då som då kommer åka runt med en doft av hundskit i hela huset som man sen ska tömma på något sätt.
Ett kylskåp som kan fylla vatten i en kanna kändes väl inte heller som något man bara måste ha men jag kanske är en bakåtsträvare.

Nu kom många av dessa saker inte till Sverige då det tydligen bara var för den amerikanska marknaden.

Tack och lov! Det räcker med de spionprylar som finns i våra "smarta" hem. Ju mer som sköts per automatik innebär också att vi förlorar grundläggande färdigheter i livet.

Hur många födda 2000 och senare kan hantera en vanlig fysisk karta för navigering när GPS:en slutar fungera? De kommer ju tro, "Men detta är ju en Battle Royale-karta över Sundsvall, jag har inget plan att hoppa ifrån! Jag sitter ju i en epa-traktor?!"

P.S. Jag tänker mig någon neutraliserande doft inuti dammsugaren gentemot "naturens dofter".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Den där roboten som tar hand om disken var ju schysst, kan man dra av en sån på rut eller? ;D

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Tack och lov! Det räcker med de spionprylar som finns i våra "smarta" hem. Ju mer som sköts per automatik innebär också att vi förlorar grundläggande färdigheter i livet.

Hur många födda 2000 och senare kan hantera en vanlig fysisk karta för navigering när GPS:en slutar fungera? De kommer ju tro, "Men detta är ju en Battle Royale-karta över Sundsvall, jag har inget plan att hoppa ifrån! Jag sitter ju i en epa-traktor?!"

För någon som är född 96 så känns det där som verkligheten i ens egna liv

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem

Dagen det finns en plåtnicklas som knallar iväg med tvättkorgen, kommer tillbaka med kläderna rena och vikta, lägger in dom i garderoben och sen går och tömmer diskmaskinen, handdiskar plåtar och fixar mig en macka efteråt ska jag överväga saken.

En talbar R2D2 som glider in i vardagsrummet med mina smutsiga kalsonger i klon och säger att man borde röra på sig kan jag vara utan, det kan min mobil redan påpeka.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Dagen det finns en plåtnicklas som knallar iväg med tvättkorgen, kommer tillbaka med kläderna rena och vikta, lägger in dom i garderoben och sen går och tömmer diskmaskinen, handdiskar plåtar och fixar mig en macka efteråt ska jag överväga saken.

Det där påminner väldigt mycket den klassiska "du gör ju aldrig nånting hemma, jag tar hand om dina X varje dag" som en del förhållanden lider av. Frågan är hur intelligenta vi ska tillåta robotarna bli för att inte hamna i samma diskussioner med dom.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av huxflux:

Det där påminner väldigt mycket den klassiska "du gör ju aldrig nånting hemma, jag tar hand om dina X varje dag" som en del förhållanden lider av. Frågan är hur intelligenta vi ska tillåta robotarna bli för att inte hamna i samma diskussioner med dom.

Den som har spelat spelet Detroit: Become Human får också ett annat perspektiv på det du tar upp där

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det är alltid roligt att se nya innovativa lösningar och samsung gör många sådana. Men i strävan att göra allt med AI och "häftigt" så borde saker som underlättar på riktigt i vår vardag vara i fokus.

Underhållsfritt och hållbart.

Ger det mer jobb? Jag hade en robotdammsugare och tyckte den var så himla bra. Slipper jag dammsuga, men jag fick tömma behållaren och ta bort hår/m.m. från borsten och framhjulet efter kanske 3-4 körningar och då bor vi två stycken utan djur. Jag fick ta fram den vanliga dammsugaren för hörnen och under soffan. Jag fick damma själv. Den vanliga dammsugaren behöver jag byta påse kanske varje halvår, inget annat. Tömma behållaren finns nu vet jag.

Diskmaskinen: en robot behöver inte hämta disken i diskon. Du lägger in den i diskmaskinen och den diskar auto när den är full. Utan underhållning och lägga in disktablett varje gång. Eller lägger in tallriken på ett ställe i skåpet och den diskar den på plats.

Träning: Sätt igång en youtube-video och kör. ca 10 sek förberedelse. behöver inte vara krångligare.

Så en lista med smarta saker jag vill ha i hemmet (en del saker finns, men dyrt):

  • Maskiner/teknikprylar som är helt och hållet Underhållsfria och håller många år. (hållbara komponenter och uppdateringar)

  • Diskmaskin som startar sig själv när den är full, fördelar diskmedel efter behov och torkar disken HELT. helst utan vatten.

  • Kläder som inte behöver tvättas lika ofta och smidigare rengöras genom att hängas i ett skåp utan vatten.

  • Hemmets plast kan direkt bli något annat med en 3d-skrivare i hemmet.

  • Ett hem som gör sig rent auto helt och hållet utan massa maskiner som gör ett halvt jobb. Underhållsfritt.

  • Ett batteri som håller många år. mer Laddfritt och Underhållsfritt.

  • En smarta hem standard som kan prata med alla, utan krångliga API eller tredjepart.

Det handlar för lite om material och för mycket om teknik tror jag, Kläder som kan rengöras snabbt utan vatten, golv som inte fläckar fastnar på, glaset som räcker att skölja med vatten, bilen som det räcker med en blåsig dag för rengöring. (en del saker finns i koncept redan)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det där påminner väldigt mycket den klassiska "du gör ju aldrig nånting hemma, jag tar hand om dina X varje dag" som en del förhållanden lider av. Frågan är hur intelligenta vi ska tillåta robotarna bli för att inte hamna i samma diskussioner med dom.

Haha, det är helt sant. Plötsligt inser dom att dom här kötthögarna gör ju ingenting, om dom bara kunde hjälpa till lite så kan jag spara på kretsarna och batteriet, det är ju bättre för miljön!
Så nu har du en mekanisk miljöpartist hemma som tjatar om sopsorteringen och påpekar matsvinn vid middagsbordet.

Nä lägg ner AI fort!

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Dom där prylarna kostar nog mycket 🤣

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North