Uppdatera från Windows 10 version 1809 till 20H2 utan ominstallation?

Permalänk

Uppdatera från Windows 10 version 1809 till 20H2 utan ominstallation?

Min jobbdator kör Windows 10 Enterprise version 1809 (installerad för ett år sedan). Eftersom denna dator har diverse mystiska problem tänkte jag att det vore bra att ha nyaste versionen, kanske några buggar har försvunnit, färre blåskärmar är ju trevligt. Jag kan inte uppdatera själv (pga behörighet) och IT-avdelningen säger att det krävs ominstallation för att få in ny version. Jag har absolut för mig att jag kunde uppdatera version på hemdatorn utan problem. (Visserligen är den dubbelt så snabb och kostar hälften..... )

Stämmer det verkligen? Att man måste blåsa ur datorn. Så höll man ju på förr, men jag har inte behövt göra det sen jag hade Win XP.

Widows versioner:
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history

Permalänk
Medlem

Nej det behöver man inte. Inom jobbet så har jag uppdaterat hur många som helst från typ 1803 till 20H2 utan problem, den gör ju en typ av ominstallation men alla filer och program är ju kvar och jag har inte stött på något problem med den manövern.

Sen kan jag tänka mig att en ominstallation för att få in nyare kanske inte gör bort sig om du har diverse problem med datorn.

Permalänk
Medlem

Beror på om man har en dator som bruka få fel eller inte vid stora uppdateringar. Några har i alla fall klagat på det i forumet. Har den redan konstiga fel så kan man behöva göra det för att bli av med felen.

IT avdelningen kanske gör det det av andra skäl eller vill förbereda folk att de kan se ut att de blåst rent. Tex föredrar att klona över en img fil som de skapat från en redan uppdaterad dator.

Permalänk

Tack för svaren.

Det blir ingen utblåsning eftersom IT i så fall vill ha datorn i 2-3 dagar medan detta görs, med lånedator till mig. Den tid det tar mig att installera och konfigurera alla specialprogram är en dag och 8 timmars utebliven debitering kostar ca 10.000. Får försöka skaffa en ny istället så att man kan köra båda burkarna parallellt och konfigurera den nya pö om pö, det är billigare för firman.